Jump to content

90L

I22 Vargen

Recommended Posts

Någon som vet om dom har 90L på förrådet i Halmstad ? eller finns sånt bara tillgängligt där swedint finns ?

jag tänker väl mest på att Officerare kan gå och kvittera ut vilken M90 utr dom vill även fast dom inte gör utlandstjänst just då..... som tex en m90L.

eller hur funkar det egentligen :banghead:

Om någon kan förklara för mig vad 90L är, så kanske jag kan svara.

Om det är sommaruniformen a´la den som används i Liberia, så har jag aldrig sett den under mina tre år på SFD. Hur det är IDAG vet jag inte. Däremot har jag sett någon sorts kortärmad sommarskjorta som finns i snabbköpet.

Det har den inte gjort i Armén.

I framtiden kanske, men inte för tillfället.

Ok, kanske bara vissa förband än så länge. YO på K3 hade iaf den redan förra året, och det var en av dom som påstod att det var allmän utdelning av elendet. Men vad vet jag - jag bär ju mörkblått... :rockon:

• 2 months later...
Förra hösten var det iaf brist på 90/L i US! Vad det beror på vet jag dock inte? Kanske för att för många YOF har skaffat en på specialvägar?

Nej, för att det bara var beställt ett begränsat antal och vidare beställning ej låg i materielanskaffningsplanen. Detta beroende på att 90L bara (troligen) blir ett mellanspel innan den nya 90T-uniformen, som nyligen börjat användas av US, beställs i större mängd. Tyvärr blev tidsglappet mellan 90L och införande av 90T lite stort, därav viss brist. Om dessutom 90L bara var beställd i ett begränsat antal tar det bara några få år innan dessa kommer att vara så utslitna efter relativt 'tuff' tjänst i US att de helt enkelt kasseras.

Att du inte vet vad det beror på är tydligt med din kommentar om YOFF.

Det finns YOF som glider runt i 90L på LVreg , men om dom fått den via SFD eller US kan jag inte säga .

...Jag har sett andra glida runt i 90L också... ;) ;) ;)

Jo jag har sett en lång o stilig HV soldat glida runt i 90l ;) Ser ut som en hård men trevlig kille .

---

Jo jag har sett en lång o stilig HV soldat glida runt i 90l ;) Ser ut som en hård men trevlig kille .

Ja din uniform stod ut lite på dig, det var ju det enda i m/90 :P . Klart en egetkittad herre skall slippa att bära samma uniform som alla andra.

• 6 months later...
  • 1 month later...

Genomfört sedan ca 2 veckor tillbaka: yoff i trupptjänst, vakt/bevakningstjänst samt vid utbildningsgrupp HV har tilldelats i en första omgång. Lysande....innan sommaren ens hann börja! :)

...men inte soldaten, vilka är de som skall ha dem imho. Var inte en av faktorerna bakom detta att det gick sådär för ett gäng varma soldater på Amf 1 på övning Amfibie?

Hoppas det bara är en början med truppare...

Genomfört sedan ca 2 veckor tillbaka: yoff i trupptjänst, vakt/bevakningstjänst samt vid utbildningsgrupp HV har tilldelats i en första omgång. Lysande....innan sommaren ens hann börja! :)

...men inte soldaten, vilka är de som skall ha dem imho. Var inte en av faktorerna bakom detta att det gick sådär för ett gäng varma soldater på Amf 1 på övning Amfibie?

Hoppas det bara är en början med truppare...

Tja, om man läser de länkar som hänvisas till så hittar man en del info.

I första hand är det officerare som får den nya uniformen. Värnpliktiga kommer att få bära den tidigast 2009.

Att officerarna får den först är inte mer än rätt då de har detta som yrke.

de värnpliktiga får uniformerna så fort man hunnit sy upp tillräckligt många misstänker jag.

The Swede :)