Jump to content

Handfängsel? HV

HomerJ

Recommended Posts

Tillhör MDM (HV) och där har det sedan ett antal år inte varit tillåtet att använda handfängsel efter ett tillbud av något slag.

Tänkte att nu när vi tillhör Livgardet så kanske det har blivit ändrat.

Hur är det i era MD grupper?

Borde det inte vara en fråga om utbildning och ansvar?

Att man inte låter varenda Hv-man använda fängsel utan utbildning är inte så svårt att förstå. Nästa problem borde väl vara att de ska vara av godkänd modell.

Utbildning på handfängsel (klovar) är inte direkt rocket science och definitivt något som bör ingå i skyddsvaktsutbildningen (och ingick i min). Sen vet jag inte om det finns några ytterligare formella utbildningskrav som man kanske måste uppfylla men både vi - och senare soldaterna - övade tillämpat med dem.

Och ja, det var relativt otrevligt att såsom figurant spelandes "barnunge med pipig röst", lekandes på trailerparkerad bogserbåt 2, bli brutalt och effektivt upptryckt mot ett släp och handfängslad av upphetsade soldater som trodde att vi skulle vara värsta terroristerna bara för att Lt efter föregående moment hade lånat en av soldaternas ak 5 för vår användning (den dök givetvis upp vid nästa moment istället).

Edited by LeadHead

Utb/övn - NEJ, buntband ok.

Gäller det endast "normala" buntband eller är det även tillåtet med för ändamålet avsedda plastfängsel (Safe-T-Cuff, FlexiCuff och allt vad de heter)?

Skarpt - JA, självklarhet.

Vi har när vi gått högvakt inte fått bära godkända handklovar de senaste åren.

Det måste väl vara ett skarpt läge om nåt.

Hade med egna engångs i polyamid istället.

Tillhör MDM (HV) och där har det sedan ett antal år inte varit tillåtet att använda handfängsel efter ett tillbud av något slag.

Tänkte att nu när vi tillhör Livgardet så kanske det har blivit ändrat.

Hur är det i era MD grupper?

Tja det är så här att i norrköpings hemvärns bataljon är det fortfarand förbjudet men det kanske kommer att man kan bli utbildad på handfängsel men när det sker det har jag ingen anning om!

Men vi har snackat om det på våra intron vi har när man utbildar sig till skyddsvakter för vi har ett par killar som är utbildade dörrvakter i vårna bataljon i det civila alltså och dom har ju redan utbildning på handfängsel så dom undrade om dom har rätt att använda det i skyddsvakt ärenden men då bli svaret NEJ tyvär!

Men man kan ju använda så mycket annat än handfängesel tex bulltband... :tveka:

C MDM beslutande följande efter ett tillbud:

Har inte hört att C LG tagit något nytt beslut.

En ganska märklig inställning då buntband kan orsaka rejäla skador där handfängsel endast gett obehag.

Handfängsel ska ju givetvis ingå i både utbildningen och utrustningen när man ska tjänstgöra som skyddsvakt.

Luddigt till tusen!

Kvittar ju vad man använder, i viket fall som helst är det ju ngn form av frihetsberövning.

Spelar ju ingen roll om man använder fängsel, rep, buntband eller plasten från ett sexpack....well well

Också luddigt att det var oki med buntband men inte fängsel vid övning. Om man måste använda ngn form av armlåsning så måste det ju finnas ngn B-styrka att göra detta på. Vad spelar det då för roll vad det är gjort av?

Man ska öva med det man krigar med, En gammal sanning.

Är det ok att skada någon om det är skarpt läge?

Buntband kan den fängslade själv dra åt så att han skadas, Med rätt handfängsel går det att undvika.

En skillnad vid skarpt läge är ju att eftersom handfängsel egentligen bara ska användas om personen är så våldsam att det är befogat att slå denne med batong, motsvarande, så lär man ju ha nödvärnsrätt att faktiskt använda i princip vad helst man kommer över som fängsel.

Sen är jag inte säker på hur det förhåller sig till eventuella FM:s eller lokala regleringar om vad som "får användas i tjänsten".

Jag håller med om att det verkar galet att få öva med buntband men inte med riktiga handklovar som kan säkras.

Det kan ju nämnas att det är förbjudet med civil inskaffade handklovar, vare sig på övning eller skarpt, eller ja det är det sista som jag hört att det är fortfarande gällande.

Det kan ju nämnas att det är förbjudet med civil inskaffade handklovar, vare sig på övning eller skarpt, eller ja det är det sista som jag hört att det är fortfarande gällande.

sånt skall väl en QM ha koll på :happy:

Det bör vra typen som är avgörande då man "byter" fängsel med varandra vid ett överlämnande så att man slipper ta av det och boja om en bråkmakare.

sånt skall väl en QM ha koll på :happy:

Det bör vra typen som är avgörande då man "byter" fängsel med varandra vid ett överlämnande så att man slipper ta av det och boja om en bråkmakare.

så sant, så sant....

sånt skall väl en QM ha koll på :dribble:

En dum fråga kanske men det är väl bara att sätta på det nya paret innan man tar av det gamla, dvs buset har två bojor på sig under en kort stund istället för inga alls.

The Swede :baskerPa:

En dum fråga kanske men det är väl bara att sätta på det nya paret innan man tar av det gamla, dvs buset har två bojor på sig under en kort stund istället för inga alls.

Helt riktigt tänkt! Fast om man slarvar hamnar bojorna med nyckelhålen mot varandra (Nya paret =><=Gamla paret). Och då får buset ha två bojor på sig en låååång stund istället! :P

Det kan även hända om man "leker" med ett par bojor och sätter båda "klovarna" runt samma handled! Det blir ett pinsamt uppvaknande när man inser att kedjan är kortare än nyckeln! :)

(nej, det var inte jag...och inte min tjej heller!) :dribble:

/BojBolle

Helt riktigt tänkt! Fast om man slarvar hamnar bojorna med nyckelhålen mot varandra (Nya paret =><=Gamla paret). Och då får buset ha två bojor på sig en låååång stund istället! :P

Det kan även hända om man "leker" med ett par bojor och sätter båda "klovarna" runt samma handled! Det blir ett pinsamt uppvaknande när man inser att kedjan är kortare än nyckeln! :clap:

(nej, det var inte jag...och inte min tjej heller!) :Malaj:

/BojBolle

WTF :blink:

Är inte fängselnycklar hyfsat standardiserade? Tänkte bara eftersom det på Milis-shopen och hos liknande handlare ofta snackas om "vanliga handfängselnycklar".

Är inte fängselnycklar hyfsat standardiserade? Tänkte bara eftersom det på Milis-shopen och hos liknande handlare ofta snackas om "vanliga handfängselnycklar".

Jo, men de som milisshopen säljer är större så det ska vara lättare att använda nyckeln. Men de där låsen är så enkla att det kan funka med ett gem också.

Har inte hört att C LG tagit något nytt beslut.

Jag har ett yttrande om skyddsvaktutbildning inom Hv - MD M 2003-03-12.

Under punkt 3. Övrigt

"MD M avser ej att utbilda i utnyttjande av handfängsel främst beroende på tidsåtgången för teori och praktik samt risk för felaktigt hanterande under fredsförhållanden."

Jag blir lite fundersam över "risk för felaktigt hanterande". Om de oroas över att personalen "missbrukar" handfängsel under fredstid, så torde de ligga sömnlösa i fullständig panik över det faktum att samma personal kanske missbrukar tilldelat skjutvapen. Beslutet är i fullständig avsaknad av logik!

Sedan har vi ju frågan med våldsanvändning. Om jag inte får bruka batong/fängsel (vilket jag får som civil skyddsvakt/ordningsvakt) så måste jag ju gå direkt till skjutvapen, om jag inte kan lösa uppgiften med kroppskrafter. MD Ms beslut har alltså medfört att personal tvingas ta till vapen i ett skede där man kanske kunnat lösa uppgiften med batong (men inte med kroppskrafter)!

Ge viss personal inom hela Hv rätt att bära/bruka batong/fängsel. Kanske börja med de som redan har utbildning (ordningsvakter mm).

Jag har ett yttrande om skyddsvaktutbildning inom Hv - MD M 2003-03-12.

Under punkt 3. Övrigt

"MD M avser ej att utbilda i utnyttjande av handfängsel främst beroende på tidsåtgången för teori och praktik samt risk för felaktigt hanterande under fredsförhållanden."

Jag blir lite fundersam över "risk för felaktigt hanterande". Om de oroas över att personalen "missbrukar" handfängsel under fredstid, så torde de ligga sömnlösa i fullständig panik över det faktum att samma personal kanske missbrukar tilldelat skjutvapen. Beslutet är i fullständig avsaknad av logik!

Sedan har vi ju frågan med våldsanvändning. Om jag inte får bruka batong/fängsel (vilket jag får som civil skyddsvakt/ordningsvakt) så måste jag ju gå direkt till skjutvapen, om jag inte kan lösa uppgiften med kroppskrafter. MD Ms beslut har alltså medfört att personal tvingas ta till vapen i ett skede där man kanske kunnat lösa uppgiften med batong (men inte med kroppskrafter)!

Ge viss personal inom hela Hv rätt att bära/bruka batong/fängsel. Kanske börja med de som redan har utbildning (ordningsvakter mm).

Nu är det en STOR skillnad på missbruk och felaktigt hanterande, du fick ju svaret i texten, tidsåtgången för teori och praktik.

Att blanda in skjutvapen som det läggs ner mer tid på tycker jag är att bland ihop äpplen och päron.

Sen är det lite skillnad på civil ordningsvakt och militär skyddsvakt.

Sen att jag håller med dig och andra att skyddsvakter i HV bör ha utbildningen och därmed kunna bära och nyttja handfängsel i fredssituationer.

Men det är kanske sånt vi får öva på när det blir hv-beredskap, då blir det väll att kalla in alla för kompletterande skyddsvakts utbildning.

En fråga, är det någon som genomfört den nya skyddsvakt utbildningen på 40tim?

Kanske ingår där..

Nu är det en STOR skillnad på missbruk och felaktigt hanterande, du fick ju svaret i texten, tidsåtgången för teori och praktik.

Att blanda in skjutvapen som det läggs ner mer tid på tycker jag är att bland ihop äpplen och päron.

Sen att jag håller med dig och andra att skyddsvakter i HV bör ha utbildningen och därmed kunna bära och nyttja handfängsel i fredssituationer.

Men det är kanske sånt vi får öva på när det blir hv-beredskap, då blir det väll att kalla in alla för kompletterande skyddsvakts utbildning.

Kanske ingår där..

1. Personal som "felaktigt hanterade" utrustningen lär ha haft utbildning på densamma, annars hade de inte fått ut den.

2. Om MD M valde att ta tillbaka de så farliga handbojorna med den motiveringen att de kan hanteras felaktigt så förstår jag inte hur de kunde låta personal ha kvar Ak:n, med alla dess risker vid felaktigt hanterande - vådaskott mm. Incidenter sker trots att det läggs ner mer tid på handhavande på Ak.

3. Tidsåtgång för utbildning torde inte vara ett problem om man i första hand medger utrustningen för personal som kan visa att de har utbildning – OV, civila SV mm.

4. Vad det gäller batong/handbojor så skiljer sig användningen inte mellan skyddsvakt/ ordningsvakt. Jag har militärt och civilt SV-godkännande samt förordnande som OV. Skillnaden är att som OV får jag bära expanderbar batong. Märk väl att den batongen även finns i FM.

Nu har ju hemvärnsförband redan idag skarpa bevakningsuppgifter. Batong och bojor ligger lägre i våldstrappan och borde tillföras viss personal snarast - innan vi läser att militär skjuter civila för att de (militär) saknat alternativ mellan kroppskrafter och skjutvapen.

Kanske ingår där..

1. Personal som "felaktigt hanterade" utrustningen lär ha haft utbildning på densamma, annars hade de inte fått ut den.

2. Om MD M valde att ta tillbaka de så farliga handbojorna med den motiveringen att de kan hanteras felaktigt så förstår jag inte hur de kunde låta personal ha kvar Ak:n, med alla dess risker vid felaktigt hanterande - vådaskott mm. Incidenter sker trots att det läggs ner mer tid på handhavande på Ak.

3. Tidsåtgång för utbildning torde inte vara ett problem om man i första hand medger utrustningen för personal som kan visa att de har utbildning – OV, civila SV mm.

4. Vad det gäller batong/handbojor så skiljer sig användningen inte mellan skyddsvakt/ ordningsvakt. Jag har militärt och civilt SV-godkännande samt förordnande som OV. Skillnaden är att som OV får jag bära expanderbar batong. Märk väl att den batongen även finns i FM.

Nu har ju hemvärnsförband redan idag skarpa bevakningsuppgifter. Batong och bojor ligger lägre i våldstrappan och borde tillföras viss personal snarast - innan vi läser att militär skjuter civila för att de (militär) saknat alternativ mellan kroppskrafter och skjutvapen.

Jag brukar inte gå in i diskussion med anonyma som inte ens kan skriva om du fullgjort värnplikten eller inte på din sida.

Är du med i HV? Handfängsel tillhör inte någon förbands utrustning vad jag vet, finns inte på någon lista ännu vad jag vet, varför ens ha diskussionen?

Att batong och handfängsel ligger i våldskalan är inte mycket att orda om, men situationerna är fortfarande väldigt olika civilt och militärt.

En hv-soldat hanterar sin Ak oftare än vad han har med handfängsel att göra, därför mindre möjlighet till ”felaktigt handhavande”av Ak.

Vid mitt första förlängande av skyddsvaktsbehörighet fick vi utbildning på handfängsel av polisen. Sen dess har vi inte använt oss av det, anledning vi hade inga på förbandet, även om vi hade det så är jag nog osäker på hur mycket vi skulle ha tid att öva på dessa och vidmakthålla rätt kunskaps nivå. Detta var inom livgardesgruppen och MD M 1995.

Bara att det finns beväpnade vakter vid ett objekt brukar få ett visst intryck hos människor och risken för bråk minskar.

Hemvärnet har INGA idag skarpa bevaknings uppgifter däremot har vissa förband fortfarande 1:a hands objekt, stor skillnad.

Hemvärnet har INGA idag skarpa bevaknings uppgifter däremot har vissa förband fortfarande 1:a hands objekt, stor skillnad.

För det första är det mig veterligen relativt vanligt förekommande att HV dels eskorterar t.ex. egna vapentransporter och dels att man vaktar vapenupplag samt kanske även övningsområden i samband med övningar.

För det andra är ditt argument ungefär lika starkt som om någon skulle säga att Försvarmakten (utom US) idag inte har några skarpa stridsuppgifter och därför varken ska öva sådant eller tilldelas krigsmateriel.