Jump to content
Sign in to follow this  
Fu Pedersen

Vill du ha en medalj?

Recommended Posts

Efter att ha medverkat på ett antal möten på bataljonsnivå där det valts representanter för div. kommittéer och uppdrag inom bataljonen så har jag börjat fundera på vad som eg prioriteras inom hv.

Det onödigaste jag hört talas om under mitt dryga år i hv är medaljkommittén. Tydligen så tilldelas varje bataljon ex. antal medaljer/år som de sedan i sin tur ska dela ut till individer medaljkommittén väljer ut. Det läggs således en, av mig okänd, summa pengar per år på medaljer!! Det känns bara så otroligt irrelevant. Låt vara om någon någon gång gör något väldigt exceptionellt och unikt. Men att sätta en hel kommitté på detta, en kommitté som verkligen får kämpa för att hitta folk att ge medaljer till, om de ens hitta någon överhuvudtaget?!

Vidare har vi våra mycket spännande plutons och bataljonsråd. Via dessa förtroende organisationer kan man söka pengar för sådant som inte har med taktisk eller strategiskverksamhet att göra. Meningarna tycks gå isär något, men andemeningen tycks från de flesta håll vara att vi kan söka pengar för allt som inte har med det militära att göra. Vilken verksamhet bedriver en militär verksamhet som inte är militär? Skulle vara porslinet till de möten vi utser medaljkommittéer på då!?

Vad skulle hända om dessa pengar, hur lite eller mycket det än handlade om, lades på att öka kvalitén på verksamheten i stort?! Kanske köpa in knäskydd till insatsplutonerna, fixa fram namnskyltar, mer skolskjutningsdagar? Listan kan göras oändlig med lika många variationer som det finns grenar inom hv.

Kontentan är dock, varför lägga pengar på sådant vi inte behöver när det finns sånt vi behöver? :blink:

Medaljer är ett underbart kapitel inom Hv...

Vad gäller dessa pengar köp Öl för pengarna. Nu handlar det inte om ngr gigantiska belopp, i medel ca 10000kr/bat och år. Vissa år mer andra år mindre... Det största belopp jag har sett i dessa samanhang är ca 50000 som utbetalades till en bat och skulle fördelas inom denna bat....

Men är det inte lite typiskt för denna typ av verksamhet att man lägger en del krut på cermoniella åtgärder (typ medaljer, högvakt etc) men lite pengar på bra utrustning och bra övningar?

Medaljer är ett underbart kapitel inom Hv...

Vad gäller dessa pengar köp Öl för pengarna. Nu handlar det inte om ngr gigantiska belopp, i medel ca 10000kr/bat och år. Vissa år mer andra år mindre... Det största belopp jag har sett i dessa samanhang är ca 50000 som utbetalades till en bat och skulle fördelas inom denna bat....

Men är det inte lite typiskt för denna typ av verksamhet att man lägger en del krut på cermoniella åtgärder (typ medaljer, högvakt etc) men lite pengar på bra utrustning och bra övningar?

Ja, det verkar ju onekligen så i alla fall. Men frågan är varför varför och åter igen varför!?

Ett till bra exempel var ju när hemvärnet skulle få basker. Vad ska vi med dem till? Till högvakten och till fint när det är kaffekalas på koppar inköpta med pengar ekskade från förtroendeorganisationerna!? :clap::)

Vad är ett militärtförband utan medaljer och baskrar.. ;)

..men iaf, så håller jag med till viss del.. men(!) samtidigt när jag läser era inlägg så låter ni ganska enkelspåriga. HV är så mycket mer än att man ska stå med hjälm och AK4 ute i skogen och värna om sin hembygd, och för att kunna vara det krävs det mer än att pengar ska läggas på kammofärg och de senaste stridsvästarna med inbyggda skottsäkra plattor och nbc/regn/brandskydd bla bla...

Nu är det ju så att utb- grupperna får en pott ”högre” medaljer som guld och silver medaljerna. Sen får ju bat-råden skicka in sina förslag. Den finns det plaketter som kan delas ut för glatta livet om man vill..

Hamnade själv i en medaljkommitté med ett gäng äldre farbröder. Trodde på fullt allvar att nu blir det kompisar och den bästa ärtsoppe försäljare, som skulle få sitt. Men blev GLATT överraskad att alla hade samma syn på bedrifter så det blev killar som gett järnet som Instruktörer och lagt ner mer tid är tjänsten kräver eller motsvarande.

För att det vissar vilket engagemang du har för vht, alla ni nu som pratar om engagerade individer som inte får någon uppskattning.

Varför ska man gå omkring med en massa medaljer och se ut som en julgran för! Jag fattar inte poängen? :rolleyes:

Varför är det så många som ogillar belöningar?

Om någon gör något bra så ska det belönas och den militära belöningen är oftast medaljering och HV är en militär organisation...

/Krook

Jag är för belöningar, medaljer och placketter ser fint ut på hyllan. Men självklart så skall det inte gå till någon överdrift, det skall inte vara någon verksamhet i sig.

För övrigt så vet jag två personer i min pluton som fått belöning, och dom var helt klart värda det.

Jag tror nog att det står någonstans i FM Pedagogiska Grunder att belöning ökar motivation och lojalitet mot chef/vht...

Handen på hjärtat, vem tycker inte om lite kli på ryggen då och då. Mänskliga behov...

Klart att vi ska ha medaljer, fast då till personer som lägger ner mycket själ å hjärta inte för att det är dennes tur vilket jag har fått en känsla av vid nåt tillfälle, att sen söka pengar till nåt som inte har med det militära att göra, vad är det för fel på det, man kan åka på studie resa, ha en grillfest med anhöriga, ja vad som helst, det stärker ju sammanhållningen inom krigsförbandet eller hur.

Om hv ska bli något annat, mer TA, än vad det är idag, så tycker jag att tanken med medaljer och utvecklandet av traditioner (om man inte uppehåller ett regementes traditioner) hör till och stärker identiteten på det enda försvar vi kommer ha i framtiden.

Jag blir inte förvånad alls!

Ett liknande praktexempel inom HV är baskern!

Vad tusan kostade inte den att ta fram/delas ut etc?

När ska/kan man använda den?

Det otäcka är att den var jäkligt enkel att få ut till skillnad från prylar man verkligen behöver/är bra/bättre än det man har som ex 2000 sytemet som vi nu två år EFTER baskern äntligen har fått ut!

Edited by stolpskottet

Det otäcka är att den var jäkligt enkel att få ut till skillnad från prylar man verkligen behöver/är bra/bättre än det man har som ex 2000 sytemet som vi nu två år EFTER baskern äntligen har fått ut!

Nu gäller denna tråden MEDALJER!

Basker finns det andra trådar till, förorena inte denna.

The Swede

BLÅGUL

<OT så det skriker >

en basker är ju inte direkt komplicerad, så kostnaden för att ta fram den var nog obefintlig

utdelningen kostar väl inga jättesummor heller

Bra fråga, men när använder alla andra basker"prydda" förband baskern (där är svaret)

anledningen till att 2000 systemet dröjt är att det helt enkelt saknats delar av det, mao så har man varit tvungen att nytillverka mycket, något som tydligen inte var planerat

baskern hade man troligen redan beställt och 50 000 baskrar är inte nån jätteprocedur att tillverka= det gick fortare

bara mina gissningar

</ot>

Edit: TheSwede var snabb

Edited by rhdf

Ok, kanske en aning OT, ville visa/dra parallererna bara!

Kontentatan jag vill få fram är det finns annat som borde ha högre prio än medaljer!

Kontentatan jag vill få fram är det finns annat som borde ha högre prio än medaljer!

Vad tusan. Det är en sådan liten kostnad och tidsåtgång så vad skulle du göra med de pengar och den tid som läggs ned på det?

Kostnad för HV-bat 0:-

Tidsåtgång för HV-bat 45 min (på ett möte då även annat avhandlas)

Du kanske upplever det som en struntsak men vissa tycker om att bli uppmärksammade när de gjort något bra och då är medalj det militära sättet att göra det på.

Men var sur då.

/Krook

Ja, och det finns andra saker som har högre prio men nu är det som så att medaljer och utmärkelsetecken är en del av det militära livet.

Du klagade väl inte när du fick skytteutmärkelser under din grundutbildning?

Hur kommer det sig att så fort en del av hemvärnsverksamheten som INTE är höga knäuppdragningar i terränglådan kommer på tal så blir alla som ilskna hundar framför ett träd med en skrämd katt i kronan?

Hur stor del av hemvärnets budget tror du utgörs av de årligen utdelade medaljerna och jetongerna?

Har du samma inställning till de årtalsmärken som delas ut efter varje fullgjord femårsperiod?

EDIT:

Pucktvåa, men så går det när man försöker vara vältalig. :Malaj:

The Swede :=o

Varför ska man inte få medalj om man har skött sig bra?

Varför ska man inte få beröm om man gjort nåt bra?

Varför ska man inte kunna få ett bevis på att man gjort nåt bra?

Varför ska man inte kunna dela ut medaljer i HV?

Är det så att de flesta tror att HV är nån slags fika förening?

Är det så att de flesta tror att HV är nån slags klubb för inbördes beundran?

Är det så att de flesta tror att HV är nån slags B-soldater som inte ska tro att de är nåt?

Är det så att de flesta tror att HV inte skulle fixa nån slags medlaj krav?

Va fan...

Alla förtjänar beröm, så varför ska inte HV kunna dela ut medaljer?? Det här tycker jag är en skit sak! HV består FAKTISKT av en hel del mycket kompetenta personer! Och HV ÄR ett stridande förband som vilket annat som helst! Dock inte vpl mässigt! Däremot finns det annan kompetens som man kan värdesätta!!! Eller som "The swede" uttryckte det;

medaljer och utmärkelsetecken är en del av det militära livet.

Så varför ens diskutera frågan om medaljens vara, eller icke vara i HV???

Kankse är så at det finns för få utmärkelser inom resten av FM?

Det är väl knappast fallet idag. För några år sedan var det definitivt så men numera har ju varje förband sina förtjänstmedaljer, samt minnesmedaljer när de lägs ner. Alla frivilligorganisationer har sina egna samt FM särskilda centrala medaljer för utlandsstyrkan och andra extraordinära insatser. Det finns väl inte en enda organisation som sknar medaljer idag?

Vi har nog idag en ovanligt rik flora medaljer i Sverige jämfört med de allra flesta länder. Trots att statsordnarna inte delas ut till svenskar längre.

Notera att svenska Försvarsmakten valt att ha märken för färdigheter (liksom exempelvis Danmark) där många andra länder valt medaljer, eller i vissa fall bara släpspännen. Exempelvis Norge och USA.

/P

Tänkte nog på den gamla goda tiden. Min far var RO/Kapten på I21 i en herrans massa år (1960-1996 om jag inte minns helt fel). Han fick inte en enda utmärkelse under tiden. Och han vägrar gå och köpa medaljer.

När vi i söndags stog uppställda för avslutning av KFÖ 06 så säger Kn "Nu är det medaljutdelning" Jag tänker "ånej" i mitt stilla sinne. Visade sig dock att medaljerna bestod i ett stycket kombiätdon "sked/kniv/gaffel" i ett. Så klockrent! Mycket bättre än bling bling som blir liggandes i en låda! :D

Personligen kan jag tycka att föreningsaktiviteterna kan inkräkta på Hemvärnets militära uppgifter, men medaljer eller inte gör varken från eller till. En gång i tiden tyckte jag att det var direkt pinsamt att få en medalj inom en frivilligorganisation, där den oftast utdelades pga lång och trogen tjänst snarare än meriter. Å andra sidan en klapp på axeln är ett oerhört effektivt psykologiskt hjälpmedel i all verksamhet.

När jag fick min första utmärkelse skämdes jag. För mig var grannlåten för det gamla gardet, gubbarna som inte gjorde något förutom att berätta om hur det var förr. Nu har jag dock dels blivit äldre själv, vilket antagligen placerar mig i det jag nyss beskrev, och dels insett att jag finner en viss stolthet i att man lagt märke till mina insatser.

De pengar som läggs ned i organisationen för dessa ändamål är trots allt försumbar.

Hej Vad finns det för medaljer att få inom HV och avtalsorganisationerna som till hör Hv? samt vad är det för krav för att få de olika medaljerna? någon som kan svarar på det?? Tackar

Edited by skyttesoldat78

Efter att ha medverkat på ett antal möten på bataljonsnivå där det valts representanter för div. kommittéer och uppdrag inom bataljonen så har jag börjat fundera på vad som eg prioriteras inom hv.

Det onödigaste jag hört talas om under mitt dryga år i hv är medaljkommittén. Tydligen så tilldelas varje bataljon ex. antal medaljer/år som de sedan i sin tur ska dela ut till individer medaljkommittén väljer ut. Det läggs således en, av mig okänd, summa pengar per år på medaljer!! Det känns bara så otroligt irrelevant. Låt vara om någon någon gång gör något väldigt exceptionellt och unikt. Men att sätta en hel kommitté på detta, en kommitté som verkligen får kämpa för att hitta folk att ge medaljer till, om de ens hitta någon överhuvudtaget?!

Vidare har vi våra mycket spännande plutons och bataljonsråd. Via dessa förtroende organisationer kan man söka pengar för sådant som inte har med taktisk eller strategiskverksamhet att göra. Meningarna tycks gå isär något, men andemeningen tycks från de flesta håll vara att vi kan söka pengar för allt som inte har med det militära att göra. Vilken verksamhet bedriver en militär verksamhet som inte är militär? Skulle vara porslinet till de möten vi utser medaljkommittéer på då!?

Vad skulle hända om dessa pengar, hur lite eller mycket det än handlade om, lades på att öka kvalitén på verksamheten i stort?! Kanske köpa in knäskydd till insatsplutonerna, fixa fram namnskyltar, mer skolskjutningsdagar? Listan kan göras oändlig med lika många variationer som det finns grenar inom hv.

Kontentan är dock, varför lägga pengar på sådant vi inte behöver när det finns sånt vi behöver? :blink:

ok att de är si o så det är ju inte dirket en summa pengar som räcker till nått spec

men vi har förr om åren kört "plutons tävling " ett litet samkväm med skoj,,där vi har haft lite olika tävlings moment sen en avslutas de med en grillning ,måste säga att det har vart jäkligt skoj :)

Kan av egen erfarenhet säga att om man vill ha medaljer så är styrelsearbete inom frivilligförsvaret det absolut bästa sättet.

Fattar mig attans kort for jag sitter pa fuerteventura 30 grader :angry: JA!!!!! Jag vill ha medalj! Jag har ingen, hjalp mig :) Hur stord ar inte jag :banghead:

Vilka medaljer finns att få i Hemvärnet?

1. Hemvärnets förtjänstmedalj

2. Hemvärnets silvermedalj

3. Hemvärnets bronsmedalj, ny framtagen medalj som kan tilldelas 3ggr

4. Rikshemvärnschefens silvermedalj

Regler för utdelandet av Hemvärnets medaljer finns att läsa i HvH ( Hemvärnshandboken häfte 5 2001 års utgåva)

Frivillig organisationerna har sina egna medaljer och information om dessa kan enklast inhämtas från respektive organisation.

/ GUS