Jump to content

Automatkanon


UAV

Recommended Posts

Klassas en automatladdad stridsvagnskanon som automatkanon? Om inte, var går gränsen?

En automatladdad stridsvagnskanon är oftast bara halvautomatisk, dsv den laddas om automatiskt efter varje skott, men nästa skott går inte iväg innan man släpper avtryckaren och sedan trycker in den igen. Automatkanon blir det först då den fortsätter att skjuta tills man släpper avtryckaren eller ammunitionen tar slut.

 

Bland undantagen kan nämnas den svenska bandkanonvagnen som faktiskt var helautomatisk. Jag har för mig att även Strv-103 kunde skjuta automateld, fast bara med spränggranater.

Link to comment
Share on other sites

<ot>

Även 7,5 cm tapj (KA) var "automatisk" fast där var inte laddningen direkt automatisk, men om pjäs-C höll in pedalen så skjöt pjäsen iaf så fort laddaren laddat om

 

</ot>

Link to comment
Share on other sites

Bandkanonen hade som sagt en 155mm automatkanon med 14 skotts magasin. (enl skylt på prototypen på Pansarmuseet i axvall)

det borde vara den största Akan vi haft i sverige.

någon som vet vilken värsldens största helautomatiska och magasinsladdade kanon är/var?

 

 

vad gäller storlek så verkar det altså inte finnas någon gräns så länge kriterierna med automateld och magasin uppfylls.

jag har däremot en annan fråga, FRÅN vilken kaliber räknar man det som Akan och inte KSP?

har sett både KSP och Akan som beteckning på pjäser med runt 20mm kaliber....

dock har jag inte mig veterligen sett någon pjäs på under 20mm med beteckningen Akan så det verkar vara den ungefärliga gränsen, men är det någon som vet lite mer exakt?

skulle vara rätt intressant att veta vad som är vad egentligen.

 

(kan det tom vara så att eldhastigheten har betydelse?)

Edited by Skuggan
Link to comment
Share on other sites

jag har däremot en annan fråga, FRÅN vilken kaliber räknar man det som Akan och inte KSP?

har sett både KSP och Akan som beteckning på pjäser med runt 20mm kaliber....

dock har jag inte mig veterligen sett någon pjäs på under 20mm med beteckningen Akan så det verkar vara den ungefärliga gränsen, men är det någon som vet lite mer exakt?

skulle vara rätt intressant att veta vad som är vad egentligen.

 

(kan det tom vara så att eldhastigheten har betydelse?)

 

Jag vet inte, men jag skulle gissa att det är det att KSP:n är finkalibrig vilket akan inte är. Gränsen går väl 12,7 mm!?

Edited by Koovee
Link to comment
Share on other sites

jag har däremot en annan fråga, FRÅN vilken kaliber räknar man det som Akan och inte KSP?

har sett både KSP och Akan som beteckning på pjäser med runt 20mm kaliber....

dock har jag inte mig veterligen sett någon pjäs på under 20mm med beteckningen Akan så det verkar vara den ungefärliga gränsen, men är det någon som vet lite mer exakt?

skulle vara rätt intressant att veta vad som är vad egentligen.

 

(kan det tom vara så att eldhastigheten har betydelse?)

 

Jag vet inte, men jag skulle gissa att det är det att KSP:n är finkalibrig vilket akan inte är. Gränsen går väl 12,7 mm!?

 

Enligt Nordens familjebok från den ca 1930 går gränsen för eldhandvapen vid 20 mm och en projektilvikt på 400 g (lite osäker där). Idag har gränsen blivit flytande. eldhandvapen är vapen som går att bära med sig.

Link to comment
Share on other sites

Efter vad jag lärde på GSU:n går gränsen vid precis 200 mm. Kanske är det så att andra länder har andra standarder? Eller så kan journalister skriva om 400 mm kulsprutor för att de helt enkelt intevet bättre.

 

Jag har för mig att det stod någon om det i en bok där hemma, kan kolla upp det.

Link to comment
Share on other sites

Efter vad jag lärde på GSU:n går gränsen vid precis 200 mm. Kanske är det så att andra länder har andra standarder? Eller så kan journalister skriva om 400 mm kulsprutor för att de helt enkelt intevet bättre.

 

Jag har för mig att det stod någon om det i en bok där hemma, kan kolla upp det.

 

Skrev du rätt nu? Få artilleripjäser överstiger 200 mm kaliber och gränsen mellan eldhandvapen och artilleri måste rimligtvis vara lägre.

Link to comment
Share on other sites

Bandkanonen hade som sagt en 155mm automatkanon med 14 skotts magasin. (enl skylt på prototypen på Pansarmuseet i axvall)

det borde vara den största Akan vi haft i sverige.

någon som vet vilken värsldens största helautomatiska och magasinsladdade kanon är/var?

 

14 skott på en 45 sekunder, bara trampa ned en pedal och dra i ett reglag. I princip helautomat. :P

 

Nackdelen med helautomat är väl att hylsa nästan är krav. Annars blir det väl dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Bandkanonen hade som sagt en 155mm automatkanon med 14 skotts magasin. (enl skylt på prototypen på Pansarmuseet i axvall)

det borde vara den största Akan vi haft i sverige.

någon som vet vilken värsldens största helautomatiska och magasinsladdade kanon är/var?

 

 

vad gäller storlek så verkar det altså inte finnas någon gräns så länge kriterierna med automateld och magasin uppfylls.

jag har däremot en annan fråga, FRÅN vilken kaliber räknar man det som Akan och inte KSP?

har sett både KSP och Akan som beteckning på pjäser med runt 20mm kaliber....

dock har jag inte mig veterligen sett någon pjäs på under 20mm med beteckningen Akan så det verkar vara den ungefärliga gränsen, men är det någon som vet lite mer exakt?

skulle vara rätt intressant att veta vad som är vad egentligen.

 

(kan det tom vara så att eldhastigheten har betydelse?)

 

Har det inte med om eldröret kan laddas med am. som kan leverera sprängmedel eller inte?

 

En Ksp har ju inga sprängranater men det har ju en Akan.

Link to comment
Share on other sites

Har det inte med om eldröret kan laddas med am. som kan leverera sprängmedel eller inte?

 

En Ksp har ju inga sprängranater men det har ju en Akan.

 

det fins explosiva projektiler till 12.7mm Ksp...

så där föll det argumentet tyvärr (är det SLPBRSGR den heter till Tksp?)

Link to comment
Share on other sites

Sen finns det ju många kalibrar för jakt över 12,7mm och de kan väl inte officiellt kallas för kanon. (Ja, jag vat att de inte är automatiska men ändå). Ta exemplet 577 NE, officiellt kan jag inte tänka mig att den kan kallas som kanon, även om många anser det. :}

Link to comment
Share on other sites

 

 

Har det inte med om eldröret kan laddas med am. som kan leverera sprängmedel eller inte?

 

En Ksp har ju inga sprängranater men det har ju en Akan.

 

det fins explosiva projektiler till 12.7mm Ksp...

så där föll det argumentet tyvärr (är det SLPBRSGR den heter till Tksp?)

 

 

..skit.... Där trodde jag att jag hade en poäng! :bash:

 

Ska bli intressant att se vad svaret blir!

Link to comment
Share on other sites

Neh, den är en "semi-automatic anti-materiel rifle".

Som tur är så är den inte helautomatisk så den räknas inte i akan diskussionen ;)

Sen räknas XM307 som "automatic grenade launcher" så där kommer vi undan också.

Link to comment
Share on other sites

Normalt brukar man säga att gränsen för vad som kallas kanon går vid 20 mm.

Vad gäller Akan m/39 och m/45 som nämndes tidigare i tråden så fanns dom i flygvapnet och dom har ju alltid varit lite speciella. :P

Gränsen för benämningen pipa/eldrör går även den vid 20 mm.

 

Så, allt med kaliber under 20 mm är alltså eldhandvapen/ksp etc. och allt därutöver är kanon/haubits/grk etc.

Dock finns/fanns det naturligtvis undantag även från denna regel, t ex 20 mm pansarvärnsgevär.

 

The Swede :bash:

Link to comment
Share on other sites

Så, allt med kaliber under 20 mm är alltså eldhandvapen/ksp etc. och allt därutöver är kanon/haubits/grk etc.

Dock finns/fanns det naturligtvis undantag även från denna regel, t ex 20 mm pansarvärnsgevär.

Och 26,5mm signalpistol. :bash:

 

För övrigt är det inte bara FV som haft lite "avvikande" benämningar. Inledningsvis så benämndes 25mm akan för ksp i Flottan. Fast numera så använder vi väl alla de "armégemensamma" benämningarna...

Link to comment
Share on other sites

Wiki hade en definition:

"An autocannon is a projectile weapon with a larger caliber (bore) than a machine gun, but smaller than field gun or other artillery. They have mechanisms to automatically load the ammunition and have a faster rate of fire than artillery."

 

Låter rimligt, om man bestämmer sig för en max/min kaliber kommer man att bli motbevisad förr eller senare. Lika bra att vara luddig från början ;)

Link to comment
Share on other sites

Dock finns/fanns det naturligtvis undantag även från denna regel, t ex 20 mm pansarvärnsgevär.
Eller 84 mm granatgevär. Den där granattillsatsen (40 mm) som monterats på Ak5-delar kallades väl granatkarbin?

 

Vi kanske ska komma överens om att det är svårt att komma fram till någon exakt definition. Detta gäller inte enbart vapen och militära ting, är det till exempel någon som kan säga var gränsen mellan en automatisk och en manuell växellåda går idag?

Link to comment
Share on other sites

Wiki hade en definition:

"An autocannon is a projectile weapon with a larger caliber (bore) than a machine gun, but smaller than field gun or other artillery. They have mechanisms to automatically load the ammunition and have a faster rate of fire than artillery."

 

Låter rimligt, om man bestämmer sig för en max/min kaliber kommer man att bli motbevisad förr eller senare. Lika bra att vara luddig från början ;)

Luddigheten kan nog ha sin naturliga förklaring.

 

Wiki skrivs ju av sådana som oss på detta område, och det syns ju hur bra koll vi har... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Passar på att fråga...

 

Har för mig att JA 37 har "samma" AKAN såsom i något stidsfordon / pbv eller liknande armé fordon?

Kan någon hjälpa mig ur seniliteten? :lol:

 

PBV302 Påbörjade slutanvändandet, Patgb 203 (Patria) slutför det...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...