Jump to content

Orolig inför syntest

Guest Lindahl_

Recommended Posts

Guest Lindahl_

Ska väl mönstra nån gång efter jul 2007. Ett bra tag dit jag vet, men de är det här med synen. Har ända sedan 3 år varit närsynt. Nu ligger det på - 1.75 på ena ögat och - 2.25 på andra.

Jag har kollat på befattningar så som:

- Skyttesoldat stridsfordon 90

- Skyttegruppbefäl stridsfordon 90

- Skyttesoldat

- Skyttegruppbefäl

- Spaningssoldat

osv.

På lumpen.nu har de ju 3 krav på synen Låga, måttliga och höga krav. Jag har förstått att man får ha glasögon och linser men är det så att jag kan bli nekad pga mitt synfel jag har. Såklart förstår jag att man inte kan gå dit halvblind och att vissa elit befattningar kräver perfekt syn. Men var går gränserna för låga, måttliga och höga krav?

Behöver jag vara orolig att mitt synfel kommer ställa till det?

Ni som har synfel. Berätta gärna om det ställt till för er. Eller synen är inte så viktig på de flesta befattningar bara det går att komplettera?

Jag hade - 1.5 och minus 1.75 på mina ögon vid min mönstring i augusti 2005.

Detta gav mig synvärde B, vilket uteslöt exempelvis skyttesoldat stridsfordon 90.

Nu hamnade jag istället som luftvärnsplutonbefäl, vilket jag är mycket nöjd med :uuh:

Känn inte att livet går under om du inte får den tjänsten du tänkt dig pga synen, det finns massor av spännande och intressanta tjänster som inte kräver full syn.

Ett litet enkelt syntest.

eyetest.jpg

Testa din syn. Scrolla upp bilden nedan tills den kommer mitt i bildskärmen.

Förflytta dig bakåt - från bildskärmen - till dess att du kan läsa meddelandet i bilden.

Mät avståndet mellan dig och bildskärmen.

Resultat:

Under en meter = Ajdå!

Mellan en och tre meter = Du är som folk är mest.

Över tre meter = Du är inte ensam ... men ni är inte många.

Guest Lindahl_

Hmm asså en stridande befattning är egentligen det jag vill ha. Det har varit mitt mål men trodde inte de var så hårda ja menar de erbjuder ju glasögon och så.

Annars kanske de går med på att man har såna dygnet runt linser. Sen finns det ju också laser behandling men det är inget billigt alternativ.

Måste nästan fråga nån på pliktverket. Ja menar att folk har synfel är ju jätte vanligt.

Det stämmer att det är jättevanligt att folk har synfel. Men samtidigt är det väldigt många som mönstrar för väldigt få platser, detta medför att konkuransen blir väldigt tuff.

Edit: Tillägg.

Jag föreslår att du tittar ut några alternativa tjänster med lägre synkrav som du finner intressanta. Vad du får för synvärde på mönstringen vet du inte förrens du är där, så det är lika bra att du är förberedd på att du kanske inte får full syn.

Edited by Womack

Guest Lindahl_

Kan man få A,B,C på syntestet? Då A är det bästa?

Så om man kollar på lumpen.nu så borde det vara så här:

Låga krav - C

Måttliga Krav - B

Höga Krav - A

Så då gäller det att försöka fixa ett B så blir jag helnöjd. :D Även om det kanske ser mörkt ut.

Kan man få A,B,C på syntestet? Då A är det bästa?

Så om man kollar på lumpen.nu så borde det vara så här:

Låga krav - C

Måttliga Krav - B

Höga Krav - A

Så då gäller det att försöka fixa ett B så blir jag helnöjd. :) Även om det kanske ser mörkt ut.

Fast Lumpens info är lite förlegad, eftersom Pliktverket ändrade sina synkrav i höstas till att bli ännu hårdare... 2 veckor innan min mönstring typ. :P

Linser funkar inte heller... jag föreslog att jag skulle göra en laseroperation och komma tillbaks och mönstra om efter den, men det funkade inte heller... så du kommer förmodligen få nöja dig med en icke-stridande tjänst.

Gå helt enkelt till en optiker och få din syn på pränt svart på vitt. Då får du både reda på hur din syn ligger till och om du kanske behöver någon form av korrektion.

Detta borde egentligen alla människor göra vid 18 års ålder. Vad jag kommer ihåg är inte pliktverkets syntester något speciellt utan ganska basic jämfört med en riktig undersökning hos en optiker.

Guest Sandström

Om du vill ha en "stridande" befattning men har så dålig syn så finns det ju alltid tjänsten som bevakningssoldat. Det hände med mig iallafall. Är kanske lite roligare än kock även om man kanske får sitta i vakten en hel del. Men där finns ju alltid insatsmomentet och diverse vapenhantering så...

Kan lika gärna ställa min fråga i den här tråden. Är i alla fall skelögd. Ser perfekt annars. Så jag undrar om detta kommer göra så att jag inte kan få en stridande befattning?

Kan lika gärna ställa min fråga i den här tråden. Är i alla fall skelögd. Ser perfekt annars. Så jag undrar om detta kommer göra så att jag inte kan få en stridande befattning?

jadu.. jag tror inte att det ska vara några problem att vara skelögd på en stridande befattning såvida själva synen är perfekt :D

jadu.. jag tror inte att det ska vara några problem att vara skelögd på en stridande befattning såvida själva synen är perfekt :baskerHV:

var och kollade synen idag och hade 1.0 på ena ögat och 0.6 på andra, vid korrigering 1.0. Klarar man att få en stridande befattning då eller ska jag använda lins under syntestet? :P

Edited by Loket

var och kollade synen idag och hade 1.0 på ena ögat och 0.6 på andra, vid korrigering 1.0. Klarar man att få en stridande befattning då eller ska jag använda lins under syntestet? :P
Nu har jag förvisso inget synfel själv så jag har ingen klockren uppfattning om vad 0.6 innebär i sammanhanget men då du uppfattade din syn som felfri innan undersökningen är det nog bäst att PV får göra den bedömningen, precis som de gör med alla andra tester under mönstringen...

Det står på pliktverket att man ska ha 1.0 på båda ögonen för att få A på syntestet. För att få B ska man ha 0.8 på båda korrigerat och 0.7 och 0.3 okorrigerat. Alltså är det 1.0 på båda ögonen korrigerat eller 1.0 på ögonen okorrigerat. Sen undrar jag om man måste få A för alla stridande befattningar.

Alltså, man får INTE en stridande befattning om man måste ha korrigerad syn för att få 1.0. Iaf. inte de tjänster som kräver A i syn. Och inte de som kräver B heller för den delen, eller ja, kanske om man får 0.7 på ena och 0.3 på andra, men det tvivlar jag på. Visserligen fick jag 0.6 på ena och 0.4 på andra, fick C... så jag vet iofs. inte riktigt. :S

jadu.. jag tror inte att det ska vara några problem att vara skelögd på en stridande befattning såvida själva synen är perfekt :banghead:

Tänk när Ivan kommer och du misstar en Ivan för en kamrat och blir skjuten i fejjan?

Meh! Twintip!! Var har du hållit hus de senaste 15 åren? Vem är denne "Ivan" du refererar till? Om du med "Ivan" menar "medlem ur krigsmakt tillhörande Sovjetunionen och dess allierade" så är du helt ute och turnerar, för därifrån kommer inte Fi längre!!! Därav omläggningen av Fm! Skärp till dig! :banghead:

Att man på en stridande befattning inte bör ha glasögon är väl ganska självklart. Vad gör du när du stöter mot något och tappar glasögonen? Fienden lär ju inte vänta på att du plockar upp dem innan han skjuter. Vad som är ännu värre är att du säljer din stridsparskamrat, hela gruppen eller kanske tom plutonen genom att sinka ett ev. anfall. Vad gör du om glasögonen går sönder?

Linser är väl inte heller funkis med tanke på hygienen...

Att man på en stridande befattning inte bör ha glasögon är väl ganska självklart. Vad gör du när du stöter mot något och tappar glasögonen? Fienden lär ju inte vänta på att du plockar upp dem innan han skjuter. Vad som är ännu värre är att du säljer din stridsparskamrat, hela gruppen eller kanske tom plutonen genom att sinka ett ev. anfall. Vad gör du om glasögonen går sönder?

Linser är väl inte heller funkis med tanke på hygienen...

Man gör helt enkelt som amerikanska glasögonormar i stridande befattningar, plockar upp reservparet.

Hatar att vara den som är den men tjänstgöring med synfel i svenska FM och andras väpnade styrkor i ett större perspektiv har garanterat tagits upp tidigare i andra mer lämpade trådar.

Vad som är klart är att det garanterat blir svårare att få göra vpl med synfel som situationen ser ut idag med den konkurrens om platserna som nedskärningarna inneburit, speciellt på stridande befattningar. Den bedömningen gör PV idag, rätt eller fel, och då hjälper det inget att man själv tycker man ser "rätt bra" eller liknande.

För övrigt anser jag att Ivan bör förgöras...eller hur var det nu? :D

Man gör helt enkelt som amerikanska glasögonormar i stridande befattningar, plockar upp reservparet.
Och under tiden hinner din stridsparskamrat DÖÖÖ eftersom du inte ger eld under hans magasinbyte :)

Edit: Antog en något mindre ovänlig ton

Man har ju två ögon av någon anledning. Jag behöver nämligen inte glasögon.
Vad vill du ha sagt med det? Edited by Lerede

All heder åt forumet. Men det finns så många "duktiga och kunniga" människor här inne och det kanske ser ut som en god idé att fråga här. Men missförstå mig inte, det finns faktiskt oerhört många kunniga och seriösa personer här som verkligen vill hjälpa dig och dela med sig av sina erfarenheter från sin mönstring.

Men det finns också en överhängande risk att de som sitter bakom skärmen är f.d trossplutonsbefäl (inget ont om de heller) som över allt annat skulle velat springa runt i våra gröna skogar och panga med sin ak4:a/5:a mer än under de få veckorna under GSU:n. Men på grund av ett smärre synfel inte fått sin högsta önskan uppfylld. Och läser man Rambos (heter egentligen något annat i verkligheten) andra inlägg här på forumet så är Pliktverket Sveriges sämsta statliga instution som egentligen aldrig borde har uppfunnits och att de lyckas aldrig göra ett rätt.

Men läser man sen i andra trådar, då är Pliktverkets olika regler och bestämmelser heliga och det är imperativt att man gör exakt som de säger. Mn ska alltid lita på Pliktverket och låta dem göra bedömningen. Jag håller med till 99 %. Men hur skillade PV än är så kan de tyvärr inte flyga in i dig och se världen ur dina ögon. Det kan varken jag eller någon annan här inne göra, vilket lämnar mycket ansvar till dig själv.

Visst är jag av den åsikten att Pliktverket borde göra en bedömning och att du borde lägga upp korten på bordet.

Men jag vill bara att du ska veta att Pliktverket, av naturliga skäl, inte är särskilt flexibla. I synnerhet vad det gäller fysiska åkommor. Byråkratin är stenhård, tyvärr. Skulle de göra en individuell undersökning varje gång någon säger "men jag klarar det även att jag är astmatiker/har klamydia/pollenallergiker" så skulle det kosta oss flera miljoner kronor, och risken att dessa personer hoppar av och blir en dyr historia för Kronan är alldeles för överhängande.

Jag ska inte börja ge dig råd, eftersom sådana här frågor ska du ta med en läkare, eller med Pliktverket själva. Du behöver ju inte ringa och säga ditt fulla namn och personnummer utan presentera dig bara och ställ din fråga. Skaffa ett intyg som säger att du klarar av en stridande tjänst. Byråkratin kan man utnyttja på ett positivt sätt också.

Jag har varit i din situation. När jag var yngre hade jag svår astma och jag skulle ljuga för dig om jag sa att jag inte ibland har lite problem med min åkomma från mina yngre dagar. Dock har jag lärt mig att leva med dem och mina besvär nuförtiden är till en oerhört mild grad. Skulle jag sagt detta på min mönstring så hade jag inte haft den tjänst jag har nu inom försvaret.

Precis som du ställde jag frågan här på forumet och fick diverse svar. De flesta precis som dina.

Men jag tog ett beslut själv att tuta och köra, eftersom jag ansåg mig i så bra fysiskt skick.

Nu har jag legat inne nästan 9 månader på ett förband som iaf jag kan säga tillhör topp 10 i krävande tjänster i försvaret. Jag har topp 3 bäst kondition på mitt kompani och har inte haft några problem alls i mitt militära liv. Sedan kan jag tillägga att jag springer 40 blankt på milen, vilket kanske inte är världsrekord, men ett åstakommande för mig.

Med detta vill inte jag uppmana dig om att hålla käften om allt på mönstringen, utan istället tänka själv vad du klarar och inte klarar. Men däremot vill jag ha sagt att det är betydligt bättre om du tar kontakt med kvalificerade myndigheter (tex. läkare, befäl, Pliktverket) istället för att förvandla din hjärna till ett russin på forumet.

Alla här menar väl men kanske inte besitter den adekvata kunskapen (vilket jag för övrigt absolut inte gör i detta fall).

Sist men inte minst vill jag tacka för ett underbart bra och intressant forum. I 9 fall av 10 är det toppen. Men även solen har ju sina fläckar.

Med vänliga hälsningar

Pansarslusken (egentligen inte pansarslusk, ändrade planer efter påbörjat medlemskap i SOLDF)

@Pansarslusken

Hoppas det går bra för dig. Men om jag hade haft din bakrund hade jag inte ljugit för att få ligga på en tjänst som är "topp 10 i krävande tjänster i försvaret".

Gamla skador och sjukdomar har en bra tendens att dyka upp under vpl då man anstränger kroppen längre perioder utan möjlighet till ordentlig återhämtning, som man får mellan träningar i det civila.

Många udda fysiska skador dyker upp på folk utan att de har tidigare skador sjukdomar.

@Losec

Jag vet precis vad du menar och det tog jag med i min beräkning. Men jag pratade med min läkare och denne sa att hon helt inte kunde friskförklara mig men att jag blivit avsevärt mycket bättre (skulle jag själv uppskatta procentuellt hur mycket astma jag har kvar så skulle jag säga kanske 10 % av vad jag haft).

Skulle jag sagt detta till PV skulle de satt en fet "tjänstbarhet C-stämpel" på min ansökan. Då kan jag med säkerhet säga att jag gått miste om en oerhört bra utbildning, och Försvaret hade förlorat en väldigt duktig och ambitiös soldat/grpch. Då kunde jag kastat alla mina drömmar om Utlandstjänst åt h-vete.

Men jag vågade ta den chansen eftersom jag kände min kropp väl, även i duktigt krävande förhållanden. Jag har varit elitidrottsman i nästan hela mitt korta liv och tränat i princip alla dagar i veckan.

Nu med facit i hand så kan jag säga att jag gjorde rätt, och jag ångrar inte mig ett dugg. Men jag tänkte igenom mitt beslut mer än en gång.

Det är ju inte bara mig själv jag har att tänka på, utan även mina kamrater.

Bara för en vecka sedan hade jag en utbildningskontroll, skulle jag inte pallat med den, så skulle resten av mina patrullmedlemmar inte heller kunnat klara den. Sånt måste man tänka på också, det måste killen som ställt synfrågan från början också ta med i sin beräkning.

Nu kanske det inte är så pass allvarligt så att hela hans pluton blir bortskjuten pga. att han inte ser något.

Men mer vardagliga och troliga problem kan uppstå, tex. om man är på en övning i skogen under mörker, och fel saker händer, då är det viktigt att ha en viss syn.

Tack för din omtanke, och jag läste dina personliga uppgifter och blev lite imponerad. Utlandstjänst för mig är oerhört intressant. har du tid någon gång så får du gärna skicka ett PM om varför man ska göra US och varför man inte ska göra det (faror mm.)

Ps. Vill också tillägga att jag inte ljög på mönstringen, jag glömde bara nämna det. Ds.

Tack på förhand

Pansarslusken

@Pansarslusken

Hoppas det går bra för dig. Men om jag hade haft din bakrund hade jag inte ljugit för att få ligga på en tjänst som är "topp 10 i krävande tjänster i försvaret".

Gamla skador och sjukdomar har en bra tendens att dyka upp under vpl då man anstränger kroppen längre perioder utan möjlighet till ordentlig återhämtning, som man får mellan träningar i det civila.

Många udda fysiska skador dyker upp på folk utan att de har tidigare skador sjukdomar.

Edited by Pansarslusken