Psilander Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 (edited) Skulle vilja lyfta frågan om framförallt AK5 som vaktvapen. Jag är skeptisk till att använda AK5 som vaktvapen mht vapnets verkan. AK5 är i dag standardvapen för hela FM och är således det vapen som svenka soldater och sjömän kan bäst och det blir således också det vapen man väljer för vakttjänst vid högvakt, kajvakt mm. Dock ger vapnet väldigt stora inre skador, pga av kulans höga hastighet och instabilitet, jag vill därför föreslå att vid främst vakttjänst i civil miljö, men även för övriga skyddsvakter i fredslägen. att Fm får en ny, bra k-pist samt att karbin m94/96/36 (mausrarna) används till högvaktstjänst av flera anledningar. 1. Begränsad verkan i målet 2. Högprecision 3. Enkel skottsvapen, tvingar skytten att tänka till mellan varje skott 4. Ser ut som ett gevär och har en rejäl bajonett dvs avskräckande 5. Är snyggare än AK5 Nackdelar 1. Kräver mantelrörelse mellan skotten 2. Ej standardvapen, kräver extra utbildning Edited May 5, 2006 by Psilander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bolle Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 ...ny, bra k-pist ...... Kräver mantelrörelse mellan skotten... Kanske hade varit en god idé att dela upp "kraven" i två olika. Men ok, om jag ska vara lite seriös: Är vekligen en kula med stort genomslag så väldigt mycket bättre för posttjänst än den kula som ger "stor skadeverkan"? Misstänker att eventuella förbipasserande gärna väljer att den som drar på sig skottlossning från högvakten blir lite mer skadad i utbyte mot att de slipper käka mauserbly. /Bolle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 Du föreslår alltså att vi vid skarp tjänst i tättbebyggt område skall byta ut ett modernt vapen med (inom snar framtid) ett av världens modernaste rödpunktssikte till ett vapen som konstruerades i slutet av förrförra seklet med riktmedel som är gjorda för avstånd långt över halvmilen. 1. Vilka avstånd tror du att skyddsvakter, framförallt högvakten kommer att tvingas använda sina vapen på? 2. Hur stressad tror du att skyddsvakten kommer att vara om han tvingas använda sitt vapen på de avstånd jag menar i första frågan, och tror du att han då kommer att kunna ha finmotorik nog att dels osäkra och ladda om sitt vapen manuellt mellan varje skott? 3. Vilken ammunition har längst Dmax, och därmed störst rörelseenergi, 5.56 eller 6.5? 4. Bajonett säger du. Räcker det inte med Bajonetten som redan används på AK5 A vid högvaktstjänst eller Bajonetten som kommer att sitta på AK5 C när den kommer senare i år? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 (edited) Med tanke på att de situationer där vapen kanske kan komma i fråga förmodligen kan liknas vid situationer polisen hamnar i så torde en pistol vara fullt tillräckligt. Precis som jake skriver kommer nog inte skjutavstånden att vara sådär jättestora. Mindre än 30 meter lär nog vara realistiskt. Man måste ju för det första känna sig hotad, för det andra bedömma hotet. Att se om en person har en kniv/pistol eller annat på långt avstånd är inte lätt. Att se om det är en atrapp eller ett äkta vapen är ännu svårare och kräver väldigt korta avstånd. Hade ju hellre föredragit en kort AK5D än en elefantbössa med heffabajonett när det blir lite stressig att sikta..... Vad du menar med hög precision förstår jag inte alls. Ak5 har väldigt bra precision på allt mellan 1 och 300 meter. /martinator Edited May 5, 2006 by martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 Tror att avståndet är långt under 30meter... För är du i omedelbarfara som skydsvakt ifall du är 30meter bort? Titta på de gånger polisen bliviti tvingade att använda sina vapen. Hur ofta är avståndet över 7,5 meter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 (edited) Sluta käka svamp. En 6.5 ger knappast speciellt snygga skador den heller, vem vill dessutom ha en vilsen 6.5 kula farandes runt i Stockholm? (motsv.) Hellre en 5.56 som splittras istället för att halka omkring som en "gedigen" 6.5... Om något skall förändras så är det mer utb. och mer övande med skjutvapen så man inte "skjuter folk i onödan", nu händer det ju rätt sällan att det behövs skjutas i dylika sammanhang så något måste ha gått rätt vid risk/hot-bedömning samt enskilda skyddsvakters uppträdande. Skjuter man någon så skjuter man någon, man skjuter inte folk "lite", givetvis skall man inte ha ammuntion som är speciellt designad för att förorsaka stora skador, men skjuter man så skjuter man. Då vill man ju ha maximal verkan i målet. ... Edited May 5, 2006 by 2Sharp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 Jag undrar: Hur man gör mantelrörelse på en karbin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 (edited) Jag undrar: Hur man gör mantelrörelse på en karbin? Drar slutstycket bakåt och tillbaka igen. Har du sett nån WW2-film med Mausers så vet du precis hur ;) Och jag lovar, det är jäkligt segt att gå från säkrat och vaktladdat till skjutklar, det tar betydligt fler sekunder än att mantla och osäkra en AK5:a Edited May 5, 2006 by Maul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NisseNord Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 Är det någon som har några siffror på hur många gånger skyddsvakter har skjutit varningsskott eller verkanseld? Och gärna hur situationen såg ut och vad som hände sedan. Kan vara väldigt intressant för debatten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 Jag undrar: Hur man gör mantelrörelse på en karbin? Drar slutstycket bakåt och tillbaka igen. Har du sett nån WW2-film med Mausers så vet du precis hur ;) Och jag lovar, det är jäkligt segt att gå från säkrat och vaktladdat till skjutklar, det tar betydligt fler sekunder än att mantla och osäkra en AK5:a Följdfråga; var sitter manteln på en mauser? Eller för den delen, var sitter den på en ak5? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bazooka Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 (edited) Drar slutstycket bakåt och tillbaka igen. Har du sett nån WW2-film med Mausers så vet du precis hur ;)Och jag lovar, det är jäkligt segt att gå från säkrat och vaktladdat till skjutklar, det tar betydligt fler sekunder än att mantla och osäkra en AK5:a Och jag lovar att den dagen du behöver använda ditt vapen kan det aldrig gå fort nog. Därför är det en dålig idé att öka den tiden. Annars håller jag med dig om att det hade varit snyggt med mauser som cermonivapen. EDIT: Bakfyllefingrar Edited May 5, 2006 by Bazooka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 (edited) Jag undrar: Hur man gör mantelrörelse på en karbin? Drar slutstycket bakåt och tillbaka igen. Har du sett nån WW2-film med Mausers så vet du precis hur ;) Och jag lovar, det är jäkligt segt att gå från säkrat och vaktladdat till skjutklar, det tar betydligt fler sekunder än att mantla och osäkra en AK5:a Följdfråga; var sitter manteln på en mauser? Ska se om jag kan luska fram en bild, lite enklare så. Återkommer Edit: Edited May 5, 2006 by Maul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 Men var finns manteln på denna mauser? Jag ser mest slutstycke, slutstyckshandtag, styrhylsa och tändstiftsmutter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olaevil Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 jag undrar om inte Herr.Maul har tagit sig vatten över huvudet. Den enda grejen på den bilden som kan liknas vid en mantel är väl över dom Svarta benen i ljus färg. Troligtvis en längre jacka dock. Keep up the good Work. MVH Olaevil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 (edited) Wiii, petimeterfasoner! Man måste bara ÄLSKA SoldF ... Att byta från AK5 till Mauser som allmänt vapen för skyddsvakt anser jag är att gå åt fel håll. Att man väljer att behålla Mauser som vapen för skyddsvakt för vissa ceremoniella paradförband klädda i m/ä kan jag köpa, däremot skall patrullen motsv. bära trupparaddräkt och AK5. Samtliga skall kunna utrustas i stridsutrustning vid behov. Det jag anser kan vara intressant att undersöka är möjligheterna till mer graderad insats för skyddsvakter i olika hotnivåer/situationer än idag. Tillägg: Jag kan se ett behov av en ny k-pist i FM idag, där användandet av detta vapen i vakttjänst endast är en delmängd av detta behov. Edited May 5, 2006 by Vargas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 (edited) jag undrar om inte Herr.Maul har tagit sig vatten över huvudet.Den enda grejen på den bilden som kan liknas vid en mantel är väl över dom Svarta benen i ljus färg. Troligtvis en längre jacka dock. Keep up the good Work. MVH Olaevil AAAARGH, ni har rätt. Jag läste totalt fel Jag går nu och skämms i skamvrån Edited May 5, 2006 by Maul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 En annan nackdel med Mauser är att väldigt få värnpliktiga har utbildning på det vapnet. Har man bara vanan inne på AK5 kan man gå från vaktladdat säkrat vapen till ett med en kula i loppet och osäkrat på max en sekund. Har svårt att tro att en vpl med endast kort utbilding på mauser fixar det i en stressad situation. För att inte tala om eldavbrott... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 En annan nackdel med Mauser är att väldigt få värnpliktiga har utbildning på det vapnet. Har man bara vanan inne på AK5 kan man gå från vaktladdat säkrat vapen till ett med en kula i loppet och osäkrat på max en sekund. Har svårt att tro att en vpl med endast kort utbilding på mauser fixar det i en stressad situation. För att inte tala om eldavbrott... OT Nä men vänta nu....Nog för att det fanns M/96 när jag gjorde lumpen för vissa befattningar men att gå från säkrat till osäkrat kan till och med min son som är snart sex år.... Slut OT //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 Tror nog inte att högvakten bör byta vapen utan nya ak5C kommer nog att duga fint. Dock tycker jag att ak5c kanske inte är det bästa vapnet när man vaktar kasern/regemntet som vakt/insats-soldat. Då skulle en 9mm k-pist vara ett bättre vapen i mina ögon. Mindre, lättare och mer lätt skjuten. Då en vakt/insats-soldat bör kunna ha kunskapen och möjligheten enligt mig att öppna eld för att bekämpa utan att döda. Har oxå läst att MP har börjat se över sin vapen arsenal då inte tycker att AK5C/D täcker de behov som de anser sig ha, speciellt för internationell tjänst. Kommer tyvärr inte ihåg var jag läst detta. Desutom pratas de i Gôteborg om att de oxå inte tycker att AK5C/D är det bästa vapenalternativet när det kommer till bordningsstyrkan. (här är det inte något som efterfrågats offeciellt, utan snacket runt mitt köksbord.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 Skulle ju förståss vara intressant att se vpl fippla vid snabbt "magasinbyte" på mausern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 En annan nackdel med Mauser är att väldigt få värnpliktiga har utbildning på det vapnet. Har man bara vanan inne på AK5 kan man gå från vaktladdat säkrat vapen till ett med en kula i loppet och osäkrat på max en sekund. Har svårt att tro att en vpl med endast kort utbilding på mauser fixar det i en stressad situation. För att inte tala om eldavbrott... OT Nä men vänta nu....Nog för att det fanns M/96 när jag gjorde lumpen för vissa befattningar men att gå från säkrat till osäkrat kan till och med min son som är snart sex år.... Slut OT //Nisse Jo, men att osäkra, göra laddrörelse, göra anläggning och träffa med mausern samtidigt som kroppen drabbats av bilateral symmetri och ofrivillig tarmtömning pga stark stress kanske är svårare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 En annan nackdel med Mauser är att väldigt få värnpliktiga har utbildning på det vapnet. Har man bara vanan inne på AK5 kan man gå från vaktladdat säkrat vapen till ett med en kula i loppet och osäkrat på max en sekund. Har svårt att tro att en vpl med endast kort utbilding på mauser fixar det i en stressad situation. För att inte tala om eldavbrott... OT Nä men vänta nu....Nog för att det fanns M/96 när jag gjorde lumpen för vissa befattningar men att gå från säkrat till osäkrat kan till och med min son som är snart sex år.... Slut OT //Nisse Jo, men att osäkra, göra laddrörelse, göra anläggning och träffa med mausern samtidigt som kroppen drabbats av bilateral symmetri och ofrivillig tarmtömning pga stark stress kanske är svårare? Det är jäkligt segt att göra under stress, tro mig, vi har testat på skjutbanan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 Det är jäkligt segt att göra under stress, tro mig, vi har testat på skjutbanan. Min fråga var retorisk. Jag vet precis hur jobbigt det är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 Det är jäkligt segt att göra under stress, tro mig, vi har testat på skjutbanan. Min fråga var retorisk. Jag vet precis hur jobbigt det är. Ahh, fel av mig :P Karbinen var däremot mysig att stå med på högvakt då man kunde ställa den mot marken så man slapp den ljuva ångesten man fick i axlarna av AK5:an Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olaevil Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 (edited) Herr.Maul kom till insikt äntligen.Tydligen så är AK5 för tung för dig En svensk Karbin hör till 1800-talet inte moderna tider. Skulle man däremot starta upp speciellt utbildade vakter i civila områden så tror jag såklart att du har rätt om en annan kaliber men inte en 6.5. Gärna en mindre styrka med snabbare handhavande om man tycker att AK5 är så kass. En annan har ju gått högvakt med k-pist. he he he MVH Olaevil Edited May 5, 2006 by olaevil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 Herr.Maul kom till insikt äntligen.Tydligen så är AK5 för tung för dig En svensk Karbin hör till 1800-talet inte moderna tider. Skulle man däremot starta upp speciellt utbildade vakter i civila områden så tror jag såklart att du har rätt om en annan kaliber men inte en 6.5. Gärna en mindre styrka med snabbare handhavande om man tycker att AK5 är så kass. En annan har ju gått högvakt med k-pist. he he he MVH Olaevil Har minsann stått fler högvakter med AK5 än karbin så vikten är inte så viktig men självklart tackar man inte nej till en lättare bössa (plus att bajonetten är respekt bland turister :P ). AK5:an är underbar i alla fall förutom så man ska stå med den i lystring ställ i 2 timmar. Speciellt då jag drog på mig en nervskada i axeln som gör att jag får oerhört ont i axeln efter drygt 1½ timme i samma ställning så högvakterna var lite plågsamma men det gick att bita ihop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 (edited) Jo, men att osäkra, göra laddrörelse, göra anläggning och träffa med mausern samtidigt som kroppen drabbats av bilateral symmetri och ofrivillig tarmtömning pga stark stress kanske är svårare? Om inte jag minns fel så spänner man väl upp slutstycket och för in en patron i patronläget och sedan kan man säkra. Så vid eventuellt "skarpt" läge så för man säkringen från höger till vänster (eller om det var tvärt om) och avfyrar. Personligen så skulle jag nog föredra en AK4/5 istället (fast K-Pist M/45 med påsatt bajonett ser klart coolt ut ). //Nisse Skulle ju förståss vara intressant att se vpl fippla vid snabbt "magasinbyte" på mausern. Ööööööh, magasin????? Laddram och tumme! //Nisse Edited May 5, 2006 by Bappelsinmannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 Om inte jag minns fel så spänner man väl upp slutstycket och för in en patron i patronläget och sedan kan man säkra. Så vid eventuellt "skarpt" läge så för man säkringen från höger till vänster (eller om det var tvärt om) och avfyrar. //Nisse SÄKI Ehv/pv kapitel 4 punkt 4: 4. Gevär eller pistol. - Vid vakttjänst med gevär/karbin eller pistol får ingen patron finnas i patronläget. För att höja eldberedskapen görs mekanismrörelse. Det är alltså vakttjänst i fred som diskuteras. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 Jag har hittat det ultimata vapnet för all vakttjänst. Hittills har man ju inte behövt något tyngre. Så nu kommer det en lättare ersättare. Dock med rejälare eldkraft än tidigare buret av vaktsoldater. Den har tagit kål på stora saker i sina dagar bla Goliat (se: Bibeln, David och Goliat). Vapnet finns endast i enkelskottsvariant. Kort och låg utbildningsnivå vilket är positivt på en del håll. ------------------------------ När man laddat en karbin och säkrat den, så pekar säkringen åt höger. När man skall avfyra så vrider man över säkringen åter vänster. Minnesramsa: När säkringen pekar åt vänster är vapnet farligt. Alla vet ju att vänstern är farlig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 ------------------------------ När man laddat en karbin och säkrat den, så pekar säkringen åt höger. När man skall avfyra så vrider man över säkringen åter vänster. Minnesramsa: När säkringen pekar åt vänster är vapnet farligt. Alla vet ju att vänstern är farlig! Haha, den har jag aldrig hört faktiskt Bra förslag på vapen också, vilka varianter på ammunition finns det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts