Jump to content

Snabba upp jobbets dator

Yman

Recommended Posts

Har dagligen under ett par månaders tid hört mina kolegor klaga över att den dator de (främst) arbetar med är så förbannat slö. Burken används mestadels för att arbeta med butiksspecifika program där prislappar, produktinfo mm hämtas.

Normalt så är det en... 2-3 program igång och en 4-5 explorerfönster uppe (främst till återförsäljare).

I helgen gjorde jag slag i saken och kollade igenom datorn och konstaterade att det t r o l i g e n rör sig om påtok förlite RAM-minne för den maskinen.

Nu sitter det ett 128Mb DDR 266MHz i och jag misstänker att detta är den stora boven.

Och idag fick jag grönt ljus av chefen att försöka åtgärda problemen.

Innan jag börjar gräva och beställa nya minnen vill jag först lufta lite funderingar. Hade det varit min egna burk hade jag inte brytt mig, men jag vill inte gärna vara orsaken till en total datorkollaps på jobbet...

Först och främst, är det troligt att det ÄR just minnet som jävlas? Om jag inte minns helt fel så är datorn beväpnad med en Intel Celeron på 1.8Ghz, vilket jag inte tycker borde sega ned burken.

Hur mycket minne behövs tro? Räcker det med 256 Mb, eller ska jag satsa på 512 och i så fall, 1*512, eller 2*256?

Och till sist, burken den sitter i är en Compaq ( :banghead: ), och minnet som sitter i idag är av märket "Micron".

Kommer burken få tuppjuck om jag sätter i ett Kingston eller annat "billigt" märke? Vad ska jag satsa på annars?

Kostnaden är inte av högsta prioritet, bara det fungerar bättre än idag så blir nog chefen nöjd...

//Y

Har dagligen under ett par månaders tid hört mina kolegor klaga över att den dator de (främst) arbetar med är så förbannat slö. Burken används mestadels för att arbeta med butiksspecifika program där prislappar, produktinfo mm hämtas.

Normalt så är det en... 2-3 program igång och en 4-5 explorerfönster uppe (främst till återförsäljare).

I helgen gjorde jag slag i saken och kollade igenom datorn och konstaterade att det t r o l i g e n rör sig om påtok förlite RAM-minne för den maskinen.

Nu sitter det ett 128Mb DDR 266MHz i och jag misstänker att detta är den stora boven.

Och idag fick jag grönt ljus av chefen att försöka åtgärda problemen.

Innan jag börjar gräva och beställa nya minnen vill jag först lufta lite funderingar. Hade det varit min egna burk hade jag inte brytt mig, men jag vill inte gärna vara orsaken till en total datorkollaps på jobbet...

Först och främst, är det troligt att det ÄR just minnet som jävlas? Om jag inte minns helt fel så är datorn beväpnad med en Intel Celeron på 1.8Ghz, vilket jag inte tycker borde sega ned burken.

Hur mycket minne behövs tro? Räcker det med 256 Mb, eller ska jag satsa på 512 och i så fall, 1*512, eller 2*256?

Och till sist, burken den sitter i är en Compaq ( :D ), och minnet som sitter i idag är av märket "Micron".

Kommer burken få tuppjuck om jag sätter i ett Kingston eller annat "billigt" märke? Vad ska jag satsa på annars?

Kostnaden är inte av högsta prioritet, bara det fungerar bättre än idag så blir nog chefen nöjd...

//Y

Ring HP/Compaq och begär svar på kompatibla minnesmoduler.

Du kan nog lasta in 1Gb men har du otur så tvärnitar BIOS.

512mb kan vara en optimal lösning.

Ta reda på hur du får placera minnesmodulerna, fel plats= ingen start eller den hittar bara hälften.

Du slipper förmodligtvis beställa minneskit 2*256mb då det oftast är DDR ECC REG minnen i servers som kräver lite mer speciella saker. Men ta reda på antalet platser å hur dom får bestyckas.

Tillverkaren spelar mindre roll speciellt om det är Intel processor/chipset. Kingston och Viking sitter i TUNGA saker från SUN/DELL/IBM/HP osv..så standarden från dom är inte dåligt.

(Tung=jättedyr och över 20kg) :P

OM det däremot sitter en äldre version av AMD så kan "billiga" minnen ofunka.

Men du hade inte det.

Du "kan" alltid testa att ta ner en maskin och "sno" minnet till en annan maskin för att se ifall det går fortare.

Generellt sett så bör det vara det problemet..

En maskin med processor över 1Ghz har jag aldrig varit med om att den har haft under 256mb minne. Jag skulle lasta in 128mb + 512mb OM bios klarar det. 1Gb finns för en tusenlapp men tror inte trappsteget för er från 640 till 1024mb gör speciellt mkt, det grova hoppet är från 128 till 512mb.

Mjoo glöm inte att du kan vara tvungen att ta "low profile" om du har en SFF (small form factor) låda.

Du ser nog hur högt minneskapseln är eller hur mkt plats den har för att avgöra det.

Guest caj

Precis som tinhead säger, 128 + 512MB, Det borde gör datorn piggare. Ta reda på vad för minne som passar och köp sedan det billigaste märket du hittar :D

Celeron är Intels budget-CPU. Även om 1.8 GHz är rätt bra sprutt så har den inte lika mycket cache-minne eller lika snabb minnesbuss som en Pentium, vilket ofta tvingar den att vänta på minnesuppslagningar.

Jag skulle rekomendera att du köper 2*256. Ofta har man två minneskanaler (fast kanske inte om man har en Celeron) vilket gör att minnen måste sättas i två-och-två. 512 MB klarar du dig dessutom bra på ifall du skulle behöva ta bort det gamla minnet (se nedan).

Och till sist, burken den sitter i är en Compaq ( :Malaj: ), och minnet som sitter i idag är av märket "Micron". Kommer burken få tuppjuck om jag sätter i ett Kingston eller annat "billigt" märke? Vad ska jag satsa på annars?

Minneskontrollern på de flesta moderna moderkort brukar klara av att anpassa sig efter vilket minne som sitter i. Problem uppstår dock lika säkert som amen i kyrkan ifall man har minnen med olika frekvens eller fördröjning i samtidigt. Det kan därför bli nödvändigt att ta bort det gamla minnet för att få det nya att fungera.

Varför inte övertala chefen om att köpa en ny, BILLIG dator? Eftersom ni redan har kringutrustning som skärm, tangentbord etc så skulle kanske den här kunna vara ett alternativ? Jag skulle dock plussa på lite minne så att ni får en halv gig.

Jag vet att Compaq har varit extremt petiga med vad för hårdvara som är kompatibel, så jag skulle tro att risken att datorn flippar ur om ni sätter in minnen av annat märke är ganska stor.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...