Jump to content

Stadsskytt januari 07

Recommended Posts

Enkel fråga: Finns det inte "vanliga" skyttesoldater på LG eller är verkligen alla skyttesoldater där Stadsskttyesoldater?

Här står det om vad LG utbildar: http://www.livgardet.mil.se/article.php?id=1186

Så det enda "rena" skyttet på LG torde vara Stadsskytte även om livkompaniet gärna vill vara ett skyttekompani, mer om det finns att läsa i den här tråden: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=6835

Edited by Ignis nitidus

Alla GB och "vanliga meniga" rycker väl in samtidigt i januari?

Igår på Battle Camp pratade jag med ett befäl från stadsskytte och enligt henne är alla PB befattningar borttagna. Det konstigaste är att en kompis till mig mönstrade nyligen och fick tjänsten Skytteplutonsbefäl på Livgardet, inryck januari 08, va fan är det frågan om?

Enkel fråga: Finns det inte "vanliga" skyttesoldater på LG eller är verkligen alla skyttesoldater där Stadsskttyesoldater?

Här står det om vad LG utbildar: http://www.livgardet.mil.se/article.php?id=1186

Så det enda "rena" skyttet på LG torde vara Stadsskytte även om livkompaniet gärna vill vara ett skyttekompani, mer om det finns att läsa i den här tråden: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=6835

Dem ska göra om Livkomp och 6:e tills nästa kull.

Nu är/var det Livkomp -> mest högvakt och exercis men lite mera sib än övriga förband.

6:e komp -> stadsskytte. Nästan bara sib.

Det skulle bli två stycken likadana kompanier. Man ger båda lika mycket sib och lika mycket högvakt.

Det låter i mina öron som att Livkomp får ett rejält upplyft och 6:e får det sämre.

Livkomp tilldelas PBV302 istället för tgb20 som dem har nu. Så det skulle även bli två pbv-plutoner.

Något liknade sa våran kapten att det skulle bli till nästa utbildningsår.

Så vi var sista året som riktiga stadsskytte ;)

Dem ska göra om Livkomp och 6:e tills nästa kull.

Nu är/var det Livkomp -> mest högvakt och exercis men lite mera sib än övriga förband.

6:e komp -> stadsskytte. Nästan bara sib.

Det skulle bli två stycken likadana kompanier. Man ger båda lika mycket sib och lika mycket högvakt.

Det låter i mina öron som att Livkomp får ett rejält upplyft och 6:e får det sämre.

Livkomp tilldelas PBV302 istället för tgb20 som dem har nu. Så det skulle även bli två pbv-plutoner.

Något liknade sa våran kapten att det skulle bli till nästa utbildningsår.

Så vi var sista året som riktiga stadsskytte ;)

näää du skämtar va?? :) Loki ljug inte :P jag ska inte på massa högvakt :P närå men det låter sämre ju :(

Tänkte bara säga att de där har jag också hört så tyvärr Svanis..

Same here, låg i samma kull som mucka i april! och fick samma info

Igår på Battle Camp pratade jag med ett befäl från stadsskytte och enligt henne är alla PB befattningar borttagna. Det konstigaste är att en kompis till mig mönstrade nyligen och fick tjänsten Skytteplutonsbefäl på Livgardet, inryck januari 08, va fan är det frågan om?

lite OT: vet du vad de kvinnliga YOF'n hette?

Låter konstigt att Livkompaniet och 6. kompaniet skulle bli exakt likvärdiga och göra samma saker i framtiden - hur kan det då vara så att Livkompaniet är uttagna bevakningssoldater och 6. kompaniet skyttesoldater? Det är ju hårdare konkurrens och högre krav på skytte.. låter alltså konstigt att bägge kompanier skulle kunna bli likadana när antagningskraven skiljer sig åt.

Bevara 6. ssk-komp.. till jan 2007... :( :worthy:

Vill även minnas att när jag mönstrade stod det på pliktverkets dator "6. stadsskyttekompaniet" på skyttesoldat inryck jan 2007 livgardet.

Fanns inga PB på 6.komp,förra året! vet inte om det gjort det innan heller... endast KB/GB/E/F soldater :)

• 6 months later...

****** Lite Info om tågresa*****

Jag har sett och hört av många i min kamratkrets att det e mycket frågor just kring biljettbokningen till inryck 15 januari. Jag var nere på sj och frågade, då e det bara att lämmna in sin "bokningslapp" man fick vid första informationsbrevet, ett A4 med veckad nedre del. Sen mot det så får man sina biljetter! Hur lätt som helst. :banana

Hoppas man har hjälpt någon på traven :D

MVH

\\\ Gustav Thorslund, 6:e komp

****** Lite Info om tågresa*****

Jag har sett och hört av många i min kamratkrets att det e mycket frågor just kring biljettbokningen till inryck 15 januari. Jag var nere på sj och frågade, då e det bara att lämmna in sin "bokningslapp" man fick vid första informationsbrevet, ett A4 med veckad nedre del. Sen mot det så får man sina biljetter! Hur lätt som helst. :baskerKav:

Hoppas man har hjälpt någon på traven :blink:

MVH

\\\ Gustav Thorslund, 6:e komp

Thorslund, du är en föregångsman!