Jump to content

barn som utnytjas av fn-soldater i Liberia

Recommended Posts

Absolut inte :banghead::banghead::banghead::banghead: det spelar ingen roll om det så bara är en enda fn soldat eller biståndsarbetare så är det en för mycket, man får hoppas att dessa fähundar upptäcks och att dom faxis blir avskedade, fast det e väl för mycket att hoppas på :banghead::banghead:

http://www.expressen.se/index.jsp?a=580435 :banghead: såhär kan det ju inte hålla på

Kvällsjournalistik när den är som... ja, välj själva.

Vad står det egentligen i artikeln? Det sker övergrepp, sen rabblar dom upp en herrans massa grupper som har begått detta.

Rädda Barnen verkar ju ha kommit fram till att även biståndsarbetare mao de själva står för övergreppen.

Expressen väljer att fokusera på FN-soldaterna.

Vad gäller själva ämnet. Knappast något nytt under solen. Helt förkastligt av dem som utför det.

Jag hoppas och tror dock att svenska soldater inte sysslar med sånt här.

Jag är inte ett dugg förvånad att Expressen focuserar på FN-soldater, det har dom alltid gjort ända tillbaka till Bosnien så fort det var något så är det Expressen som smuttskastar "oss" :banghead:

Förbannad Expressen, jag köper aldrig den tidningen.

ang expressen kan jag bara hålla med även den andra blaskans innehåll kan oxå disk, dock kan det tyvärr vara så att det ligger sanning i deras påstående, även bland fn-soldater finns det rötägg :banghead:

håller helt med gff

sluta fokusera på att expressen lägger mest vikt vid FN-soldater, om detta förekommer så förtjänas kritiken, nån grupp måste det fokuseras på eftersom de faktiskt vill sälja och det är väl inget som expressen är ensamma om?

nyheten hade ju knappast att det hade varit ett lika berörande repportage om det bara stått "Folk utnyttjar flickor"?

självklart är det ju synd att just Fn drabbas men lägg mer vikt vid att fördömma dessa vidriga handlingar istället för att gnälla på en sådan, i det här fallet, småsak

Edited by victor_r

Det är en småsak ja.

Men var är nyhetsvärdet? Dom kravsar ihop en JÄTTEgrupp människor och påför dem anklagelser som inte är direkt nya under solen.

Att någon utsetts för övergrepp är direkt avskyvärt, men blir man förvånad över att sånt sker bör man nog ändra sin nyhetsinhämtning.

dock kan det tyvärr vara så att det ligger sanning i deras påstående, även bland fn-soldater finns det rötägg :banghead:

Förvisso......

MEN det är inte upp till Expressen att avgöra detta utan en grundlig undersökning av FM.

"veckopressen" är inte trovärdig nog att tas på allvar.

Det är en småsak ja.

Men var är nyhetsvärdet? Dom kravsar ihop en JÄTTEgrupp människor och påför dem anklagelser som inte är direkt nya under solen.

Att någon utsetts för övergrepp är direkt avskyvärt, men blir man förvånad över att sånt sker bör man nog ändra sin nyhetsinhämtning.

Tja de hade väl en spalt över och så sa brittiska rädda barnen så precis så påpassligt.

Verkar dock som att de har ett jättejobb framför sig. Problemet ligger ju i flera faser och det handlar ju om år, år och år av svettigt arbete innan de värderingar som de flesta av oss i västvärlden har blir accepterade där. Exempelvis så sker ju dejting iform av att man "köper" sin flickvän och säkerligen de flesta av de stackars barnen som blir utnyttjade gör det säkert av fri vilja för att få det bättre ställt. Blir ju inte mindre hemskt för det men låter ju uppenbarligen som att det i alla fall sker mot flickornas vilja. Så värderingar, fattigdom och utbildning är stora saker som Rädda Barnen måste ta tag i innan detta kan stoppas.

Men är ÖVERTYGAD om att kvällstidningarna inte vill belysa att det till 99,99% säkerhet inte rör sig om svensk personal! Och blir upprörd när man tänker på att de inte gör det bara för att det har ett högre nyhetsvärde om läsarna tror att det kan vara svensk personal!

Nej vi skulle ta och stänga in alla sensationsjournalister i Big Brother huset och sen helt sonika slänga nyckeln!!

:D

Inget nytt under solen. Sant.

Men. Det är så fruktansvärt jävla vidervärdigt så det vänder sig i magen. De människor som är ditsända för att hjälpa när du håller på att förgås av torka, krig, övergrepp och splittring, den grupp människor du investerat allt hopp i när förvivlan hotade att krossa dig, visar sig också begå övergrepp.

Jag skulle nog inte se dem som bättre än en invasionsstyrka.

Jag tycker att det är BRA med medialt fokus på denna grupp av människor som åker ut för att bistå människor på detta vis. Det tvingar världens beslutsfattare att verkligen se till detta problem (som - antagligen för alltid - ärrar människor)

Det är fullständigt oacceptabelt att detta försegår! Det kan inte accepteras "rötägg" i en sådan organisation.

Edited by skaya

dock kan det tyvärr vara så att det ligger sanning i deras påstående, även bland fn-soldater finns det rötägg :Malaj:

Förvisso......

MEN det är inte upp till Expressen att avgöra detta utan en grundlig undersökning av FM.

"veckopressen" är inte trovärdig nog att tas på allvar.

Det är väl aldrig FM som varit under attack. Svenska kontingenten står utanför listan av de som anklagas... Så jag antar helt sonika att det var en felskrivning från FN.

Vem ska inte "meddela" oss om dylika saker om inte veckopressen (som jag väljer att kalla dagspressen). Visst, världen genom någon annans lins. Men det är trots allt upp till oss att tolka... Och jag tolkar det som att något står fel till i Liberia. Feltolkat?

Något är jävligt fel, givetvis skall det skyldiga inför rätta omedelbums.

Min lilla utsvävning om Expressen blev helt knas, var egentligen enbart menat som OT. Ber om ursäkt om det misstolkats.

Det är kanske så att FN får ta sig en tankeställare på vilka länder man skickar till ett annat land.

Med risk att stoppa huvudet i getigboet måste jag nog säga att soldater från Nigeria, Bangladesh, Nepal, Ghana och Pakistan inte håller samma klass på moralen som västerlänningar gör.

Nu säger jag inte att dom är sämre människor, men dom lever i en annan värld mot vad vi gör, och har därför andra tankegångar än oss.

Under LA02 hittade tex bangladesharna en tjuv på sin camp. Vad vi fick höra, slogs tjuven ihjäl och eldades upp ... Av FN-trupp ...

Nigerias FN-rupp kom på en bensintjuv, han jagades ut i vattnet och sköts ...

Kan vara rykten. Men vi fick informationen på vår plutonssamling.

Edit:stavfel

Edited by ugly

• 6 months later...

Som flera säger inget nytt under solen...

Jag förstår att man blir upprörd men ska man vara lite krass så är ju detta en företelse som händer även här hemma i trygga Sverige allt som oftast.

Lägger man till att möjligheten att komma undan med en sådan handling är större ute i en laglöst missionområde tillsammans med det faktum att saker som grupptryck, fysisk och psykisk stress, avsaknad av möjliheter att få utlopp för frustration och soldatyrkets inneboende machokultur tillsammans med bristande utbilding och kontroll så ökar risken att någon gör något som han (troligen oftast killar?) innerst inne vet att det är fel.

Att det vid några tillfällen varit svenska soldater inblandade i sådan här är tragiskt som f_n och det ger en stämpel som vi som fd peace-keepers i stort får lida för allt för ofta när man pratar med utomstående även om det inte handlar om svenskar eller soldater från "väst" nu.

Som småbarnsförälder till en liten dotter kan jag inte läsa om sådant utan att må dåligt...

Andra exempel på detta..

Brittiska soldater i Kenya

Brittiska soldaters våldtäkter av Argentiska soldater efter falklandskriget (läs Max Hastings bok)

Amerikanska soldet i Irak

osv osv..

ger ett annat sätt att se på Dag Hammarskölds.

"Peacekeeping is not a job for soldiers – but only soldiers can do it!"

/b

"– Många som söker sig till FN är personer utan familj och utan band till någon."

Från den här artikeln:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,944187,00.html

Jag vet inte med er, men jag anser att åtminstone de flesta av oss svenskar i FN-tjänst har familj och särskilt band till någon... Hur avsaknad av familj och "band till någon" skulle hänga ihop med övergrepp har jag också svårt att förstå.

Tja... Känns inte direkt som en nyhet...

Detta var lite allmänt känt under LA01, då papphatts-länder deltar blir det lite sådär. Det är väl lite av problemet med FN. Alla får vara med och leka, och tyvärr så håller inte alla länder samma klass. Hälften av de truppbidragande länderna har ju inbördeskrig.

Att svenskar skulle vara inblandade är för mig helt otänkbart. Mina 10 cent skulle jag nog sätta på Nigeria eller motsv. Enda skillnaden på dom och ex-figthers är enhetlig uniform.