Vildmannen Posted May 4, 2006 Report Share Posted May 4, 2006 Piloterna var nog lite skakis efteråt... http://www.vk.se/indexpage.jsp?url=/senast...p?article=60074 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted May 4, 2006 Report Share Posted May 4, 2006 Bilder här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elisson Posted May 4, 2006 Report Share Posted May 4, 2006 Ja ibland har man tur Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lerede Posted May 4, 2006 Report Share Posted May 4, 2006 (edited) Känns det verkligen motiverat att flyga så nära varandra på den höjden och i den farten att man ens riskerar att kollidera? Edit: Tryckfelsnisse var visst framme Edited May 4, 2006 by Lerede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 4, 2006 Report Share Posted May 4, 2006 Måste säga att tidningarna hade lite svårt att beskriva vad som träffat vad. Planen flög parallellt på 7 500 meters höjd i en hastighet på 1 000 kilometer i timmen, när det enas stabilisator - den lilla vingen längst bak - slog i det andras cockpitkåpa.Detta innebar visst att vänster fena träffade kabinhuven. Lätt att se på bilderna, men skulle jag endast läst texten hade jag trott det var ena stabilisatorn som träffade. Hoppas att det bara var översättningsproblem (fena = vertical stabilizer, cockpitkåpa = cockpit canopy). De försökte visserligen beskriva vad de menade, men jag tror att det flesta läsare hade förstått om de skrivit fena och huv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted May 4, 2006 Report Share Posted May 4, 2006 "det blev en cab!" Har dom liknande system i F18 som vi har med att spela in varje övning för utvärdering? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Car Dai shan Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 Om de fortsätter kan de ju få köpa de Jas plan som FM vill avyttra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ringo Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 Piloten tog alltså ner planet med krossad cockpitkåpa. borde inte avsaknaden av denna påverka flygenenskaperna aerodynamisk negativt? I vilket fall kan man ju lungt säga att de hade tur!! Kom även å tänka på något min far berättat för mig när man var ett litet gossebarn. Enligt hans utsago krockade två stridsflygplan i luften runt Frillesås söder om Kungsbacka när han var liten. Detta borde varit nån gång på 50-talet. Piloterna skulle då inte ha varit lika lyckligt lottade som finnarna.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Car Dai shan Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 Vad händer med detta plan? Film Orsaker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 Vad händer med detta plan? Film Orsaker? Först passerar planet ljudvallen (syns på de runda "rökeffekterna" runt planet), och strax efter är det något som går rejält åt pipan, vet dock inte vad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 I dagens Metro, pappersvarianten i Göteborg - så flög de på 7500 kilometers höjd. Inte så konstigt att det då skedde en olycka :P . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 Piloten tog alltså ner planet med krossad cockpitkåpa. borde inte avsaknaden av denna påverka flygenenskaperna aerodynamisk negativt? Utan huv så flyger man förmodligen inte i överljud men det går alldeles ypperligt att fortsätta utan den. J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ringo Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 Piloten tog alltså ner planet med krossad cockpitkåpa. borde inte avsaknaden av denna påverka flygenenskaperna aerodynamisk negativt? Utan huv så flyger man förmodligen inte i överljud men det går alldeles ypperligt att fortsätta utan den. J.K Nilsson Sorry! Vi säger väl huv då. Inte så lätt för en pansarkis att hålla koll på de korrekta begreppen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.