Jump to content

Alla som tar studenten?

Car Dai shan

Recommended Posts

• Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Vi på Härjedalens Gymnasium tar studenten 9 juni.

I sommar ska jag jobba på en golfbana och en restaurang.

Får i stort sett ett "sommarlov" eftersom jag rycker in i september på LG som MP/Säk-pb.

Efter vpl så känns det idag som polis eller militäryrket lockar men man vet inte vad man känner om 1,5 år... Sedan så lockar politiken också för min egen del.

De jag kommer komma ihåg från min gymnasietid på Samhällspogrammet med Samhällsinriktning är kompisar man fått + studentfesterna man har nu. Sen så ska vi till Berlin 1 vecka som avslutning med klassen. Göttans :baskerPa:

mina tre år på teknikprogramet tar slut den 9 juni.. på sommaren ska jag å några kompisar ta det lugnt å resa innan lumpen

efter lumpen så har jag ingen aning om vad man ska göra eller läsa till.. men det visar sig.. mission kan vara ett altenatv..

för övrigt tycker jag att det ska bli skönt med studenten nu även fasten man delvis har haft det jävligt kul under dessa år, men skönt att göra något annat nu.

:baskerPa::D snart är man FRI!!!! :D:clap:

mina tre år på teknikprogramet tar slut den 9 juni..

Samma här. :clap:

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra i sommar. Kanske blir det lite jobb innan man rycker in men det återstår att se.

Efter lumpen så hade jag tänkt att läsa vidare. Förmodligen blir det civilingenjör, väg och vatten, men det är ju ganska mycket tid kvar tills man måste bestämma sig så man vet ju aldrig.

Jag kan inte komma på några roliga händelser just nu. Dock så har hela det tredje året varit rätt roligt med projektarbete och 9 lektioner per vecka. :clap:

Studenten är avskaffad sen rätt många år tillbaka, men som tråden lyder så slutar man gymnasiet. Varken mer eller mindre...

Vänligen precisera dig lite mer. Menar du som du skriver att vi inte tar studenten utan endast slutar gymnasiet??? Är det då bara ordet som lever kvar eller?

Studenten är avskaffad sen rätt många år tillbaka, men som tråden lyder så slutar man gymnasiet. Varken mer eller mindre...

Vänligen precisera dig lite mer. Menar du som du skriver att vi inte tar studenten utan endast slutar gymnasiet??? Är det då bara ordet som lever kvar eller?

Japp! Ordet studenten lever kvar, men dess innebörd är nu inget annat än "att sluta gymnasiet". Förr fick man ut sin studentexamen efter att ha avklarat ett examensprov. Då var det bara natur, sam och teknik som kallades gymnasium och därmed kunde avlägga studentexamen. Bygg, fordon, osv var arbetsutbildningar och räknades inte som gymnasieutbildning.

Någon får gärna rätta eventuella fel i min text. Jag återger bara vad jag minns och minnet brukar svika.

Japp! Ordet studenten lever kvar, men dess innebörd är nu inget annat än "att sluta gymnasiet". Förr fick man ut sin studentexamen efter att ha avklarat ett examensprov. Då var det bara natur, sam och teknik som kallades gymnasium och därmed kunde avlägga studentexamen. Bygg, fordon, osv var arbetsutbildningar och räknades inte som gymnasieutbildning.

Någon får gärna rätta eventuella fel i min text. Jag återger bara vad jag minns och minnet brukar svika.

Å nej, vilken miss. Tänk vad folk går runt och tror saker nu för tiden. Jag tänker nog fortsätta anse att man tar "studenten", det känns fel att inte göra det. :uuh:

När jag tar STUDENTEN, så tänker jag resa runt lite om jag har råd. I slutet av sommarn blir det lumpen och efter det får vi se vad som händer. Har några funderingar om att läsa till brandman/brandingenjör men jag får tänka på saken när jag är uppe o vandrar i arvidsjaur!

Om jag förstått saken rätt var studentexamen inte bara skriftliga prov utan även en muntlig del. Misslyckades man fick man inte springa ut med övriga utan fick gå ut bakvägen och skämmas.

Studentexamen infördes 1864 och avskaffades 1968. Det gjordes dock ett avsteg så de absolut sista som tog studenten gjorde det 1969 (på Fjellstedtska skolan i Uppsala).

När slutar ni?

9 Juni

Vad ska ni göra i sommar?

Ingen aning, börja klättra eller testa på wakeboard kanske.

Vad ska ni göra, efter ev. militärtjänst?

Resa kanske eller börja läsa på universitet.

Vad har ni gått på för program?

Elprogrammet, elteknik

Roliga händelser under er tid i skolan!

Räknas två turer till Indien? :D

• När slutar ni?
    14:e juni, rycker dock in den 12:e så vi får se hur det blir med det.
  • Vad ska ni göra i sommar?
    Värnplikten.
  • Vad ska ni göra, efter ev. militärtjänst?
    Har sökt till programmet "Digitalbrott och eSäkerhet" på Dalarnas Högskola.
  • Vad har ni gått på för program?
    Elprogrammet med inriktning datorteknik. Läste mycket programmering och nätverksteknik. Kryddade dessutom utbildningen med fysik, matematik, historia och filosofi.
  • Roliga händelser under er tid i skolan!
    Kan inte komma på något särskilt just nu. Gillade aldrig gymnasiet så särskilt mycket tror jag. Vissa bitar har varit kul. Jag hade nog trivts bättre på NV eller Teknik.

När slutar ni?

Avslutning 8e juni. Balen är den 10e juni på stadshotellet i Karlstad.

Sova, äta, träna, orientera, festa som f-n. I övrigt blir det Arvikafestivalen och Almedalsveckan på Gotland. Var tvungen att tacka nej till en fullt betald resa + inträde till Hultsfredsfestivalen. Känns hårt :(

Plugga till läkare eller jurist i England. Har mer eller mindre behörighet för båda, så jag försöker bestämma mig. Fast sen så måste de ju vilja ha mig också.. men det är en annan historia ;) Jag är helt säker på att det blir England i alla fall.

International Baccalaureate - engelskspråkigt program för idioter som har lust att plugga a***et av sig. Har i och för sig varit _oerhört_ givande, allmänt utvecklande och intellektuellt stimulerande. Temporära skador på socialliv utlovas.

1: Ett gäng småglin klistrar upp "IB über alles"-lappar på skolan och blir beskyllda för att vara nazister.

2: En anställd blev så förödmjukad av en viss imitation under spexet ett år att denne inte visade sig där året därpå. (Gissa vem som ansvarar för årets imitation? ;) )

Plus en massa mer som är att betraktas som internt :D

Som litet tilägg till diskussionen här så tar IB eleverna studenten i den mening att dom har slutprov och muntliga förhör i vissa ämnen. Och rent formellt Phusion, så vet du väl inte vad du har behörighet till förrän betygen kommit ngn gång i sommar?

När slutar ni?

16 juni.

Löka samt träna inför lumpen.

Vad ska ni göra efter militärtjänst?

Tredje terminen, sedan utlandstjänst och sedan vet man aldrig.

Vad har ni gått för program?

Estetiska programmet, inriktning teater.

Roliga händelser?

Föreställning för 120 personer. Huvudrollsinnehavaren har feber och vägrar komma.

Om jag förstått saken rätt var studentexamen inte bara skriftliga prov utan även en muntlig del. Misslyckades man fick man inte springa ut med övriga utan fick gå ut bakvägen och skämmas.

Studentexamen infördes 1864 och avskaffades 1968. Det gjordes dock ett avsteg så de absolut sista som tog studenten gjorde det 1969 (på Fjellstedtska skolan i Uppsala).

Vad jag vet så kan du fortfarande bli vägrad att ta studenten men som ni säger har det ändrats. Men jag anser att ordet fortfarande betyder att man tar studenten och inget annat. Visst slutar jag gymnasiet och det är egentligen oväsentligt med vad ordet betyder men men... Inte långt kvar nu. Nästa onsdag slutar lektionerna för oss och nästa fredag drar vi till BERLIN... Yaoza

Som litet tilägg till diskussionen här så tar IB eleverna studenten i den mening att dom har slutprov och muntliga förhör i vissa ämnen. Och rent formellt Phusion, så vet du väl inte vad du har behörighet till förrän betygen kommit ngn gång i sommar?

Ytterligare tillägg [spinn inte vidare på någon diskussion om detta nu - det är helt fel tråd]

Jovisst, utav slutbetyget utgörs max 25% av muntliga förhör, medan ca 75% - 80% av betyget sätts på slutproven som betygsätts utomlands av oberoende examinatorer. En j-a massa krångel för att det ska låta finare :wub: Men det är i varje fall en traditionell studentexamen med omfattande slutprov, och det är jag glad över då studiemotivationen inte alltid varit på absolut topp de senaste två åren.

Och betygen kommer inte förrän i juli; det stämmer det också. Med behörigheten menade jag inte själva betyget, utan de rätta ämnena. Biologi, samt kemi (räcker i england) för läkare. Juristlinjen tar in vad som helst med en gedigen akademisk bakgrund. Betygsmässigt ligger jag lite sämre till vad gäller läkarlinjen.. på håret skulle jag tro, så jag får sätta tillit till mitt "personal letter", referenser, samt förhoppningsvis erfarenhet ifrån det militära när jag söker. Juristutbildningen erbjuds på ett 80-tal högskolor och universitet i england, så det lär inte bli något problem att ta sig in där :)

Bara en massa krångel med detta IB... :banghead:

När slutar ni?

060609

Veckan efter studenten bär det av med familjen ner till Kroatien. Med bil.

Hemma i månadsskiftet, då jag förhoppningsvis jobbar två veckor framåt. Åker till Holland och Nijmegen. Kommer hem, och en vecka senare, 060731, är det inryck.

Jag tar chansen med tredje terminen om jag kan. Efter det skulle jag gärna göra utlandstjänst. Blir det inte så, ska jag försöka jobba lite efter det gröna, resa lite kanske. Sedan plugg.

Samhäll med internationell inriktning. Mycket engelska och andra språk. Trött som fan på't nu...

Avslutningsshow för treorna, då jag gick i ettan. Jag och de andra killarna i klassen (vi är 4) gör vår egen version av Svansjön. I underställ, vita trikåer, velourkjolar och kängor. :o Kraftig succé, rungande applåder. Vi avslutade det hela genom att jag och en av de andra sjöng Det gör ont med Lena Ph, med de andra två bakom som doakör. Hoppas det inte finns bildbevis... :baskerPa:

Avslutningsshow för treorna, då jag gick i ettan. Jag och de andra killarna i klassen (vi är 4) gör vår egen version av Svansjön. I underställ, vita trikåer, velourkjolar och kängor. :camo: Kraftig succé, rungande applåder. Vi avslutade det hela genom att jag och en av de andra sjöng Det gör ont med Lena Ph, med de andra två bakom som doakör. Hoppas det inte finns bildbevis... :camo:

Jag säger, hoppas de finns bildbevis. Klockrent...

När slutar ni?

16 juni, av någon jefla anledning :=o då betygen skall vara satta den 29 maj så det blir väl at man glider runt utan att göra nått i två veckor innan man slutar

Löka samt träna inför lumpen.

Läsa vidare...

Teknik, inriktning; produktutveckling och design

jag har nu gått 3 år på handel & administrations-programmet

Balen är den 7:e Juni och avslutningen är den 10:e Juni

Efter skolan skall jag ta ledigt ca 3 veckor och sen sommarjobba några veckor som personlig assistent.

Sen den 7:e Augusti ska ja rycka in som Granatkastarsoldat på P4/kvarn

Efter genomförd värnplikt och förhoppningsvis godkända betyg så skall jag genomföra den tredje terminen :lala:

När slutar ni?

9 Juni

Jobba och sen ska jag å några polare dra till Lysekil i en 740 från 85 och vi kommer garanterat bli ståendes halvvägs ner, men det blir skoj.

Vet ej, rycker in januari 07 och som jag känner nu skulle jag kunna tänka mig att göra utlandstjänst, men vi får se hur jag kommer trivas i lumpen först.

Teknik - inriktning autoteknik vilket betyder att vi läst massa elektronik + lite fordons ämnen.

Kommer inte på nått, lättare å komma på tråkiga saker men dom tänker jag inte skriva då listan skulle bli allt för lång (och ja, jag är Närking :P)

slutar 9e juni. ska bli gött som bara den. sen under sommaren blire väl bara att löka å hålla sig i form inför inryck den 31a juli på I19. efter MUCK (den dagen, den sorgen) blire nog att man försöker resa å se litegrann av nånting annat än gamla vanliga sverige.

går samhälls/natur i övik nu, jäkla nördprogram men vad gör man inte för mamma och hennes tjafsande om en stabil grund? :) under skoltiden har det väl inte hänt något speciellt kul, det rör sig väl mest om folk som kallar rektorn för "F*tth*ora" och hamnar i slagsmål med denne :baskerFN: (vet inte om det platsar under kategorin "roligt") annars hare väl vara ganska lugnt!

Slutar skämtet som kallas svensk gymnasieskola 9juni

Blir lite idéelt jobb som seglings instr. +Falken segling i sommar

Mönstrar nästa vecka pga utlandsvistelse så jag får väl se vad som händer, har för tillfället målet ställt på Handels i Stockholm till hösten.

Har gått NV-NV med dubbla valbara kurspaket 3000poäng samt tog förra året en BAC-S SVT spé. SVT (Baccalaureat Scientifique, option Sciences de la vie et de la terre, specialité Sciences de la vie et de la terre) under mitt utlandsår i Frankrike.

1. Geologiutflykt i franska alperna

2. Resa till Zanzibar i höstas och safari i Serengeti.

När slutar ni?

På onsdag dvs. 31/6

Jobba lite, Åka massa wakeboard och träna

Trivs jag bra i lumpen och har behörighet för den 3e terminen kanske jag söker dit annars blir det förhoppningsvis jobba i Alperna nån sessong o sen resa lite.

Samhäll/media inriktning foto = Samhäll + lite fotografering i mellanåt. Rätt ball

När slutar ni?

Den femte juni bejbi!

Jobba, umgås med vänner.. leva lite!

Trivs man i lumpen så gör man tredje terminen, annars ska jag läsa upp lite betyg från skolan och sedan tänkte jag se om man kunde komma in på mhs eller phs.. vi får se :baskerPa:

Teknik och företagande, helt totalt tvär fel linje med tanke på min föredragna yrkesinriktning.. Ack. Betygen har ju fått lida för det. :(

Slutar skolan den 9:e juni!

I sommar blir det Robbie Williams i Göteborg, festande i Båstad och St Tropez och mycket tid med vännerna innan vi splittras!

Sen blir det Revingehed i 11 månader!

Efter lumpen ska jeg till London och läsa ekonomi i 5 år. Vad som händer sen återstår att se...

När slutar ni?

2 Juni är det över för alla goa och glada treor på Östra Reals gymnasium i Stockholm!

Får bara ett halvt sommarlov (rycker in 31 juli). Men eftersom jag lär jobba kommande somrar ska jag njuta som satan av sista chansen att bara löka en sommar. Lite festande, lite resande mycket lökande och en hel del träning inför inryck kort sagt!

Plugga vidare, väger mellan Läkarprogrammet eller Civ.Ing i Teknisk fysik.

Natur/Natur

Roliga händelser?

Vår klassresa till Prag. En oerhört spårad resa fullkomligt dränkt i alkohol. Finns många fina minnen därifrån. Vi lyckades faktiskt få med lärarna på krogen några gånger och få dem att köpa tröjor med texten "Praha Drinking Team" ;).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...