Jump to content

Synkrav för att bli pilot

Recommended Posts

Jag tror att man ska ha perfekt syn även som civil pilot. Dock kan operation godtagas där till skillnad från stridspiloter.

som trafikpilot har jag för mig att man ska ha extra glasögon med sig, och jag har fö sett flera piloter med brillor.

Pilotbrillor :baskerPa:

Skämt åsido, man får ha nedsatt syn och korrigering som civil pilot... Under karriären kan man även kosta på sig att få sämre syn. (Kravet är alltså hårdare vid utb/rekry).

Fel av mig. Tydligen tillåts korrektion på civila trafikflygare.

"Synskärpa 1.0/1.0. Korrektion är tillåten men refraktionen får dock inte överstiga +/- 5 dioptrier i någon meridian."

Detta saxat från kraven på utbildningen från Lunds universitet.

länk

Vad sen det betyder får någon mer kunnig berätta. :baskerPa:

Hur kontrollerar FM att jag inte laseropererat mig innan extramönstring/utbildning? Enligt min ögonläkare var det mer eller mindre omöjligt att se om ett öga blivit operarat eller ej om det läkt ihop som förväntat. :baskerPa:

Synkraven gäller väl bara för uttagning? När man väl är utbildad och anställd lär man knappst få sparken bara för att man råkar se dåligt.

Jag tror att man ska ha perfekt syn även som civil pilot. Dock kan operation godtagas där till skillnad från stridspiloter.

Operation godtas inte för den som vill ta cert. Om man däremot redan har ett cert kan det godkännas, om man klarar en undersökning av särskild läkare.

Din medicinska journalhistoria kollas nog vid antagning.

Är inte den sekretessbelagd?

De måste väl be den sökande att ta med sig ett utdrag (precis som straffregistret)?

Man tar ju inte med sig ett utdrag från straffregistret utan godkänner att de kontrollerar det. Om man skulle vägra lär väl chansen att bli antagen vara näst intill obefintlig.

Tjena alla spekulanter!

Vill inte låta som en dryg besserwisser, men det här är vad jag vet efter min uttagning till hkpförare:

- Inget synfel tillåts för sökande till någon militär förarutbildning (flyg/helikopter)

- Operation tillåts inte heller

- Det finns många äldre förare som har glasögon

Några tankar kring att man skulle komma undan "oupptäckt" med en laseroperation kan man också glömma: Ögonläkaren på Flygmedicincentrum, som för övrigt inte är att leka med, tar bilder på ens näthinna mm (värsta flashbang-effekten) och ser all form av ärrbildning, vilket det alltid blir.

Den civila banan är dock en helt annan femma...

/ Skoglund

Några tankar kring att man skulle komma undan "oupptäckt" med en laseroperation kan man också glömma: Ögonläkaren på Flygmedicincentrum, som för övrigt inte är att leka med, tar bilder på ens näthinna mm (värsta flashbang-effekten) och ser all form av ärrbildning, vilket det alltid blir.

Det jag tänkte. Har hört att det alltid blir några spår efter en operation.

Menar man att dessa ärr kan påverka ögat när det utsätts för G-krafter, eller varför är nekar man dem som har perfekt syn efter operation?

Det jag tänkte. Har hört att det alltid blir några spår efter en operation.

Menar man att dessa ärr kan påverka ögat när det utsätts för G-krafter, eller varför är nekar man dem som har perfekt syn efter operation?

Ens mörkerseende kan påverkas negativt. Man kan få "auror" runt ljus, t.ex. landingsljus kring banan kan bli suddiga.

Nu är jag inte nån expert på ögonkirurgi men det jag har hört är att efter en laseroperation där man "hyvlar bort" en del av linsen för att korrigera synfel, så bildas det en "kant". Denna kant kan tydligen skapa vissa brytningsfel i det perifera seendet.

Som sagt, det finns säkert olika sorters ingrepp, men detta är vad jag kommer ihåg av när jag frågade en läkare på FMC om just detta för ett antal år sedan.

Den anledning jag har hört tillatt man inte godtar ögonoperation är att man än inte hunnit sett effekterna av dom och att antalet sökande till tjänsterna är så stort att man helt enkelt inte behöver de sökande som inte är fodda med perfekt syn.

Lite off-topic, men jag anser att det passar ändå.

Hur hårda är dom på längdkravet för jaktplan/hkp-piloter? Såg att gränsen ligger på "c:a 190cm", jag mäter in på strax under 192 cm. gör detta att det är en total omöjlighet för mig att mönstra till hkp-pilot? Om man klarar alla prov och tester på mönstringen, är de villig att tumma på längden, eller finns det så gott om andra kvalificerade sökanden att de inte gör det?

Edited by Beck

Hur hårda är dom på längdkravet för jaktplan/hkp-piloter? Såg att gränsen ligger på "c:a 190cm", jag mäter in på strax under 192 cm. gör detta att det är en total omöjlighet för mig att mönstra till hkp-pilot? Om man klarar alla prov och tester på mönstringen, är de villig att tumma på längden, eller finns det så gott om andra kvalificerade sökanden att de inte gör det?

Som det står/stod i antagningskraven förut åtminstone: "Vissa delmått är avgörande", vilket t ex innebär att det s k c-måttet (rumpen till knät) inte får vara över ett visst mått. Detta är för att garantera att man inte slår i benen i frontrutan om man måste kliva av en maskin med raketstol.

Som det står/stod i antagningskraven förut åtminstone: "Vissa delmått är avgörande", vilket t ex innebär att det s k c-måttet (rumpen till knät) inte får vara över ett visst mått. Detta är för att garantera att man inte slår i benen i frontrutan om man måste kliva av en maskin med raketstol.

Gäller det även för HKP-piloter, för inte finns det väl raketstolsutgång på en helikopter? Inte i riktningen uppåt iaf B) (såvida inte rotorbladen pluffas iväg först?)

Däremot får inte ögonen sitta på fel höjd om man ska bli hkpförare, har någonting med NVG-utrustning att göra tror jag. Man mätte ett sådant mått på undersökningen på FMC.

/ Skoglund

Däremot får inte ögonen sitta på fel höjd om man ska bli hkpförare, har någonting med NVG-utrustning att göra tror jag. Man mätte ett sådant mått på undersökningen på FMC.

/ Skoglund

Nu blev jag lite nyfiken och jag hoppas att jag inte driver allt för off-topic.

http://www.rekryc.mil.se/article.php?id=589

Möstringen, är det ungefär samma typ av tester man gjorde vid mönstringen på värnplikten fast mer intensivt? Tänkte på IQ-testet och styrketestet framför allt. Sen tillkommerju dessutom test i stresstålighet, simultanförmåga och korttidsminne :)

Allt avslutas med ett cooper-test. Vad är "bra" resultat på ett cooper-test? Har sprungit det ett par gånger med plutonen men jag misstänker att resultaten är lite tveksamma...

Nån som har erfarenhet av pilotmönstringen som har lust att dela med sig?

När jag gjorde det för hkpförare var kravet 12 min och 45 sek. Inte särskilt hårt alltså, utan mest en kontroll av att knäna funkar och så skulle jag tro.

I övrigt kan jag säga att testerna i princip är som mönstringen, men mycket mer omfattande (olika områden testas flera gånger) och i mitt tycke en hel del svårare - förr eller senare misslyckas man med något.

/ Skoglund

Jag gjorde testerna -96 och det var mycket sortera kulor mm under första testdagen (Ljungbyhed), andra dagen (Sthlm) var datorbaserade tester med simultanförmåga som röd tråd. För min del slutade det i "Scoop"-testet där jag låg långt över medel på antal träff, men räknade för långsamt... Att subtrahera med 7 under hyfsat hög stressnivå var jag inte förberedd på och blockerade mig aningen och koncentrerade mig på "flygningen" och radiotrafiken...

Iaf, mycket kul att bara ha gjort testerna så långt.

misslyckas = utkastas?

Nja, utkastad blir man inte fast man går inte vidare :P

Efter varje moment får man betyget 1-9 (som på mönstringen) och för att gå vidare ska man ha minst 5.

Edited by sgt_filur

Hur hårda är dom på längdkravet för jaktplan/hkp-piloter? Såg att gränsen ligger på "c:a 190cm",

Jag testade för hkp-förare hösten -05. Jag är 190 cm men var två cm för lång i ryggen.

Men här kommer det roliga: RekryC sa att jag inte var för lång för hkp-tjänst i sig, utan för lång för fpl SK60, och EVENTUELLT kommer man börja grundutbilda hkp-förare på SK60, vilket innebär att jag inte får flyga hkp heller (detta trots att man köpt in hkp14 med extra hög kabinhöjd för att vi långa svenskar ska få plats).

RekryC --> :) <-- Jag

Edited by SweMedic