Jump to content

Sannaheds hemvärnsbataljon

Recommended Posts

Finns det några som är med i Örebro- och Värmlandsgruppen och kan berätta lite.

Är det mycket övningar m.m? Jag funderar att anmäla mig, men jag är inte riktigt säker.

Det känns lite jobbigt att anmäla sig när man inte känner några där.

:happy: Sannaheds hemvärnsbataljon

Jag är HV ungdom "tillhörande" Tingvalla Hemvärnsbataljon, som är en av tre värmländska bataljoner. På Närkesidan (jag vägrar kalla det Örebro) finns det två bataljoner, Sannahed och Bergslagen. Övningarna för de vanliga förbanden bestäms normalt sett av bataljonen och består för tillfället hos oss av en vårövning och en höstövning, där höstövningen är något längre. Det bedrivs däremot ganska mycket regionell utbildning för insatsförbanden.

På utrustningssidan pratas det friskt om stridssvästar, men någon på Kristinehamns garnision skickade alla deras stridssvästar till Boden, vilket gör att förrådet i Nora som är gruppens förråd inte har några västar att dela ut. Likaså har förrådet slut på LK35, så alla som byter eller får ut ny utrustning får ut stridssäck.

Jag är med i Sannahed, dock är jag ju inte riktig "hemvärnare" utan inkommen via FRO.

Har bara varit med i drygt ett halvår ännu, så jag har inte så mycket erfarenhet av riktiga övningar men det finns mycket i programmet som man kan deltaga i om man vill och hinner.

Det skall väl bli någon bataljonsövning till hösten om jag fattat rätt då hela smeten skall testas tillsammans på respektive funktion.

Det finns väl inget att tveka om, bara att ansöka.

De jag träffat på övningar är mycket trevliga och befälen jag träffat på är oxå de mycket trevliga.

Eftersom 3 bataljoner slogs ihop till en bataljon är de flesta mer eller mindre nya där de är.

Du har väl redan hittat hemsidan antar jag http://www.sannahedshvbataljon.se/

Välkommen!

Finns det några som är med i Örebro- och Värmlandsgruppen och kan berätta lite.

Är det mycket övningar m.m? Jag funderar att anmäla mig, men jag är inte riktigt säker.

Det känns lite jobbigt att anmäla sig när man inte känner några där.

:baskerPa: Sannaheds hemvärnsbataljon

Du har PM

Titta även på K 3 - Örebro/Värmlandsgruppens hemsida. Där finns lite mer om insatsplutonerna.

Sannahedsbataljonens "vanliga" övningar har lite mycket kafferep över sig, jag rekommenderar starkt att du söker till insatsplutonen om du tycker om att öva! Det går en GSU i slutet av sommaren, jag kan PM:a dig kontaktinfo om du vill?

/Åberg

EDIT: Bild från helgens övning, saabmål vs. 40 mm gövngr. :baskerPa:

saabmal6pu.th.jpg

Edited by Vakten_F4

Hej Trucker

För att svara på sin fråga, det går förresten inte, det är olika över hela landet.

I Sannahed är de flesta mellan 22-39, någon yngre någon äldre. Alla klarar dock de fysiska krav vi ställer på en insatssoldat.

Utrustningsmässigt är vi i stort sett likadana som en normalt fältförband, med undantag av beväpningen. AK4B, Kulspruta 58, P-skott, GRG vi har ett antal 40mm granattillsatser till Ak4 samt AK4 OR. PSG90 endast för utbildningssyfte. Personlig utrustning är stridsväst, dock har inte alla fått än pga FMLOG....

Stridssäck, bärsäck, LK70. Tält har vi både 12, 20 och patrulltält 8. Sovsäck 2000 lätt även den i våra förråd. Vi är enligt mitt tycke ett synnerligen välutrustat förband. Vi har vakanser, så välkommen in i gänget.

• 2 months later...
Guest Fk Lord

Hej Trucker !

Jag är med i Örebrokompaniet och det fins grupper/plutoner som har en lägre medelålder.

Om du vill gå på mycket övningar så sök till insatsplutonerna det finns 2 eller 3 innom bataljonen.

Du är välkommen

Edited by Fk Lord