Jump to content

Nytt bluff-försök mot Nordeakunder

Vildmannen

Recommended Posts

Nån borde köpa en grammatik- och synonymordbok åt de stackars bluffmakarna :Malaj:

"Bästa internetbackings anlitare,

Vi har blott bestämt några få dåliga bemödanden att tränga in Ert konto från olika dator. På denna orsak är Ert konto tillfälligt blockeradt. Att aktivera Er internetbacking skall Ni titta på Ert konto och verkställa den aktiveringsprocedur.

Aktiveringsprocedur verkställas inom 24 timmar efter meddelandet.

Att börja aktiveringsprocedur knäppa på adressen nedanför: (länk)

Tack för Er medkänsla och medhåll

Nordea.se Säkerhetsavdelning

Var så god att inte svara på meddelandet emedan skikades det autimatiskt och är blott en underrättelse.

Copyright 2006 Nordea"

Blir uppriktigt sagt förvånad att folk går på såna här oftast rätt taffliga bluffar...

Det gör dom inte.

Däremot går väldigt många på de skickligt utförda bluffarna. I engelskspråkiga länder är riskerna naturligtvis större eftersom konsumentgruppen utgör en "större måltavla".

Testa dig själv:skulle du gå på de här?

/Bolle, som nyligen skrivit en magisteruppsats om Phishing B)

Guest J-Star

Blir uppriktigt sagt förvånad att folk går på såna här oftast rätt taffliga bluffar...

Det gör dom inte.

Däremot går väldigt många på de skickligt utförda bluffarna. I engelskspråkiga länder är riskerna naturligtvis större eftersom konsumentgruppen utgör en "större måltavla".

Trodde CC Bank was phising när det inte var det. svarade rätt på de övriga.

/J

...

Trodde CC Bank was phising när det inte var det. svarade rätt på de övriga.

/J

Härligt, du tog fel "åt rätt håll" iallafall, du är phishingsäkrad!! :-(

Ärligt talat tycker jag att många (de har nyss bytt test) av de där testen är toksvåra, jag har ändå sett en hel del phishförsök. Men det är ju lyckligtvis ganska enkelt att inte släppa ut sitt lösenord bara för att nån ber om det. ;)

Riktigt jävligt blir det när busarna har ändrat i din dators HOST-fil så att du hamnar på en fulsida när du knackar in din egen banks adress i URL-fältet. Den tekniken är t.o.m. jag lite skraj för. Fast jag är nog lite rädd för det mesta... :clap:

/Bolle

Det gör dom inte.

Kanske inte i någon större utsträckning (och speciellt inte när de är så här dåligt genomförda) men är det alltså en missuppfattning att även de inte alltid så skickligt genomförda bluffarna här på hemmaplan faktiskt lyckas blåsa folk då och då? Vilka skickligt genomförda bluffar har genomförts i Sverige?

Är jäkligt försiktig med mailen/bankaffärer etc öht, är sällan så jobbigt att dubbelchecka saker. :wacko:

Har hyfsad koll och är allmänt paranoid när det gäller datasäkerhet så jag klarade mig hyfsat på testet.

You got 10 out of 10 correct, or 100 %

Försöker få alla jag känner att bli lika skeptiska till sådana här mail och aldrig, aldrig aldrig klicka på länkar som kommer med i mailen...

Om det verkar riktigt, knappa in adressen själv i browsern och kolla vad den *riktiga* hemsidan säger.

...sen att jag kollar min mail i pine som är en stenkorkad textbaserad mailklient från nittonhundrafrösihjäl gör inte saken lättare för dom som vill ha mina uppgifter :wacko:

Har hyfsad koll och är allmänt paranoid när det gäller datasäkerhet så jag klarade mig hyfsat på testet.

...sen att jag kollar min mail i pine som är en stenkorkad textbaserad mailklient från nittonhundrafrösihjäl gör inte saken lättare för dom som vill ha mina uppgifter :wacko:

Yay! Både för det paranoida och för Pine.

/Dexter C Foliehatt

Kanske inte i någon större utsträckning (och speciellt inte när de är så här dåligt genomförda) men är det alltså en missuppfattning att även de inte alltid så skickligt genomförda bluffarna här på hemmaplan faktiskt lyckas blåsa folk då och då? Vilka skickligt genomförda bluffar har genomförts i Sverige?

Är jäkligt försiktig med mailen/bankaffärer etc öht, är sällan så jobbigt att dubbelchecka saker. :)

De skickligt genomförda bluffarna i sverige är nog inte offentliga! Det lär ska ha hänt att vissa internphishiningförsök har ägt rum och det lär knappast vara nåt som företagen skryter med. Men normala "officiella" phishingförsök har än så länge varit ganska taffliga, även om de varit svenskspråkiga. Det ligger ju i sakens natur att spambaserade bedrägerier är rätt svåra att mörka, så de som skett är kända.

Vad beträffar vad folk låter sig luras av så kan det iofs vara vad som helst. Har t.o.m. hitta exempel på folk som skickat id-uppgifter till banker som inte finns! :Malaj:

Hur korkad får man vara, liksom? "Hmm, jag är inte kund där och har aldrig hört talas om dem. Fast de säger ju att det är viktigt att jag skickar mitt VISA-korts nummer och alla koder, så det är väl bäst att jag sätter igång..." :bash:

@jed:

Pine?! Jag som trodde att jag var paranoid! :ph34r:

/Bolle

@Bolle:

Det förstås, finns väl tillfällen man hellre får sitt företag omskrivet i pressen.

Det är just såna exempel jag tänker på, hur fasen ska bankerna kunna skydda sig mot idioti? :)

I takt med att man har mer och mer känsliga uppgifter digitalt får man ju öka noggrannheten i minst samma takt men det känns som att utan sunt förnuft spelar övriga skyddsåtgärder ingen större roll.

Pine?! Jag som trodde att jag var paranoid! :eeh:

Tja, jag har kört det sen 1993. Det gör det som jag tycker att det behöver göra och jag har det alltid igång med en screen session så jag startar min mail på 0.000000001 sekund.

Hur lång tid tar det att starta dom flesta andra mailklienter?

Sen har jag (efter min senaste rensning) 233Mb mail liggande där som jag inte orkar konvertera till något annat format heller.

Jag tycker att det är bra att vara paranoid när det gäller datasäkerhet. Och pine är det säkraste jag har hittat.

Det är helt enkelt så korkat att det inte finns ett enda virus som biter på det :banghead:

Under hela tiden jag har kört det har det kommit ut en (1) exploit till den, det var 2002 och hade att göra med att om du fick ett mail med en knäpp From: header så krashade den. Iom att den krashade och skrev en coredump så fanns det en risk att den kunde köra elak kod.

Med tanke på att den har funnits i (minst) 14 år så är det rätt bra tycker jag.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...