Jump to content

Bilder & Film från försvarsdagen i Stockholm

Recommended Posts

Bilder och film ifrån "regniga" försvarsdagen i stockholm. Tagna av Fredrik Lindahl & Joakim Oskarsson.

http://nombliz.no-ip.com/stuff/images/forsvarsdagen-sthlm06/

Hoppas webhotellet inte är för segt ;)

Du har ingen tanke på att kanske dra ned på upplösningen i framtiden? 2.3meg är kanske lite extremt för vanliga bilder ;)

edit: Glömde ju säga, trevliga bilder!

Edited by Vinter

Fler bilder från försvarets dag i S-holm.

http://event.fredrikmedia.se/forsvaretsdagstockholm060520/

Foto av den eminente undertecknad.

/Runqvist

Det var ju en snuskigt bra kamera du hade!

För övrigt, bra bilder! Gäller även första fotografen!

/Runqvist

Väldigt snygga bilder. Tack båda två. Har en del bilder jag med (och film av Jas Planen) dock har jag inget sjyyst ställe att ladda upp det på.

Off Topic: Runqvist: vad har du för kamera, måste bara veta :P

• Forumsledning

OBS!

MEDDELA OSS GÄRNA OM SOLDF.com FÅR ANVÄNDA BILDERNA!

Vi är alltid i behov av bilder och om de inte används nu så lägger vi dem i vårt arkiv av bilder med metadata om vem som tagit bilden, etc.

PM:a eller Maila mig och säg vilka bilder som är dina,

Följande behöver jag då veta

1. Vart ligger bilderna? Url?

2. Om det är ok för oss att använda

3. Får vi låta andra använda dem?

Tex om en Hemvärnssida frågar oss om lov kan vi då godkänna dem eller önskar ni själva bli kontaktade av dem?

4. Vill du ha ditt namn utskrivet som fotograf (OBS! delge ditt namn)?

5. Om vi använder på soldf.com kommer man om man vill läggas in i tacklistan.

Namnet kan länkas till en mailadress, vilken mail skall vi då länka till?

Det var allt.

Blitz!

Det finns ett flertal olik gratisalternativ för att lägga upp bilder.

se denna tråd.

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=19716

/Runqvist

Snygga bilder. Hade gärna sett lite bildtexter så jag visste vad jag kollade på. Tänker på "prototypvagn" bland annat.

Tyvärr är jag inte tillräckligt insatt för att kunna skriva bildtexter till alla bilder.

Så, nu fick jag upp lite bilder tror jag (30st närmare bestämmt).

http://gallery.filefront.com/WHBlitZz/33928/

Har inte heller lagt dit några kommentarer eller namn. Men lite bilder på SISU, stridsbåt90, SUV avfyrningsramp/planet m.m.

edit: lite filmer, ursäkta sättet jag laddat upp det på. Kom inte på nåt bättre.

Helikopter överflygning

Stridsbåt90 som backar på skeppsbron

Överflygning av Jas Gripen

Våldsamm landstigning med stridsbåt90

Edited by BlitZz

• Forumsledning

Vill passa på att tacka alla för det gedigna fotograferandet och alla som hört av sig med tillstånd till SoldF.com att nyttja sina alster.

TACK!

SoldF.coms fotoarkiv på materiel har utökats något enormt i och med detta. Detta för att det är normalt är lite si och så med tillstånd att fotografera materiel och att det är relativt ovanligt att på ett så litet område ha all materiel så koncentrerad.

Dock brukar problemet, som till viss del ses på vissa bilder, att materielen är översållad av klängande barn och vuxna. Där har många av er gjort ett bra jobb genom att vara tidigt ute innan folksamlingarna.

Nu är det bara att börja redigera bilder och publicera....vilket inte är gjort i en handvändning. :D

BJE eller någon annan radarkunnig...

Vad är det för radar som syns på bilderna, bland annat den här: Radar

Ser lite ut som en PS870 men masten ser annorlunda ut och baksidan av radarn ser inte helt ut som jag minns den. Nu var det iof drygt 10 år sedan jag såg en 870 på riktigt nära håll... Storleken på mast och reflektorn är lite svår att avgöra på bilderna dessutom

Då råkade man visst fastna på bild. "Nomble" verkar ha haft kameran framme samtidigt som jag råkade finnas på plats. Synd att man inte visste detta, hade varit kul att träffa dig "Nomble".

http://nombliz.no-ip.com/stuff/images/fors...06/PICT0005.JPG

Det är jag som har blå jacka och en liten grön ryggsäck, gråa fjällräven byxor som står med sidan vänd mot kameran.

Står och pratar med en bekant från IP:Arlanda.

Världen är bra liten. Nästa tillfälle så får man nog ta och skylta lite mer om att man är med här så kanske man kan träffa lite fler folk härifrån i verkligheten.

Groaghach

På bilderna med amfskytteplutonen så ser man att soldaterna har en väst under stridsvästen. Ser ut som Kroppskydd 90A men med axelskydden bortsprättade. Vad är detta för något?

Tror det kan vara det nya kroppskyddet som har tagits fram för marinen, med inbyggd flytförmåga.

Finns en tråd på om detta kroppskydd. Sök.

B)-->

(SERG. B @ May 23 2006, 22:03 ) <{POST_SNAPBACK}>

Jag hoppas du skämtar med mig.

Liknande bilar har jag sett både på f.d. Amf4 vid mönstringen, och på P4 under infohelgen. Tror även jag kan ha sett en sån bil på LvReg, men mer tveksamt där. Undrar vad det är egentligen.

På amf4/KA4 hade MP Toyota landcruiser 90 när jag var lite fjutt och var med i FBU.

Samt att MP-"gubben" på K3 åkte Nissan Patrol. Kan bara vara så att bilen är ny och de inte fått dit dekalerna än.

för ca 4 år sedan såga jag 2st MP "bilar" utanför Arlanda, den ena var en ny JEEP Grand cherokee och den andra någon form av cadillac.

så det verkar vara mer regel än undantag att MP kör lite ovanliga bilmodeller (då helst stora bensinslukare)

MP brukar väl ha eskort samt personskyddsuppdrag (skarpa)? Då är det lämpligare med civila bilar och ev. lite finare. I mina öron låter det som en vettig anledning, kanske inte just XC90, men lite större, kraftigare civila bilar.

Jag har i alla fall sett ett sådant, eller åtminsdone liknande uppdrag, då jag är i den civila säkerhetsbranschen, men det tänkte jag inte på då...

Börjar glida mot OT här, men bara för att reda ut varför det finns en XC90 MP med på bild...

Ser lite ut som en PS870 men masten ser annorlunda ut och baksidan av radarn ser inte helt ut som jag minns den. Nu var det iof drygt 10 år sedan jag såg en 870 på riktigt nära håll... Storleken på mast och reflektorn är lite svår att avgöra på bilderna dessutom

Mig veterligen är det just en PS870.

Enligt personal på plats som jag pratade med så är det en PS870

Enligt personal på plats som jag pratade med så är det en PS870

En kär gammal bekant alltså. :clap: Surt som ... att jag inte hade möjlighet att få se henne igen. Tack för svaren Bliss och Jed.

Jag tar tillbaka det jag sa om baksidan efter att ha kollat på fler bilder. Dock ser masten annorlunda ut. Kan det vara så att den numera verkligen är flyttbar på riktigt och inte bara i teorin som det var för 10 år sedan då det krävdes ett gjutet betongfundament?

Edit: Tillägg

Edited by RadaR