Jump to content

Vad krävs för Amf skytte

Recommended Posts

Hej jag var och mönstrade för någon vecka sedan och nu har jag fått besked att jag ska rycka in som Skytte på 6.mek kompaniet i Livgardet. Nu är det så att min stora dröm har alltid varit att vara på Amf skytte. Då undrar jag var är det för värden som man behöver ha på mönstringen för att hamna på Amf skytte? Finns det något sätt att byta tjänst?

Snälla hjälp mig!!!

Hej jag var och mönstrade för någon vecka sedan och nu har jag fått besked att jag ska rycka in som Skytte på 6.mek kompaniet i Livgardet. Nu är det så att min stora dröm har alltid varit att vara på Amf skytte. Då undrar jag var är det för värden som man behöver ha på mönstringen för att hamna på Amf skytte? Finns det något sätt att byta tjänst?

Snälla hjälp mig!!!

Resultat på mönstrings testerna för att bli amfibiesoldat.

* Plikttjänstfömåga: 5

* Inskrivningsprov: 5

* Längd: 3-9

* Muskelstyrka: 5

* Kondition: 6

* Syn: 8

* Färgseende: 9

* Hörsel: A

Info från www.lumpen.nu

När samma frågades ställdes till pliktverket.

Info från www.lumpen.nu

Jag vill inte gärna påstå att lumpen.nu ger ut felaktig information, men stämmer verkligen det här? När jag mönstrade så uppgav jag mina önskemål vilket var amfibie- och skyttesoldat men fick till viss bedrövelse veta att jag inte kunde bli amfibiesoldat. Så jag fick nöja mig med Skytte Gb. Vadan detta då? Jag hade högre än ovanstående på samtliga tester, så borde jag då inte kunnat bli amfibiesoldat? Har jag kanske missat något? :banghead:

Jag vill inte gärna påstå att lumpen.nu ger ut felaktig information, men stämmer verkligen det här? När jag mönstrade så uppgav jag mina önskemål vilket var amfibie- och skyttesoldat men fick till viss bedrövelse veta att jag inte kunde bli amfibiesoldat. Så jag fick nöja mig med Skytte Gb. Vadan detta då? Jag hade högre än ovanstående på samtliga tester, så borde jag då inte kunnat bli amfibiesoldat? Har jag kanske missat något? :banghead:

Jag vågar påstå at det handlar om i mån av plats och i konkurans med andra, antalet platser är ju begränsade. Jag har själv råkat ut för dyl, kvoteringsåtgärd.

Snälla hjälp mig!!!

Info från www.lumpen.nu

Jag fick:

* Plikttjänstfömåga: 7

* Inskrivningsprov: 4

* Längd: 171 cm

* Kondition: ej testad

* Syn: 1,0 på båda

* Färgseende: 0 fel

Sammanvägd tjänstbarhet: A - Stridande befattning med stor rörlighet

Är inte det då kört för mig att hamna på Amfibieskytte?

@ Snoken_5

Enligt vad du skrev uppfyller du inte riktigt kravprofilen när det gäller inskrivningsprovet. Detta kan vara det som gör att du inte är lämplig till befattningen.

Sen kan jag också hålla med om det som Vinter skriver. Det finns ju inte så många platser nu för tiden och det råder ju en konkurrens mellan killarna. Därför finns de ju killar som uppfyller kraven för en befattning men ändå inte får en plats pga att andra har bättre reslutat.

Är du sjuk eller cyklarna har pajat(hur kan alla cyklar ha pajat samtidigt?) eller något annat så får du ett uppskattat värde, det brukar oftast bli en 5a eller en 6a. Amfibietjänsten kräver en 7a vet jag. huruvida den kräver mer än 5 i styrka vet jag inte.

Kontakta pliktis och be om att få göra om cyklingen, eller rättare sagt, få göra det du inte fick göra förra gången.

Saknas det bara ett värde emellan en efterfrågad befattning så brukar man få komma igen och testa upp sitt värde till det önskvärda kravet. Har man ännu mera tur så ser de mellan ögonen på kraven och skriver in dig ändå, även om du inte fått en sjua på cyklingen. men det är ovanligt. eftersom det är en fysiskt krävande befattning så är chanserna att de skriver in dig för befattningen utan att du klarat cykeln än mer obefintlig.

Edited by Kato

Är du sjuk eller cyklarna har pajat(hur kan alla cyklar ha pajat samtidigt?) eller något annat så får du ett uppskattat värde, det brukar oftast bli en 5a eller en 6a. Amfibietjänsten kräver en 7a vet jag. huruvida den kräver mer än 5 i styrka vet jag inte.

Kontakta pliktis och be om att få göra om cyklingen, eller rättare sagt, få göra det du inte fick göra förra gången.

Saknas det bara ett värde emellan en efterfrågad befattning så brukar man få komma igen och testa upp sitt värde till det önskvärda kravet. Har man ännu mera tur så ser de mellan ögonen på kraven och skriver in dig ändå, även om du inte fått en sjua på cyklingen. men det är ovanligt. eftersom det är en fysiskt krävande befattning så är chanserna att de skriver in dig för befattningen utan att du klarat cykeln än mer obefintlig.

Detta krävs för att bli amfibiesoldat

Med 5 i styrka och 6 i kondition så kommer man ha jävligt svårt att klara amfskytte utbildningen. Amfibiesoldat och amfibieskytte soldat är inte samma sak.

Å andra sidan så brukar det ofta vara 1 år eller mer mellan mönstring och intryck. Så man har tid att träna upp sig.

Men en fråga om AMF-Skytte hur tas tjänsten ut? För det finns det andra tjänster för en amfibiesoldat robot, minör, osv. Är det befälen och soldatens fysiska kondition som bestämmer det eller?

(G, rycker in som amfibiesoldat '07 )

Jonsson_PB: Det var som sicken tusan!! Det där var verkligen nyheter för mig!

Jag fick inte bli amf. på mönstringen för jag hade inte tillräckligt med styrka, och han trodde inte jag skulle klara jägartestet, men säkjakt kunde jag bli(5styrk.7kond.)

Men men, tack för upplysningen, slipper jag göra om misstaget senare. :D

Edited by Kato

Varför byta, 6.komp är svin kul plats o tjänstgöra på, mest SiB av alla förband i sverige!

finns ju INGET bättre än SiB :D

Men om jag bedtämmer mig för att stanna på 6.komp, har inte stadsskytte mycket högvakt och sådana saker?

Du glömde, kock, kommissarie osv.. det är inte bara "krigar" tjänster du kan bli uttagen till.. ställ in dig på det!

vidare, båtförare, insats, ledning, ordonans, samband osv osv.

Amfskytte o amfsoldat är INTE synonymer vilket många verkar tro.

Insats är bevakningssoldater/GB

Ordonanser är PB

Varför byta, 6.komp är svin kul plats o tjänstgöra på, mest SiB av alla förband i sverige!

finns ju INGET bättre än SiB :clap:

Men om jag bedtämmer mig för att stanna på 6.komp, har inte stadsskytte mycket högvakt och sådana saker?

Enda högvakten 6.komp gör är 1½ vecka, över jul :P :D:baskerHKP:

@erikAMFSKYTTE: Jag vet inte vad du tycker, men i min mening är ordonanser i allra högsta grad "krigar" befattning. Ordonanser ingick iaf på min tid i bla KJ-komp och fungerade även som G-båtsförare och skarpskyttar.

Och vad gäller båtförare.... varför kriga när du kan glida med stil. Du behöver inte "kriga" eftersom att man vet att man har horat i 10 månader för att komma dit man är. Det finns andra som kan springa runt i terränglådan istället.

Seså mina små amfibiesvin.. då gäller följande..

Uppställning borta i hörnet och så kommer jag se till att ni får en linjal att använda..

För även om vi pratar om vikt, tyngd, köttighet, glassighet osv.. så är det väl bara en linjal på max sisådär 1,5 dm som behövs? Eller?

:P