Jump to content

Recommended Posts

Bjuda på fårstek och sätta upp solparasoll åt den mycket eventuella anfallsstyrka som vill ha stället.

Vad gör Gotland så värt att skydda? Förutom husvagnssemestrande medelålders par och fylla ungdommar i visby.

Vad ska Sverige göra om hotet i från öst ökar och sverige har lagt ner P18 på Gotland?

Är ändå inte Gotland rättså viktigt för Sverige att ha skyddat! :baskerPa:

Kanske använda sig av hemvärnet eller sända dit några av de styrkor vi har på andra ställen. Även personer som utbildas utanför gotland kan strida på det.

Nu får vi hoppas att vi märker i tid om vi får ett hot från öster, och kan rusta upp igen. (Nu börjar jag själv tvivla lite på stabilteten i öst, och vi får hoppas att MUST kan sin sak.)

Förr om åren måste Gotland vart väldigt viktigt, eftersom flyget hade samma räckvidd eller hastighet. Numera har den militära betydelsen av ön minskat av den anledningen.

Bjuda på fårstek och sätta upp solparasoll åt den mycket eventuella anfallsstyrka som vill ha stället.

Vad gör Gotland så värt att skydda? Förutom husvagnssemestrande medelålders par och fylla ungdommar i visby.

Ja du kan ju tänka dig om fiende lyckas ta över Gotland. Då kan dom börja moblisera sig där och har mycke närmare till Svenska fastlandet än innan! :baskerPa:

Jag skulle inte inte vilja ha fi så nära mig!

Som Born säger, P18 var inte det viktigaste vi hade på Gotland

de fanns bara där för att städa upp OM fi lyckades klampa iland

Det som var strategiskt bra att ha där ute var Kustartilleri, som skulle förhindra att stormakt röd landsatte sina styrkor

men som utvecklingen i matriel mm gått så behöver man inte längre ha gotland som mellanlandningspunkt

OM Ryssland skulle vilja angripa Gotland… (Finns det inte en sån här tråd?)

Ok, I vilket syfte skulle det ske, Sätta press på Sverige/Eu kanske?

Varifrån skulle landstigningsföretaget utskeppas ifrån, Kanske någon ödslig sandstrand norr om Kaliningrad? Avståndet därifrån är lika långt som till östra Blekinge som till Gotlands östkust. Vinsten med att landsätta direkt på fastlandet är enorm skulle jag våga påstå. Avståndet spelar ingen roll.

En landstigning i östra Blekinge skulle kunna ge ett fotfäste som FM skulle ha svårt för att

Sparka undan.

Lägg till möjligheterna att kunna utnyttja reparations/Sjukvårds/Förnödenhets/gisslantagande

I sydöstra Sverige jämfört med Gotland så har du sänkt ribban för att våga göra ett sådant Raidföretag.

/Stafvel.

Edited by Flamdämpare

Det är skillnad på krigsförband (insatsförband kanske det heter nu) och fredstida regementen. Att det inte finns något regemente på ön längre är inte samma sak som att den är oförsvarad.

En landstigning i östra Blekinge skulle kunna ge ett fotfäste som FM skulle ha svårt för att

Sparka undan.

Nej! En kustförsvarsbataljon, en KA-bataljon, en amfbiebataljon och ett tungt kustrobotbatteri mobiliserade där intill 2000. Dessutom halva flottan!

Sparka undan.

Nej! En kustförsvarsbataljon, en KA-bataljon, en amfbiebataljon och ett tungt kustrobotbatteri mobiliserade där intill 2000. Dessutom halva flottan!

Kan inte säga emot dig där. Men är du säker på att det var färdiga krigsförband? Jag var av den uppfattningen att det var utbildningsregementen där borta = Inte färdiga förband.

Oavsett vilket, så skulle jag sätta en slant på att raidföretagets första timmar hade inletts med mord av nyckelpersoner och sabotage riktat mot förbandens specialmaterial.

Kan inte säga emot dig där. Men är du säker på att det var färdiga krigsförband? Jag var av den uppfattningen att det var utbildningsregementen där borta = Inte färdiga förband.

Det var färdigutbildade krigsförband jag talar om; Kustförsvarsbataljonen Kungsholmen (15,2/40, 7,5/57), 3. KA-bataljonen (12/80), 3. (?) amfibiebataljonen samt 1. T Kustrobotbatteriet (RBS15KA)

Samtliga förbands huvuddelar utbildades på regementet KA2 i Karlskrona, det är kanske det du menar.

det är sant det ni säger men det jag har hört så är det bara en hemvärns bataljon som skyddar hela gotland nu! :winner:

Stämmer säkert! Men, eftersom ett invasionshot tydligen inte föreligger så är FMB avvecklad. Innan dess fanns följande förband inom FMB: Kustförsvarsbataljonen Slite (12/70 + 7,5/57), kustförsvarsbataljonen Fårö (15,2/51 tdblpj + 7.5/57), 4. fristående amfibiekompaniet samt två foskyttebataljon m/KP. Därutöver en hel hop knektförband...

Vad ska Sverige göra om hotet i från öst ökar och sverige har lagt ner P18 på Gotland?

Är ändå inte Gotland rättså viktigt för Sverige att ha skyddat! :winner:

I den dokumentära och vetenskapligt vederhäftiga avhandlingen "Operation Garbo I-II" räddas väl fåren, Gutekällaren och den socialdemokratiska nomenklaturans semesterby på Fårö av snaggade herrar från Det Stora Landet i Väster med Semper Fi som motto? Och allt som står i det eposet är väl utan tvekan sanning?

Vi behöver alltså inte oroa oss utan kan lungt återgå till djupstudierna av Sven Hedins "Ett varningsord". Hmm... var var jag nu...

:banana

Är ändå inte Gotland rättså viktigt för Sverige att ha skyddat! :winner:

I den dokumentära och vetenskapligt vederhäftiga avhandlingen "Operation Garbo I-II" räddas väl fåren, Gutekällaren och den socialdemokratiska nomenklaturans semesterby på Fårö av snaggade herrar från Det Stora Landet i Väster med Semper Fi som motto? Och allt som står i det eposet är väl utan tvekan sanning?

Vi behöver alltså inte oroa oss utan kan lungt återgå till djupstudierna av Sven Hedins "Ett varningsord". Hmm... var var jag nu...

:banana

Op Garbo är ju närmast att betrakta som en profetia, right?

Jordglob- & Ankar-grabbarnas tagande av Gotland kallades väl just "Operation Gotland Grab" och C MEU kallades väl just därefter för "gotlandsgrabben"..?

Kan det vara runt 10 år sedan senaste genomläsningen? Men hej vad det sitter i...

Med risk för att gå OT så var författartriologins uppfattning om reservofficerare, IB77-systemet och patrullbåtar ganska tydliga. (För er som inte läst böckerna så klantar sig reservofficerare, IB77- systemet slaktas och en patrullbåt är nära på helt osänkbar). ((HMS Snapphanen in beloved memory...))

Det som var strategiskt bra att ha där ute var Kustartilleri, som skulle förhindra att stormakt röd landsatte sina styrkor

Nej, det som var strategiskt bra (och fortfarande är det...) är att ställa upp några feta radarstationer som håller koll på Ivan. Allt annat var bara till för att hålla rent runt fotpunkten... ;)

Vilket sammanträffande..

Kanske borde man skriva i "boktipset" istället men vi kör på.

Har varit på bibblan och och lånat samtliga Garbo som talbok +

Poltava och Narva.

"Tunga" böcker på ca. 20 timmar vardera, men rätt skönt att ligga i hammocken och "läsa" samt förtära maltdryck.. :)

• 2 years later...

Personligen så ser jag Gotlands betydelse för Sverige eller annan nation i omgivningen som överspelad. En gång i tiden så var betydelsen större men med teknikens utveckling så är min bedömning att en angripare helt sonika struntar i Gotland och satsar på fastlandet direkt.

Det luriga med väpnade anfall över vatten är landstigningen. Att då någon skulle först ta Gotland för att därifrån kunna operera är ett misstag rent operationstekniskt.

Att ha en mekaniserad brigad stående sysslolös på Gotland skulle inte göra så mycket vare sig till eller från.

/K

Man ska inte underskatta Gotlands betydelse. Inte direkt för att basera flyg på men nog är det bättre att ha flyg på Gotland för att möta eventuella västanfall som kan komma över Sverige om trupper är i Baltikum. Men framförallt är det för att kunna basera markbaserat långräckviddigt luftvärn och sjömålsrobotar som Gotland har stor betydelse eftersom det kan tvinga till icke optimal hantering av båtar och flyg i närområdet kring Gotland utan reella möjligheter att slå ut det.

Jämför mer med en osänkbar robotkryssare än ett hangarfartyg.

Men visst, tror inte att man ska ha stående förband på Gotland. Fredsförbandens förmåga är inte speciellt stor om man inte anfaller precis i slutskedet av utbildningen. Bättre att ha förband från fastlandet som skeppas dit snabbt om något händer. Funkar framförallt om man har stående försvar dock.

• 3 weeks later...
Personligen så ser jag Gotlands betydelse för Sverige eller annan nation i omgivningen som överspelad. En gång i tiden så var betydelsen större men med teknikens utveckling så är min bedömning att en angripare helt sonika struntar i Gotland och satsar på fastlandet direkt.

Absolut, det senario jag är rädd för är ett likanande det vi ser i Georgien.

Att en dispyt uppstår och Ryssarna går in och "skyddar sina nationella intressen".. en gasledning t.ex.

I samma manöver tar de en liten bit land som "gisslan" för att få bättre förhandlingsutrymme senare. Som vi ser sker i Georgien nu. Medvedev och Putin satsade inte direkt på Tbilisi utan nöjde sig med Abchazien och Sydossetien.

Det är inför ett sånt senario som det känns obekvämt att Ryssarna rustar upp hamnen i Slite, enligt min mening. För en fullskalig invasion vore som tidigare debattörer konstaterat Gotland antagligen ett misstag.

Dessutom, om nu provborrningarna på Gotland ger goda resultat kan ett annat obehagligt läge uppstå. Vad gör man inte för lite olja...

Edit: Gjorde texten lite mer läsvänlig ;-)

Edited by Spook