Svanis Posted May 19, 2006 Report Share Posted May 19, 2006 Någon mer som ska till livgardet som skyttesoldat januari 07?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 20, 2006 Forumsledning Report Share Posted May 20, 2006 pre-inryck pratar vi om i pliktverket vilket står i forumsinfon. *flyttar* / Kimster BlåGul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pro patria Posted May 20, 2006 Report Share Posted May 20, 2006 Jag ska dit! Stadsskyttesoldat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ekon Posted May 20, 2006 Report Share Posted May 20, 2006 Skyttesoldat vid LG = stadsskytte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pro patria Posted May 20, 2006 Report Share Posted May 20, 2006 Japp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ekon Posted May 20, 2006 Report Share Posted May 20, 2006 Nice, hoppas jag får tjänsten som skyttegruppbefäl på LG då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grängan Posted May 21, 2006 Report Share Posted May 21, 2006 Enkel fråga: Finns det inte "vanliga" skyttesoldater på LG eller är verkligen alla skyttesoldater där Stadsskttyesoldater? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignis nitidus Posted May 21, 2006 Report Share Posted May 21, 2006 (edited) Enkel fråga: Finns det inte "vanliga" skyttesoldater på LG eller är verkligen alla skyttesoldater där Stadsskttyesoldater? Här står det om vad LG utbildar: http://www.livgardet.mil.se/article.php?id=1186 Så det enda "rena" skyttet på LG torde vara Stadsskytte även om livkompaniet gärna vill vara ett skyttekompani, mer om det finns att läsa i den här tråden: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=6835 Edited May 21, 2006 by Ignis nitidus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tackleberry Posted May 21, 2006 Report Share Posted May 21, 2006 Alla GB och "vanliga meniga" rycker väl in samtidigt i januari? Igår på Battle Camp pratade jag med ett befäl från stadsskytte och enligt henne är alla PB befattningar borttagna. Det konstigaste är att en kompis till mig mönstrade nyligen och fick tjänsten Skytteplutonsbefäl på Livgardet, inryck januari 08, va fan är det frågan om? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted May 21, 2006 Report Share Posted May 21, 2006 Den ena handen vet inte vad den andra gör? Det är ganska vanligt i vår kära FM... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loki Posted May 21, 2006 Report Share Posted May 21, 2006 Enkel fråga: Finns det inte "vanliga" skyttesoldater på LG eller är verkligen alla skyttesoldater där Stadsskttyesoldater? Här står det om vad LG utbildar: http://www.livgardet.mil.se/article.php?id=1186 Så det enda "rena" skyttet på LG torde vara Stadsskytte även om livkompaniet gärna vill vara ett skyttekompani, mer om det finns att läsa i den här tråden: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=6835 Dem ska göra om Livkomp och 6:e tills nästa kull. Nu är/var det Livkomp -> mest högvakt och exercis men lite mera sib än övriga förband. 6:e komp -> stadsskytte. Nästan bara sib. Det skulle bli två stycken likadana kompanier. Man ger båda lika mycket sib och lika mycket högvakt. Det låter i mina öron som att Livkomp får ett rejält upplyft och 6:e får det sämre. Livkomp tilldelas PBV302 istället för tgb20 som dem har nu. Så det skulle även bli två pbv-plutoner. Något liknade sa våran kapten att det skulle bli till nästa utbildningsår. Så vi var sista året som riktiga stadsskytte ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svanis Posted May 21, 2006 Author Report Share Posted May 21, 2006 näää du skämtar va?? Loki ljug inte :P jag ska inte på massa högvakt :P närå men det låter sämre ju :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grängan Posted May 21, 2006 Report Share Posted May 21, 2006 Enkel fråga: Finns det inte "vanliga" skyttesoldater på LG eller är verkligen alla skyttesoldater där Stadsskttyesoldater? Här står det om vad LG utbildar: http://www.livgardet.mil.se/article.php?id=1186 Så det enda "rena" skyttet på LG torde vara Stadsskytte även om livkompaniet gärna vill vara ett skyttekompani, mer om det finns att läsa i den här tråden: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=6835 Dem ska göra om Livkomp och 6:e tills nästa kull. Nu är/var det Livkomp -> mest högvakt och exercis men lite mera sib än övriga förband. 6:e komp -> stadsskytte. Nästan bara sib. Det skulle bli två stycken likadana kompanier. Man ger båda lika mycket sib och lika mycket högvakt. Det låter i mina öron som att Livkomp får ett rejält upplyft och 6:e får det sämre. Livkomp tilldelas PBV302 istället för tgb20 som dem har nu. Så det skulle även bli två pbv-plutoner. Något liknade sa våran kapten att det skulle bli till nästa utbildningsår. Så vi var sista året som riktiga stadsskytte ;) näää du skämtar va?? Loki ljug inte :P jag ska inte på massa högvakt :P närå men det låter sämre ju :( Tänkte bara säga att de där har jag också hört så tyvärr Svanis.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignorance Posted May 21, 2006 Report Share Posted May 21, 2006 Same here, låg i samma kull som mucka i april! och fick samma info Alla GB och "vanliga meniga" rycker väl in samtidigt i januari? Igår på Battle Camp pratade jag med ett befäl från stadsskytte och enligt henne är alla PB befattningar borttagna. Det konstigaste är att en kompis till mig mönstrade nyligen och fick tjänsten Skytteplutonsbefäl på Livgardet, inryck januari 08, va fan är det frågan om? lite OT: vet du vad de kvinnliga YOF'n hette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tackleberry Posted May 21, 2006 Report Share Posted May 21, 2006 lite OT: vet du vad de kvinnliga YOF'n hette? Hm kuggfråga.. Hon var mellan 30-40, ljust hår, ca 165, ett signalement i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignorance Posted May 21, 2006 Report Share Posted May 21, 2006 Hmm okej, kort eller lång? fanns mig vetterligen bara 2 blonda Yof's, men ingen av dom vart runt 30-40 mig vetterligen, skit samma, är inte väsentligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pro patria Posted May 22, 2006 Report Share Posted May 22, 2006 Låter konstigt att Livkompaniet och 6. kompaniet skulle bli exakt likvärdiga och göra samma saker i framtiden - hur kan det då vara så att Livkompaniet är uttagna bevakningssoldater och 6. kompaniet skyttesoldater? Det är ju hårdare konkurrens och högre krav på skytte.. låter alltså konstigt att bägge kompanier skulle kunna bli likadana när antagningskraven skiljer sig åt. Bevara 6. ssk-komp.. till jan 2007... :( Vill även minnas att när jag mönstrade stod det på pliktverkets dator "6. stadsskyttekompaniet" på skyttesoldat inryck jan 2007 livgardet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignorance Posted May 23, 2006 Report Share Posted May 23, 2006 Alla GB och "vanliga meniga" rycker väl in samtidigt i januari? Igår på Battle Camp pratade jag med ett befäl från stadsskytte och enligt henne är alla PB befattningar borttagna. Det konstigaste är att en kompis till mig mönstrade nyligen och fick tjänsten Skytteplutonsbefäl på Livgardet, inryck januari 08, va fan är det frågan om? Fanns inga PB på 6.komp,förra året! vet inte om det gjort det innan heller... endast KB/GB/E/F soldater Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
|MP-SÄK-gb|Nicklasson Posted December 17, 2006 Report Share Posted December 17, 2006 Någon mer som ska till livgardet som skyttesoldat januari 07?? Jepp, rycker enligt pappren in opå 6.e som GB. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thorslund Posted December 19, 2006 Report Share Posted December 19, 2006 Någon mer som ska till livgardet som skyttesoldat januari 07?? Jepp, rycker enligt pappren in opå 6.e som GB. Japp, du rycke rin som skyttesoldat, men inte GB. Det får vi veta långt senare vem som blir det ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
|MP-SÄK-gb|Nicklasson Posted December 20, 2006 Report Share Posted December 20, 2006 Japp, du rycke rin som skyttesoldat, men inte GB. Det får vi veta långt senare vem som blir det ;) Jag sa faktiskt att jag gjorde det enligt de papper jag har fått inte att jag säkert kommer att göra det... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thorslund Posted December 21, 2006 Report Share Posted December 21, 2006 Japp, du rycke rin som skyttesoldat, men inte GB. Det får vi veta långt senare vem som blir det ;) Jag sa faktiskt att jag gjorde det enligt de papper jag har fått inte att jag säkert kommer att göra det... ;) Sorry läste inte men du... 25 dagar kvar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thorslund Posted December 22, 2006 Report Share Posted December 22, 2006 ****** Lite Info om tågresa***** Jag har sett och hört av många i min kamratkrets att det e mycket frågor just kring biljettbokningen till inryck 15 januari. Jag var nere på sj och frågade, då e det bara att lämmna in sin "bokningslapp" man fick vid första informationsbrevet, ett A4 med veckad nedre del. Sen mot det så får man sina biljetter! Hur lätt som helst. Hoppas man har hjälpt någon på traven MVH \\\ Gustav Thorslund, 6:e komp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frallan Posted December 22, 2006 Report Share Posted December 22, 2006 ****** Lite Info om tågresa***** Jag har sett och hört av många i min kamratkrets att det e mycket frågor just kring biljettbokningen till inryck 15 januari. Jag var nere på sj och frågade, då e det bara att lämmna in sin "bokningslapp" man fick vid första informationsbrevet, ett A4 med veckad nedre del. Sen mot det så får man sina biljetter! Hur lätt som helst. Hoppas man har hjälpt någon på traven MVH \\\ Gustav Thorslund, 6:e komp Thorslund, du är en föregångsman! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts