Jump to content

Piratkopiering

Jasså?

64 members have voted

1. 1. Piratkopiering

• Piratkopiering är kasst och förstör!
      11
    • Jag tycker det är bra!
      38
    • Jag gör det inte men det är helt ok!
      6

Recommended Posts

Jo, självklart heter det säkerhetskopiering! Det är ju jättesmidigt och säkert att förvara en backup på filmer, program, spel m.m. hemma hos en kamrat (eller flera).

Sedan vet jag inte om alternativen var riktigt rätt här.

"Bra" är det ju faktiskt inte.

Men vi behöver inte vara oroliga. SoldF.com ÄR gratis!

Med tanke på att en cdskiva idag kostar ca 179,- så förstår jag att man kopierar skivor. Observera att jag aldrig har kopierat någon skiva... :)

För att få bukt med kopieringen så måste dem sänka priset på musik, filmer och spel.

saknade alternativet.. det är inte bra men jag gör det..

men ärligt talat.. tror inte det är SÅ farligt..  på VHS tid spelade folk av teven.. okey inte lika hög spridning men oftast brukar folk tanka till exempel en divx.. älskar dom filmen köper dom DVD.. med andra ord.. hollywood får anstränga sig mer nu.. eller köra ännu mera mördande reklam..

Guest Radagast

Handen på hjärtat, naturligtvis är det inte rätt att piratkopiera.

Den danska anipiratbyråns tillvägagångsätt kan ju diskuteras.

Att man har filer på sin dator tillgängliga för andra betyder inte att man automatiskt har rätt att gå in där och börja tanka. Det är ungefär som att ha ytterdörren öppen på sitt hus. Det är tex olagligt att scanna portar i nätverk efter sådana som är öppna, man behöver inte ens ha "klivit in" bara kännt på "dörrhandtaget" för att det ska räknas som olagligt.

Det är högst olagligt att sprida piratkopior, men som passiv utdelare kan man egentligen inte dömas som spridare, däremot kan den som hämtar filen och inte fått tillåtelse till det dömas för dataintrång.

Vidare undrar jag om denna provokation till brott är giltig i en rättegång, men det är ju iofs danmark det handlar om.

Sammanfattningsvis: piratkopiering är olagligt men tillvägagångssättet att stävja detta är tvivelaktigt.

Jag tror på en lösning där indistrin får anpassa sig efter marknaden, det har den fått göra tidigare i historien.

För musik gäller kopieringsrätten... man får kopiera och sprida till nära och kära.

Att kopiera program är en annan historia, dock får man göra säk.kopior för att säkerhetställa sina lagligt inköpta program.

Att som privatperson använda piratkopior är enligt mig inte så farligt, däremot när företag gör det...

Hmmm....film det vete fan. Här har det kopierats VHS till förbannelse i femtioelva år och kvaliten på nerladdade filmer är aldrig (?) super-duper jävel bra utan oftast acceptabel... likvärdigt med en halvskabbig VHS-kopia.

Såg att det kommer stationära DVD-spelare med stöd för DivX och möjlighet att uppgradera firmware i framtiden... undrar varför ;)

Däremot kan man tycka att onödig använding av bandbredd kan skada nyttig använding, vilket har börjat talas om på vissa högskolor.

Antipiratbyråns agerande kan starkt ifrågasättas, då dom inte har några direkta lagliga medel att ingrippa mot folk som använder DC, kazza och liknande, så går dom till leverantörerna med både direkta och förtäckta hot...

Dock ÄR piratkopiering fel,  Du tar något om någan annan gjort.... Ungefär samma sak som snattning. Det finns inga vettiga förslag som förespråkar piratkopiering...

Piratkopiering ÄR stöld...

Kan dock säga att jag själv är ingen praktmedborgare,har ofta själv ramlat för frestelsen, men man försöker...

Information wants to be free.

Kommer ni ihåg den slagdänge frasen från Internets pionjär dagar. Det roliga är att frasen stämmer på både sådant som någon vill hålla hemligt och sådant som någon vill ta för mycket betalt för.

Musik industrin sköt sig själva i foten för många år sedan när dom tog ut löjliga priser för musik. När CD skivan ersatte vinyl LP så passade denna industri på att höja priset trots att deras kostand för att producera en CD var en tiondel av vad de kostade att göra en LP. En musik CD (album) borde idag kosta 29-39 kronor, allt över det är bara löjligt. Jag vet vilka slavkontrakt som är normalt i musikbrachen, artisterna får nästan ingenting på skivförsäljningen. Artisterna tjänar mer på konserter och andra uppträdanden.

De filmer som drabbas värst är de som försöker sig på att krama extra mycket pengar ur oss genom att ha olika release datum i olika länder. Detta otyg ger mycket mer pengar, men bromsas nu upp kraftigt av att sådana dumheter leder till massiv kopiering. Som exempel, Spiderman kom till sverige 3 månader efter premiären i USA och många bl.a jag hade tankat hem den långt innan bio premiären. StarWars episode 2 och Sagan om ringen t.ex, releasar på bio i alla länder samtitigt och lider inte så svårt av kopiering. Dessutom så vill dom flesta se en film på bio först, för att sedan kanske vilja ha den även som kopierad divx. Ingen större fara med det tycker jag, hollywood får helt enkelt vänja sig vid att leva på biointäkterna och det skall nog räcka, biografer både i europa och USA snurrar ju på som aldrig förr.

Samma sak med datorspel, dumheter som att releasa i USA 5 månader innan Europa straffar sig hårt. Release överallt samtidigt så är problemet mindre.

I datorspelens värd blir allt mer online dessutom, det är bra. Ingen piratkopiering är då möjlig, men man kan inte heller lura kunden. Spel som WorldWar2Online, Sims Online, AC2, UO, Camelot, får leva med att kunden betalar 90 kronor i månaden. Det är ett rimligt pris, och om spelet är bra så betalar man varje månad tills man tröttnat. Slut på att sälja ett boxat spel för 600 kronor som kunden tröttnar på inom 3 dagar, slut på boxar som lurar oss att spelet är bättre än det egentligen är.

Piratkopiering är något som dessa branscher förtjänat. Klart att upphovrättinnehavaren får kämpa för sitt material om dom vill, men dom kommer naturligtvis inte lyckas bromsa kopieringen.

De som anpassar sig och producerar material som är värt pengarna kommer inte ha några problem att tjäna pengar i framtiden trots kopiering. Dom som hittills levt på att göra realtivt usla produktioner och överlevt på reklam och hype som gränsat till lurendrejeri komer slås ut. En bra utveckling tycker jag.

kvaliten på nerladdade filmer är aldrig (?) super-duper jävel bra utan oftast acceptabel... likvärdigt med en halvskabbig VHS-kopia.

hmm? Du har nog något fel på din pc, grafikkort eller tv. En DVDrip i divx format gjord av någon som inte är ett pucko har samma bildkvalitet som orginalet.

De klassiska utbud/efterfrågan-kurvorna gör sig gällande. Och att efterfrågan på en 189 kronors CD-skiva är åt hel-vete mycket under utbudskurvan tar sig dramatiska uttryck. Luckan mellan de två graferna har ett namn,  masshembränning. Och tills branschen förstår att de måste anpassa priserna till efterfrågan är det för mig självklart att ta del av och avnjuta världens kulturella utbud.

Musik och film till folket!

Skall man sätta saker och ting i ett globalt, historiskt och lätt filosofiskt perspektiv kanske tiden, verkligheten och tekniken kommer att göra att musik- och underhållningsbranschen inte alls blir den guldgruva den varit.

Ett lämpligt exempel är lokförare. En lokförare tjänade betydligt mer än en läkare under järnvägens barndom i mitten av 1800-talet. Detta p g a att bara en handfull män på hela jordkotet visste hur man hanterar ett lokomotiv. Lokförarens kompetens var ny, unik och svår att kopiera. Det visade sig dock med åren att kompetensen trots allt inte var så exceptionell och svår att sprida, och lokförarnas löner har sjunkit proportionellt sedan dess.

Kanske popstjärnor och liknande är morgondagens "lokförare"? Möjligheten att bli multimiljonär bara på att just ge ut och sälja en skiva kommer kanske inom en snar framtid att vara borta. Pengarna kanske måste tjänas på andra sätt, t ex personliga framträdanden och konserter. "Genomsnittslönen" för världsstjärnorna kanske sjunker till "mycket hög lön" i stället för "ofantlig rikedom".

Jag misstänker att företrädare för musikbranschen är MYCKET svettiga i dagsläget. Deras situation liknar den som inträffar i industriföretag när ett bra patent går ut. Vem som helst kan då fritt producera uppfinningen i fri konkurrens. Det påslag på 2000% man utan större ansträngning tjänat miljoner på kommer då att vara borta för all framtid, och det gäller att hitta på något nytt...

Pal: Om du vill veta huruvida ett spel är bra eller inte rekommenderar jag www.gamerankings.com. Dom sammanställer betyg och recensioner bland massvis av tidningar och internetsajter, för att sedan dela ut snittbetyg till spel. Guld värd.

Intressant! Det verkar inte finnas någon här som stenhårt emot piratkopiering? Åtminstone inte som ger uttryck för det.

Är det så att gemene man/kvinna anser det vara helt ok då alltså? Eller är det bara vi här på forumet, som kanske sitter mycket vid datorerna som är MER liberala, än andra användare som kanske inte kommer i kontakt med "delade filer" och annat utan mest läser om det i tidningar och annat.

Guest Lord Good

Vilka är de värsta piraterna? Så hutlösa som priserna är på media inbjuder man till piratkopiering. Dessutom är kul att försöka knäcka kopieringsskydd :) De flesta som crackar program gör det för nöjes skull skulle jag tro. Sen tror jag att piratkopiering kan hjälpa till försäljningen på en del produkter. Själv brukar jag se ett nedladdat program eller spel som en demo. Är det nå't att ha så köper jag originalet.

"Piratkopiering" är ju faktiskt stöld, annat går inte att säga.

DÄREMOT är det helt %#"¤!!"# skamliga prissättningar på både musikskivor (vi hårdrockare brukar ju få pröjsa 30-100kr mer än "radioskvalsdiggarna"), dvd/dvcd och inte minst tv-spel/datorspel.

Men vem ska börja ta rätt steg?

Producenterna eller konsumenterna?

Vi konsumenter har ju visat vad vi tycker - annars skulle inte piratkopiering vara såpass utbrett, eller hur?

Min åsikt är att piratkopiering egentligen är fel - men i nuläget är den banne mig moraliskt/ekonomiskt försvarbar!

Lika korkat som när de delade in DVD i olika regioner...trodde de verkligen att det skulle hålla??

Tillägg: håller med Lord Good (med den otroligt snygga avataren) - är en film bra, ser jag den på bio!

Man kan ju se det som så att vi har väl aldrig sett så mycket film som nu, biograferna går ju inte direkt back!

Råkade ut för en lustig grej. Beställde ett spel förra veckan och medan jag väntade på att det skulle anlända så laddade jag ner en crackad version. Den crackade funka utmärkt men med det köpta spelet måste jag stänga av musiken annars hänger sig spelet....

Kändes lite menlöst att köpa det...

Bellum är ambivalent.

Rent principiellt är det fel att piratkopiera, men om jag hittar en skiva som jag gillar en eller två låtar på så köper jag den ju inte om möjligheten att kopiera av annan finns.

Talar vi å andra sidan om en skiva av ett band jag tycker är genuint bra så brukar jag fanimig köpa den även om jag redan har en bränd kopia. Dels för att ett original känns lite bättre, dels för att man vill ha hela bookleten eller vad fan det nu heter (omslaget..) men även för att "äras den som äras bör": Om någon nu gjort en så bra skiva ska den människan även få betalt för det, och det får han ju inte om jag går och piratkopierar hans verk...

Guest den fete

tycker inte att det är rätt att tjäna pengar på andras arbete, så om jag skulle kopiera

så gör jag det för att ge bort,

nu är det så att tillverkare tycks tro att dom förlorar pengar på pirat kopiering,

men är inte det önske tänkande,

Guest Radagast
tycker inte att det är rätt att tjäna pengar på andras arbete, så om jag skulle kopiera

så gör jag det för att ge bort,

nu är det så att tillverkare tycks tro att dom förlorar pengar på pirat kopiering,

men är inte det önske tänkande,

Tankeexperiment.

Produkten photoshop är dyr, således har ingen råd med den utom en person.

En photoshop säljs, företaget tjänar lite pengar.

I smyg har det kopierats 9st kopior som spridits till de personer som aldrig skulle kunnat köpa photoshop.

"Men företaget förlorar ju pengar om man inte köper programvaran" (Jag ber dig läsa igenom en gång till för att förstå detta tankeexperiment. De skulle ändå aldrig ha köpt skiten för att det var för hutlöst dyrt från början.

I Kalkylen kommer alla konsumenter som inte valt deras produkt att räknas som presumptiva piratkopierare.

Adobe skiter i om en fjunig grabb sitter med photoshop hemma, när grabben lärt sig programmet och får jobb och sedan använder dte i sitt dagliga arbete måste han betala för det, och då finns det pengar att betala med också.

Guest den fete

det va väl samma svar fast inventerat. om du använder en produkt för att tjäna pengar

då kan du dela med dig av vinsten. om du leker med den så lär du dig hur den funkar

o0ch det är ett värde för företaget för om du skulle börja tjäna pengar på den

ja då kan du betala

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...