Guest Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 Intressant när man följer inläggen här vilket energi som verkar läggas på att studera deverse datablad för olika vapensystem och att kommentera hur många skott som ryms till det vapnet. Övriga viktigare diskussioner verkar helt ha försvunnit. En slutsats som man kan dra är är en stor det av deltagarna är aktiva inom hemvärnet och anser att de kommer att göra ett mycket bättre jobb om det får ut den ny hjälm och strisdväst. Är det inte så att man först måste konstatera att hemvärnet inte är stridsdugligt i dagens läge? visst finns det delar inom Hv som skulle klara av en riktig uppgift, med hur stor del av Hv är detta? Kanske en plut/bataljon. För att klara sitt kontrakt så skall man göra 20 (!) timmar/år, vilket är ganska lite för att kalla sig stridsberedd. När man även läser statistiken så ser man hur lite andel i de olika militärdistrikten som verkligen fullgör sitt kontrakt. Kan man då anse att Hemvärnet klarar något annat än att leta bortsprungna tanter och pumpa vatten? Jag har även träffat på folk i instatsplutoner som under sin värnlikt var "kabeltattare" och liknande och har varit med under ett antal år och nu tror att deras hobbyutbildning motsvarar en värnplikt i en stridande befattning. Jag har iaf lite svårt att tro att man under ett par helger per år kan mostvara 10 månaders övning. Sedan kommer man tilbaka till befälsfrågan, precis som någon tidigare nämnt så är de högre befälen inom hv under all kritik. Plutonchefer och gruppchefer är oftast mycket bra motiverade och kunniga, men hur är det tänkt att utnyttja en beredskaps/insatspluton när bataljonschefen inte en kan snöra på sig kängorna?. Det största felet inom hv är att de högre cheferna inte tillsätts genom kompetens utan genom lång och trogen tjänst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inf Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 Visst är mycket av det du skriver helt sant. Om man vill ha en förklaring till varför de riktigt stora problemen framförallt inom HV inte diskuteras på detta forum så kan det vara så att 1) De kan formuleras ganska kort som i ditt inlägg 2) Det flesta är sorgligt medvetna om problemen 3) De flesta upplever att det inte går att förändra i en handvändning 4) Det är då ROLIGARE att diskutera robotar, stridsvästar, rekylfjädrar osv Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 Tja...drömma går ju alltid. Ak 5D, Ksp 90B, Granattillsats, Stridsväst 2000....*suck* Om Hemvärnet ska fungera så måste övningstiden utsträckas, sambandet förbättras och fordon tillföras. Alla skall gå i befattning så mycket som möjligt. Då kanske har man en chans att klara av en stridsuppgift. ...och kan få lite ballare prylar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 Om Hemvärnet ska fungera så måste övningstiden utsträckas,sambandet förbättras och fordon tillföras. Alla skall gå i befattning så mycket som möjligt. Då kanske har man en chans att klara av en stridsuppgift. ...och kan få lite ballare prylar. Okej. om vi tror att deltagandet skulle öka med bättre/mer utrustning, och bättre/mer utrustning kommer med större deltagande? Vad kommer först, "hönan eller ägget" och "Moment 22" så det bara smäller om det.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasså? Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 Så som läget är idag är ju att Hv gubbarna vill ha mer utrustning, detta har man oxå fått i viss utsträckning, det är ju bra!!?? MEN!! Man kan inte hantera mtrl, och samtidigt är man inte villig att göra mer timmar utan man vill "vara hemma med mor och katten". VARFÖR går man med i Hv? För att det är tufft? För att man får fina kläder? Varför? Jag undrar själv varför jag är med ibland? Men någonstans så tror jag på det Hv skall stå för! Att vara en resurs för samället i krig och fred!! Detta kanske låter fånigt? Och för att kunna detta måste jag ÖVA, öva och öva! Som en kollega till mig har sagt till en ÖvLt "Jag vill öva tills jag kräks"! Shit nu är jag upprörd................................ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 Okej. om vi tror att deltagandet skulle öka med bättre/mer utrustning, och bättre/mer utrustning kommer med större deltagande? Mer prylar?? Jag menar att sambandet ska förbättras vilket kan ske med lämplig utbildning av signalister. Oftast är det skit bakom spakarna när radion inte fungerar -Andersson, har du kontrollerat att radion är på innan du skriker att acken är slut? Sedan är det roligt att åka Tgb 11, Tgb 20 etc. istället för att åka SL-buss!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Carlsson Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 Har en liten fundering om detta med att vara beredd/kompetent att klara av att lösa sina uppgifter. Antag att en person har gjort sin värnplikt på en kvalificerad tjänst i en stridande befattning. Antag att personen inte är med i en frivillig försvarsorganisation. Kan han då kalla sig beredd/kompetent att lösa sina uppgifter säg 2 år efter avslutat värnplikt? Även om Hv inte övar mer än 20 timmar/år så övas det dock mer eller mindre regelbundet. Kunskap som man erhållit genom att öva är en relativ färskvara. Hur är då beredskapen hos alla dom som inte är med i en frivillig försvarsorganisation och som inte kanske har övat något sedan värnplikten flera år tillbaks i tiden men som kan komma att kallas in vid en krigssituation? Då spelar det nog mindre roll om man haft en stridande befattning i 15 månader eller varit signalist under värnplikten. En lösning på detta skulle ju vara att bara kalla in den årskull värnpliktiga som sist har avslutat sin utbildning men hur stort skulle vårt försvar bli då? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 VARFÖR går man med i Hv? För att det är tufft? För att man får fina kläder? Varför? Intressant fråga. Det viktiga är att man gör något. Man kan spela bowling, fotboll eller samla på plastmodeller. Vad man än gör så får man en bekantskapskrets och ett kamratnät som jag tror är det viktiga. Att öva för krigets krav och slå ihjäl människor är ett udda intresse, men det är inte intressant. Det viktiga är att bli så bra som möjligt på det man sysslar med och uppleva lagmaskinen när den är som bäst. Ta vara på ditt militära intellekt och möjlighet som varje man i olik omfattning har medfött. Eller spela bowling om det känns mer rätt. "Ingen dag utan framsteg" Casca Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 En sak som är viktigare än bra utrusting- är bra utbildning...En hemvärnspluton utrustade med kroppsskydd 94,AK5D,Granattillsatser,KSP 90 mm får det ändå dj_vligt svårt mot ett sabotageförband om de inte har rätt utbildning. Det är därför som armén MÅSTE vara större, så att det finns bra utbildad personal som sedan kan gå över till HV...även om 10 år. Det problemet har bla ubåtsförbanden, nu är det så få besättningar som utbildas (ca 25 % värnpliktiga på en ubåt)...så det är svårt att rekrytera nya ubåtsofficerare (75 % av besättningen). Men sådant här "strunt" tänker inte politikerna på...bara kortsiktiga besparingar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hanfot Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 Jag tycker att Hv skall få mer/bättre utr som belöning för att de har en god utbnivå. Och inte anv det som en reklamfaktor för prylfetischister. Om Hv skulle få mer och bättre utb, kanske inkallelse till övn, så skulle nog nivån höjas och kanske uppg för Hv. Detta skulle nog göra att Hv fick in en del personal med annat kintresse än mtrl i förstahand och då skulle vi inom en 10-15års period kunna få ett rätt så avancerat försvar. Tror jag... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 Jag tror också att det skulle kunna vara lämpligt med att differentiera utrustningen, mer än vad som sker idag. De som kommer frekvent på övningarna skall tilldelas ny utrustning först och inte som idag att man bara väljer ut t.ex. insatsplutoner, ingår man t.ex. i förbandreserven så behöver man i pricip endast uniformen. För de fåtal som verkligen fullgör sina kontrakt så bör det finns tillräckligt med t.ex. bärsystem 2000. Dock så bör man göra något åt all den oreglementerad utrustningen som används. Jag har vid ett flertal tillfällen kommit som instruktör till Hv övningar och deltagarna har sett ut som diverse julgranar. Och när man påpekar detta för deras befäl så blir kommentaren "De är frivilliga, vi kan inte säga till dem för då kommer de inte på övningarna". Jag har inte riktigt förstått vad som skall bäras i alla de fickorna på deras olika västar. Nu har jag förmodligen gjort mig ovän med alla ägare av diverse västar. Jag kan hålla med om att stridsväst 2000 är bättre än den gamla 304K, men för de uppgifter som Hv skall fylla så duger den hyggligt, det finns plats för fältflaskan, visst borde den nya 1 literflaskan delas ut, det finns plats för de fyra magasinen som hör till AK:n. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted July 30, 2002 Report Share Posted July 30, 2002 http://www.hemvarnet.mil.se/rikshvavd/article.php?id=5555 Läs här gott folk så kan ni se vad vi kan vänta oss i mtrl och annat i HV. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted July 30, 2002 Report Share Posted July 30, 2002 det låter ju ganska intressant det där. (har inte läst hela) det är ju bra att de som vill men inte får göra vpl kan komma in i försvaret (Hv) ändå. tycker för min del att vi skall skaffa et Hv mer likt det amerikanska National Guard (fast det klassas väl inte som Hv förband riktigt) fast med mindre avancerad utr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted July 30, 2002 Report Share Posted July 30, 2002 VARFÖR går man med i Hv? För att det är tufft? För att man får fina kläder? Argumentet "fina kläder" är för mig och säkert en hel del andra inte helt oväsentligt (tyvärr???). Jag har mycket nytta av diverse deltaljer ur min HV-utrustning (främst kläder) på fritiden under utövande av diverse civilt friluftsliv. Att "betala" 20 timmar om året för att få tillgång till utrustningen är klart prisvärt tycker jag. Dessutom har man ju möjlighet att byta ut trasiga och slitna persedlar gratis... :cool: Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted July 30, 2002 Report Share Posted July 30, 2002 Ett problem som jag tror finns är att hela tanken med hemvärnet hänger ihop med vårt gamla "invasionsförsvar". Dvs förr i tiden skulle arme flyg och flotta kriga med fienden. Hemvärnet skulle bara ligga i gropar och skydda anläggningar. Sen utbröt den eviga freden och arme, flyg och flotta skars ner till minimum. Då skall plötsligt hemvärnet klara fler och svårare uppgifter men man har inte budgeterat med att de då behöver mer utbildningstid och mer kvalitet på folket. Man försöker helt enkelt ta en gammal organisation optimerad för en sak och låta den göra något helt annat, vilket kan bli svårt att lyckas med. Skall hemvärnet klara de nya uppgifter som åläggs dem behöver de mer utbildningstid och bättre instruktörer samt en skälig ersättning så att folk tar sig tid att delta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted July 30, 2002 Report Share Posted July 30, 2002 Jag tycker Hv borde få ca 2-3 veckors övntid (sammanhållen) varje år (naturligtvis tillsammans med övriga försvaret), så att det åtminstone får lite utb. sedan lite Bättre utr skulle inte heller skada. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inf Posted July 30, 2002 Report Share Posted July 30, 2002 Väl talat Roninn! Att sedan en del inom HV tror att man klarar de nya uppgifterna utan "mer utbildningstid och bättre instruktörer samt en skälig ersättning så att folk tar sig tid att delta" gör inte saken bättre. En del HV-befäl tror verkligen att ett HVkomp kan uträtta stordåd mot alla tänkbara motståndare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 30, 2002 Report Share Posted July 30, 2002 Åja HV har ju aldrig varit tänkt som ett elit förband. Att skjuta med AK är ju lite som att cykla så.... ha man en gång lärt sig det så glömmer man det aldrig. Näh du utbildning i all ära men det brukar faktiskt vara så att många soldater kapitulerar eller flyr.... modiga soldater betyder nog ofta mer än utbildning! se bara på rebellerna i tjetjenien i det förra kriget och muhajedin i Afghanistan, hjälte mod går före utbildning och utrustning Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted July 30, 2002 Report Share Posted July 30, 2002 Lord Good och andra: Skulle någon kunna förklara vad befattningskoderna på organisationsbilderna i den där länken betyder? Tex GN 5, GN 7 osv? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted July 30, 2002 Report Share Posted July 30, 2002 Tyvärr Fu Johansson, jag vet inte exakt vad befattningskoderna står för. Hoppas nå'n annan vet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hanfot Posted July 30, 2002 Report Share Posted July 30, 2002 Jag har ett utdrag ur BTK (befattningstyp katalog). G - Strid. Eldledtj, pjäspltj, mättj och undtj. GA - skytte, pansarskytte Vet inte vad GN är exakt men det är Hv som har den i BTK tror jag. 1-9 är de olika nivåerna. 9 - menig upp till 10mån 8 - Serg/Fu 10-12mån 7 - Fk/serg över 12mån 6 - Lt/Fk Dock lite beroende på befattning. Själv är jag HA7 - PB/Amf - BåtC. Har en kompis som låg inne som KB på Lv6. Han har också nivå 7. Den som läser befattningskoderna till utlandsstyrkan kan nog börja dra lite egna slutsatser. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted July 30, 2002 Report Share Posted July 30, 2002 Tack Hanfot. Där ser man, verkar som om vissa befattningar har rätt höga krav då. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.