Jump to content

Gruppsamband i missionsområdet

Recommended Posts

Jag är intresserad av att veta vilka erfarenheter ni SOM VARIT UTE i verkligheten har

avseende olika gruppsamband för skytte och span.

Vilken mission?

Vilket produkt användes?

Hur många hade ni på en grupp?

Funkade det bra? Dåligt?

//Mr Poyz

C89: Vid eskort av TF-soldater användes vi RA145/46 som samband mellan den eskorterande gruppen samt plutonsstaben. Inom gruppen inget RA-samband. Fungerade bra då ( drygt 20 år sedan)

KS01: Under diverse und. patruller som jag deltog i, hade samtlig personal på min grupp (5 sold) varsin Motorola med tillhörande öronsnäcka. Fungerade mycket bra. Tekniken har synnerligen gått framåt sedan Cypern :D

Mvh/ P. Englund

På KS 10 hade vi:

tetrorna- två per grupp - funkade väl ok så länge finnarna såg till att hålla igång masterna

motorolor - 3-4 st per grupp - helt ok dock var det hela tiden diskussioner om att frekvenserna avlyssnades av locals. (Vid QRF hade var man i gruppen var sin motorola)

sen fick vi i plutonen även testa ett engelskt(?) sytem under en tid. kommer inte ihåg vad det hette men det var en liten grön platt bred enhet med knappar på, ingen display, och sen hade man en gigantisk "snäcka" i ett resorband runt huvudet. såg för j---vlig ut - speciellt med basker till. :P

På KS 10 hade vi:

tetrorna- två per grupp - funkade väl ok så länge finnarna såg till att hålla igång masterna

motorolor - 3-4 st per grupp - helt ok dock var det hela tiden diskussioner om att frekvenserna avlyssnades av locals. (Vid QRF hade var man i gruppen var sin motorola)

sen fick vi i plutonen även testa ett engelskt(?) sytem under en tid. kommer inte ihåg vad det hette men det var en liten grön platt bred enhet med knappar på, ingen display, och sen hade man en gigantisk "snäcka" i ett resorband runt huvudet. såg för j---vlig ut - speciellt med basker till. :P

Mest troligt hade ni lånat "BOWMAN PRR MILITARY RADIO" som är britternas standard grupp radio.

På KS 10 hade vi:

Mest troligt hade ni lånat "BOWMAN PRR MILITARY RADIO" som är britternas standard grupp radio.

Så kanske den hette!

Den lämpade sig bäst att använda vid IMF. dtta för att man kund fjärrstyra sändning med en sändningsknapp som kunde sitta runt handleden. man slapp då sträcka sig efter huvudenheten hela tiden och fokus kundwe läggas på att slå med batong och hålla i skölden.

Nu har jag varit på CIMI mässan som denna vecka är belägen på Upplands regemente. Den innehåller allt som vi pöjkar vill ha i våta drömmar :Malaj: så efte fyra timmars rundklättring i nya radarn, nya grk 9040 vagnen :banana , ätit upp saabs all bjudmat :lala: , spanat i kamerorna på SEP:en :dribble: & lekt i MOT:ens TLC :camo: så fann jag ett tält med gruppradios. Sverige har på prov köpt in ett större antal PRR som nu prövas då man kommit på att motorola kanske inte är helt funkis(RA135 är officiellt skrotat). Sen visades de nya hörselskydden, stora som hörselsproppar men med aktiv dämpning och ett grymt ljud! Men kommer också pröva nya kontrollpaneler till radion där du kopplar flera radios till samma headset så att gruppchefen/signalisten har två radios, en inom gruppen och en uppåt, men bara en manöveburk..... En del av detta skulle kanske visas upp för er som besöker FM utdtällningen i Stockholm under helgen. Vi syns där, jag ska leka insatsstabs gruppchef för hemvärnet. :D Länkar kommer!

Letade igenom min hög med CD:s från missionen och hittade en bild på åbäket!

Så här såg den ut:

IMG_0362.jpg

Så mysko att man lägger ner krut på att ha en liten "basenhet" när "snäckan" tydligen får vara hur stor som helst :wacko: