Jump to content

Möjligt att göra om VPL?

Guest Frysis

Recommended Posts

Guest Frysis

Hej, jag gjorde värnplikt i 3 månader, hela GSU'n, avbröt sista veckan pga. inflammationer i benen som varade i circa en månad.. men skyllde på att jag inte mådde bra psykiskt.. finns det nån chans att få "göra om" värnplikten nu när man inte är så klen att man får inflammationer i båda ben efter 8 mils baskermarch? Ångrar mitt beslut som tusan och tänker på det hela tiden, siktade på utlandsstyrkan, men klantade till mig rejält där och fick frisedel.. som jag sa så ångrar jag det till fullo och vore överlycklig om jag kunde göra om VPL på något sätt, så jag har en chans för utlands-styrkan.

Tack på förhand//

Michael

Om man avbryter sin tjänstgöring pga en fysisk skada (benbrott motsv) finns alternativet att få börja om efter att skadan läkt och man är i fysisk form igen. Detta har hänt även om det inte är jättevanligt.

Om man däremot får frisedel pga psykiska besvär, oavsett om de är påhittade eller inte, borde ställa till lite mer besvär om man vill fullfölja men det är ingen självklarhet att det inte går.

Jag vet ingenting om det specifika i ditt fall men jag tycker att du borde skriva ett välformulerat brev till Pliktverket då de enda svar du egentligen kan få här på forumet är mer eller mindre kvalificerade gissningar. Skriv och förklara exakt situationen och berätta att du nu gärna vill göra om din värnplikt. Kanske kanske är det möjligt, du vet inte förrän du har försökt.

Tack för svaren, jag vaknade nyss för jag inte kan sova pga detta :(

Ska skriva ett brev till dom, men är det inte bättre att ringa till kasern och prata med en av de befäl man hadde, jag hadde(och resten av min pluton) en som var spec. på band mellan dig, dina känslor och han, och han kanske kan ge mig konkreta svar? vill inte ringa och verka dum i huvudet för att jag ringer och stör..

...men är det inte bättre att ringa till kasern och prata med en av de befäl man hadde, jag hadde(och resten av min pluton) en som var spec. på band mellan dig, dina känslor och han, och han kanske kan ge mig konkreta svar? vill inte ringa och verka dum i huvudet för att jag ringer och stör..

Nej, ring pliktverket. Dina f.d. befäl kan inte ändra ett inskrivnings/frisedelsbeslut.

Mitt råd är att ta kontakt med rekryteringsansvarig/personalavd vid förbandet och prata med dom. Det är nog lättare om förbandet pratar med pliktverket. Min erfarenhet är att pliktverket inte bryr sig så mycket. Jag ville göra lumpen på u-båt men på pliktverket sa mönstringsförrättaren att då måste man ha skepparexamen eller nåt. Jag tog kontakt med ubåtsflottiljen och fick göra testerna iaf.

Lycka till!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...