Jump to content

Vilket fordon har jag fått?

MeanArvid

Recommended Posts

Vad gjorde man utan Soldf:s kunskaper, vårt kompani har en bandvagn 206 i vårt förråd och jag skulle behöva er hjälp med benämningen på den. Den har ett flak bak istället för hytt, vagnen kommer från K4. Vad är det för modell? Håller på att planera för övning och ska förklara vad vi kommer med! 6 bv 206 och 1 BV 206 med flak eller har den någon annan beteckning typ tross vagn etc.

Med hopp om svar.

MeanArvid

Du har inte funderat på att kolla i kontrollboken?

Haha det vore för lätt!

När jag skrev detta på mitt jobb igår så var det lite brådis med att lämna in en information till bat chefen på vad jag skulle köra ner för fordon till batövningen så jag skrev Bv 206 med flak! och det är inte en 2062 eller 2063:a.

Ska kika in till förrådet i eftermiddag och kolla boken!

Är det en sån här? bv2062

Hur länkar du egentligen, Rickard? ;)

Scrollar man ner på sidan ser man faktiskt en sådan där...

BV206 Cab kallade vi den ;)

Är tänkt att ha RB på, därav utan tak.

mvh.

Ta och läs på vad som står på den sidan det länkas till, återkom sedan.

Du kan även läsa lite HÄR.

Den har ett flak bak istället för hytt, vagnen kommer från K4.

Är det ett rullflak (som dessa) eller sitter det fast monterat?

BV206 Cab kallade vi den wink.gif

Är tänkt att ha RB på, därav utan tak.

Den mest intressanta sidan om Bv206 borde varit SoldF:s sida om Bv206, men där saknades bilder. Däremot finns följande text:

PvBv 2062 är en vanlig Bv 206 men med öppet kapelltak. Detta för att kunna verka med pansarvärnsvapen. Ursprungligen ämnad för Pv-1110, 90 mm rekylfri pansarvärnskanon. Senare har den modifierats för PV-robot Rb 55 Tow eller Rb 56 Bill och benämns då PvBv 2063.

Vilket egentligen är fullständigt ointressant eftersom trådskaparen redan i sitt andra inlägg skrev att det inte är en 2062 eller 2063.

inte är en 2062 eller 2063.

Vad finns det då kvar att gissa på att det är?

Finns det verkligen någon mer variant på Bv 206 med "lågtak" bak förutom PvBv 2062 och PvRb 2063?

/JBP

Edited by JBP

Hörru, MeanArvid, De e inte en sån här du fått? :P

IMG_1238.jpg

Skämt å sido, så är denna bild en rydligt exempel på hur viktigt det är att hålla koll på hur högt ens fordon är :wacko: Ska inte peka finger men de som lyckades med detta gillar att köra lastbil.

Edited by Ringo

Är den utrustad med kron-skyltar? Flaket ser annars väldigt lika ut som de Hägglunds byggde till Vattenfalls kraftledningsreparatörer.
Skulle tro att det är ett eftermonterat "vattenfalls"-flak. Särskilt som styrinrättningen, underredet och bärhjulen är svartmålade.

edit: lite snabb bildbashing. Synd att inte korrekt förfarande vid bogsering lärs ut på repetionsutb.

Edited by Vikström

• 1 month later...
Vad gjorde man utan Soldf:s kunskaper, vårt kompani har en bandvagn 206 i vårt förråd och jag skulle behöva er hjälp med benämningen på den. Den har ett flak bak istället för hytt, vagnen kommer från K4. Vad är det för modell? Håller på att planera för övning och ska förklara vad vi kommer med! 6 bv 206 och 1 BV 206 med flak eller har den någon annan beteckning typ tross vagn etc.

Med hopp om svar.

MeanArvid

Jag tror att du fått en ombyggd 206:a avsedd i tidernas begynnelse för att kunna lasta brandmtrl och liknande. Någon modellbeteckning har den således inte eftersom den är ombyggd utan militär bakgrund.