Jump to content

Fel i filmer


Magnus

Recommended Posts

Hittade en sida med en massa fel i filmer, filmtabbar.tv. Här är några stycken:

 

Pearl Harbor:

 

När kaptenen lyfter upp telefonen så kan du se att den inte är ihopkopplad med något.

 

Efter att Doolittles bombning på Tokyo så flyger planen mot Kina, och solen lyser bakom planen. Flygplanen flyger åt väst, så de borde flyga mot solen.

 

I en scen så visar de en väldigt stor amerikansk flagga som hänger på en vägg. Den har 50 stjärnor, men det borde bara vara 48 stycken. Alaska och Hawaii blev inte stater förrän 1959.

 

I början av filmen får vi reda på att Rafe har dyslexi, men genom hela filmen läser han brev och skriver brev till Kate Beckinsale utan det minsta problem.

 

Precis efter att Rafe har träffat sin näsa med champangekorken så rinner det blod från näsan över högra kinden. Men i nästa kameraklipp är blodet borta.

 

På morgonen den 7 december så ser vi ett vackert klipp på den fridfulla hamnen. Solen stiger upp bakom bergen i bakgrunden. Allt är vackert, men felet är att solen går upp i väst.

 

Innan hans sista topphemliga uppdrag, så skickar Britterna iväg Rafes prylar till honom. Detta inkluderar hans pappersduva. Detta borde vara omöjligt eftersom han hade lagt den framför sitt säte i flygplanet. Han hade den alltså redan.

 

I första scenen med presidenten Roosevelt så kan man se en stor hög med cigarettaska på hans högra axel. I nästa klipp är askan borta. Sen återvänder den igen och försvinner än en gång.

 

När Danny betalar sin skatt till Rafe efter han blivit nerskjuten, så ser man en modern flaska. Den här flaskan fanns inte under 1940-talet då filmen äger rum.

 

I scenen där Danny tar med Evelyn på en flygtur för att se solnedgången, så ser man flera gånger att solen ändrar position. I en scen så är solen halvvägs ner och i en annan scen som kommer senare har solen stigit igen.

 

I scenen utanför hotellet natten för Rafe åker till England. Kate Beckinsale lägger en scarf runt halsen på Rafe. Kameran visar ett klipp på Rafe bakifrån, då har han inte på sig någon scarf. Sen visar de honom framifrån igen och då är scarfen på igen.

 

Bilen som Rafe och Danny åker med i Hawaii har en nummerplåt från 1943. Plåten har de alltså fått från framtiden.

 

Efter att Rafe träffat sig själv med en kork, så lägger Kate Beckinsale på snö på hans näsa. Sedan tar hon bort snön, men när kameran byter vinkel är snön tillbaka igen.

 

När Cuba Gooding Jr skjuter mot flygrobotkanonen på de passerande japanska planen, så ser man att längst ner till i bild finns det en ammunitions låda full av lösa skott. Inte konstigt att han inte träffar någonting.

 

I scenerna med örlogsfartyget förtöjt i hamnen när de blir bombade av ett luftanfall. Skeppet har en bogdesign från 1970-talet och inte 30 eller 40 talet då filmen ägde rum. Inget skepp under andra världskriget hade den här bogformen.

 

I Pearl Harbor så åker Danny med tåg till England från USA. Ganska omöjligt eller vad tycker ni?

 

När Amerika har blivit anfallet av Japan så flyr Rafe och Danny till en liten flygplats för att få tag i flygplan som dom kan kriga med så precis när dom står på en utav planens vingar så kan man se ett kamerateam springa förbi i bakgrunden.

 

I scenen när Rafe krigar för England så träffas hans plan. När det störtar ner i vattnet är det dag, men när de visar honom simma ut från planet och till ytan är det natt.

 

Det är totalförbjudet att röka på en amerikansk militärbas.

 

Kate Beckinsale har en bh på sig. Den uppfans inte förran 1946.

 

En bomb faller inte vertikalt.

 

Morgonen efter scenen när Evelyn och Danny pratar, så kramar hon om honom och har huvudet på höger sida, i nästa klipp är huvudet på vänster sida.

 

När Evelyn kommer in i Pearl Harbor, så är det en byggnad som tydligt visar "År 1953". Detta är visst en byggnad från framtiden, eftersom det var många år kvar till 1953.

 

Scenerna när de tränas att lyfta de större bombplanen. Planen står stilla, men när man ger full gas så tjuter det i däcken! Planen drivs ju av propellrar och inte av hjul! Jag tvivlar på att hjul-lagren

går så trögt att det tjuter i däcken när planen börjar röra sig!

 

I en av slutcenerna delas medaljer ut till alla sjuksköterskor. De erhåller då purple Heart som delas ut till soldater som sårats i strid, jag tvivlar på att alla sjuksköterskorna blivit sårade?

 

 

Con Air

 

Det är en scen där skurkarna tar fram lådor med vapen (hagel gevär). Då är det en som kastar ett gevär till en annan person. Samtidigt byter de bild och när han tar emot vapnet så är det ett M16 ett maskingevär.

 

 

Hamilton

 

När de amerikanska planen lyfter från hangaren så är det första planet ett F18 - Hornet, det andra planet är, när det rullar igång ett F18, men i klippet där det lyfter så är det ett Tomcat plan... Om man sen kollar när de flyger i luften så ser man att det är två MIG plan!!

 

 

 

Finns många fler på siten.

Link to comment
Share on other sites

Guest Predator

Det där med att flygplanen flyger åt fel håll behöver ju inte vara ett fel. PÅ morgonen har man ju solen bakom sig om man flyger västerut, men jag antar att scenen utspelade sig under kvällen då man har den framför sig, eller?

Link to comment
Share on other sites

Die hard 1

 

Terroristerna skjuter med robot typ TOW,BILL

 

innomhus.. de må hänt men dom siktar neråt så utblåset går upp i taket 30 cm högre upp, vad händer???

INGET jo det dom sköt på gick sönder

Link to comment
Share on other sites

SOR:

 

När dom är i Vattnadal så går Frodo ut på en balkong. Räcket på balkong är i lagom höjd för honom. Det innebär alltså att alverna (som ju bor i Vattnadal) har räcket lite ovanför knäna. Eftersom hober är 3-4 fot långa.

 

I Moria. Gimli rusar in till rummet där Balins gav är. Han sätter sig så nära graven att han kan ta på den. Kameran byter vinkel och då sitter han ca en meter ifrån graven. Kameran byter vinkeln igen och han sitter kvar en meter ifrån. Sen helt plötsligt sitter han precis vid graven och lägger huvudet på graven.

 

När Frodo och Sam står på ett fält med en fågelskrämma på så ser man i bakgrunden nåt som rycker. Det som rycker rör sig ganska snabbt. Vissa säger att det är en bil. Döm själva!

 

Det finns fler missar säg till om ni vill höra dem.

Link to comment
Share on other sites

Vill ni kolla tabbar i olika filmer så gå in på www.imdb.com  Och sök på en film, sen finns det olika menyknappar på vänster sida. På en av dem står det "Goofs" klicka på den,  så får ni se alla tabbar för respektive film :)

Link to comment
Share on other sites

Finns en grej jag lagt märket till i Aliens (II)

i en scen då Marinarna går på pumpen nere i drottningens "hive", då en ammonutionsväska antänds varpå den exploderar och får en soldat att ramla över räcket ner till slags schakt (trappuppgång) så ser man en -->fot<-- sticka ut från någon i filmteamet.

Link to comment
Share on other sites

Kom att tänka på en större filmtabbe som faktiskt har lite MIL-anknytning. I filmen johnny mnemonnic (tror det var den filmen och tror den stavas så)

 

så finns det en scen då en kvinna har fått tag på ett P-skott m/86 (eller om det heter AT4 där) iaf, hon skjuter iväg ett skott MED VAPNET FELVÄNT (asgarv), inte nog med det, hon skjuter sammanlagt tre ggr med samma p-skott.

 

Nu stod jag en bra bit bort när några kamrater fick provskjuta p-skott i lumpen så jag vet inte om ljudutvecklingen är skadlig för hörseln. Men vad jag hört är dock att när Hells angels lokal i kattarp blev beskjutet med ett p-skott så hittade man gärningsmannens trummhinna kvar på asfalten ,så helt hälsosamt verkar det inte vara.

 

(kanske bör nämna att mcd-dårarna inte kände till armeringssträckan på 30m, de sköt förgäves från ca 15, och om den mot all förmodan hade detonerat så får man väl hoppas på att de hade hjärnceller nog att ha försetts sig med splitterskydd a´la michelingubbe)

Link to comment
Share on other sites

Löftet med Jack Nicholson

 

Det är lite vargavinter på mordplatsen... kondensröken ur skådespelarnas munnar är så pålagd så att det nästan blir löjligt...

 

Dom ville kanske inte frysa..?

 

En Fältjägare däremot fryser aldrig, han skakar av glädje!

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Guest Lillan

Tack!!! trodde jag var den enda som lade märke till:Con Air

 

Det är en scen där skurkarna tar fram lådor med vapen (hagel gevär). Då är det en som kastar ett gevär till en annan person. Samtidigt byter de bild och när han tar emot vapnet så är det ett M16 ett maskingevär.

 

 

Sedan appropå sagan om ringen...

Aragon kastar ett äpple till en liten söt hob som glatt tar emot det, sedan när hade äpplen klisterlapparna kvar?

Visste inte att alverna tryckte på klisterlappar på äpplen under den tiden :)

Link to comment
Share on other sites

Men vad jag hört är dock att när Hells angels lokal i kattarp blev beskjutet med ett p-skott så hittade man gärningsmannens trummhinna kvar på asfalten ,så helt hälsosamt verkar det inte vara.

 

(kanske bör nämna att mcd-dårarna inte kände till armeringssträckan på 30m, de sköt förgäves från ca 15, och om den mot all förmodan hade detonerat så får man väl hoppas på att de hade hjärnceller nog att ha försetts sig med splitterskydd a´la michelingubbe)

Polisen hittade blod som hade kommmit från en sprucken trummhinna på platsen.

Blodet vissade sig komma från skyttens kompis som hade stått snett BAKOM p-skottet. Smart kille :)

Link to comment
Share on other sites

Men vad jag hört är dock att när Hells angels lokal i kattarp blev beskjutet med ett p-skott så hittade man gärningsmannens trummhinna kvar på asfalten ,så helt hälsosamt verkar det inte vara.

 

(kanske bör nämna att mcd-dårarna inte kände till armeringssträckan på 30m, de sköt förgäves från ca 15, och om den mot all förmodan hade detonerat så får man väl hoppas på att de hade hjärnceller nog att ha försetts sig med splitterskydd a´la michelingubbe)

Enligt rykten så sägs HA-killarna dessutom ha varit så imponerade av alla avsågade hagelgevär i filmerna att de beslutat göra samma sak med p-skottet. Skottet gick typ 45 grader snett åt sidan. Men det kan vara tokljug. Men skoj i alla fall.. :)

Link to comment
Share on other sites

Nej det stämmer, iaf hörde jag ungefär samma grej, de sågade av p-skottet av det skäl du nämnde eller så var det som jag hörde att de inte kunde få "något mynningsskydd", Har inte sett något sådant knepigt mynningsskydd som den oinvigde, bara för att han saknar kunskapen om den, behöver såga bort det. Kanske är något special med skarpa inte vet jag.

Men det är ju inte omöjligt att historien har kryddats lite i efterhand.

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört en del olika varianter på hellsänglarnas p-skotts äventyr.

 

1. Dom hade p-skottet vänt åt fel hål och sköt således skottet bakåt.

 

2. Dom hade skurit bort skyddsflärparna som sitter i/framför loppet. Därav blev det bara kattskit av det hela.

 

3. Dom stod på tok för nära för att raketen skulle hinna apteras.

 

Vilken stämmer? Kanske en kombination av allihopa?

Hur som helst så misstänker jag att det gått troll i det hela. Lite "råttan i pizzan" helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...