Jump to content

Åtgärder på FAP(fordonsavlämningsplats)

Recommended Posts

Vad som skall göras kan enkel sammanfattas med "Det beror på".

Vad är prioriterat? är tiden prioriterad? Är det en förptrl? är det huvudstyrkan? Vad är det för Fi läge? Vad har ni för fordon? Hur länge är det tänkt att fordonen skall vara på FAP? hur viktigt är det att FAP:en skall vara dold? Vad är det i för typ av tg? skall vi bevaka FAP?

Finns mängder med frågor att ta upp...

men kortfattat blir det:

1, se till att vägen i fråga inte blir avspärrad.

2, ngn form av igelkottförsvar av platsen.

3, en ordergivning av Plutonchef & Gruppchef.

4, lämna platsen.

StfPlutC sammverkar med StfGrpC:er om eldområden, skjutgränser osv. Plutonchef tillkallar sig Gruppchef för ordergivning.

En tiden på en FAP och skapande av FAP kan ta allt ifrån 3min till 6-7 timmar....

1, se till att vägen i fråga inte blir avspärrad.

2, ngn form av igelkottförsvar av platsen.

3, en ordergivning av Plutonchef & Gruppchef.

4, lämna platsen.

StfPlutC sammverkar med StfGrpC:er om eldområden, skjutgränser osv. Plutonchef tillkallar sig Gruppchef för ordergivning.

Stämmer väl överens med min egen uppfattning om FAP. Ytterligare puckar kan vara:

Stf är alltid chef på FAP för att plutch kan planera för striden. Om förpatrull har utgått mot målet möts den eller ordonnans upp på FAP

Om rek ej har gjorts kan plutch samt 2 gruppchefer samt signalist reka frrväg samt möta upp plut under stf ledning på UFA närmare målet. Strävan är dock att UFA och FAP skall sammanfalla.

Om sjukvårdsresurser har medförts grupperas även dessa.

Färdiga till strid genomförs om det inte gjorts tidigare (inkl nollställer och tempjusterar grg)

Post ur båda tropparna, som kan fortsätta bevakningen om plutonen tas in för samlad ordergivning (vilket är att föredra när tid finnes...)

Fordonen vänds och det byggs garage åt dem

Fordonsförare stannar kvar vid fordonen samt en utses som chef, parkbefälet. Parkbefälet svara för skydd och vård av fordonsparken. (kan vara mer än en pluton på FAP, iså fall utser kompch parkbefäl)

Kommando: Tjänst till fot! Bärning-stridsutrustning (stridspackning)

Koskela

Edited by Koskela

Lite ideér här att ta till om du vill!

Plutonchefs åtgärder vid samlingsplatsen

• Organiserar upp utlämningen av

materiel tillsammans med QM.

• Samlar all befintlig personal utom

Post och håller en orientering.

• Ger order till förpatrull

• Rapporterar till Kompanichef när

förpatrull utgår.

• Organiserar plutonen efterhand dom

Kommer in.

• Kontroll lastning av materiel.(klartecken

Av Gruppchef när lastning är klar).

• Samlar Gruppchef för orientering-order.

• Begär repetering av order.

• Rapporterar till Kompanichef då plutonen utgår.

Plutonchef vid FAP

• Orientera om läget. Låt Gruppchef

repetera uppgiften.

• Meddela KOMP C på radio att

plutonen är på FAP Och fortsätter

mot objektet.

Stf Plutonchef på samlingsplatsen.

• Kontroll av: Fordon i skyl, runtomkring

försvar, färdiga till strid och tillfällig post.

• Samlar på Plutonchefs order befintlig

Personal utom post för orientering.

• Organiserar en förpatrull med

Chef + 3 samt samlar dom för ordergivning

med Plutonchef.

• Bistå Plutonchef organisera plutonen efterhand

dom anländer.

• Kontrollera lastning av materiel.

Stf C på FAP.

• Stf Plutonchef grupperar plutonen i

runtomkring försvar(igelkott).

• Samlar Gruppchef för ordergivning.

• Deltar i orientering som Plutonchef har

med Gruppchef.

• Beredd på order leda understödet vid

tagande av objektet.

• Håll kontakten med Plutonchef ögonledes

så ofta du kan.

På objektet StfC

• Hjälper till organisera försvar av objektet.

• Sätter ut arbetspost och ger en BÖS

• 1 month later...

KOrt fråga bara, var det bara jag som reagerade på att Plutonchef delegerar en sådan sak..Minneskort är personliga i mångt och mycket, har jag ex skrivit 1:grp 12-03 2:grp 03-06 osv så vet ju jag hur grupperna skall ligga i igelkotten...( iofs uppstyrt i stående order) men om jag lämnar över mitt minneskort (vilket bör vara skrivet i punktform modell orderbricka) till någon annan så blir det swahiliska för den stackaren. :blink:

I övrigt kan jag bara tillägga:

Stf Plutonchef är även farbC på FAPen om inget annat anges, av erfarenhet vet jag att det finns alltid dolda partier, där inte ens den mest tighta igelkotten kan verka. Tänk på att FAPen måste vara välskyddad ( det är här plutonens sjv resurser finns innan obj är taget

Tänk så lätt det är att vara marin ibland!! Hade nästan glömt bort alla bekymmer med FAP nu när jag bara behöver storma iland och märka att man hamnat på en kal klippa för att därefter dö i drivor...

Till saken:

Om du lyckas få ordning på ett minneskort så är jag väldigt intresserad av att ta en titt på det!! *blink* *blink*

Minneskort är alltid bra att ha!

En sak jag har märkt vid FAp är att personalen har en tendens att lägga sig i en för tight igelkott, precis som om målet med vht är att skydda fordonen. Man glömmer ofta bort att det är minst lika viktigt att skydda sig själv från fordonet. Det är ju trots allt det största målet på plats, och Om fi öppnar eld kommer det vara mot fordonet i fråga! Ta sst en bra bit bort från fordonet!

• 2 weeks later...
mer mer.....

Jag har ett litet tips, även om det är lite förlegat... Jag har alltid nyttjat InfR Sk/plut (Infanterireglemente för skyttepluton) och kapitlet "tagande av terräng" är suveränt att använda om man modifierar det lite till din verksamhet (du har ju ex ingen komp Art C). Detta är ett ypperligt verktyg och samtliga plut C/stf på mitt gamla komp hade InfR Skplut istället för HvR Hvplut.

Du kan få InfR Skplut på din närmaste utb enhet... det är bara att ringa, annars kan du snacka med din Komp C för han kan fixa. Min köpte det direkt (varför uppfinna hjulet igen?). 0:) Du kanske får lägga till något och ta ifrån något, men en sak ska du veta.... Du kommer att vara den snabbaste plutonen i bat vid objekt (vis av erfarenhet).

Edited by Lfskbat

KOrt fråga bara, var det bara jag som reagerade på att Plutonchef delegerar en sådan sak..Minneskort är personliga i mångt och mycket, har jag ex skrivit 1:grp 12-03 2:grp 03-06 osv så vet ju jag hur grupperna skall ligga i igelkotten

(...)

Tycker det visar på bra ledarskap, man är osäker på något, tror att någon annan sitter på bättre kunskap, alltså delegerar man?

Visst är de personliga, men man kan alltid behöva några andra skallar för idéer...