Jump to content

Vaktvapen i "civila områden"


Psilander

Recommended Posts

Men jag har fortfarande inte fått svar på min fråga om bajonettfästet är hållbart för närstrid? Risken för tredje person är ju i princip noll med pipstöt..

Min fetning.

Du har nog svaret där, prova att dra på en pipstöt på någon utan kroppsskydd så får du se vad som händer (har motståndaren kroppsskydd så har bajonetten begränsad verkan i alla fall).

 

Prova att stöta en monterad bajonett genom en splitterskyddsväst. Men ha helst inte västen på dig under testet.

Efter att "någon" testade att dra en SRK genom stjärtflärpen på en splitterväst90 så vill står jag över....

 

Det finns bättre västar idag men oavset bajonetter eller penetration så får man ganska bra verkan i målet med pipstöt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Men jag har fortfarande inte fått svar på min fråga om bajonettfästet är hållbart för närstrid? Risken för tredje person är ju i princip noll med pipstöt..

Min fetning.

Du har nog svaret där, prova att dra på en pipstöt på någon utan kroppsskydd så får du se vad som händer (har motståndaren kroppsskydd så har bajonetten begränsad verkan i alla fall).

 

Prova att stöta en monterad bajonett genom en splitterskyddsväst. Men ha helst inte västen på dig under testet.

Efter att "någon" testade att dra en SRK genom stjärtflärpen på en splitterväst90 så vill står jag över....

 

Det finns bättre västar idag men oavset bajonetter eller penetration så får man ganska bra verkan i målet med pipstöt.

 

Min poäng var inte att det finns "bättre" västar, utan att de flesta mjuka kroppsskydd inte är gjorda för att stå emot just knivhugg och att en bajonettstöt därför är inihelvete mer effektiv än man kan tro och definivit ger mer verkan än en pipstöt.

 

Det finns utbredd uppfattning bild inom FM att "kroppsskydd" (vad man nu egentligen menar för typ av väst är ju en annan femma), men även hjälm och skyddsmask, gör en soldat osårbar mot allt man man tänka sig. Det är sällan någon funderar på vad den enskilda skyddsutrustningen egentligen är specad att klara av och i vilket syfte den är anskaffad.

 

Men nu håller vi på att glida OT.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...