Jump to content

Nordkorea försöker göra vapen av fågelinfluensa

Recommended Posts

Har nordkorea tillräckligt med kunskap för att verkligen kunna göra något med fågelinfluensa viruset? Artikeln påstår att de försöker genmanipulera dessa också, något som enligt mig låter som ett väldigt svårt projekt.

Dessutom drar de in al-quaida. Varför de nu skulle ha något samarbete med nordkorea.

Man kan nästan se Collin Powel (nåja... Condoleeza då) stå och hytta med en död höna i näven inför FNs generalförsammling och dundra om att Nordkorea måste mulas NU, innan man hinner inleda en fågelinfluensa attack mot den fria världen eller överföra detta nya WMD till AQ (vilka man dessutom hjälpte att planera 9/11 attacken). :banana

F´låt, ämnet är för visso allvarligt, men just fågelinfluensan har jag på något sätt så svårt att ta på allvar... Men det är onekligen synd om alla stackars fåglar som hitintills har dött.

Om de nu lyckades med det vad blir konsekvenserna för tex Sverige? Blir det spridning som i ex presidentens order?

OT

vilket biologisktstridsmedel skulle vara bäst lämpat för det Svenska klimatet?

Tycker att de borde satsa på magsjuka, fast lie upp trimmad. Är nog bland det västa som finns när du har det, såsom jag har nu... :lala:

Tycker nordkorea skulle skjuta sig själv i foten om de lyckades med viruset och skapade en världsomspännande epidemi av det. De skulle bli utplånade av de andra länderna som tack för insatsen, och de skulle förmodligen själva drabbas av viruset.

Edited by Kato

Vill inte vara tjatig, men det heter faktiskt SIS och inte MI6 ;)

'MI6' has become an almost interchangeable title for SIS, at least in the minds of those outside the Service. The origins of the use of this other title are to be found in the late 1930s when it was adopted as a flag of convenience for SIS. It was used extensively during the Second World War, especially if an organisational link needed to be made with MI5 (the Security Service). Although 'MI6' fell into official disuse years ago, many writers and journalists continue to use it to describe SIS.

Källa: http://www.sis.gov.uk/output/Page50.html

• 5 weeks later...

*Spelar Arkiv X titelspår*

Låter som ett nytt "Smoking Gun" koncept alla WMD Irak.

De kunde ju försköna de rapporterna att passa sina egna syften, så varför inte igen?

Det är skrämmande hur de nu lyckats underminera sin egen trovärdighet, eller rättare sagt, hur politikerna lyckats med det.

det verkar som de fortsätter på samma väg. Målet verkar vara att irritera så många som möjligt för att se vad som händer. Lite som när ett barn prövar vart gränserna går med sina föräldrar... Frågan om världen orkar med 2 tonåringar?

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_12973392.asp

:Malaj:

Borde man inte kunna hitta något mer potent än fågelinfluensa eller lider Nordkorea brist på intressanta sjukdomar också? Fördelen med FI är att det inte finns något känt botemedel, Tamiflu är inte bevisat effektivt, nackdelen är att för att vara dödligt måste man gulla med smittad fågel rent fysiskt.

rent teoretiskt har bakterier fördelen att man kan skicka dem till ett fiendeland aningen diskretare än långdistansrobot. ett oväntat utbrott av en pandemi kan vara svår att bevisa att någon enstaka stat låg bakom till skillnad från kärnvapenrobot. problemet är väl att sprida bakterierna eller viruset när man väl är framme.

Att ett land som inte ens kan föda sin egen population, utan är beroende av bistånd för sina landsmäns överlevnad lägger så mycket resurser på att forska fram metoder att effektivt ha ihjäl människor i grannländerna är så otroligt sjukt. I frågan om huruvida nordkoreanerna verkligen håller på att forska kring ett eventuellt vapen baserat på fågelinfluensan eller ej kan man ju debattera, men med tanke på att de verkligen lägger kraft och energi på att utveckla kärnvapenbärande robotar så låter det ju inte som en omöjlighet att de även tittar på andra metoder för att ställa till förstörelse. Frågan är hur länge Kim Jong-Il hade fått fortsätta om han hade regerat över ett land i mellanöstern, innan "värdspolisen" hade slagit till :bash:

Sen kan man ju fråga sig vem som uppfann fågelinfluensan först? Kanske Nordkorea, som ju har bra kontakt med Kina, har lite inside information? **Klipp** bild på äldre, vit, cigarettrökande man på ett hemligt labb någonstans i kina, mer X-filesmusik

/Lone gunman

rent teoretiskt har bakterier fördelen att man kan skicka dem till ett fiendeland aningen diskretare än långdistansrobot. ett oväntat utbrott av en pandemi kan vara svår att bevisa att någon enstaka stat låg bakom till skillnad från kärnvapenrobot. problemet är väl att sprida bakterierna eller viruset när man väl är framme.

Problemet lär knappast begränsa sig till hurvida man kan sprida och skapa en pandemi i en annan stat. Problemet är att när en pandemi väl utbrutit drabbas antagligen samtliga jordens länder, även ens eget. Och dessutom om man nu har ett land med ungefär samma förhållanden för folket som i europa på medeltiden så lär ens egen befolkning vara den som dör mest av viruset när det når ens egna hemtrakter.

Förövrigt tror jag inte ett dugg på att Nordkorea försöker göra vapen av fågelinfluensa...

Nu är ju inte logiskt, måttfullt tänkande den bild som pjyamaspojken har visat upp hittills. Dock verkar fågelsnuvan vara lite blek för att passa in i bilden av NK som gillandes massmediala dårskaper såsom skjuta robotar över Japan och dylika påhitt.

Fördelen är att det redan finns billigare system för att leverera snuvan än påtänkta robotar.

Problemet lär knappast begränsa sig till hurvida man kan sprida och skapa en pandemi i en annan stat. Problemet är att när en pandemi väl utbrutit drabbas antagligen samtliga jordens länder, även ens eget. Och dessutom om man nu har ett land med ungefär samma förhållanden för folket som i europa på medeltiden så lär ens egen befolkning vara den som dör mest av viruset när det når ens egna hemtrakter.

jag tror inte Nordkorea bryr sig ett smack om sina medborgare med tanke på att de har låtit hur många tusen svälta ihjäl istället för att öppna sig. att då riskera lite fågelsnuva är inga problem. hövdingen får medicin och det räcker.

för det andra är det inte en rationellt tänkande människa som styr den staten.

för det tredje så undrar jag om Nordkorea ens släpper in flyttfåglar, än mindre utlänningar, med undantag av några vänligt sinnade diplomater och några japaner de kidnappat.

sen vete f-n om de håller på med den typen av vapen, det finns bättre prylar, men det ser bra ut i pressen.

Under medeltiden använde sig ibland belägrande styrkor (var det inte Mongolerna?) av katapulter för att slunga in pestsmittade lik över belägrade städers ringmurar för att sprida sjukdomen och på så sätt knäcka försvararna. Så varför skulle inte Nordkoreanerna kunna ha interkontinentala robbotar fullproppade med döda fåglar? Men..... tills mer trovärdig information om detta presenterats är jag personligen betydligt mer rädd för Djingis Khan och hans pestkatapuler är för Galne Kims eventuella fågelinfluensarobbotar.. ;)

Om jag själv var en ondsint kemist i en ondsint diktatur som ville framställa nya, trendriktiga B-stridsmedel skulle jag nog välja något mer exotiskt. Ebola, muterat HIV virus eller blödarfeber kanske...?

I övrigt håller jag med om att Nordkorea verkar vara en sällsynt vidrig förtryckarregim, men som dock har allt för stor kapacitet att försvara sig militärt, och är av allt för litet intresse för den globala ekonomin för att någon på allvar skall vara av intresserad av att göra någontig åt saken. Låt oss hoppas på en fredlig, intern kollaps modell Sovjetunionen. Men fan tro´t...

Edited by GrodanBoll

Jag har sagt det förut, och säger det igen:

Smoking Gun.

Om man tar en liten titt på hemsidan som denna artikel har återgetts på, så kan man ganska klart och tydligt se vilken politisk falang den tillhör. Den är ultrakonservativ till att börja med.

Och ursprungssidan är ungefär lika pålitlig den med.

Hela den här charaden liknar lite grann Smoking Gun konceptet från Irak kriget. Man ger sig fan på att det är en bra idé att skaffa sig en anledning att kriga på någon annan snart. Dessutom är skräck ett väldigt bra sätt att hålla folk under kontroll, och sedan att peka finger på vissa hemskheter som en annan nation tar sig för, kan vara ett väldigt bra sätt att få folk att sluta titta allt för mycket på vad man håller på med själv. Fast nä, så får jag nogs inte skriva, då är jag ju anti-amerikan and what not.

*Suckar* Snart vågar man inte ha nån jefla kritiskt syn på något, så lika bra att ställa sig mot väggen och skjuta sig själv så är saken avklarad.

*Suckar* Snart vågar man inte ha nån jefla kritiskt syn på något, så lika bra att ställa sig mot väggen och skjuta sig själv så är saken avklarad.

Var du hur kritisk du vill... du behöver inte bloda ner någon fin vägg för det..

Men även om källan må vara dubiös så är det inget som jag ser som otroligt, eller förvånande att Nordkorea skulle visa intresse för biologisk krigföring, med tanke på deras intressen i övrigt.

Om man säger så här, om "Mr Hankey, the christmas poo" skulle hoppa ur toaletten hemma, dansa lite och sjunga fram budskapet om att Nordkorea forskar om biovapen, så är det inte budskapet som skulle förvåna mig, och jag skulle anse källan som trovärdig. Det är förmodligen större sannolikhet att ryktet till större eller mindre del stämmer, än att Sverige tar sig till åttondelsfinal i fotbolls-VM i kväll.

Sen kan du ju ställa dig mot en vägg hur mycket du vill. Får det lov att vara en bindel och en sista cigg?

/E

---

Om man tar en liten titt på hemsidan som denna artikel har återgetts på, så kan man ganska klart och tydligt se vilken politisk falang den tillhör. Den är ultrakonservativ till att börja med.

Och ursprungssidan är ungefär lika pålitlig den med.

----

Självfallet får du skriva vad du vill, inom lagens gränser och forumets regler, det skulle bli tråkigt om alla tyckte lika. Lika självklart är källkritik. Dock är det ju så att det ligger i sakens natur att det är väldigt svårt att kontrollera olika källor. NK lär ju inte skicka ett pressmeddelande om hur det går i ett eventuellt projekt.

Att däremot påstå att en källa saknar trovärdighet för att den är av en viss politisk färg finner jag tveksamt. Bara för att det står något positivt om regeringen i en s-märkt tidning är ju inte detsamma som att det är fel.

Jag instämmer med Erik G, budskapet är i det stora hela trovärdigt. Sedan kanske det inte är just H5N1 som de arbetar med men att de arbetar med biovapen får nog anses troligt. Allt annat är nog att betrakta som tjänstefel i NK.

Självklart vill nog nordkorea hitta på något nytt domedagsvapen de kan behålla terrorbalans med.. men jag tror ändå inte att de kommer göra så stora framsteg med fågelinfluensa om de nu ens skulle vara på den vilket jag som sagt håller som osannolikt. Men det är klart, aldrig fel att sitta på något hemskt ifall de stora stygga amerikanerna kommer. Vad jag vet har man aldrig lyckats med (eller försök? osäker) att göra biovapen av någon influensa.

Vad jag vet har man aldrig lyckats med (eller försök? osäker) att göra biovapen av någon influensa.

Jag vet inte hur hög kunskap inom bioteknik du har, men mina kunskaper är starkt begränsade till det som förekommer inom dagspress och en och annan illustrerad vetenskap. Så jag kan verkligen inte utala mig säkert, utan bara spekulera. Men lyckas man ge vissa växter önskade egenskaper genom att plocka in gener från insekter, då misstänker jag att man kan göra elaka saker med influensavirus också. Även om nu ryktet gäller fågelinfluensan så finns det ju gott om andra elakheter som man kan använda och mecka med.

Om mr Hankey säger att Kim Jong-Il har kylen full av provrör med diverse godis, ja då är jag beredd att tro honom :/

/E

PS Jag trodde faktiskt att Irak hade ett kärnvapenprogram, och kemiska stridsmedel, så jag är nog rätt lättlurad.. men å andra sidan trodde ju faktiskt Saddam det med. Antar att han också fick sina rapporter från CNN.

Irak hade ju köpt alla prylar för att tillverka wmd. Det vet ju Amerikanerna mycket väl eftersom de hade kvar kopiorna pa alla kvitton. :D Sen att programet dog ut pa grund av bristande resurser under embargon och inspektörer är ju en annan sak.

Att Nordkorea skulle satsa enorma tillgangar av sitt lands resurser pa utveckling av militär matriel är det nog ingen heller som ifragasätter. Den rent akademiska fragan kvarstar dock hurvida fagelvirus är ett effektivt biovapen eller inte. Med mina begränsade kunskaper om biovapen skulle jag nog säga nej, atminstonde fagelvirus i den formen som vi känner den. Kanske är möjligt att odla fram varianter pa fagelvirus som passar bättre. Det skulle inte förvana mig om Nordkorea försökt sig pa att göra detta. Det ligger i linje med deras övriga agerande och därför drar jag slutsatsen att det är möjligt men dock inte bevisat pa nagot sätt. :/

Hmm verkar ha tappat bort de där a med en ring över... :)

Edited by Isgubbe

PS Jag trodde faktiskt att Irak hade ett kärnvapenprogram, och kemiska stridsmedel, så jag är nog rätt lättlurad.. men å andra sidan trodde ju faktiskt Saddam det med. Antar att han också fick sina rapporter från CNN.

Saddam hade inte massförstörelsevapen, det har media visat. undrar vad de som dog i Halabja tycker om den slutsatsen? :)

Saddam hade inte massförstörelsevapen, det har media visat. undrar vad de som dog i Halabja tycker om den slutsatsen? :)

Ja, men det var väl där, samt under iran-irak kriget som han förbrukade sina chemvapen. Att han sedan inte verkar ha brytt sig om att tillverka nya, utan bara låtsas ha pysslat med det för att skrämmas kan ju inte vi veta..

/E, gammal nog att minnas Halabja

Vad jag vet har man aldrig lyckats med (eller försök? osäker) att göra biovapen av någon influensa.

Jag vet inte hur hög kunskap inom bioteknik du har, men mina kunskaper är starkt begränsade till det som förekommer inom dagspress och en och annan illustrerad vetenskap. Så jag kan verkligen inte utala mig säkert, utan bara spekulera. Men lyckas man ge vissa växter önskade egenskaper genom att plocka in gener från insekter, då misstänker jag att man kan göra elaka saker med influensavirus också. Även om nu ryktet gäller fågelinfluensan så finns det ju gott om andra elakheter som man kan använda och mecka med.

Om mr Hankey säger att Kim Jong-Il har kylen full av provrör med diverse godis, ja då är jag beredd att tro honom :baskerPa:

/E

Mina kunskaper om biovapen är begränsade, däremot har jag varit intresserad av genteknik och är en krig och konflikt -öp samt en möp (vilket kanske får ses som en nackdel ibland :P ) men som jag förstått det och i det lilla jag fördjupat mig i biovapen när jag läste medicin så har jag inte upptäckt något som tydde på att man vill använda sig av något sorts influensa virus. Bakterier är populärare iom att de kan anta en så kallad sporform och ligga i dvala tills de rätta förhållanden inträffar för att de ska återaktivera sig. En egenskap virus inte har.

Vet att man forskat på smittkoppor men både smittkoppor och influensa har den "nackdelen" att man blir immun efter att ha smittats.

Det populäraste och troligtvis effektivaste b-vapnet som finns i dag är antagligen mjältbrandsbakterien, pga dess långa överlevnad i miljön i sporform samt dess dödlighet vid infektion.

En intressant artikel om b-vapen hittar ni här (pdf): hotet från biologiska vapen

Men jag är knappast så insatt att jag kan säga mig vara 100% säker på min sak..

Var du hur kritisk du vill... du behöver inte bloda ner någon fin vägg för det..

Men även om källan må vara dubiös så är det inget som jag ser som otroligt, eller förvånande att Nordkorea skulle visa intresse för biologisk krigföring, med tanke på deras intressen i övrigt.

Om man säger så här, om "Mr Hankey, the christmas poo" skulle hoppa ur toaletten hemma, dansa lite och sjunga fram budskapet om att Nordkorea forskar om biovapen, så är det inte budskapet som skulle förvåna mig, och jag skulle anse källan som trovärdig. Det är förmodligen större sannolikhet att ryktet till större eller mindre del stämmer, än att Sverige tar sig till åttondelsfinal i fotbolls-VM i kväll.

Sen kan du ju ställa dig mot en vägg hur mycket du vill. Får det lov att vara en bindel och en sista cigg?

/E

Haha. Ja jo, jag sneade ur lite där en smula. Fast hade redan suttit och diskuterat saken med en amerikansk vän till mig, som råkar vara ganska så ultrakonservativ, och hela diskussionen mynnade ut I att jag var anti-amerikan bara för att jag inte tyckte som personen, vilket jag lackade ur på, sen så flöt det ut här av misstag, ber om ursäkt för den kommentaren angående ställa sig mot en vägg.

Det är det som är lite läskigt dock.

Enda sen det kommit fram vissa saker som pekar på att man "snyggat till" viss information angående Irak, just i mån för att kunna starta ett krig. (Man säger ju inte att man snyggat till det, självklart. Man säger bara att man fått "felaktiga uppgifter".) Det som både Bush och Blair har fått stå och mer eller mindre erkänna.

Just detta att ropa Varg för att uppnå vissa syften, gör ju att man blir enormt kritisk till allt annat som sägs också, eller I allafall att man BORDE bli det tycker jag.

Jag finner det också me osannolikt då det inte ens rapporterats, mig veterligen, på vare sig CNN, Fox, BBC World eller DN, eller några andra större, och mer kända nyhetssiter. Just fågelinfluensan borde vara något som verkligen skulle sälja med tanke på hur paranoida vi är om det. Inte ens Aftonbladet och Expressen har tagit upp det vad jag vet. :P

• 1 month later...

Vill dessutom passa på att be om ursäkt för kritik av länk och dess objektivitet.

Gav mig själv en näsbränna när jag kom på mig själv att kritisera en annan persons reaktion mot avsaknad av objektivitet i länkar. Så, rätt skall vara rätt, och jag ber därför om ursäkt för att ha kritiserat objektiviteten i länken häröver. Dock inte sagt att jag håller med om vad som skrivits i ovan nämnda länk, men allting kan ses som objektivt beroende på vilken sida man ser det från, och denna världen är bra knasig, så ingenting är egentligen omöjligt.

Saddam hade inte massförstörelsevapen, det har media visat. undrar vad de som dog i Halabja tycker om den slutsatsen? :baskerKav:

Rumor has it...

Att satelit bilder visat att dessa grejor kördes med konvoj över till Syrien... kan bli besväligt i Libanonkonflikten...

Men eftersom det var Israel som tagit bilderna, så viftades de bort som partiska för Israels sak mot Syrien.

Edited by Spett och slägga

Rumor has it...

Att satelit bilder visat att dessa grejor kördes med konvoj över till Syrien

Det här med satelitbilder är lite väl vanskligt.

Vid ett tillfälle presenterade USA:s utrikesminister Madeleine Albright ett antal fotografier i säkerhetsrådet, vilka sades visa lastbilskonvojer som passerade gränsen till Bosnien. Problemet var bara att jag med hundra procents säkerhet kunde säga att vi bevakade aktuella gränsövergångar dygnet runt och att bevisligen inga lastbilar hade passerat vid de tidpunkter man hävdade.

.

Källa: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=90991

J.K Nilsson