Jump to content

FN lämnar sopberg efter sig [SvD]


Recommended Posts

  • Forumsledning

FN lämnar sopberg efter sig [svD]

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12595123.asp

 

Min personliga erfarenhet är att vi svenskar som har kommit väldigt långt i vårt kretsloppstänkande här i Sverige snarare är lite väl naiva i utlandsstyrkan väl på plats i andra länder. Vi tror att det bara sortera flitigt sen ringa den lokala pappersåtervinningen och batteriinsamlarna som ju bara "måste" finnas?!

 

Nu är ju det ju inte rikigt så att återvinning i industrialiserad form är något som är givet i alla länder.

 

Så även om svenskarna samlade och sorterade sopor i olika kärl som hamnade ganska mycket i samma hög när väl sopbilen hämtat det.

 

Tvätta bilen 2-3 ggr per dag a' 15 minuter med dricksvatten

Det där med att slösa med "dricksvatten" kan jag hålla med om. (Normalt är lokalbefolkningens dricksvatten inte samma som soldaternas)

I början vill de flesta officerare att soldaterna skall tvätta bilen efter VARJE körning så att de glänser, precis som hemma på regementet. Dock utan en tanke på vilka påföljder det kan ge om det inte UTRYCKLIGEN getts order om att INTE tvätta. Det brukar ta nån vecka innan folk börjar inse att vattnet tar slut och order kommer ut ner till Plutoncheferna.

 

 

1. Det går åt mycket vatten som i sin tur kan leda till vattenbrist.

(Ex. Bilen tvättas varje dag i ca 15 minuter, men ingen koppling kan göras till ordern om att varje soldat bara får duscha i 50 sekunder pga vatten brist då ingen uttrycklig order om att INTE tvätta fordon utgått.)

2. Det sticker i ögonen på lokalbefolkningen om de ser att bilarna kommer nytvättade varje dag medan de själva knappt har till matlagning.

 

För vissa är dock tanken på att ha en glänsade bil att visa upp för andra nationer betydligt viktigare än att hushålla med resurserna och värna om natur och lokalbefolkning. Annars kan vi ju inte visa på hur preussiska de svenska soldaterna är som minsann kan putsa och feja lika bra som britter och andra yrkessoldater. :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Nu var det ju inte BARA det svenska förbandet man menade.

Som tur är var inte rubriken lika skandalöst satt som vissa andra tidningar skulle sätta. "Svenska FN-truppen lämnar sopberg efter sig" eller liknande.

 

Helt klart är sophantering och användning av kemikalier något man bör tänka på. Och att svensk personal blir varse hur man agerar i en miljö som har mer begränsade resurser än ett svensk regemente. Ibland kan det ju dock kännas lite konstigt att man promt skall sortera in i detalj (papper, läskburkar, platsförpackningar, metall, etc) när man vet att det hamnar i samma hög medan lokalbefolkningen inte sophanterar alls utan eldar upp sakerna med giftiga ångor till följd.

Link to comment
Share on other sites

Ett förtydligande: soptippen ligger inte vid Camp Clara, det vet jag eftersom det är jag som tagit bilden i SvD.

Jag var med i förtruppen för LA01 och jag skickade hem en rapport tidigt till ATK om avfallshanteringen och avloppshanteringen. Det som står i artikeln kommer till stor del från mina tidgare rapporter. Men avfallstippen ligger ca. 7 - 8 km från campen vid Somali drive (om det säger något) och det var en ordinär familjegård där man tog emot avfallet som markutfyllnad ut mot träskmarkena kring tomten. På framsidan hade säljbara grejor utställda.

 

Det är bra att detta uppmärksammas genom media, för internt genom FM händer inte så mycket. Ofta blir det dyrt och sent om det händer nåt. För att lösa avloppet skickade FM ner ett avloppsreningsverk med fratkflyg, rätt billigt. Det hade ju blivit lite billigare om man skickat det med båten istället. Att skicka ut en mission föregås av månader av planering och om FM använder de resurser de faktiskt har internt så kan man lösa mycket redan innan man lyfter. Ställ rätt frågor till folk på platsen innan man åker och öppna plånboken så man får med sig rätt grejor.

Link to comment
Share on other sites

För vissa är dock tanken på att ha en glänsade bil att visa upp för andra nationer betydligt viktigare än att hushålla med resurserna och värna om natur och lokalbefolkning. Annars kan vi ju inte visa på hur preussiska de svenska soldaterna är som minsann kan putsa och feja lika bra som britter och andra yrkessoldater. :blink:

 

Bah, underredsbehandla dem även på ovansidan så de blir underhållsfria.

Link to comment
Share on other sites

Ett förtydligande: soptippen ligger inte vid Camp Clara, det vet jag eftersom det är jag som tagit bilden i SvD.

Jag var med i förtruppen för LA01 och jag skickade hem en rapport tidigt till ATK om avfallshanteringen och avloppshanteringen. Det som står i artikeln kommer till stor del från mina tidgare rapporter. Men avfallstippen ligger ca. 7 - 8 km från campen vid Somali drive (om det säger något) och det var en ordinär familjegård där man tog emot avfallet som markutfyllnad ut mot träskmarkena kring tomten. På framsidan hade säljbara grejor utställda.

 

Det är bra att detta uppmärksammas genom media, för internt genom FM händer inte så mycket. Ofta blir det dyrt och sent om det händer nåt. För att lösa avloppet skickade FM ner ett avloppsreningsverk med fratkflyg, rätt billigt. Det hade ju blivit lite billigare om man skickat det med båten istället. Att skicka ut en mission föregås av månader av planering och om FM använder de resurser de faktiskt har internt så kan man lösa mycket redan innan man lyfter. Ställ rätt frågor till folk på platsen innan man åker och öppna plånboken så man får med sig rätt grejor.

 

Ett problem där är också att soporna inte alltid kommer till den avsedda platsen. Satt i vakten när MP kom och frågade lite om tiderna för sopbilen. De åkte nämligen inte till avsedd plats, utan till en icke avtalad som låg närmnare. Påföljden som jag såg av det hela var att MP jagade efter dem och pratade (skällde ut?) med dem. Orsaken till att de åkte till den närmare platsen kan man ju spekulera i. Någon annan ska få första tjing på soporna, spara in på bensinen, lathet att åkte lite längre och bökigare sträcka, etc.

Kontentan är att man iaf är medveten om problemet.

 

En sak man i Liberia skulle kunna göra bättre är att informera de olika länderna vad de har att tjäna på källsortering. Om man från början rensar ut metaller mm, så kan man med stor säkerhet sälja den på den inhemska Librianska skrotmarknaden.

Det hela är hyffsat enkelt och kan ge ett litet tillskott i kassan för de fattigare bidragarländerna.

Kanske det som är en av tankarna med att sverige ska få ta tag i den typen av utb.

 

Personligen tycker jag den svenska källsorteringen i Liberia är under all kritik, ur svensk synvinkel. Kan inte direkt minnas att man gjorde det annat än med kemiska ämnen. Kanske det finns ett fult tänk på att folk endå "källsorterar" det på soptippen när de letar efter värdesaker iform av skrot etc.

Kanske pga av att det var en hyffsat tidig mission jag var på, eller att man inte tänkt vara i Liberia så länge så det skulle vara värt att sätta igång källsortering, kan ha varit orsaken till avsaknaden.

I Kosovo vill jag mig minnas att det under båda missionerna var samma källsortering som hemma på regementena.

Link to comment
Share on other sites

(---)

För vissa är dock tanken på att ha en glänsade bil att visa upp för andra nationer betydligt viktigare än att hushålla med resurserna och värna om natur och lokalbefolkning. Annars kan vi ju inte visa på hur preussiska de svenska soldaterna är som minsann kan putsa och feja lika bra som britter och andra yrkessoldater. :lala:

Jag kanske är ute och cyklar, men jag kan väl se två åtminstone två anledningar till att hålla bilarna rena:

 

1. Force Protection: många hävdar att förband som ser skärpta ut löper mindre risk att bli påhoppade. Om det är sant vet jag inte, men det kan ju vara en anledning till att inte köra runt i genomskitiga fordon.

2. Funktionsduglighet: att hålla fordonen rena är förmodligen ett bra sätt att hindra lera och smuts från att krypa in i känsliga system.

 

Sen ska man nog inte förneka att Preussen-faktorn också har viss betydelse, särskilt om det finns unga och ambitiösa officerare i styrkan. Frågan är vad som är en lämplig renlighetsnivå?

 

Finns det inte vattensnåla biltvättar som recirkulerar vattnet, förresten? För att spola bilen behöver man ju inte ha drickskvalitet på vattnet. Ett enkelt filter borde kunna spara stora vattenmängder. Eller finns det bättre sätt att tvätta bilarna? Svamp och hink?

Link to comment
Share on other sites

Finns det inte vattensnåla biltvättar som recirkulerar vattnet, förresten? För att spola bilen behöver man ju inte ha drickskvalitet på vattnet. Ett enkelt filter borde kunna spara stora vattenmängder. Eller finns det bättre sätt att tvätta bilarna? Svamp och hink?

 

Bakterier ääälskar slutna biltvättar, särskillt i ett varmt land som Liberia.

Vid varje tvättning bildas det en areosol dimma, liknande den man hade i mat butiker på frukt, som genererade Legionella.

Att hälla i Hevy Duty bakteriedödande medel, är inte heller bra för tvättgubbarna att dra i sig, genom den fina dimma som ovan nämnts. :D

 

Fordonen måste ju vårdas på ngt sätt, men hur?

Link to comment
Share on other sites

2. Funktionsduglighet: att hålla fordonen rena är förmodligen ett bra sätt att hindra lera och smuts från att krypa in i känsliga system.
Att med högtyckstvätt trycka in vatten och smuts i känsliga system eller bara under lister och i hålrum kan inte heller vara bra. Spolyxorna brydde sig inte särskilt mycket om vad det var de sprutade vatten på. På en tidigare arbetsplats där detta genomfördes dagligen blev bilarna rostiga (på utsidan alltså) på bara något år. Det är dessutom skillnad på en bil som är täckt i lera ända upp till takräcket och en som endast är dammig av att ha åkt på grusväg. I det senare fallet borde det räcka med att bara tvätta rutorna, men tyvärr har jag inom FM inte sett den utrustning som finns på varenda mack.
1. Det går åt mycket vatten som i sin tur kan leda till vattenbrist.

(Ex. Bilen tvättas varje dag i ca 15 minuter, men ingen koppling kan göras till ordern om att varje soldat bara får duscha i 50 sekunder pga vatten brist då ingen uttrycklig order om att INTE tvätta fordon utgått.)

Tyckte vi hade ett vettigt system på Bifrost. När vattenbilen kom började de med att fylla upp tankarna till hygbarrarna (har glömt om det var 2 x 10 eller 2 x 20 kubik). Hade de något vatten över fyllde de därefter på tanken vid spolplattan. Alltså kunde vi aldrig drabbas av att man tvättat bilarna för mycket. När vi hade var vattenransonering berodde det på ett läckage som gjorde att ungefär hälften av vattnet i tankarna tog slut på ett dygn. Skulle inte bli förvånad om det fungerade annorlunda på CV, där skulle vi ju dra ner värmen i bostadsbarackerna samtidigt som det även nattetid var tänt i hela stabshuset och datorer var igång trots att ingen var där.

Link to comment
Share on other sites

Bäst vore att soporna togs med hem... [svD]

Denna börjar jag undra över. Låter inte som varken ekonomiskt eller miljömässigt tänkande :Malaj:

 

Men jag anser att fredsbevarande trupper i ett annat land ska göra det de kan (inom rimliga gränser) för att inte landet ytterligare en gång blir "våldtaget"... Krävs inte mycket, lite tänk och någon order...

Edited by paananen
Link to comment
Share on other sites

Bakterier ääälskar slutna biltvättar, särskillt i ett varmt land som Liberia.

Vid varje tvättning bildas det en areosol dimma, liknande den man hade i mat butiker på frukt, som genererade Legionella.(---)

Ooo, en fin dimma med miljontals små smitthärdar i nanoformat att andas in... hugha!!! :wacko:

 

Ok, låt oss skyndsamt glömma det förslaget...

Link to comment
Share on other sites

Jag vet med bestämdhet att spilloljor, batterier och annat miljöfarligt avfall transporterades till Sverige från Kosovo under 2003 med lastbil. Anledningen till att man inte lät någon firma på plats ta hand om avfallet var just att man inte kunde garantera (mha bla certifieringar) att det skedde på ett korrekt sätt (och inte bara dumpades i Graccasjön).

 

Lastbilarna skulle ändå hem till Sverige och i mån av plats skickades sådant hem med ojämna mellanrum.

 

Hur det var i Liberia ska jag låta vara osagt. Jag kommer i alla fall ihåg att vi samlade in batterier och oljor, men vart det sedan tog vägen vet jag inte. De var i alla fall sällan med på de Cargo Manifest som jag "råkade" se ;)

 

/Dexter C Foliehatt

Link to comment
Share on other sites

Hur det var i Liberia ska jag låta vara osagt. Jag kommer i alla fall ihåg att vi samlade in batterier och oljor, men vart det sedan tog vägen vet jag inte. De var i alla fall sällan med på de Cargo Manifest som jag "råkade" se ;)

 

/Dexter C Foliehatt

 

Under LA03 hade vi på reptroppen ett förråd av spillolja som samlats upp sen LA01, det var ganska mycket kan man ju säga. Vi hade, som du säger, inte avsikten att lämna detta till FN trots att de _ska_ ta hand om det på ett miljövänligt sätt: vi ville skicka hem det till Sverige. Men efter halva missionen och LogOff fortfarande inte lovat något för transport av detta så tog chefen för reptroppen tag i det och fick FN att hämta det.

Jag minns fortfarande min chefs ansiktsutryck efter att hon frågat chefen för den här FN-transportlastbilen hur de skulle ta om hand om det och han svarade "Vi tar hand om det på ett miljövänligt sätt", helt enligt boken, medan hans last-gubbar stod bakom och flinade.

 

Förrådet av spillolja hölls inne i Hotel Africa och var ett problem eftersom vi skulle flytta ur hotellet.

 

En parentes är att vi under missionen skickade hem ett stort antal kompletta band för cv90, gamla band från LA01/LA02, MED FLYG.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...