micke_ Posted May 18, 2006 Report Share Posted May 18, 2006 Ì lumpen funderade jag lite på att göra utlandstjänst. Dessvärre för mig, samt de andra som funderade på detta, fick nästan alla (kanske samtliga) i plutonen lägre än 10-7-7. Plutonchefen ansåg inte att vi gjort tillräckligt för att få bättre betyg. Ett exempel är att en av furirerna inte fick bli sergant enligt plutonchefen, då han inte skötte sin befattning. Efter en övning med kompanichefen fick han sin grad direkt. Plutonchefen var inte speciellt kompetent som befäl, så lumpen (efter gsu & beffatningsutbildning) var en riktigt dålig och tråkig upplevelse. Nu har jag sökt till hemvärnet, sitter och väntar på att allt ska bli klart. Någon utlandstjänst skulle jag ändå inte söka till innan jag studerat färdigt (två år kvar). ... Men nu till själva frågan På http://www.mil.se/int/article.php?id=847 står följande "Du som har genomfört svensk militär grundutbildning genom värnplikt måste ha ett vitsord om lägst X77 från din senaste militära tjänstgöring." Räknas hemvärnet som militär tjänstgöring? Kan jag alltså få ett betyg därifrån för att sedan söka utlandstjänst, om jag skulle vilja? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted May 18, 2006 Report Share Posted May 18, 2006 Har skrivits i flera trådar om betyg kontra utlandstjänst. Prova med sökorden betyg och utlandstjänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
micke_ Posted May 18, 2006 Author Report Share Posted May 18, 2006 Har skrivits i flera trådar om betyg kontra utlandstjänst. Prova med sökorden betyg och utlandstjänst. Jag har sett trådar där det står att man kan söka, samt att några kommit in, trots att de inte har haft X77 i betyg. Däremot lyckas jag inte hitta något om betyg i hemvärnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted May 18, 2006 Report Share Posted May 18, 2006 Har skrivits i flera trådar om betyg kontra utlandstjänst. Prova med sökorden betyg och utlandstjänst. Jag har sett trådar där det står att man kan söka, samt att några kommit in, trots att de inte har haft X77 i betyg. Däremot lyckas jag inte hitta något om betyg i hemvärnet. Finns lite info här , hoppas det är till någon hjälp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcuzt Posted May 18, 2006 Report Share Posted May 18, 2006 Enligt rekryc off som jag pratat med, samtliga säger samma sak, är att som civilist kan du komma in i utlandstjänst oavsett betyg. Annars finns bara en sak att göra för att få högre betyg ifall du är under 10-7-7 och det är bfa... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 18, 2006 Report Share Posted May 18, 2006 Enligt rekryc off som jag pratat med, samtliga säger samma sak, är att som civilist kan du komma in i utlandstjänst oavsett betyg. Annars finns bara en sak att göra för att få högre betyg ifall du är under 10-7-7 och det är bfa... C ATK (General Brännström) kan medge avsteg från kravet 10-7-7 om det gäller en väldigt eftertraktad kompetens och det inte går att hitta någon med 10-7-7 som har rätt kompetens. Sålunda måste du vara väldigt speciell för att det ska fungera. Tro inte att ett förband anställer en person som fått under 10-7-7 som BFA. Det har förekommit men det är utopiskt att sätta sin tro till det. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
micke_ Posted May 18, 2006 Author Report Share Posted May 18, 2006 Det var ju synd att man inte låg på lite mer i slutet av värnplikten och ifrågasatte betygen. Plutonchefen hade inte så bra koll på något dessvärre, så det skulle kanske inte spelat så stor roll. "Så ni som vill i iväg å inte har det tillräckligt. Förslag: Gå med i en HV-insplut. Var angagerad å sedan begär ett nytt betyg från chefen." Det låter ju bra, jag har ju iaf minst två år inom hv framför mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcuzt Posted May 19, 2006 Report Share Posted May 19, 2006 Enligt rekryc off som jag pratat med, samtliga säger samma sak, är att som civilist kan du komma in i utlandstjänst oavsett betyg. Annars finns bara en sak att göra för att få högre betyg ifall du är under 10-7-7 och det är bfa... C ATK (General Brännström) kan medge avsteg från kravet 10-7-7 om det gäller en väldigt eftertraktad kompetens och det inte går att hitta någon med 10-7-7 som har rätt kompetens. Sålunda måste du vara väldigt speciell för att det ska fungera. Tro inte att ett förband anställer en person som fått under 10-7-7 som BFA. Det har förekommit men det är utopiskt att sätta sin tro till det. /Krook Okej, när jag var i Malmö nyss på FM dagen så pratade jag med en rekryc snubbe där. Och han sa att min enda chans var en bfa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted May 19, 2006 Report Share Posted May 19, 2006 Eller KFÖ, men den chansen är ju relativt liten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 19, 2006 Report Share Posted May 19, 2006 Plutonchefen hade inte så bra koll på något dessvärre, så det skulle kanske inte spelat så stor roll. Det säger alla. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted May 19, 2006 Report Share Posted May 19, 2006 Det säger alla. /Krook Tyvärr ligger det ju något i det ibland, det nuvarande betygssystemet ter sig ibland lite trubbigt och betygen sätts inte alla gånger på rätt grunder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted May 19, 2006 Report Share Posted May 19, 2006 Tyvärr ligger det ju något i det ibland, det nuvarande betygssystemet ter sig ibland lite trubbigt och betygen sätts inte alla gånger på rätt grunder. Ibland ja, men ofta är det just med tanke på US(och OHS) som endel befäl sätter låga betyg på en viss soldat, sedan om det är rättvist eller inte eller om personen ifråga växt till sig eller var lite omotiverad just då, är något man får rätta till i efterhand, om man är motiverad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted May 19, 2006 Report Share Posted May 19, 2006 (edited) Ibland ja, men ofta är det just med tanke på US(och OHS) som endel befäl sätter låga betyg på en viss soldat, sedan om det är rättvist eller inte eller om personen ifråga växt till sig eller var lite omotiverad just då, är något man får rätta till i efterhand, om man är motiverad.Visst är det så, vad som skrämmer mig mer är när betyg över X-7-7 sätts på folk som inte borde anlitas i uppgifter mer komplicerade än att knyta sina egna skor (pga såväl fysisk, social samt tjänstemässig inkompetens) pga dålig insyn i den dagliga verksamheten och för att vara "snäll". Sådana kollegor är något jag knappt önskar lede fi ens... Edit: Freudiansk felskrivning... Edited May 19, 2006 by Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcuzt Posted May 20, 2006 Report Share Posted May 20, 2006 Tyvärr ligger det ju något i det ibland, det nuvarande betygssystemet ter sig ibland lite trubbigt och betygen sätts inte alla gånger på rätt grunder. Ibland ja, men ofta är det just med tanke på US(och OHS) som endel befäl sätter låga betyg på en viss soldat, sedan om det är rättvist eller inte eller om personen ifråga växt till sig eller var lite omotiverad just då, är något man får rätta till i efterhand, om man är motiverad. Är ju just det vi pratar om, man KAN INTE rätta till det som är under 10-7-7... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
micke_ Posted May 20, 2006 Author Report Share Posted May 20, 2006 Är du verkligen säker på det? Nu går jag inte med i hemvärnet för att höja betyget, men om det gick vore det ju en stor bonus. Detta förutsatt att jag är värd ett högre betyg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcuzt Posted May 20, 2006 Report Share Posted May 20, 2006 Är du verkligen säker på det? Nu går jag inte med i hemvärnet för att höja betyget, men om det gick vore det ju en stor bonus. Detta förutsatt att jag är värd ett högre betyg. Det jag är säker på är att du inte får nya betyg från HV. Men du kan ju träffa folk som ska ut och då ha en möjlighet att komma med ifall dom väljer sina soldater (chefer alltså) eller så kan du kanske få möjlighet genom att dina HV chefer tycker du r värd bättre betyg och skriver då ett brev om hur duktig du är nu jämfört med förut och då får du kanske en chans att komma med i US och få nytt betyg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted May 21, 2006 Report Share Posted May 21, 2006 Bara att inse: Det går inte att höja betyg genom HV. Om du tänker söka till US så blir det en civiltjänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
micke_ Posted May 21, 2006 Author Report Share Posted May 21, 2006 Bara att inse: Det går inte att höja betyg genom HV. Om du tänker söka till US så blir det en civiltjänst. Det var väldigt synd, men jag överlever. Civiltjänst låter inte lockande, öht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcuzt Posted May 22, 2006 Report Share Posted May 22, 2006 (edited) Det var väldigt synd, men jag överlever.Civiltjänst låter inte lockande, öht. Du kan ju söka civiltjänst och få högre betyg och sedan söka skyttetjänst eller vad du nu vill. Edited May 22, 2006 by marcuzt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
micke_ Posted May 22, 2006 Author Report Share Posted May 22, 2006 Det var väldigt synd, men jag överlever. Civiltjänst låter inte lockande, öht. Du kan ju söka civiltjänst och få högre betyg och sedan söka skyttetjänst eller vad du nu vill. Jag trodde inte att civil-anställda fick betyg. Om man kan gå den vägen kanske man ska börja titta på civiltjänst iaf då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias R Posted May 22, 2006 Report Share Posted May 22, 2006 JA, du kan bli antagen utan att ha lägst 10-7-7. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 22, 2006 Report Share Posted May 22, 2006 Det var väldigt synd, men jag överlever. Civiltjänst låter inte lockande, öht. Du kan ju söka civiltjänst och få högre betyg och sedan söka skyttetjänst eller vad du nu vill. Jag trodde inte att civil-anställda fick betyg. Om man kan gå den vägen kanske man ska börja titta på civiltjänst iaf då. Du blir inte civilanställd, du söker en tjänst i utlansstyrkan på dina civila meriter. Vissa tjänster är nämligen öppna för personal utan militär grundutbildning. När du väl är antagen tjänstgör du enligt samma premisser som alla andra och kommer att få betyg efter fullgjord tjänstgöring. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted May 22, 2006 Report Share Posted May 22, 2006 En fråga som poppade upp i huvudet och som jag inte hittat någon annanstans: Om t.e.x jag som har genomförd värnplikt och lite utbildning till och är med i HV söker en civil tjänst, går dom då på mina civila meriter eller militära? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted May 22, 2006 Report Share Posted May 22, 2006 En fråga som poppade upp i huvudet och som jag inte hittat någon annanstans:Om t.e.x jag som har genomförd värnplikt och lite utbildning till och är med i HV söker en civil tjänst, går dom då på mina civila meriter eller militära? På meriterna som är relevanta för tjänsten, dvs med största sannolikhet de civila. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts