Jump to content

Nära ögat i Finland

Vildmannen

Recommended Posts

Känns det verkligen motiverat att flyga så nära varandra på den höjden och i den farten att man ens riskerar att kollidera?

Edit: Tryckfelsnisse var visst framme

Edited by Lerede

Måste säga att tidningarna hade lite svårt att beskriva vad som träffat vad.

Planen flög parallellt på 7 500 meters höjd i en hastighet på 1 000 kilometer i timmen, när det enas stabilisator - den lilla vingen längst bak - slog i det andras cockpitkåpa.
Detta innebar visst att vänster fena träffade kabinhuven. Lätt att se på bilderna, men skulle jag endast läst texten hade jag trott det var ena stabilisatorn som träffade. Hoppas att det bara var översättningsproblem (fena = vertical stabilizer, cockpitkåpa = cockpit canopy). De försökte visserligen beskriva vad de menade, men jag tror att det flesta läsare hade förstått om de skrivit fena och huv.

Piloten tog alltså ner planet med krossad cockpitkåpa. borde inte avsaknaden av denna påverka flygenenskaperna aerodynamisk negativt?

I vilket fall kan man ju lungt säga att de hade tur!! :)

Kom även å tänka på något min far berättat för mig när man var ett litet gossebarn. Enligt hans utsago krockade två stridsflygplan i luften runt Frillesås söder om Kungsbacka när han var liten. Detta borde varit nån gång på 50-talet. Piloterna skulle då inte ha varit lika lyckligt lottade som finnarna.. :worthy:

Vad händer med detta plan?

Film

Orsaker?

Först passerar planet ljudvallen (syns på de runda "rökeffekterna" runt planet), och strax efter är det något som går rejält åt pipan, vet dock inte vad.

Piloten tog alltså ner planet med krossad cockpitkåpa. borde inte avsaknaden av denna påverka flygenenskaperna aerodynamisk negativt?

Utan huv så flyger man förmodligen inte i överljud men det går alldeles ypperligt att fortsätta utan den.

J.K Nilsson

Sorry! Vi säger väl huv då. 0:)

Inte så lätt för en pansarkis att hålla koll på de korrekta begreppen :rockon: