Jump to content

Officiell flygdagstråd 2006

Danne

Recommended Posts

Jag och Yman gjorde ett besök vid årets första flygdag, Våsterås Flygande museums roll out. Tyvärr var vädret inte bra, men ändå bättre än väntat..

Roligast: Den eldsprutande Draken i blankmålad low viz grey är tillbaka! Sedan känns det bra i propheadhärnan när oroliga förare och markpersonal tror man står för nära utblåset/rotorn, då är man tillräckligt nära.

Sämst: Ljusförhållandena, som annars brukar vara mycket goda vid Västerås(jämfört med kassa F7). Sedan borde jag nog lägga till rondeller med.

Litet urval av bilder.

Små:

vras94tm.jpg

vras88hb.jpg

vras77gs.jpg

vras69ti.jpg

vras43nu.jpg

vras27rq.jpg

vras19mg.jpg

Större:

vras106ib.th.jpg

vras112wa.th.jpg

vras122pd.th.jpg

Nu är det Örebro sedan Såtenäs och lite annat före det som troligen blir den bästa finalen på länge: Dala Järna i augusti. Förhoppningsvis får vi bättre väder... :)

Edited by Danne

• Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

En fråga om sista bilden, låg hjälmen kvar även EFTER att du tagit bilden? :P

Alla är inte som du, Swede :P

/E

Aha, är det HAN som lärt Yman? Han kom nämligen släpande på en 30mm akan som prompt skulle med ner till UDES pebban. Krävdes lite övertalning samt förklaring av skillnader i kaliber för att han besviket skulle släppa den och återgå till lekhagen runt hkp 3.

:):Malaj:

Jag var också där och tittade på flygplan och hälsade på gamla kamrater.

Kul att få se Team 60 när de inte kom till Stockholm dagen innan.

Vampire är alltid kul att se, dock tyckte en kvinnlig vän att det var ett tjejflygplan: Litet, ganska tyst och vackra linjer. :blink:

Bäst var så klart Draken, enligt mig ett av de vackraste flygplanen som tjänstgjort i FV.

En annan rolig detalj var tältet där man kunde bli målad som en skademarkör. På skylten stod det "Kom och bli skadad" :Malaj:

Lite synd på vädret och att min kamera var utlånad, men en mkt trevlig dag ändå.

//PIC

Fina bilder på trevliga maskiner!!

Dala-Järna ska jag inte missa att flyga in till, men när är Örebro? :)

Tackar

Vad gäller örebro så är infon lite knapphändig ännu: Örebro Flygdag

Förutom det som står så skall Lansen dit, vad mer utöver det vet jag inte....

Fina bilder på trevliga maskiner!!

Dala-Järna ska jag inte missa att flyga in till, men när är Örebro? :)

Tackar

Vad gäller örebro så är infon lite knapphändig ännu: Örebro Flygdag

Förutom det som står så skall Lansen dit, vad mer utöver det vet jag inte....

Tackar!

Har bokat in ett besök där nu också :)

• 2 weeks later...

Kommer glatt närvara i Örebro, jag är påfallande lättlurad att åka dit där det finns en Lansen :D

Sedan kan man bara konstatera att Dala Järna gänget gjort det igen, deras nuvarande och ej fullständiga program slår F7s. Då är iofs de inte bundna till politisk korrekthet.

Kommer glatt närvara i Örebro, jag är påfallande lättlurad att åka dit där det finns en Lansen :baskerPa:

Sedan kan man bara konstatera att Dala Järna gänget gjort det igen, deras nuvarande och ej fullständiga program slår F7s. Då är iofs de inte bundna till politisk korrekthet.

Skoj! Blir det väder så flyger jag upp över dagen i Örebro! I E-tuna missade du ju ankomsten med din kamera så.... ;)

Till Flygfesten i Dala-Järna så blir det att flyga SK50, om vädret blir hyfsat :clap:

Vi får väl göra den här tråden till officiell flygdagstråd 2006.

Nyss hemkommen från Örebro och 2/3 flygdag. Missade slutet pga tidsbrist och då solen var på väg över i totalt motljus var det kanske inte mycket jag missade.

Strulade en hel del med parkeringen på morgonen och blv inte så överlycklig över upplägget med samtliga flygplan framför åskådarna vilket gör fotandet stundtals hopplöst. Det är INTE roligt när man har ett 20m glapp mellan en hög med Tiger Moths och en DC-3a. Då Ingesson-Thor var på gräsbrännarhumör så blev det inga bra bilder på Lansen i luften. Detta problem hade kunnat lösas om arrangörerna höjt showhöjden lite, men ick fotograferande publik håller kanske inte med..

Såg dock ett mer rutinerat gäng på en sandhög söder om plattan, tror de stod helt rätt och kommer nog kopiera det nästa år..

Vädret var betydligt bättre än i Västerås, även om det kunde ha varit suveränt då det inte var ett moln då jag for hemifrån, men dessa kom fram och var tyvärr framme vid de flest tidiga uppvisningarna. Vidare blev det snudd på vindstilla under Team 60s program, vilket ledde till att deras egna "gamla" rök ofta gjorde korten på dem lite "disiga".

Roliga citat från publik:

"DC 3an används fortfarande av USA i slagskeppsversion. De använde den i Irak, med 40mm haubits i" :dribble:

"Förra året flög Gripen över ljudets hastighet på Västerås flygdag...fett som fan" :eeh:

"Nej Erik (son), det där är en Lansen. Gripen är större och nyare. Lansen tror jag inte vi har så många flottiljer som flyger längre" :D (I wish it was true).

"Det där du Micke är en annan motor än det du har i BMWn det!!!" pekandes på en i motvind stånkande R22 :clap:

Jag gick in för att lyssna idag, då jag satt bredvid en pansarguru vid Battle Camp:Göteborg som blev luftburen då Stefan Sauk kallade 9040B för strv (jag noterade detta, men var mer orolig för läkarens strukturella integritet då alla luftburna pansargurus landar igen, förr eller senare).

Bilder omgång 1:

Team 60:

orebro105el.th.jpg Blev sepia här då en polare ville ha en sådan verre

orebro97qu.th.jpgorebro80dk.th.jpgorebro78nj.th.jpgorebro64ug.th.jpgorebro55qe.th.jpgorebro49uf.th.jpg

Lansen, observera att det verkar vara nåt klurigt med hydraulen till höger ställ på de sista bilderna...eller är det någon som känner till denna egenhet. Lansen Sport hade väl inte nigningskapacitet för gamla förare? :P

orebro13vh.th.jpg

orebro33yx.th.jpgorebro21qv.th.jpg

Edited by Danne

Ser också att de plockat bort två antenner från Lansen, den bakom fenan och den framför cockpit. Den senare kan jag förstå om den var störande (no pun intended) men bortsett från att de var fula förstår jag inte varför man tagit bort den bakom fenan.

Lite kul att teknikerna bytte flottiljsiffran till 3 på de flygplan som gick till diverse muséer, de hade ju precis målats om i nygammalt färgschema och med siffran 16. Teknikerna på Malmen vägrade ju också byta flottiljsiffra (från F13 till F16) på Tp85. Till slut gav de med sig och bytte på det ena flygplanet, det som idag tillhör Le Caravelle Club, FVM:s fpl är fortfarande F13-851.

Lansen, observera att det verkar vara nåt klurigt med hydraulen till höger ställ på de sista bilderna...eller är det någon som känner till denna egenhet. Lansen Sport hade väl inte nigningskapacitet för gamla förare? :P

När jag gick som Prao på målflygkompaniet noterade jag denna egenhet efter flygpassen. Helt i sin ordning enligt den lansentekniker jag frågade. Det kan tydligen bli så om man inte sätter kärran helt rakt.

Vi får väl göra den här tråden till officiell flygdagstråd 2006.

Then I make it so!

Egentligen kanske något av våra andra forum skulle vara hem åt denna tråden, men jag tycker tråden ligger bra där den ligger.

/E

När jag gick som Prao på målflygkompaniet noterade jag denna egenhet efter flygpassen. Helt i sin ordning enligt den lansentekniker jag frågade. Det kan tydligen bli så om man inte sätter kärran helt rakt.

Kanske är ett sätt att lära föraren landa snyggare. :tveka: Vad bra att det syns så tydligt så föraren får skämmas för sin dåliga landning ända tills mekarna varit och hoppat på den andra vingen. Draken hade ju samma "problem".

Det är väl ingen här som missat att det verkar som om vi får se Mig-29 på F-7 den 18:e!

:D

Visserligen en markbunden Ungersk sådan, men den är nog sevärd ändå!

F-7:s program!

Som om det skulle vara nåt :lala:

Senast jag såg dem så fick jag och övriga på flottiljen en egen lite flyguppvisning från denna kärra... Utan tvekan en häftig maskin att se i sitt rätta element :D

//Y

Senast jag såg dem så fick jag och övriga på flottiljen en egen lite flyguppvisning från denna kärra... Utan tvekan en häftig maskin att se i sitt rätta element :lala:

Undertecknad trodde att han skulle få se en fin bild på en R22 :D

/E

Under fredagens genrep (16 juni) kommer en C-17 att stå på markutställningen. Observera endast under fredagen!

Öhm, what? Varför bara på genrepet? Har det att göra med ev. införskaffande av tyngre lyftförmåga?

fredagens "genrep" är inte öppen för allmänheten, dock kommer en hel del "höjdare" och liknande att vara där då...

jag har blivit tillfrågad att vara skyddsvakt från onsdag till söndag men avböjt pga jobb. (ok, jag avböjde inte lör-sön, men ser inte ut som jag kommer stå då heller, antar att man får besöka flygdagen på det "traditionella" sättet) ;)

[edit]

förresten, om fler skall dit så kanske det kan anordnas en mötesplats nånstans?

Edited by Skuggan

jag har blivit tillfrågad att vara skyddsvakt från onsdag till söndag men avböjt pga jobb. (ok, jag avböjde inte lör-sön, men ser inte ut som jag kommer stå då heller, antar att man får besöka flygdagen på det "traditionella" sättet) ;)

Jag blev av någon märklig anledning tillfrågad att vara skyddsvakt måndag till onsdag. När jag frågade om det inte vore lämpligt att ha skyddsvaktsförordnande (eller vad det nu kan tänkas heta) så fick jag svaret att det ordnar sig. Jag tyckte det lät lite löst, så jag stannade hemma, vilket jag ångrar eftersom jag ändå inte har något för mej här hemma.