Guest Posted October 17, 2002 Report Share Posted October 17, 2002 Filmen som Aron nu hittat åt mig... Några kommentarer? Vad är det? osv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aron Posted October 17, 2002 Report Share Posted October 17, 2002 Är det den här du menar? http://www.algonet.se/~ibg-aron/antistrv.mpeg /Aron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 17, 2002 Report Share Posted October 17, 2002 Jepp den är det! Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted October 17, 2002 Report Share Posted October 17, 2002 Det är MBT LAW...ett Svenskt utvecklat mycket modernt (och dyrt) PV-vapen som köpts av Storbrittanien. Det väger 11,6 Kg, är ett engångsvapen, har en räckvidd på 600 meter, Skytten kan välja normal bana mot bunkrar, byggnader mm, eller topattack mot sridsvagnar. Men det bästa (och dyraste) är att vapnet är Fire And Forget...dvs skjut och glöm, vapnet klarar sig själv oberoende av målets fart, rörelse mm. Detta är framtidens PV vapen som klarar kraven på det moderna slagfältet...testa att slå ut ett modernt stridsfordon eller en stridsvagn med ett pskott m/86 med enkla plastsikten (utvecklat i början av 80-talet). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 17, 2002 Report Share Posted October 17, 2002 Tjo. Det är tyvär inget svenskt vapen.... utom amerikanskt. Här följer lite data... Namn: Javelin Tillverkare: Raytheon/Lockheed Martin JAVELIN Joint Venture Total vikt: 22.3 kg Missil Vikt: 11.8 kg Längd: 1.08 m Diameter: 126 mm Räkvidd: 2,000-2500 m MålSökare: IR sökning Styrning: Låsning före avfyrning, Automatisk självstyrning (fire&forget) Verkansdel: tandem RSV laddning Drivsystem: 2-stegs fast drivmedel Sikte Vikt: 6.4 kg Dagsiktets förstoring: 4x Nattsiktets förstoring: 4x, 9x Man kan välja om man ska slå i sida eller i taket innan man avfyrar. Avfyras av markpersonal men kan även monteras på fordon. Kan även avfyras från mer eller mindre slutna rum pga. dess minimala "bakblås". Grupperings tid: Ca:30 sekunder Omladdningstid: Ca:20 sekunder Har köpts av: USA, Holland och Spanien Skall köpas av: Taiwan, Litauen ochJordanien Utvärderar: England Funderar på inköp: Australien På denna länk finns samma information fast på engelska.. samt lite bilder... http://www.army-technology.com/projects/javelin/index.html Och här finns samma film som ovan fast på en Amerikans försvars sida. http://www.cmtc.7atc.army.mil/Units/TACSS/javelin.htm //Fjellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KattenJansson Posted October 17, 2002 Report Share Posted October 17, 2002 Öööh vafan det blir ju inget kvar av det sista vita fordonet i filmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Pal Posted October 17, 2002 Report Share Posted October 17, 2002 Explosionen när den vagnen blir träffad ser inte "rätt" ut. Kan inte säga att jag är en expert precis, men det är alldeles för mycket eld i explosionen för att jag inte skall misstänka att målet är riggat. Om du frågar mig så tror jag att dom svetsat igen "blow out" luckor som skall hindra att vagnen exploderar vid ammo brand. Sen har dom fyllt upp den med ammo, och avslutat med att toppfylla hela vagnen med bensin innan dom stängde vagnens besättningsluckor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 17, 2002 Report Share Posted October 17, 2002 Kan nog tyvär vara mycket möjligt...Det är ju jänkarna... och det ska ju se fränt ut... man vill ju sälja så många system som möjligt //Fjellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted October 17, 2002 Report Share Posted October 17, 2002 Ja, det är ingen tvekan om att målen är riggade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 17, 2002 Report Share Posted October 17, 2002 När det gäller MBT LAW projektet så kan ni kolla in pdf filen nedan om ni vill ha lite info.. http://www.saab.se/files/site/dynamics/pdf...Productinfo.pdf //Fjellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 17, 2002 Report Share Posted October 17, 2002 ...eller kolla in reklamfilmen för MBT LAW mms://qstream-31.qbrick.com/01580/01580_1326_wis_2_l.wmv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 17, 2002 Report Share Posted October 17, 2002 mms://qstream-31.qbrick.com/01580/01580_1326_wis_2_l.wmv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sunken Posted October 17, 2002 Report Share Posted October 17, 2002 Får ingen bild på den sista filmen ;( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
målobs Posted October 17, 2002 Report Share Posted October 17, 2002 Funkar bra för mig. Kolla dina inställningar i Web läsaren Lycka till /målis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sunken Posted October 17, 2002 Report Share Posted October 17, 2002 Men filmen spelas upp i media player ju... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted October 17, 2002 Report Share Posted October 17, 2002 testa att ladda ner Codec uppdateringarna, det borde funka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vpl8107 Posted October 18, 2002 Report Share Posted October 18, 2002 Jag har för mig att Sverige också bestämde sig för MBT LAW då Storbritanien jorde det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted October 18, 2002 Report Share Posted October 18, 2002 Tror det här ska vara i kasunen. /Ing, städtant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holmlund K4 97/98 Posted October 18, 2002 Report Share Posted October 18, 2002 Slukommentaren i Saabfilmen var bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts