Jump to content

Träning


Guest Martin_Johan

Recommended Posts

Guest Martin_Johan

Jag behöver lite hjälp att träna ryggen. När man gör  armhävningar så tränar man ju armar, bröst och skuldror. När man gör rygglyft så tränar man nedre delen av ryggen.  

Hur ska man träna för att träna det i mellan utan redskap?

När är bästa tiden på dygnet att träna?

Link to comment
Share on other sites

Bästa tiden att träna är på kvällen. Dom gjorde en studie i USA på ca 1000 pers som tränade på morgonen och 1000 som tränade på kvällen. Dom som tränade på kvällen fick bäst resultat. Har väl att göra med att man ju vilar(sover) efteråt, kan jag tänka mig.

Link to comment
Share on other sites

En övning som jag anser vara mycket bra för större delen av ryggen är "pullups" eller "chins". Hitta något att hänga dig i och dra dig upp. Helst med lite bredd på greppet (axelbrett o lite till). Kasta dig inte upp utan DRAG dig upp. Varierande bredd på grepp ger olika belastning mellan rygg och armar. Håll gärna emot på vägen ned. Komihåg att antalet repetioner inte är viktigt i början utan att du jobbar så det känns....

 

Danne

Link to comment
Share on other sites

Den mest dominerande ryggövningen, den grymmaste och mest fruktade av dem alla... *trumvirvel*

 

CHINS!!!

 

häpp!

 

Denna övning är garanterar jag personligen en grym styrkeökning i rygg, axlar och till viss del biceps.

Hela ryggen kopplas in och du får dra som en flickscout för att orka med.

 

Du SKALL köra med: brett grepp, knogarna på den sida av stången som du är på, dra så att hakan kommer över stången, håll emot som en ninja på väg ned. Den negativa fasen av denna övning bygger en grundstyrka som är fantastisk!

 

Framåtböjd med stång, persedelpåse med sten, pensionär eller dylikt i händerna och lyft vikten till strax över naveln. Armbågarna ska peka bakåt i övningens övre läge. Svanka ordentligt (utan att för den skull bli distraherad) när du genomför denna övning.

 

Ryggträning är underskattad och i dagens sittande samhälle är bristen på densamma grund för mången av alla tusentals sjukskrivningar.

Komplettera med ryggres, hitlerhund (ja, jag vet inte va fan den heter) och alternativa övningar för ländryggen.

 

Kör hårt och många repetitioner!

 

:sneaky2

Link to comment
Share on other sites

ajfan.. en tråd som jag missat!

 

Ryggtränig är fint. Chins är.. hmm. jobbigt.  Kan erkänna att jag med dagens 98 kg inte pallar med så värst många chins alls med brett grepp och "knogarna mot sig". Däremot runt 10 med axelbrett grepp och handflatorna mot mig. (det är en lättare övning) Nu tränar jag på gym, och det finns ett antal andra roligheter att sabba ryggen med.. Rodd, Latsdrag ("chins" fast med ett handtag i maskin) m.m. Råkar man ha tillgång till en skivstång så kan man köra stående rodd, vilket tar på övre delen på ryggen på ett sätt som ingen övning utan redskap gör.

Link to comment
Share on other sites

Guest Greven

Breda chins är bra - men att gå långt med tung packning är oslagbart.

 

Man behöver ofta inte krångla till det så. På med kängorna, telefonkataloger ner i ryggsäcken, ut och gå! Billigare än gym, dessutom får man frisk luft.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...