Jump to content

Vaktvapen i "civila områden"


Psilander

Recommended Posts

På vilket sätt hade han tänkt sig att det skulle förkorta tiden till skott?

Det går marginellt snabbare att göra mekanismrörelse på en redan uppspänd Mausermekanism än om du även spänner upp fjädern i samma rörelse. Men någon större skillnad gör det inte.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Alltså, rätta mig om jag har fel här (jag har ingen mauser framför mig nu utan går på minnet), men nog är det väl ändå så att det är avtryckar stången som hakar upp på spänntanden?

Alltså, när man gör laddrörelse så slackar man slagfjädern under den bakåtgående rörelsen för att sedan spänna den igen när avtryckarstången hakar upp på spänntanden?

 

Det borde innebära att hur man än gör så får man spänna upp slagfjädern i laddrörelsen, oavsett om man har spänt upp den över ett tomt patronläge.

Link to comment
Share on other sites

FEL FEL FEL.... Jag kan ha fel alltså... Den förbli spänd så länge du inte pillar på avtryckarn.

 

Nu har jag inte hållt i en sådan på länge dock men mina jaktvapen är på detta sättet.Och jag TROR att det är så ELLER hoppas. :Malaj:

 

 

MVH

Olaevil

 

 

Tackar @106 ödmjukast för informationen som är ganska ringrostig på Mausern.

Edited by olaevil
Link to comment
Share on other sites

Det borde innebära att hur man än gör så får man spänna upp slagfjädern i laddrörelsen, oavsett om man har spänt upp den över ett tomt patronläge.

Inte om du har säkringen i mittenläget (säkrat, rörligt slutstycke) då är tändstiftet låst.

 

FEL FEL FEL.... Jag kan ha fel alltså... Den förbli spänd så länge du inte pillar på avtryckarn.

Inte om säkringen står i läget osäkrad, då slackas fjädern när man drar tillbaka slutstycket.

Det är om man tar isär vapnet i osäkrat läge (fjädern slackad) det blir fel. Fjädern ska vara spänd när man tar isär slutstycket och det kan den bara vara om vapnet är säkrat, men om säkringen står i läget säkrat slutstycket låst blir det lite jobbigt att få ut slutstycket ur vapnet.

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

Alltså, rätta mig om jag har fel här (jag har ingen mauser framför mig nu utan går på minnet), men nog är det väl ändå så att det är avtryckar stången som hakar upp på spänntanden?

Alltså, när man gör laddrörelse så slackar man slagfjädern under den bakåtgående rörelsen för att sedan spänna den igen när avtryckarstången hakar upp på spänntanden?

 

Det borde innebära att hur man än gör så får man spänna upp slagfjädern i laddrörelsen, oavsett om man har spänt upp den över ett tomt patronläge.

 

Det stämmer som du säger men, eftersom slutstycket är fjäderbelastat när tändstiftet är upphakat trycks det bakåt av fjäderkraften vilket gör att det åker bakåt snabbare och enklare.

Framåt är det däremot ingen skillnad.

Detta gör alltså att man tjänar nån millisekund på att ha mekanismen uppspänd även om ingen patron finns i patronläget, vilken praktisk skillnad det gör, tja, you tell me. :)

 

The Swede :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Jag sköt aldrig med vapnet upphakat på detta sätt, och vet inte hur stor betydelse det skulle fått i praktiken. Som Sweede säger; man tjänade nog ganska lite på detta. Hur som helst kändes det fel att gå med uppspänd mekanism, men visst kände man skillnaden vid plundring och man skulle säkert fått lite eld i baken, det är ju trots allt lite fippligare med mausern.

Link to comment
Share on other sites

Någon skrev tidigare att de hade tränat med mausern och resultaten var:

 

på 10 sekunder gå från oladdat till att ha avfyrat 2 skott och ha ett i loppet.

Enkel matematik ger 3 sekunder till första skott och 3 sekunder mellan skott. Ungefär.

 

Motsvarande på ak5:

Skulle bli förvånad om det tar 3 sekunder till första skott, troligtvis kortare för en tränad skytt.

Tid mellan skott: i P läge är tiden den tid man hinner ta sikte igen, < 1 sekund skulle jag tippa på.

Skulle de vara riktig panik och lägesomkopplaren går ner till A, tid mellan skott är då 0.1 sekund.

 

Svårt att slå med en mauser, om vi snackar tid till skott och motsv.

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig högvaktat och det var bra många år sedan jag pillade på mausern.

Men jag vill minnas att både K-pist och AK4 förr i tiden tvingades ha säkringsbleck(ak4 dessutom enkelskottsomställare) vid vakttjänst. Finns det något liknande till AK5?

Hade femman under värnplikten och då fanns inget säkringsbleck, å andra sidan fanns det knappt lösskjutningsanordningar heller! :clap:

Fast jag har ju iofs aldrig sett nåt sånt inom HV, det har kanske försvunnit helt?

/Gammal Bolle

Link to comment
Share on other sites

Vi använde säkringsbleck i HV så sent som i våras.

Till vadå?

Högvakt eller "vanlig" skyddsvaktstjänst eller kanske nåt annat? Har ni fått ut blecken och enkelskottsomställaren?

 

@Nifelhel:

Är inte det lite märkligt? Använder man AK5 utan patron i loppet då, samtidigt som AK4 går "one-up" men med den lilla plåtbiten som extra "säkring" istället?

 

/Bolle

Link to comment
Share on other sites

Vi använde säkringsbleck i HV så sent som i våras.

Till vadå?

Högvakt eller "vanlig" skyddsvaktstjänst eller kanske nåt annat? Har ni fått ut blecken och enkelskottsomställaren?

Säkringbleck ska användas även vid vakttjänst. Tydligen har Hv på sina håll fått ut ett personligt säkringsbleck istället för att behöva plocka ut det vid varje tillfälle.
Är inte det lite märkligt? Använder man AK5 utan patron i loppet då, samtidigt som AK4 går "one-up" men med den lilla plåtbiten som extra "säkring" istället?
Stämmer. Även kpisten hade säkringsbleck och bars säkrad (uppspänt med magasin i vapnet).
Link to comment
Share on other sites

Jag kan väl egentligen inte tillföra mycket till debatten, förutom ett par funderingar.

 

Den wobblande 5,56mm kulan borde ju genom sin rörelse överföra mer energi till målet, och således ha mindre energi kvar på utvägen. Risken för att man vådabekämpar ett mål hundra meter bakom det avsiktliga målet minskar med andra ord jämfört med en kraftigare ammunitionstyp som lämnar ett prydligt ut och ingångshål i målet, eller yrar jag?

Anledningen till att man öppnar eld måste ju rimligtvis vara att målet utgör ett så stort hot att anan form av våld inte räcker för att stoppa individen, och då måste det ju vara bättre för vakt och kung att förövaren omedelbart oskadliggörs, än att denne får extra tid på sig att utföra planerad handling.

Vad jag förstår så har de flesta vådabeskjutningar i samband med högvakt skett då vissa vpl helt plötsligt glömt bort grunderna för vapenhantering och förväxlat sina Ak 5 med leksaker. Mängden civila som varje år blir dödade av militär vakt, av misstag eller genom berättigat eldöppnande är fösvinnande liten, för att inte säga obefintlig, eller har jag missat något?

 

Skulle det nu vara så att man inte litar på att soldaterna som vaktar kan hantera sina vapen på ett ansvarsfullt sätt så att vådabekämpande undvikes, vore det inte då bättre att ge soldaterna den erfoderliga träning som krävs för att vi ska kunna lita på att vakttjänstgöringen sker på ett korrekt sätt av rätt tränad personal, istället för att kringgå problemet genom att ge vakterna beväpning som för att lindra effekterna av vådaskott saknar tillräcklig kraft för att stoppa en angripare?

 

mvh

Erik G

Link to comment
Share on other sites

Erik_G

Jag tyckte att du hade mycket bra i ditt inlägg. Hållar faktiskt med om allt.

 

Dock bara en fundering till om den vibblande kulan. I och med att den vobblar så borde väl det vara större risk för att kulan bryter sin raka linje och går ut på ett oplanerat ställe i kroppen. Och därför kan gör att större problem då man inte bara måste ta hänsyn till vad som finns bakom, utan även vad som finns i sida.

 

Jag har själv sett hur jaktkulor totalt kan byta riktning i en kropp och bryta sin linje med nästan 90 grader.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Som jag ser det är den stora nackdelen med Ak5:an att den blir för klumpig vid ingripanden som inte behöver vapenmakt.

 

-Klipp-

 

Komplement till pistolen bör vara batong eller sabel. Det skulle i alla fall se snyggt ut med sabelbeväpnade högvakter.

 

Olika beväpning för olika posteringar och tidpunkter under dagen? Batong räcker väldigt långt i de flesta fall och om någon cermoni-intresserad vill göra någon batongdrill så finns det en lång tradition av det internationellt.

 

En skarpslipad sabel är ett utmärkt sätt att döda/skada/lemlästa det mesta levande upp till större köttdjur och med tur/otur så kan man skada större djur än så. Polisen blev av med sina oslipade sablar för att de ställde till för stora skador även om praxis nog var att slå med flatsidan i de flesta fallen då en sabel i alla fall ställer till med rejäla skador även om den inte är slipad.

 

Effektivast vore iofs att skicka samtliga som går högvakten på en guideutbildning med avseende på slottet och närliggande områden och låta dem leda turistgrupper istället.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Har någon i högvakten avlossat sitt vapen under tjänst? :clap:

 

Har hänt. Enligt dåvarande garnisonschefen var det en post som satte ett varingsskott i en pilsnerhäck när raggarna blev för närgångna. Inträffade på 80-talet, vet dock inte om det är sant.

Link to comment
Share on other sites

"Har hänt. Enligt dåvarande garnisonschefen var det en post som satte ett varingsskott i en pilsnerhäck när raggarna blev för närgångna. Inträffade på 80-talet, vet dock inte om det är sant."

 

 

Nu blir jag konfunderad. Du säger att det har hänt, i nästa mening så vet du int om det är sant.

 

Med andra ord, du har hört någon säga att det har hänt men du vet egentligen inte.

 

// Roninn gnällig petitess kontrollant

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite fundersam, för ni tycks ha missat en av de stora problemen med vakttjänstgöring i stadsmiljö i fredstid. Nämligen vad som finns bortom det eventuella målet. Med en AK5:a i stenbebyggelse (som i exemplet med högvakt på slottet) så är problemet inte jättestort, men med en AK4:a i villamiljö är det ett elände.

 

Hur många villor kommer en kula att passera innan den tar stopp, och hur många matlagande hemmafruar, läxläsande ungdomar och annat civilt folk finns i dessa hus?

 

I ett sånt sammanhang finns det definitivt ett behov av alternativ beväpning, men alternativet är inte en gammal mauser vars enda fördel kan sägas vara att man sprider mindre skrot under en viss given tid (med ungefär samma penetration).

 

Alternativet är ett vapen med pistolammunition (utöver eventuella non-lethal vapen). För Hv med AK4:an torde HK MP5 vara ett rimligt alternativ med tanke på dess likhet i konstruktion och handhavande. Fast det är väl att hoppas på för mycket...

 

Personligen älskar jag 45:an, men den verkar ju vara på väg ut, så...

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite fundersam, för ni tycks ha missat en av de stora problemen med vakttjänstgöring i stadsmiljö i fredstid. Nämligen vad som finns bortom det eventuella målet. Med en AK5:a i stenbebyggelse (som i exemplet med högvakt på slottet) så är problemet inte jättestort, men med en AK4:a i villamiljö är det ett elände.

 

...

 

Alternativet är ett vapen med pistolammunition (utöver eventuella non-lethal vapen). För Hv med AK4:an torde HK MP5 vara ett rimligt alternativ med tanke på dess likhet i konstruktion och handhavande. Fast det är väl att hoppas på för mycket...

 

...

Jag tror att du hoppas för mycket.

Kan du ge meig en bra anledning till att byta ut hela arsenalen så fort det blir skarpt med hänsyn taget till att de vapen vi övar med är för kraftiga?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Apropå k-pist till vakttjänst osv. MP5 lär vi aldrig få men varför inte göra som Colt gjorde med sin M-16. I med en magasinadapter för 9 mm mag och byt ut överdelen av vapnet. Vips så har du en Colt mod. 635. En liknande anordning till Ak-5 borde ju vara billigare att ta fram samt att det inte behövs lika mycket träning för ett helt nytt vapen.

Link to comment
Share on other sites

Ända kassa med ak5 är bajonettfästet, tvingas en skydsvakt skjuta så är hotet förmodligen så högt att civila i närområdet ändå är i större fara än en ev. vilsen 5,56mm. Buset brukar skita i allmänheten.

 

Men jag har fortfarande inte fått svar på min fråga om bajonettfästet är hållbart för närstrid? Risken för tredje person är ju i princip noll med pipstöt..

Link to comment
Share on other sites

Men jag har fortfarande inte fått svar på min fråga om bajonettfästet är hållbart för närstrid? Risken för tredje person är ju i princip noll med pipstöt..

Min fetning.

Du har nog svaret där, prova att dra på en pipstöt på någon utan kroppsskydd så får du se vad som händer (har motståndaren kroppsskydd så har bajonetten begränsad verkan i alla fall).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Men jag har fortfarande inte fått svar på min fråga om bajonettfästet är hållbart för närstrid? Risken för tredje person är ju i princip noll med pipstöt..

Min fetning.

Du har nog svaret där, prova att dra på en pipstöt på någon utan kroppsskydd så får du se vad som händer (har motståndaren kroppsskydd så har bajonetten begränsad verkan i alla fall).

 

Prova att stöta en monterad bajonett genom en splitterskyddsväst. Men ha helst inte västen på dig under testet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...