Guest Kvm Posted May 15, 2006 Report Share Posted May 15, 2006 Hej Undrar om någon vet radien/motsv på förläggningstält 12 och 20.=? tack på förhand Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted May 15, 2006 Report Share Posted May 15, 2006 Hej Undrar om någon vet radien/motsv på förläggningstält 12 och 20.=? tack på förhand Siffrorna skall ange ytan i kvadradmeter (inte antalet sovande) så är du det minsta haj på matte kan du räkna ut radien mha därför lämplig formel (som jag inte kommer ihåg). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lerede Posted May 16, 2006 Report Share Posted May 16, 2006 A = phi * r² <=> r = sqrt(A / phi) vilket innebär att radien på ett 12-tält är ~2m 20-tält är ~2,5m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted May 16, 2006 Report Share Posted May 16, 2006 A = phi * r² <=> r = sqrt(A / phi) vilket innebär att radien på ett 12-tält är ~2m 20-tält är ~2,5m och detdär låter helt rimligt mtp min personliga längd och erfarenhet av de båda tälten. tält 12 = fötterna mot kaminen om man ligger raklång (dvs, fosterställnign är ett måste) Tält 20 = Gott om plats, fötterna hamnar strax utanför en normal eldstadbegränsning och då är jag 190cm lång ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted May 16, 2006 Report Share Posted May 16, 2006 Det stämmer nog ganska bra. Om jag gör samam jämförelse som skuggan så kunde jag ligga raklång i tält 12, utan att ha fötterna obehagligt nära. Dock så kändes ju 20 tält som rena herrgården när man kom in i dem. Edit: jag är 175cm lång Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted May 17, 2006 Report Share Posted May 17, 2006 I 20 tältet får man ju plats med all personlig utrustnig ovanför huvudet och sig själv utan problem. Min rangliga lekamen mäter lite över 190cm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted May 17, 2006 Report Share Posted May 17, 2006 Det går dock att sova 12 personer i ett 12-tält. Dock är det inte att rekommendera, all personlig utrustning måste ligga utanför och man korsar benen med minst två andra. Vi fick göra detta på vår faltvanevecka då vi hade grupper om tolv den första tiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted May 17, 2006 Report Share Posted May 17, 2006 och det går att sova mer än 20 personer i ett tält20 och fortfarande ha ganska mycket utr i tältet :P vi sov regelbundet 22 personer i tält 20 i lumpen ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.