Jump to content

Intressanta arkivbilder i Insider

Recommended Posts

I kvällens avsnitt av Insider var det arkivbilder från tidiga BA-bataljoner, det sög till i magen när jag fick se dessa "vackra" vita fordon och lite "old-school" hjälmar.

Det skulle allt vara intressant att dyka ned i televisionbolagens filmarkiv och sammantställa en box med filmmaterial från gamla missioner. Idag finns det ju nästan ett överflöd av film på nätet från de senare missionsområdena, och som gammal gubbe vill jag ju se mer från mitt missionsområde. :)

Lika vackert är det i "Tango Lima" när en radda PBV:er rullar över bron i Zvornik, till tonerna av Chris Rea´s "Road To Hell".. :D

Den tiden hade viss charm innan det blev Battlegroups, stridsvästar, tvångskommenderingar för YO..

När idealister, äventyrare och liknande "löst folk" sökte sig ut.

Nuförtiden känns US som "lumpen-termin 3", men man får väl respektera att US gått in i en ny skepnad och inse att man börjar bli gammal.. :)

Tror att det förekommit försök att få ut material från SVT, TV4 m.fl. men dom har hiskeliga priser per halvtimma..

Annars kanske en del "yxor" sitter på lite VHS, tyvärr så hamnar det väl under köp/sälj på forumet om man inte kan kringå genom "bytes".. :clap:

lite "old-school" hjälmar.

Old school, Hjälm 90?

Samma hjälm används ju idag?

Nja, jag vill minnas att de hjälmar som användes då var en föregångare till dagens hjäm-90 och att de var blåa, "knottriga" och försedda med UN-klistermärken, medan dagens hjälmar är gröna, släta och använder blått hjälmdok.

Sljivovica >> Så sant som det är skrivet. Det filmades en del på min pluton med löfte om kopior i brevlådan efter hemkomst, men de är väl lika långt borta som minnesboken från BA06. :)

201: du har helt rätt i att de hjälmar som användes under de tidiga Bosnienmissionerna var blåmålade men det var helt vanliga Hjälm 90 med inredning 1.

Det enda som skiljde var just målningen.

På Ba 01 hade vi inte ens klisterdekaler på dem, nåja någon enstaka (baccisare) hade det men det var väldigt ovanligt.

Kan det inte vara så att det rör sig om en annan tillverkare?

Har för mig att den första batchen tillverkades i England men att tillverkaren inte kunde producera den volym som krävdes och därför bytte man tillverkare.

Alltså små skillnader men inte tillräckligt för att göra det till en annan hjälm.

Jämför det med de olika tillverkare av FU 90 som har funnits.

Alltså små skillnader men inte tillräckligt för att göra det till en annan hjälm.

Jämför det med de olika tillverkare av FU 90 som har funnits.

Naturligtvis men, jag har inte sett det utförande på hjälm 90 annat än de vi hade i Bosnien.

Förutom de tidigare nämnda punkterna så var inredningen lite annorlunda mot senare hjälmar .

The Swede :blink:

Då måste du ha haft en helt annorlunda hjälm än jag för jag hade samma inredning i min hjälm i Bosnien som den som jag fick ut i Hemvärnet. Alltså inredning 1.

Nu blev det ett jäkla tjat om hjälmar. :blink:

Nja, fundera lite.

Toppkudden i de hjälmar vi hade i Bosnien var lite tunnare och svart samt kunde vikas in för tjockare stoppning.

De hjälmar som fanns innan inredning 02 hade en toppkudde som var tjockare, styvare och brun.

Nanananana... jag hör inget. :eeh:

Lite skillnader var det men inte tillräckligt för att göra det till en annan hjälm med en annan inredning.

Jag vidhåller å det bestämdaste att det var en Hjälm 90 med inredning 1. :blink:

Om nu herrn hade bemödat sig, inte bara att läsa utan även förstå :P mina inlägg, så skulle han se att jag säger samma sak.

Same, same but different. :P

@The Swede: Du inser väl att du lägger upp till smash nu när ni är så OT?

Borde inte du flytta tråden till materielplatsen om ni ska diskutera hjälmar? Eller till dagrummet om det skall diskuteras tv?

:blink:

@The Swede: Du inser väl att du lägger upp till smash nu när ni är så OT?

Borde inte du flytta tråden till materielplatsen om ni ska diskutera hjälmar? Eller till dagrummet om det skall diskuteras tv?

:rolleyes:

Hörrudu Bazooka.

Vilket forum är vi i?

Vem är moderator i detta forum?

Vem bestämmer vad som är OT? :P

Men för att återgå till trådens början(gentlemen hit eller dit :lol: )nog vore det trevligt med lite filmer bilder etc gärna från ba02 och andra missioner :rolleyes: själv e jag ju en urbota dålig fotograf så själv har jag dåligt med bilder men ni andra yxor kunde ju lägga upp lite så man kan filosofera lite :)

Var det bara jag som undrade värför de använde bilder från tidiga Bosnien-missioner i ett repotage om en incident på Bataljonen i Kosovo?

:wub:

TV3 har väl haft någon reporter på plats under de tidiga BA, och kunde snåla in en slant på att använda blider från den trippen. Vill minnas att de visade en del bilder och även direktsände en del från BA01 i ett uppesittarprogram med Robert och Gert, kvällen innan julafton 1993.

Att sedan vita fordon och blå mössa fortfarande anses vara normbilden för US bland gemene man, gjorde väl valet lättare. Media har ju länge haft problem med att hålla isär FN/IFOR/SFOR/KFOR/ISAF-tjänst, vilket inte vi upplysta individer har.

Kul att se den debatt som uppstod när jag luftade min åsikt om de "gamla" blå hjälmarna, som jag anser var tyngre, kantigare och obekvämare än dagens krukor. Det är synd att en god vän har tappat bort sin gamel blåa, det hade varit lägge för en djupare (h)jä(l)mförelse. :lol:

Men för att återgå till trådens början(gentlemen hit eller dit :lol: )nog vore det trevligt med lite filmer bilder etc gärna från ba02 och andra missioner :) själv e jag ju en urbota dålig fotograf så själv har jag dåligt med bilder men ni andra yxor kunde ju lägga upp lite så man kan filosofera lite :)

Här är en länk till min BA02-sida med en del foton

Den har ju några år på nacken så du har väl redan sett den....

Men för att återgå till trådens början(gentlemen hit eller dit :lol: )nog vore det trevligt med lite filmer bilder etc gärna från ba02 och andra missioner :) själv e jag ju en urbota dålig fotograf så själv har jag dåligt med bilder men ni andra yxor kunde ju lägga upp lite så man kan filosofera lite :wub:

Här är en länk till min BA02-sida med en del foton

Den har ju några år på nacken så du har väl redan sett den....

:):lol::clap: självklart, den sidan inspekterades för länge sen, men när jag ändå har dej på tråden.....hur fasen kunde du missa att fota mej?????? jag utgör ju ett levande blickfång :lol:

Hörrudu Bazooka.

Vilket forum är vi i?

Vem är moderator i detta forum?

Vem bestämmer vad som är OT? :P

Självklart Chefen! Väntade mig inget annat än ett sådant svar. :P

Men man måste ju retas lite... :)

Ber ödmjukast om ursäkt! :)

:baskerPa::D:D självklart, den sidan inspekterades för länge sen, men när jag ändå har dej på tråden.....hur fasen kunde du missa att fota mej?????? jag utgör ju ett levande blickfång :clap:

Har jag missat dig ? Ska bläddra bland alla fotopärmar...men jag har ju inte en suck om hur du ser ut :uzi

:clap::clap::clap: självklart, den sidan inspekterades för länge sen, men när jag ändå har dej på tråden.....hur fasen kunde du missa att fota mej?????? jag utgör ju ett levande blickfång :lol:

Har jag missat dig ? Ska bläddra bland alla fotopärmar...men jag har ju inte en suck om hur du ser ut ;-)

vi var ju bara två rörmockare på viktor lima och jag var defetift den störste av oss(till ytan alltså) var du inte med ocj byggde bron förresten? eller va de bara byssan själv som va med och ledde operationen?