Jump to content

2+1-väg & Blåljus


Yman

Recommended Posts

Råkade ut för en ganska intressant sak igår morses, var på väg norrut i landet och kör vid tillfället på en sk. 2+1-väg med vajerräcken som blivit så hiskeligt populära på senare tid...

Ligger i ~100 på en 90-sträcka när jag ser blåljus och blinkande helljus långt bakom mig, då jag precis kommit in på en 1-filig sträcka och tar förgivet att det är en ambulans som kommer bakom mig så tänker jag: "Jag ska jävlarimig inte vara i vägen!".

Då det inte finns någon avfart eller motsv. i närheten, samt att vägen är för smal för att klämma sig förbi bestämmer jag mig för att gasa på ytterligare lite, blåljuset kommer FORT, uppskattningsvis 160+...

När blåljuset kommer närmare så ser jag att det inte rör sig om någon gul bil... utan en blå/vit... Ajdå.... Yman ligger nu i ~115-120 med en Polis n ä r a bakom som gör allt för att ta sig om på den för smala vägen. Som jag ser det så har jag två val, samma som jag haft hela tiden. Antingen går jag ned till 90 och är jättelaglig, duktig och förstör dagen för poliserna och den/de som ska undsättas. Alternativt fortsätter jag att bryta mot lagen och pinnar på ytterligare en bit fram till den 2-filiga sträckan så polisen kan ta sig förbi så fort som möjligt.

 

Jag valde, från första början då jag såg blåljuset, att försöka komma ur väg. Enda möjlighen var att köra för fort...

När vi kom till den 2-filiga sträckan blåste polisen förbi och vidare, utan att bry sig om min fortkörning, vilket inte var det minsta förvånande dock.

 

 

MEN!

Nu till frågan, gjorde jag rätt?

Hur f-n ska man bete sig i den situationen jag hamnade i?

Vad säger poliser om situationen?

 

 

Kan fö. tillägga att det vid tillfället rådde gott väglag, fanns inga andra bilister/trafikanter i närheten samt att jag känner till vägen mycket väl. Det är på inget sätt någon ursäkt för min fortkörning, men då liknande trådar har en tendens att locka fram "bror duktig" ur vissa medlemmar vill jag bara påpeka att hade jag sett någon risk med min hastighetsökning så hade jag troligen agerat på ett annat sätt.

 

 

 

//Y

Link to comment
Share on other sites

Det jag fått lära mig är att man alltid är skyldig att släppa fram utryckningsfordon, även om det som i det här fallet innebär att du bryter mot lagen (t.ex. genom att ta sig ut på enkelriktat). Jag tror poliserna satt och tänkte "han gör det enda rätta" och inte "synd att vi inte kan ta honom för vi har blåljus".

 

Bra gjort Yman, hoppas att vad de nu än åkte på gick bra.

 

Eller är det en myt, förresten, att poliserna inte får avbryta en utryckning med blåljus och agera i ett annat brott de eventuellt får se på vägen? Det har varit "allmänn sanning" för mig länge men jag har aldrig läst/sett/hört något som egentligen bekräftar det.

Link to comment
Share on other sites

Det jag fått lära mig är att man alltid är skyldig att släppa fram utryckningsfordon, även om det som i det här fallet innebär att du bryter mot lagen (t.ex. genom att ta sig ut på enkelriktat). Jag tror poliserna satt och tänkte "han gör det enda rätta" och inte "synd att vi inte kan ta honom för vi har blåljus".

 

Bra gjort Yman, hoppas att vad de nu än åkte på gick bra.

 

Eller är det en myt, förresten, att poliserna inte får avbryta en utryckning med blåljus och agera i ett annat brott de eventuellt får se på vägen? Det har varit "allmänn sanning" för mig länge men jag har aldrig läst/sett/hört något som egentligen bekräftar det.

 

Har aldrig ens hört talas om detta rykte som säger att polisen inte ska kunna få ingripa vi ett värre/viktigare brott enbart för att de är på väg till ett annat? Det låter ju helt absurt tycker jag!

 

Jag vet i katten vad jag hade gjort men kanske skulle jag väntat till de kom närmare för att låta dem avgöra lite hur bråttom de hade? Men man beter sig ju inte alltid skarpt ute i trafiken som man gör framför datorn när man lugnt o sansat kan tänka över situationen. Det viktiga är ju inte vad man gör kanske utan att du gjorde något. Att få panik o stanna för att blockera vägen hade ju varit mest fel i alla fall!

 

Hur lång var sträckan eller tiden det handlade om förövrigt? Om man ökar hastigheten från 90 till 120 km/h så tjänar man in 500 m i minuten och frågan är om det hinner bli tillräckligt för att påverka? Och om nu dessa sekunder skulle påverka så är det nog något annat som är fel! Typ kanske att det bara finns 1 bil norr om Gävle (viss överdrift men ni förstår nog vad jag menar).

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Vad säger poliser om situationen?

Jag tänkte jag skulle svara på inte vad polisen säger utan vad lagen säger. Grunden är att uttryckningsfordon med lagstadgad utrustning (blåljus med eller utan siren) kan påkalla fri väg. Utryckningsfordon får även bryta mot vissa trafiklagar, även utan att blåljus och siren är igång. Som civilist är du skyldig att lämna fri väg eller stanna om det är möjligt ("Förare som skall lämna fri väg skall stanna om det är nödvändigt.")

 

Det du däremot inte får göra är att bryta mot trafikreglerna. Detta kan exemplifieras med att du står vid en korsning och rött ljus. Ambulans med blåljus påslaget kommer bakifrån och du kör mot rött för att släppa fram den. När du gör detta krockar du i korsningen med trafikant som har grönt ljus och inte uppmärksammat ambulansen. Även om du flyttade dig för att lämna fri väg bröt du mot lagen och kommer bedömas som skyldig till olyckan.

 

Dessutom bör tilläggas att förare av utryckningsfordon trots att de får bryta mot vissa regler är hårt reglerade för att inte sätta andra i fara.

 

Så vill du vara helt säker ska du inte bryta mot någon lag för att ge fri väg. Däremot tycker jag personligen att det är rätt att tex långsamt flytta sig ut i en korsning trots att man har rött ljus om en ambulans kommer bakifrån.

Link to comment
Share on other sites

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter

Fri väg m.m. för viss trafik

5§ En trafikant skall lämna fri väg för

 

1. utryckningsfordon som avger signal med föreskriven larmanordning, och

2. järnvägståg eller spårvagn om inte spårvagnsföraren har väjningsplikt som utmärks genom vägmärke.

Förare som skall lämna fri väg skall stanna om det är nödvändigt.

Detta är vad det står på http://lagen.nu/1998:1276

 

Som jag ser det så är det Rätt att som i detta fall köra för fort för att släppa förbi utryckningsfordonen längre fram när det blir 2 filit igen.

 

Tror inte polisen skulle brysig att man kör förfort om det är för att släppa fram dom. Har för övrigt själv kört mot rött ljus men dock så långt som det behövdes för att släppa fram utryckningsfordon. Har sett ex på folk som inte underlättar framkomligheten för ambulans så dom har måsta ta trottoaren för att komma fram.

 

/Raven

 

Edit: puck 2:a :)

Link to comment
Share on other sites

Frågan blev rejält utredd i ViBilägare för några år sedan när 2+1-vägarna

började dyka upp. Då blev svaret att vägen är tillräckligt bred för att kunna

släppa förbi ett normalbrett fordon (kanske inte en brandbil) även där det

är en fil. De flesta upplever vägen som attans smal men två bilar får plats

utan problem så det enklaste är helt enkelt att hålla åt sidan.

 

Det allmänna fallet togs också upp: hur ska man agera för att underlätta för

utryckningsfordon på bästa sätt? Svaret som en ambulansförare gav var

rätt träffande. Ha sa ungefär "vissa vill av princip, mer eller mindre styvnackat,

inte bryta mot lagen men de får fråga sig om de hellre vill ansvara för att

den skadade fyraåringen i ambulansen dör i en kö på vägen till akuten".

Konsensus bland blåljusfolket blev att andra trafikanter uppmanades till

att bryta mot lagen på ett förnuftigt sätt när så krävdes. Det viktiga var att

man behöll lugnet och inte i panik ställde till värre saker bara för att komma

ur vägen.

Link to comment
Share on other sites

Hur lång var sträckan eller tiden det handlade om förövrigt? Om man ökar hastigheten från 90 till 120 km/h så tjänar man in 500 m i minuten och frågan är om det hinner bli tillräckligt för att påverka? Och om nu dessa sekunder skulle påverka så är det nog något annat som är fel! Typ kanske att det bara finns 1 bil norr om Gävle (viss överdrift men ni förstår nog vad jag menar).

 

:)

 

Det kan aldrig vara upp till varje enskild trafikant att avgöra huruvida utryckningsfordon har bråttom eller inte. Påkallar de fri väg skall de ha det. PUNKT!

 

Frågeställningen är delikat, personligen hade jag antagligen, gasat på och om jag blivit invinkad tagit en ordentligt diskussion med poliserna.

 

Men det är precis som Kingecho1 väldigt svårt att avgöra när man sitter framför datorn.

Link to comment
Share on other sites

I trafikförodrnigen står följande:

 

8 § Förare av utryckningsfordon får i trängande fall kräva fri väg för fordonet genom att ge signal med föreskrivna larmanordningar. Föraren är trots signalerna skyldig att ta hänsyn till andras säkerhet.

 

Hur detta ska tolkas har jag ingen aning om.

 

trafikförodningen i sin helhet

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

Min första tanke var att detta borde falla under brottsbalken kap. 24 5§, men det täcker bara ansvarsfrihet för den som hjälper någon som har rätt att bryta mot lagen vid nödvärn, rymning, myteri eller nöd samt vid ingripanden enligt 10§ polislagen. Då det som ger polisen rätt att bryta mot trafikreglerna är trafikförordningen borde, enligt min bedömning, brottsbalkens bestämmelser om ansvarsfrihet inte vara tillämpliga i detta fall.

 

Det enda som jag då kan tänka mig vara tillämpligt är enskild polismans rätt att lämna rapporteftergift då "brottet med hänsyn till omständigheterna i det särskilda fallet är obetydligt". (9§ polislagen)

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

Jag hade nog kört in till vägkanten och saktat ner...och haft körkortet redo... för tyvärr är det väl så att man inte hade behövt gasa upp till 120, snarare tvärt om :Malaj:

 

Men precis som påtalats så är det ju tillräckligt brett även på enfiligt för att två personbilar ska få plats om man tar det försiktigt. Så sakta ner och hålla sig nära kanten brukar vara min reflexmässiga reaktion på blått ljus och tut-tut.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

En liknande sak hände mig för ett par månader sedan. Stod längst fram vid en korsning och väntade på grönt. Det var en trefilig korsning och det var "fullt" vid sidan av mig, dvs det fanns ingen chans att köra om.

 

Plötsligt kommer det en ambulans körandes bakom mig i en väldig fart med blåljus, sirener och blinkande helljus. Trafikljusen hade precis slagit om till rött när jag kom dit, och till saken hör att de trafikljusen är rikigt sega, man kan ofta bli stående i över 1 minut.

 

Jag tittade åt sidorna och såg att det inte kom några bilar, så jag valde att köra mot rött. Jag vet att det antagligen är juridiskt fel att göra så, men hellre förlorar jag körkortet än att jag medverkar till att någon dör i en ambulans för att denne inte kommer fram till sjukhuset i tid.

 

OM polisen hade sett detta, hade jag kunnat hävda att jag handlade i nöd?

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Känns som det kan bli en ganska invecklad situation. Säg att man ligger ich kör 10-20 kmh för fort på en en enkelsträcka och det kommer en polisbil efter med blåljus, hur vet man om den är på utryckning eller vill stanna en själv för fortkörning? Tror man att det är utryckning så gasar man kanske på för att inte hinda polisen, men vad händer då när de stannar en och har mätt upp hastigheten till kanske 50 kmh för fort? "Jag trodde ni var på utryckning..."

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Känns som det kan bli en ganska invecklad situation. Säg att man ligger ich kör 10-20 kmh för fort på en en enkelsträcka och det kommer en polisbil efter med blåljus, hur vet man om den är på utryckning eller vill stanna en själv för fortkörning? Tror man att det är utryckning så gasar man kanske på för att inte hinda polisen, men vad händer då när de stannar en och har mätt upp hastigheten till kanske 50 kmh för fort? "Jag trodde ni var på utryckning..."

 

Har inte polisen två lampor i grillen dom blinkar med, om dom vill att man ska stanna?

Link to comment
Share on other sites

Om polisen vill stanna en bil blinkar de med de röda och blåa lamporna i grillen.

 

Lagstöd skulle kanske vara Nöd-paragrafen BrB 24:4 och skrivningen om att nöd föreligger om ett "av rättsordningen skyddat intresse" hotas.

Olof

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Känns som det kan bli en ganska invecklad situation. Säg att man ligger ich kör 10-20 kmh för fort på en en enkelsträcka och det kommer en polisbil efter med blåljus, hur vet man om den är på utryckning eller vill stanna en själv för fortkörning? Tror man att det är utryckning så gasar man kanske på för att inte hinda polisen, men vad händer då när de stannar en och har mätt upp hastigheten till kanske 50 kmh för fort? "Jag trodde ni var på utryckning..."

 

Har inte polisen två lampor i grillen dom blinkar med, om dom vill att man ska stanna?

 

Jo, blinkande rött/blått sken betyder stanna.

Du kan aldrig åka dit för smitning om du fortsätter att köra om det kommer en polisbil bakom dig som signalerar med roterande blått ljus då det betyder fri väg.

 

The Swede :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med en släkting till mig om detta. Han är en hög polischef. Enligt honom:

 

För en bra polis så gör det ingen skillnad hur du gör. Om det är en dålig polis så blir han antingen förbannad för att du inte kör för fort, eller så blir han förbannad för att du kör för fort. Tidsvinsten mellan 90 och 120 är så fruktansvärt liten på de korta sträckorna att det gör varken till eller från. Sen ska vägarna vara tillräckligt breda för en polisbil att komma förbi. Vilket gör ett alternativ till möjligt som han föreslog. Att så fort du ser polisbilen, kör in till kanten och minska hastigheten.

 

Han gav valet till föraren och han ansåg att även om det är ett brott att köra för fort där så skulle ingen polis med självrespekt göra en anmälan.

Link to comment
Share on other sites

Som säges ovan... det går att komma förbi, men JAG skulle bli glad om du gasade på lite för att släppa fram mig, när jag kommer och kräver fri väg.

 

Står du vid ett rödljus och glider lite sakta ut så att utryckningsfordonet kommer förbi blir vi utryckningsförare också tacksamma, det gäller ju bara att köra med förnuft.

 

Tänk på att ditt eget ansvar inte upphör bara för att du lämnar fri väg!

Link to comment
Share on other sites

Är det ALLTID så att vägen är så bred att man kan köra om? En bil är ju ändå ca 2m bred så rimligen borde det krävas ca 4,2 meter för en säker omkörning. Enligt VVama så är körfälltsbredd 3,5 meter.

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

Är det ALLTID så att vägen är så bred att man kan köra om? En bil är ju ändå ca 2m bred så rimligen borde det krävas ca 4,2 meter för en säker omkörning. Enligt VVama så är körfälltsbredd 3,5 meter.

 

/martinator

 

Nu har jag iofs bara kört riskokare, volvo och Ford, men ingen av dom bilarna har varit lika breda som jag är lång, och jag mäter bara 1,85.

 

Kan ju nämna att jag kört upp på bl a trottoaren på en attans smal bro (efter att ha konstaterat brist på fotgängare) för att släppa förbi ambulans med uppenbar brådska,

Link to comment
Share on other sites

En följdfråga jag har funderat på då...

 

 

Om man kör på en motorväg och polisen kör upp bakom en och börjar blinka med lamporna i grillen skall man...

 

1) Stanna på vägrenen

2) Stanna på närmsta avfart

3) Stanna på närmsta väghållningsficka, motsv.

 

????

 

 

edit: stavning

Link to comment
Share on other sites

Är det ALLTID så att vägen är så bred att man kan köra om? En bil är ju ändå ca 2m bred så rimligen borde det krävas ca 4,2 meter för en säker omkörning. Enligt VVama så är körfälltsbredd 3,5 meter.

 

/martinator

 

Visst men det finns ju lite plats mellan strecken och vajern

Link to comment
Share on other sites

En följdfråga jag har funderat på då...

 

 

Om man kör på en motorväg och polisen kör upp bakom en och börjar blinka med lamporna i grillen skall man...

 

1) Stanna på vägrenen

2) Stanna på närmsta avfart

3) Stanna på närmsta väghållningsficka, motsv.

 

????

 

 

edit: stavning

 

 

Jag har varit medåkare i polisbil ett antal ggr i mitt. De flesta som jag har åkt med blir lite irriterade över att föraren tar egna beslut om vart han skall stanna. De anser att de själva (poliserna) väljer stopp-plats med tanke på bredd/trafik/säkerhet mm. Så skulle jag någonsin få blink i bakrutan skulle jag stanna så fort som möjligt.

Jag har legat bakom bilar som kört tämligen långt innan de slår stopp, så man tror att man ska få uppleva ett efetrföljande :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Kul att tråden och mitt dilemma väcker sånt intresse...

För att besvara några frågor och funderingar från tråden:

 

Hur lång var sträckan eller tiden det handlade om förövrigt? Om man ökar hastigheten från 90 till 120 km/h så tjänar man in 500 m i minuten och frågan är om det hinner bli tillräckligt för att påverka? Och om nu dessa sekunder skulle påverka så är det nog något annat som är fel! Typ kanske att det bara finns 1 bil norr om Gävle (viss överdrift men ni förstår nog vad jag menar).

När jag såg blåljuset hade jag precis kommit in på en "1-sträcka", denna sträcka följs av någon refug osv. En kvalificerad gissning är att det rörde sig om 1-1,5km.

Tiden i sig tycker jag inte spelar så förbaskat stor roll, utan det handlar mer om det faktum att polisen påkallar fri väg och hur jag skapar det på bästa sätt. Det är trots allt de som tagit beslutet om att det ÄR bråttom.

 

Frågan blev rejält utredd i ViBilägare för några år sedan när 2+1-vägarna började dyka upp. Då blev svaret att vägen är tillräckligt bred för att kunna släppa förbi ett normalbrett fordon (kanske inte en brandbil) även där det är en fil. De flesta upplever vägen som attans smal men två bilar får plats utan problem så det enklaste är helt enkelt att hålla åt sidan.

Mycket möjligt att det hade gått om jag tryckt mig så mycket jag kunnat åt sidan, detta är tveklöst något jag skulle förskt med om det varit mer trafik.

Dock hade jag inte gjort det i de 100km/h som jag hade när polisen kom. För att gå ut så långt på kanten för att skapa plats hade jag tvingats att gå ned betyligt i hastighet och antagligen skapat mer problem än vad jag nu gjorde...

 

Kan förresten ta en följdfråga som jag funderade på.

Om vi kan slå fast att det är OK att göra som jag gjorde om det anses nödvändigt, hur fort ska man då köra?

Som Kingecho1 påpekade tidigare så gör inte ökningen 90->120 så stor skillnad. Skulle jag ökat till 150 istället? Vid vilka hastigheter blir det f ö r snabbt? Självklart en mycket individuell fråga som beror på så väl förare & bil som väglag... Men en i sammanhanget liten kul fundering :-(

 

 

Jo, just det. Jag hade antagligen inte påverkat utgången av "anledningen till utryckningen" om jag hade legat kvar i 90...

Tid, plats och riktning stämmer mycket väl överens med: Aftonbladet. Nej, det är inte bilen som körde om mig som ligger i diket, men möjligen den som står strax bakom :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Personligen så tycker jag att öka så högt som 150 känns ju ganska dumt. Det blir nog för farligt för att en utryckning kan motivera det. då det fortfarande även i de hastigheterna rör sig om oerhört små tidsvinster

Link to comment
Share on other sites

Jag vet en som hade uppkörning sträckan Nässjö - Jönköping (2-1 körfält). Samtidigt ägde en biljakt rum ,de såg gärningsmannen köra förbi i väldigt hög hastighet. Kort därefter när det blir enfiligt närmar sig Polis med blåljus. Personen i fråga blev då ombedd av uppkörningsmannen att ge full speta för polisbilens skull. Han gjorde detta och fick också sitt körkort den dagen.

Detta lät för mig lite avlägset så kan inte garantera inläggets trovärd het till 100%, det var vad jag fick höra.

Link to comment
Share on other sites

En följdfråga jag har funderat på då...

 

 

Om man kör på en motorväg och polisen kör upp bakom en och börjar blinka med lamporna i grillen skall man...

 

1) Stanna på vägrenen

2) Stanna på närmsta avfart

3) Stanna på närmsta väghållningsficka, motsv.

 

????

 

 

edit: stavning

 

Stanna så fort du kan och som det är trafiksäkert möjligt! Jag som polis har valt att stanna dig på en viss plats för att det passar mig (eller, fast mer sällan, för att du inte skall köra in i något längre fram). Får du stoppsignal precis innan en ficka eller en avfart så är det säkert där som polisen vill att du skall stanna.

 

Jag har varit med om folk som fortsatt typ två kilometer, "för jag var ju ändå nästan hemma", och då har man kanske redan slagit på stora trumman för ett efterföljande! Lagom irriterad man blir då... :D

Link to comment
Share on other sites

Ah, en delikat fråga. Till saken hör ju också att man som förare av utryckningsfordon i princip har det fulla ansvaret för att ingen skadas under utryckningen. Således ska man heller inte stressa fram farliga beteenden i trafiken bara för att man kräver fri väg. Att man som förare ska "lämna fri väg" för utryckningsfordon tolkar jag som att man inte onödigtvis ska hindra en ambulans osv. Heller ska man inte behöva bryta mot lagen för att ge fri väg men står man vid rött ljus står man givetvis i vägen om man inte kör framåt/åt sidan en bit. Således ska man inte bli "hängd" för att man kör lite åt sidan mot rött ljus i en korsning - antagligen och förhoppningsvis har även den korsande trafiken uppmärksammat utryckningsfordonet.

 

Sak samma med att man kör på en 2+1-väg: På den relativt korta sträcka (ca 2 km) som det är en fil tjänar man inte så mycket på att köra i 150 km/h som blåljusförare om den lagliga hastigheten är 90 km/h. Sedan ska vi inte glömma bort utryckningsförarens anpassning till väglag mm.

 

Flera talesmän för den utryckande sidan gillade inte 2+1-vägarna när de kom. Men med lite vägren har det visat sig att det faktiskt går att köra åt sidan så pass mycket att en 2,6 m bred brandbil kan ta sig förbi.

 

Kontenta: Blir du upphunnen av ett "blåljus": Kör vidare eller kör av/åt sidan på lämpligt ställe men kör inte över din förmåga. Jag har för övrigt varit med om mötande långtradare som har stannat på landsväg för att låta min brandbil komma förbi (jag låg bakom en av långtradarna).

Link to comment
Share on other sites

Sak samma med att man kör på en 2+1-väg: På den relativt korta sträcka (ca 2 km) som det är en fil tjänar man inte så mycket på att köra i 150 km/h som blåljusförare om den lagliga hastigheten är 90 km/h. Sedan ska vi inte glömma bort utryckningsförarens anpassning till väglag mm.

 

Flera talesmän för den utryckande sidan gillade inte 2+1-vägarna när de kom. Men med lite vägren har det visat sig att det faktiskt går att köra åt sidan så pass mycket att en 2,6 m bred brandbil kan ta sig förbi.

 

Kontenta: Blir du upphunnen av ett "blåljus": Kör vidare eller kör av/åt sidan på lämpligt ställe men kör inte över din förmåga. Jag har för övrigt varit med om mötande långtradare som har stannat på landsväg för att låta min brandbil komma förbi (jag låg bakom en av långtradarna).

 

Det här känns ju faktiskt som ett läge när det inte är bra att tänka själv.

Rätta mig om jag har fel Fogfighter men visst har även brandbilar och ambulanser tillstånd att vid larm överträda vissa trafikbestämmelser (tex hastighet) utan att ha sirenerna påslagna?

 

Det jag är ute efter att om man hamnar framför ett utryckningsfordon med sirenerna påslagna SKALL man flytta på sig. Dvs att det skall vara upp till föraren av utryckningsfordenet om denne bedömmer att han/hon behöver komma fram fortare.

Bilisten framför skall inte göra någon egen bedömning huruvida man kan ligga kvar och tuffa i sin takt eller inte.

 

Om föraren av utryckningsfordonet bedömer att det räcker med att köra om när det blir 2-filigt igen bör väl sirenerna slås av?

 

Beträffande köra åt sidan på 1-filig vajerväg och låta utryckningsfordonet köra om.

Det måste ju vara det som tar absolut längst tid av alla alternativ. Först skall det saktas av. Tvivlar på att någon ställer sig på bromsen i 90.

 

Sen skall man förpassa sig så långt åt sidan som möjligt för att därefter skall utryckningsfordonet passera.

 

För mig låter dig som att det försvinner jättemycket tid på den manövern.

 

Alternativet att gasa på låter fortfarande som det enda vettiga för mig.

Har man problem att ligga i 130 på 90-väg i några hundra meter bör man allvarligt fundera på om man skall ha körkort.

Link to comment
Share on other sites

Håll farten uppe. Sakta in/stanna på säkert ställe.

 

Aktuellt exempel; ibland/ofta undrar man hur busscahufförer är funtade..

För ett tag sedan kom jag åkandes med 24 m. på en 30-sträcka. Längre fram hade en buss svängt tvärs över vägen för att vänta in tåget (blockerade "mitt" körfält) :baskerHKP: . Irriterat drog man i starkhornet, denne körde fram ett par meter. Tur var det, samtidigt hör jag ambulansen bakom mig. Snabbt beslut, vrida över lb+släp till vänster om refugen, på med varningsblinkers för att "kött-taxin" ska kunna ta sig fram..

 

Bryter du mot trafikreglerna och orsakar en olycka när du släpper fram blåjus, blir nog gärningen beivrad men med förmildrande omständigheter. Hur det kan sluta hänger på Svenska Rättsväsendet... Dvs. efternamn, ekonomisk ställning, yrke har viss påverkan, "inför lagen är vi olika"..

Link to comment
Share on other sites

@VC_90

Siren och blåljus betyder samma sak, finns ingen skillnad där och heller inget som säger att det ena måste slås på eller av för att uppnå vissa saker. Det är båda till för att påkalla uppmärksamhet och fri väg. När siren används är valfritt.

 

Det finns någonstans på forumet ett jäkligt roligt inlägg om detta.....ska leta lite..........

hittade:

 

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...yrkesut%F6vning

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...