Jump to content

Alkohol..

Ing

Recommended Posts

http://www.systembolaget.se/svenska/om/alkrisk/student.htm

Systembolagets sida om hur studenter intager alkohol. Riktigt läsvärd.

Har hört från LRRP hur det fungerade "over there", och jag är nästan på att få samma system här också. Alkohol och grönkläder går inte ihop på något sätt.  Att befälen talar om att de i princip accepterar hur mycket alkohol som helst, bara det är utan uniform och utanför kasernområdet och tjänstetid gör det hela än värre tycker jag. "Häll upp, drick upp, ställ upp" är vad vi fick höra. Ett tillägg till det hörde jag också: "jaja, jag skiter i hur ni mår, bara ni inte står och spyr över mina kängor på morgonvisitationen".  Vet inte hur det fungerar på ställen med "riktig" vakt, uppe hos oss stod ju grinden uppen hela dygnet, vilket kanske underlättade ragglandet lite.    Era åsikter i ämnet?

Ett par citat från systembolagets sida:

"30 starköl

Drygt var tionde student (13%) drack så mycket att de ansågs ha en mycket hög alkoholkonsumtion. På denna nivå drack studenterna alkoholhaltiga drycker i en sådan mängd att det för kvinnorna motsvarar mer än 55 cl starksprit per vecka och för männen mer än 75 cl. Men många drack så mycket som 125 cl eller mer. 125 cl starksprit motsvarar ungefär 30 flaskor starköl."

"En alkoholkonsumtion som motsvarar 72 cl starksprit i veckan blir under ett år till exempel 936 flaskor starköl. Det motsvarar 145 000 kilokalorier. Det i sin tur motsvarar 850 wienerbröd. För att bli av med det extralasset räcker det med att - i maklig takt - jogga en runda på ungefär 2 990 kilometer.

Bara som exempel:  Starta vid domkyrkan i Lund, ta därifrån närmaste väg till Göteborg. Spring sedan österut till Jönköping. Sedan bär det iväg i rask takt norrut genom: Linköping, Norrköping och Örebro. Därefter utan uppehåll till: Stockholm, Uppsala och Gävle. Därefter kutar du vidare norrut rakt igenom Sundsvall, längs med kusten i Ångermanland. Upp till och förbi: Umeå, Skellefteå och Piteå. Stanna inte där. Du har nu bara en liten bit kvar till Luleå. Pusta ut...  Spring sedan hela vägen ända tillbaka till Göteborg. Så kan du lätt bli av med 145000 kilokalorier."

Angående vakten,

hos oss så slängde de folk i fyllecell om du var för vinglig på benen när du gick igenom grinden.

Vi hade nämligen haft problem med det här och Överste Klintäng meddelade sonika att om inte allt bråk på stan och okontrollerat fylleri upphörde inom en vecka så var all nattpermission på vardagar indragen för resten av utbildningåret samt överraskningsvisitationer av vakter och befäl på nätterna på logementen och alkotester på morgonuppställningen.

Punkt Slut inga frågor.

Tror fanken det hade effekt.

Det gäller att ta i med hårdhandskarna.

Eller så kan man ju ligga inne på en plats så långt bort från närmsta utskänkningsställe att man aldrig i princip får chansen att gå ut. Förutom en gång...

"Kung i baren, kung dan efter" lät det när vi hade vår morgonlöpning klockan tidigt morgonen efter. Muntra miner.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...