Elajten Posted May 13, 2006 Report Share Posted May 13, 2006 (edited) Hej! Jag vet inte om detta är skrivet i rätt forumsdel men isåfall kan kanske någon moderator flytta tråden till rätt ställe. Jag har några frågor om militären. Kan börja med att berätta lite om mig själv innan jag ställer frågorna så blir det kanske lättare att formulera frågorna. Jag är en svensk 25 årig kille som bor i Malmö. Jag är 175cm lång, väger 80kg, har bra syn och perfekt färgseende. Är mycket teknisk. Jag har inte gjort lumpen och har heller ingen komplett gymnasieutbildning. Jag har B-körkort som jag haft i 6 år och har även truckkort för motviktstruck upp till 10 ton. ECDL-körkort har jag med. (läste att det kanske behövs vid framförandet av en viss MB Sprinter som FM har ). Och då till mina frågor * Kan jag ändå gå med i hemvärnet? * Får jag då (om jag går med i hemvärnet) ha en AK4/AK5 hemma när jag är utbildad med detta vapen? * Vilka andra "förmåner" finns det som hemvärnssoldat? * Vilka krav finns det? * Har jag möjlighet att kunna bli "yrkesmilitär"? * Vilka olika typer finns det inom ovanstående yrke? * Har jag möjlighet att få jobb inom Militären/Försvarsmakten? * Vilka krav ställs där? * Vilka typer av jobb skulle jag kunna få där? * Några jobb som man använder militäruniform i? * Om man har en eller två uppfinningar som skulle kunna gynna FM, hur gör man då? Kan de vara intresserade? Kan de sponsra? Kan de "köpa" uppfinningen mot att man är med och utvecklar den eller något? Vill de kanske köpa en färdig uppfinning som de sedan själva kan modifiera vidare på? * Är det möjligt att få jobb som att utveckla vapen eller uppfinningar även om man inte ha teknisk utbildning? Sammanfattning: JAG VILL JOBBA I MILITÄREN =) Alla frågor är 300% seriösa. Edit: Och givetvis glömmer jag det viktigaste: JAG VILL BLI PILOT =) Helikopterpilot då förstås. Men jag antar att detta är omöjligt? Såg på nån sida att man fick vara max 23 år gammal för att bli pilot =( Edited May 13, 2006 by Elajten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 13, 2006 Report Share Posted May 13, 2006 (edited) Svar på Elajtens frågor: Q Kan jag ändå gå med i hemvärnet? A Ja. Du kan söka till en 3 månader lång grundutbildning för att kunna placeras i Hemvärnet. Q Får jag då (om jag går med i hemvärnet) ha en AK4/AK5 hemma när jag är utbildad med detta vapen? A Det är färre och färre Hv-soldater som har sina vapen hemma. De forslas i stället ut när man ska använda dem. Det finns således ingen anledning att ha vapnet hemma. Q Vilka andra "förmåner" finns det som hemvärnssoldat? A Det finns möjligheter att få betalda utbildningar, tex UGL. Annars så utbetalas SGI när du är i tjänst. Q Vilka krav finns det? A Genomgången GU och att man klara säkerhetskontrollen (inga lik i lasten) Q Har jag möjlighet att kunna bli "yrkesmilitär"? För att kunna bli yrkesofficer eller visstidsanställd soldat ska du ha genomfört fullständig värnplikt (11 månader i det nya systemet). Q Vilka olika typer finns det inom ovanstående yrke? A Yrkesofficer, Yrkesofficer med teknisk inriktning samt förstärkningssoldat (med kontrakt upp till 3 år). Q Har jag möjlighet att få jobb inom Militären/Försvarsmakten? A Dina möjligheter som militär är små. Däremot kan du kanske få något civilt jobb inom FM. Q Vilka krav ställs där? A Rekryteringscentrum kan ge dig kraven för yrkesofficer. För civilanställda gäller olika krav beroende på tjänst. Q Vilka typer av jobb skulle jag kunna få där? A Om jag spinner vidare på det civila spåret så finns det alla typer av tjänster: Administrativ personal, lagerman, skjutfältsfixare, vapentekniker, mm. Q Några jobb som man använder militäruniform i? A Endast militärer använder militäruniform, dvs. officerare och soldater. Q Om man har en eller två uppfinningar som skulle kunna gynna FM, hur gör man då? Kan de vara intresserade? Kan de sponsra? Kan de "köpa" uppfinningen mot att man är med och utvecklar den eller något? Vill de kanske köpa en färdig uppfinning som de sedan själva kan modifiera vidare på? A Ta patent och börja marknadsföra. FMV står för mtrlanskaffningen till FM. Q Är det möjligt att få jobb som att utveckla vapen eller uppfinningar även om man inte ha teknisk utbildning? A De flesta yrken kräver att man har kompetens för att lösa sin uppgift och de flesta arbetsgivare kräver någon form av intyg på kompetensen. När det gäller statliga anställningar gäller Regeringsformen. Det innebär att du får hitta företagare som är villiga att chansa på dig trots att du inte har utbildning. Sammanfattning:JAG VILL JOBBA I MILITÄREN =) Gör lumpen! Edit: Och givetvis glömmer jag det viktigaste: JAG VILL BLI PILOT =) Helikopterpilot då förstås. Men jag antar att detta är omöjligt? Såg på nån sida att man fick vara max 23 år gammal för att bli pilot =( Glöm pilot inom FM. /Krook Edited May 13, 2006 by Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elajten Posted May 13, 2006 Author Report Share Posted May 13, 2006 Hmm...ja det var ju synd då =( Får kolla upp det här med Hemvärnet då. Finns det något man kan bli inom/eller med hjälp av hemvärnet som man får lön för? Alltså som ett jobb typ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Armfeldt Posted May 13, 2006 Report Share Posted May 13, 2006 (edited) Välkommen till klubben Elajten. Även jag bor i Malmö och är intresserad av att gå med i Hemvärnet men har inte gjort någon värnplikt. Jag mejlade till FRO och de skrev att de skickar inträdesblanketter och information om grundutbildning till mig. Så det verkar vara snabba puckar som gäller i Malmö. Edited May 13, 2006 by Armfeldt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elajten Posted May 13, 2006 Author Report Share Posted May 13, 2006 Välkommen till klubben Elajten. Även jag bor i Malmö och är intresserad av att gå med i Hemvärnet men har inte gjort någon värnplikt. Jag mejlade till FRO och de skrev att de skickar inträdesblanketter och information om grundutbildning till mig. Så det verkar vara snabba puckar som gäller i Malmö. Vad innebär denna grundutbildningen? Vad får man göra? Var hålls den? Vilka tider är det? Ska man vara på plats under dessa 3 månaderna? Hur gör man om man har jobb/arbetslös på a-kassa/f-kassa? Hur gör man om man bor med sambo i lägenhet och har hund? Hur betalar man räkningar och med vilka pengar och ja jag har 1000 frågor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Armfeldt Posted May 13, 2006 Report Share Posted May 13, 2006 Den innehåller "skjutning, att ligga i fält, sjukvård, försvarskunskap mm." enligt informationen jag har fått. Du kan också läsa lite här: http://www.malmohus.fro.se/ Notera att jag bara har fått info per mejl hittils, och säger bara därför vad jag hittils har förstått. Så jag har själv minst lika många frågor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 13, 2006 Report Share Posted May 13, 2006 Lumpen.nu Korttidsutbildning för HV Försvarsmakten Vassegod och klicka på ovanstående länkar. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elajten Posted May 13, 2006 Author Report Share Posted May 13, 2006 hittade inte så mycket svar på mina frågor =( Finns grundutbildningen på 85 dagar bara i falun? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted May 13, 2006 Report Share Posted May 13, 2006 För tillfället finns bara grundutbildningen i Falun. Det skall visst även finnas någon form av försök på Gotland, men jag kan inte svara på i vilken form det är... /TangoXray Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted May 13, 2006 Report Share Posted May 13, 2006 (edited) hehe blev du så kåt på FM-dagen? :P Edited May 13, 2006 by twintip Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elajten Posted May 13, 2006 Author Report Share Posted May 13, 2006 (edited) hehe blev du så kåt på FM-dagen? :P kan man väl säga Kommer det att komma en 3 månaders GSU till Malmö/Skåne snart då? Eller är det bara tomtar som bor i Falun eller på Gotland som får? Hur är en GSU? Just nu råkar jag vara arbetslös och söker jobb, har inte mycket kvar på a-kassan heller och bor i lägenhet med min sambo och vi har en schäfer tillsammans. Hur blir det med allt det om man går denna GSU? Får man någon form av pengar/ersättning per månad typ F/A-kassa eller lön? Hur gör man med AF och söka jobb skiten och allt sånt? Ska man bo borta i dessa tre månaderna eller är det typ som en skola att man åker dit på morgonen och kommer hem på kvällen eller hur fungerar det? Sen har jag några offtopic frågor: 1. Kommer det att bli svårt att hitta TGB-11/TGB-1111, Husqvarna 258 om typ 1 år? Alltså beggade som man kan köpa? 2. Finns det någon svensk film där det handlar mycket om försvarsmakten i nutid? Jag har Hotet på dvd, men det förekommer så lite fordon och sådant där. Det är mest babbel och trams. Finns det nån dvd som innehåller allt "ikke-hemligt" om Försvarsmaktens fordon och vapen och allt sådant som man kan köpa nånstans? Typ som visar allt det som de brukar visa på regementets dag och Swedish battlecamp? 3. När är det regementets dag på Revingehed detta året? Edit: Om man skulle gå en 3-mån GSU i Malmö t.ex och sedan få lov att bli hemvärnssoldat, kan man sedan i detta hemvärn då avancera på nån vänster och bli yrkesmilitär på något sätt sedan? Eller bli en "riktig" soldat av något slag? Edited May 14, 2006 by Elajten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 14, 2006 Forumsledning Report Share Posted May 14, 2006 Hemvärnets GSU är en utbildning som ger en grundläggande utbildning inom strid och försvarets organisation, samt andra grundläggande saker som en soldat måste kunna, t.ex sjukvård samband, skytte, förflyttning osv. utöver det tillkommer sen info hemvärnet och den organisationen. Utbildningen syftar på att kunna krigsplacera folk i Hemvärnet som skyttesoldat motsv. Sådana här GSU bedrivs endast på få plats där det finns förs och främst ett regemente. Så Malmö kommer det inte bedrivas några GSU av något slag. Dessutom bedrivs inte denna utbildning alltid. T.ex så bedrivs ingen under 2006 nånstans. Ersättningen under tiden är som för en värnpliktig misstänker jag, med dagsersättning. Det finns hur mycket info som helst om det på pliktverkets hemsida och lumpen.nu 2. -nej Om man skulle gå en 3-mån GSU i Malmö t.ex och sedan få lov att bli hemvärnssoldat, kan man sedan i detta hemvärn då avancera på nån vänster och bli yrkesmilitär på något sätt sedan? Eller bli en "riktig" soldat av något slag Nej, som Krook skriv tidigare så KRÄVS militär GU om minst 11mån för att på något sätt bli yrkesmilitär/officer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattan Posted May 14, 2006 Report Share Posted May 14, 2006 Ganska snabb process från att gå på försvarsmaktens dag i Malmö till att ha en enormt stark vilja att jobba som officer/"militär" Men som sagt; vill du agera i grönt får du nog finna dig i att göra 3 månaders gröntjänst i hemvärnet och sedan vara aktiv hemvärnare. Dock kan du efter 3- månaderstjänsten söka utandstjänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Armfeldt Posted May 14, 2006 Report Share Posted May 14, 2006 Men har man någon chans att bli antagen med en 3månaders utbildning i bagaget jämte en som har gjort 11månaders värnplikt och specialutbildats inom någon gren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted May 14, 2006 Report Share Posted May 14, 2006 Men har man någon chans att bli antagen med en 3månaders utbildning i bagaget jämte en som har gjort 11månaders värnplikt och specialutbildats inom någon gren? Den chansen är nog tyvärr ganska liten, men du kanske har du någon civil utbildning/yrkeserfarenhet som efterfrågas? T.ex. elektriker el. liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted May 14, 2006 Report Share Posted May 14, 2006 Jag skall vara helt ärlig: Dina chanser att bli anställd i Försvarsmakten som militär personal är HELT obefintliga. Du har inte en chans att komma in med din (bristande) bakgrund. Hate to break it to you, men så är det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias R Posted May 14, 2006 Report Share Posted May 14, 2006 Om du verkligen måste bli "militär" så försök att få lov att göra lumpen. Går inte det så flytta utomlands till ett land som tar rekryterar utomstående och utbildar från grunden. Typ främlingslegionen (?) eller USA kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elajten Posted May 14, 2006 Author Report Share Posted May 14, 2006 äh, det är ingen fara, går det inte så går det inte. Är väl inte hela världen. Göra lumpen har jag ingen möjlighet till då jag har mycket på fritiden som måste tas om hand om. Får väl försöka få tag i ett vanligt jobb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 14, 2006 Forumsledning Report Share Posted May 14, 2006 Låter förnuftigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Armfeldt Posted May 15, 2006 Report Share Posted May 15, 2006 Det är färre och färre Hv-soldater som har sina vapen hemma. De forslas i stället ut när man ska använda dem. Det finns således ingen anledning att ha vapnet hemma. Hur är det med övrig militär utrustning såsom hjälm, uniform och dylikt? Måste man förvara det i hemmet eller finns det någonstans man kan placera det om man har brist på plats i ens hem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boston Posted May 15, 2006 Report Share Posted May 15, 2006 Det är färre och färre Hv-soldater som har sina vapen hemma. De forslas i stället ut när man ska använda dem. Det finns således ingen anledning att ha vapnet hemma. Hur är det med övrig militär utrustning såsom hjälm, uniform och dylikt? Måste man förvara det i hemmet eller finns det någonstans man kan placera det om man har brist på plats i ens hem? Den biten är mycket svårare att lösa, all personlig utr tar extremt mycket mer plats än ett ehv. Många förband har ju inte ens förråd som räcker till Förbandets genensamma utrustning. Sen ska du ju vara ”färdig klädd” när du kommer till övningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kato Posted May 15, 2006 Report Share Posted May 15, 2006 (edited) Jag kanske kommer offtopic, men är det inte så att man INTE får vara äldre än 24 år för att få göra GU? ...Eller gäller detta inte för 3-månaders?? Edited May 15, 2006 by Kato Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted May 15, 2006 Report Share Posted May 15, 2006 Jag kanske kommer offtopic, men är det inte så att man INTE får vara äldre än 24 år för att få göra GU?...Eller gäller detta inte för 3-månaders?? Jag hade en soldat i gruppen på KBS som var 27år 00-01, men jag vet inte hur det ligger till nu men visst kan det gå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dragpack Posted May 16, 2006 Report Share Posted May 16, 2006 äh, det är ingen fara, går det inte så går det inte. Är väl inte hela världen. Göra lumpen har jag ingen möjlighet till då jag har mycket på fritiden som måste tas om hand om. Får väl försöka få tag i ett vanligt jobb. Troligtvis kommer du inte att ångra dig gällande ditt val att ta ett vanligt knegar jobb. Ok ! Det är troligtvis tusen gånger häftigare att vara yrkesmilitär än som i mitt fall vara gasturbin driftättare med hela världen som arbetsfält. Gällande yrkesmillitär och minst 11 mån GU, Märkligt att man enbart har tiden som krav !! / 413 Karlsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted May 16, 2006 Report Share Posted May 16, 2006 (edited) Gällande yrkesmillitär och minst 11 mån GU, Märkligt att man enbart har tiden som krav !! / 413 Karlsson Självklart tillkommer det andra krav också, som bra betyg (minst 10 7 7) samt personlig lämplighet m.m. Edited May 16, 2006 by Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dragpack Posted May 17, 2006 Report Share Posted May 17, 2006 Gällande yrkesmillitär och minst 11 mån GU, Märkligt att man enbart har tiden som krav !! / 413 Karlsson Självklart tillkommer det andra krav också, som bra betyg (minst 10 7 7) samt personlig lämplighet m.m. Jo , Jag vet att det krävs mer än 11 mån GU för att bli en bra yrkesmilitär ! Blev dock lite små irriterad på mig själv, eftersom på den tiden det begavs sig med mönstring och GU var jag inte alls intresserad att syssla med militär verksamhet. Satsade enbart på den civila marknaden och sköt min GU ett flertal gånger. Tillslut hamnade man på ett nedläggnings förband ( P6 ). Nu i efterhand önskar jag att man skulle varit mer intresserad. Tycker dock att Provanställning alltid vara ett krav i befattningar där man ska jobba med människor. Typ läkare, yrkesmilitär etc. Har tyvärr träffat allt för mycket folk som är jäkligt duktiga på sin sak , men de klarar inte att jobba med andra dvs de klarar inte att handskas med folk som kan ha en avvikande uppfattning. / 413 Karlsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted May 17, 2006 Report Share Posted May 17, 2006 Jo , Jag vet att det krävs mer än 11 mån GU för att bli en bra yrkesmilitär ! Blev dock lite små irriterad på mig själv, eftersom på den tiden det begavs sig med mönstring och GU var jag inte alls intresserad att syssla med militär verksamhet. Satsade enbart på den civila marknaden och sköt min GU ett flertal gånger. Tillslut hamnade man på ett nedläggnings förband ( P6 ). Nu i efterhand önskar jag att man skulle varit mer intresserad. Tycker dock att Provanställning alltid vara ett krav i befattningar där man ska jobba med människor. Typ läkare, yrkesmilitär etc. Har tyvärr träffat allt för mycket folk som är jäkligt duktiga på sin sak , men de klarar inte att jobba med andra dvs de klarar inte att handskas med folk som kan ha en avvikande uppfattning. / 413 Karlsson Chansen finns för personer med hög kompetens inom medicin att gå RO utbildning utan ha gjort värnplikt som befäl eller 11 månader. Och troligtvis i en snar framtid kommer endel att få möjlighet att anställas som Yoff inom medicin. Om det kanske kan vara intressant. http://www.fsc.mil.se/ Det kommer att bli mer intervjuer och personliga prov till yrken som kräver bra social kompetens. Men det ligger några år i framtiden, tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted May 17, 2006 Report Share Posted May 17, 2006 Tycker dock att Provanställning alltid vara ett krav i befattningar där man ska jobba med människor. Typ läkare, yrkesmilitär etc.Har tyvärr träffat allt för mycket folk som är jäkligt duktiga på sin sak , men de klarar inte att jobba med andra dvs de klarar inte att handskas med folk som kan ha en avvikande uppfattning. / 413 Karlsson Det kommer med största sannolikhet märkas under GU, och faller nog under kategorin 'personlig lämplighet' när man tittar på om en person är yoff-material. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gref Posted May 23, 2006 Report Share Posted May 23, 2006 Denna ers. som nämns tidigare här i tråden som man får under en 3-mån utb. Någon som har mer info om detta? Har nämligen en kompis som funderar på att göra en sådan då han han inte fick göra lumpen pga den vanliga anledningen "besparing". Kruxet är ju att han har fast jobb o vill ju givetvis inte förlora 3månaders inkomst. Får man ersättning för detta på något vis? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted May 23, 2006 Report Share Posted May 23, 2006 Denna ers. som nämns tidigare här i tråden som man får under en 3-mån utb. Någon som har mer info om detta? Har nämligen en kompis som funderar på att göra en sådan då han han inte fick göra lumpen pga den vanliga anledningen "besparing". Kruxet är ju att han har fast jobb o vill ju givetvis inte förlora 3månaders inkomst. Får man ersättning för detta på något vis? samma som vpl vad jag vet (dvs 72kr/dag eller hur det nu är) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts