Jump to content

Recommended Posts

Hallå. Vilka mer här är blivande ingenjörer i Eksjö, inryck 31 juli 06? :rolleyes:

Har en fråga till er som ska till besöksdagen imorgon 13/5 (såklart samma dag som det är Försvarsdagen i Malmö, eller vad det nu heter, typiskt...): Ska man ta med sig träningskläder eller annat ombyte dit? Det står ju inget om det, men det står att man ska göra nåt i gympasalen... så jag är lite kluven där. :S

Ja, vad ska man säga. Lite småtaskigt genomfört måste jag nog säga. Det var dålig koll både bland personal och besökare angående vad som skulle hända härnäst. Bristande information under utdelning av kängor. Dålig pli på besökarna. Jag såg exempelvis några tjommar som efter middagen stövlade iväg längre inåt garnisonen istället för ut mot bussarna som vi intstruerades.

Idén var god, genomförandet mindre bra.

Hehe, mm, det är sant... kunde fått lite mer detaljerad info om vissa saker, det kändes inte sådär jätteinformativt, som jag trodde...

Men alltså, som jag fattade det finns det alltså 5 kompanier man kan hamna på som Fältarbetssoldat/GB/PB? 2 st. Ing.komp, 1 st. Bro.komp, 1 st. sambandkomp, 1 st. amröj.komp? Eller minns jag fel? Vissa visste tydligen redan att de skulle hamna på amröj.komp, men jag vet bara att jag ska bli Fältarbetsgruppbefäl... vill väldigt gärna komma in på det där Ing.komp. som gjorde det mesta för hand, och som hjälpte stridande förband på fronten, osv... hur blir man det? Och pionjär, Pi.komp... existerar inte det mer, eller är det i princip samma sak som det där Ing.komp jag nämnde?

Vem bestämmer egentligen vart man hamnar? De sa ju att det inte var 100% säkert att man kunde komma in "var man ville", men ska man tolka det som att man ändå får välja själv, från början iaf.?

Vilken befattning har du?

• 4 weeks later...
Ska till Ing2 nu till sommaren jag med. Är inskriven som plutonsjukvårdare men den tjänsten har ju tydligen blivit indragen så får se vad jag får för tjänst istället.

Du kommer antagligen bli sjukvårdare på uppsamlingsplats. Sjukvårdare finns kvar men inte på plutonsnivå.

Hehe, mm, det är sant... kunde fått lite mer detaljerad info om vissa saker, det kändes inte sådär jätteinformativt, som jag trodde...

Men alltså, som jag fattade det finns det alltså 5 kompanier man kan hamna på som Fältarbetssoldat/GB/PB? 2 st. Ing.komp, 1 st. Bro.komp, 1 st. sambandkomp, 1 st. amröj.komp? Eller minns jag fel? Vissa visste tydligen redan att de skulle hamna på amröj.komp, men jag vet bara att jag ska bli Fältarbetsgruppbefäl... vill väldigt gärna komma in på det där Ing.komp. som gjorde det mesta för hand, och som hjälpte stridande förband på fronten, osv... hur blir man det? Och pionjär, Pi.komp... existerar inte det mer, eller är det i princip samma sak som det där Ing.komp jag nämnde?

Vem bestämmer egentligen vart man hamnar? De sa ju att det inte var 100% säkert att man kunde komma in "var man ville", men ska man tolka det som att man ändå får välja själv, från början iaf.?

Vilken befattning har du?

Amröj komp is da shizzel! Go minröluton!

• 1 month later...

Hmm, var det nåt annat regemente förutom Ing2 som fick helgpermis efter första veckan? :uzi

Hade gärnat stannat en vecka till, det var roligt och stressigt vid vissa tillfällen, men inte alls så hårt som jag hade räknat med nu de första veckorna, även om det var väldigt mycket (speciellt det teoretiska) att ta in i hjärnan såklart... men man ska ju inte ropa hej förrän man är över bäcken!

Hmm, var det nåt annat regemente förutom Ing2 som fick helgpermis efter första veckan? :uzi

Hade gärnat stannat en vecka till, det var roligt och stressigt vid vissa tillfällen, men inte alls så hårt som jag hade räknat med nu de första veckorna, även om det var väldigt mycket (speciellt det teoretiska) att ta in i hjärnan såklart... men man ska ju inte ropa hej förrän man är över bäcken!

Japp, LvReg har också helgpermis nu, i alla fall bevakning/insats-pluton...

Hmm, var det nåt annat regemente förutom Ing2 som fick helgpermis efter första veckan? 0:)

Tydligen Lv6 också, vet ej hur stor del av det dock.

Väldigt rolig och lärorik första vecka på Ing2 tycker jag.

LvReg = Lv 6 så svaret finns att läsa ovan

Hmm, var det nåt annat regemente förutom Ing2 som fick helgpermis efter första veckan? :baskerPa:

Tydligen Lv6 också, vet ej hur stor del av det dock.

Väldigt rolig och lärorik första vecka på Ing2 tycker jag.

LvReg = Lv 6 så svaret finns att läsa ovan

Såg det nu, my bad.

Hade gärnat stannat en vecka till, det var roligt och stressigt vid vissa tillfällen, men inte alls så hårt som jag hade räknat med nu de första veckorna...
Ska jag videarebefodra detta till berörda befäl på Ing2? :blink:

Precis, de får fan skärpa till sig nu alltså. :D

Nej, men inte för att leka tuff eller nåt sånt, men man har ju hört rätt mycket om att de första veckorna ska vara helt fruktansvärda, så man hade ju höga förväntningar på just det, det är ju en upplevelse! Och plus så har det ju ett praktiskt värde också, ju stressigare, petigare och tuffare man har det i början, ju "slappare" känns det som man har senare i utbildningen, eftersom man vänjer sig osv.

Men i helhet hade jag såklart en väldigt lärorik, intressant och framförallt rolig första vecka i lumpen på Ing2! Befälen är väldigt bra, i sina roller så att säga. Men om det är nånting jag verkligen skulle vilja klaga på så har det varit bristen på fysiskt jobbiga aktiviteter, i princip = noll... hörde från en polare som ligger som Strf90-förare i Revinge, och de hade redan kört 3km med 25km packning osv. Sånt vill man ju göra! Eller rättare sagt ha gjort... =)

När jag rykte in på lv6 förra året så hade vi också en riktigt lugn första vecka men sen kom fältvaneveckan och lite annat smått och gott som satte en på prov lite mer. Så har du tur så blir det som för oss lite värre andra veckan och en bit till in på gsun.

Nu i efter hand så önskar man det hade varit mycket tuffare, men gör det bästa av situation så blir det rätt bra i slutet ändå.

Men om det är nånting jag verkligen skulle vilja klaga på så har det varit bristen på fysiskt jobbiga aktiviteter, i princip = noll... hörde från en polare som ligger som Strf90-förare i Revinge, och de hade redan kört 3km med 25km packning osv. Sånt vill man ju göra! Eller rättare sagt ha gjort... =)
Noterat :happy:

Nej, men inte för att leka tuff eller nåt sånt, men man har ju hört rätt mycket om att de första veckorna ska vara helt fruktansvärda, så man hade ju höga förväntningar på just det, det är ju en upplevelse! Och plus så har det ju ett praktiskt värde också, ju stressigare, petigare och tuffare man har det i början, ju "slappare" känns det som man har senare i utbildningen, eftersom man vänjer sig osv.

Men i helhet hade jag såklart en väldigt lärorik, intressant och framförallt rolig första vecka i lumpen på Ing2! Befälen är väldigt bra, i sina roller så att säga. Men om det är nånting jag verkligen skulle vilja klaga på så har det varit bristen på fysiskt jobbiga aktiviteter, i princip = noll... hörde från en polare som ligger som Strf90-förare i Revinge, och de hade redan kört 3km med 25km packning osv. Sånt vill man ju göra! Eller rättare sagt ha gjort... =)

Det lugna tempot i början är för att minska avhoppen. Istället för att chocköppna så kommer de att öka tempot successivt. Så du kommer garanterat att få jobba röven av dig sen ;)

• 1 year later...
OT: Hela LvReg:s nyinryckta vpl.-kull har permission.

Mer OT:

Hehe, vet att det var ganska länge sedan och inte spelar någon roll längre, men rätt ska ju va rätt :)

Livkompaniet hade då inte permis första veckan, fältvaneckan kom efter fyra dagar i grönkläder.

Mvh//fd. Livkompanist.