Jump to content

Strv 103 Gasturbin

Recommended Posts

Är det någon som vet var man kan hitta en Boeing 502GT eller Caterpillar 553 ?

Troligvis finns det på någon skrot som har tagit hand om Strv 103, Vilken ???

Skulle vara kul och se om man kunde få igång en GT i garaget !!

Ps Caterpillar säljer 553 gasturbiner som har varit monterade i Gen Set uppsättningar , men de kostar typ 7500 Dollar dvs rätt dyrt bara för att testa om man lyckas ! Ds

Vagnarna skrotades på Stena Gotthards i Vislanda för något år sedan.

Om dom sparat någon turbin vet jag inte, det jag vet är att ett antal motorpaket letat sig ut på marknaden.

Förövrigt hör detta hemma i TPC/MARK.

The Swede

BLÅGUL

*Med rätt att flytta*

Har en kille på mitt jobb som köpt två för några år sedan komplett med styrpulpeten. Han betalade 4500 kr st. Han fick sedan kontakt med en pensionerad kille som hjälpte honom med böcker etc. En motor sitter nu på en båt :)

Edited by MeanArvid
Har en kille på mitt jobb som köpt två för några år sedan komplett med styrpulpeten. Han betalade 4500 kr st. Han fick sedan kontakt med en pensionerad kille som hjälpte honom med böcker etc. En motor sitter nu på en båt :)

:) 4500 kr för två !! Betydligt bättre än blockets 18000 Sek !!

: Hoppas att man kan hitta en för typ 1500 -2000 kr

Ska prova om det finns någon GT kvar på skroten i Visslanda !

• 1 year later...
Är det någon som vet var man kan hitta en Boeing 502GT eller Caterpillar 553 ?

Troligvis finns det på någon skrot som har tagit hand om Strv 103, Vilken ???

Skulle vara kul och se om man kunde få igång en GT i garaget !!

Ps Caterpillar säljer 553 gasturbiner som har varit monterade i Gen Set uppsättningar , men de kostar typ 7500 Dollar dvs rätt dyrt bara för att testa om man lyckas ! Ds

de säljs på blocket, TEXT BORTTAGEN AV MODERATOR

jag har 2 st (ej till salu). jag söker någon som kan hjälpa till med att koppla el. är det någon som kan svara på vad mod status betyder? mina har nr3 ikryssat. Den som har servat några heter Lars Gunnar Sandgren på milo-sjövde.

----------------------------------------

Köp-/säljannonser är inte tillåtna på SoldF Forum.

The Swede

BLÅGUL

jag såg en fabriksny GT på Stena i Kalmar för ett tag sedan, motorn har förmodligen aldrig varit monterad då alla papperslappar satt kvar och där inte fanns en skråma eller smuts på den. Dom hade en Detroit diesel V6 med fabriksny.

jag såg en fabriksny GT på Stena i Kalmar för ett tag sedan, motorn har förmodligen aldrig varit monterad då alla papperslappar satt kvar och där inte fanns en skråma eller smuts på den. Dom hade en Detroit diesel V6 med fabriksny.

Alla motorer som sparades från skrotade stridsvagnar säljs genom Stena Återvinning i Kalmar.

• 1 month later...

Har för mig att det låg ett ganska stort antal kompletta motoraggregat till Strv 103 som krigsreserv i Zinkgruvan. Dessförutom låg det väl ganska många lösa gasturbiner i reserv. Själv anser jag det inte vara alltför otroligt att det var några av dessa motorer som du såg.

• 1 year later...

Satt och såsade igenom militära objekt som auktionerades ut (obs EJ någon populär auktionssite och ingen reklam från min sida) och hittade detta hos KVD:

Gasturbin från stridsvagn S. modell Boeing 553. 490hk vid 38000varv.

Kom då på att jag någon gång läst denna tråd.

Så heads up för dem som vill bjuda.

Edited by Frekvenz