Jump to content

Barlast

volvo_viking

Recommended Posts

Skall i sommar börja prova bränsleförbrukning samt egenskaper för min nybyggda husbil. Behöver då lasta ner den till full last med ca 1700kg. 110kg är reservhjul. 120kg kan utgöras av vattendunkar, 100-150kg av utrustning och verktyg men resten? Jag behöver ca 1200-1300kg barlast.

Mitt krav är:

*Att det skall vara nästan gratis att införskaffa.

*Måste vara något som jag lätt, med lagom ansträngning kan lasta in och ut.

*Som går att surra och att det inte flyger iväg smådelar i händelse av olycka.

*Med en styckvikt på ca 30-40kg.

*Som är lätt att stuva.

*Ovanstående ger ca 30-45 enheter vilket betyder att de inte får ha för stor volym.

*Att det inte smutsar ner, är farligt för passagerare/natur eller orsakar läckage av något slag.

Förslag?

//Janne

• Forumsledning

Uttjänta bil- eller lastbil-däck borde kunna lånas av en däckfirma.

De väger en del. Om de anses som för smutsiga får man klä dem med en sopsäck motsv.

Frontvikter till traktorer, har bärhandtag, perfekta att stuva och lagom vikt per styck att hantera. Går dessutom att spänna fast med spännband genom handtagen. Fråga ett gäng bönder, dom brukar ju ändå bara stå i maskinhallen på sommaren och användas enbart till höstplöjningen.

traktorvikter = lätta att hantera...

Jag hatar vikterna på 65kg till vår ena traktor, de är INTE lätta att hantera :lol:

Äh din vekling, dom tar en ju två i varje näve. Då skulle du vari mä förr,,,,,,,,,,,,,,,,,osv. :unsure:

Dom ÄR verkligen vidriga att hantera, när man hänger upp dom på frontstället är det risk för "hemmagjort blått nagellack" och när man ska ta av dom så brukar dom tendera att orsaka ryggskott av fjärde graden.

Teknikern, jo det nagellacket har jag applicerat mer än en gång. De går rätt hyffsat att hantera tills de börjar närma sig 35-40kg, det är ju ganska högt att lyfta skiten.

Ledsen för OT....

Går det att baxa in några större behållare som man fyller med vatten?

Lätt att lasta och lossa, samt rent.. (men blött) :P

Annars kommer jag att tänka på bilskrot och låna en massa uttjänta bilbatterier.

Hyfsad vikt, men det kanske faller på doften..?

Bilbatterier är väl inte att rekommendera om de inte är sanerade från syra. Hade ett gammalt batteri till en eldriven båtmotor, men det gick i graven då det åt upp mina byxor under en fisketur.

Stenplattor, lätta att stapla...

Ja faktiskt, sålda själv nyligen 100 stycken betongplattor för 700 spänn (dessa var "fina" så det går att hitta mycket billigare) och mina vägde ca 17 kilo styck. Utmärkta att stapla på varandra.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...