Jump to content

Ungdomsverksamhet i andra länder

Christer

Recommended Posts

Skulle gärna vilja veta lite om andra länders verksamhet för personer mellan 15-18 i försvaret. Har sett någon hemsida för norsk hv-ungdom men det är i stort sett alllt. Vore kul att se vad andra ungdomar har för sig. Jag syftar inte på ACE med mera. Utan organisationer där ungdomarna är med under en längre tid. Bidra med den infon ni har tack.

Ja, jag vet att baltstaterna bedriver det. Dock så kan man ju ifrågasätta kompatensen på de mer tekniska aspeketerna då den lilla utrustning de har är donerad från Ryssland el USA

i vissa afrikanska länder är ungdomsverksamheten oxå ganska vanlig.

En förtydligande fråga:

Är det ungdomsverksamhet som är nåt så när jämförbar med svenska förhållanden, dvs verksamheten dyftar till att väcka intresse osv...?

Eller syftade du på den fula ovanan att hänga på ungdomar en kalashnikov och skicka in em i regelrätta strider?

Ja, jag vet att baltstaterna bedriver det. Dock så kan man ju ifrågasätta kompatensen på de mer tekniska aspeketerna då den lilla utrustning de har är donerad från Ryssland el USA

Och i och med att de fått sina prylar så kan de inte använda dem? Har jag tolkat dig rätt då? Vad är det förresten för utrustning med "tekniska aspekter" som man inom ungdomsverksamheten utbildar sig på...

GMY

Nja, menar mer att det kanske är lite svårt att hålla sig på topp med föråldrad utrustning som i bästa fall funkar ibland. Men att de kan få stor expertis i att använda den tvekar jag inte på.

Förstår inte riktigt vad du menar.. På vilket sätt skulle ungdomar överhuvudtaget behöva vara på "topp" vad gäller användandet av militär utr/mtrl? Är inte ungdomsverksamheten i första hand till för att INFORMERA om övriga Försvarsmakten och samtidigt ge ungdomar en vettig fritidssysselsättning?

Det är inga förband som utbildas, det är scouter fast med gröna kläder.

Om jag inte har helt fel så finns det en hel del gammal svensk mtrl i baltstaterna som de fått pga nedläggningen av invasionsförsvaret. Den utr kanske inte är den absolut nyaste men endå hyffsat modern.

Angående militär kunskap så var den inte lika med noll efter sovjets kollaps, då soldaterna och officerarna kom från de flesta etniska grupper och områden, även baltikum. Sverige har hjälpt till att utb på den "svenska" mtrl som skängtes (såldes?).

Tycker mig sett officerare från baltikum lite här och där på de svenska militära skolorna. Är nog ett hyffsat intensivt utbyte.

Slutsat:

För scoutverksamhet med gröna kläder och lite vapen så finns det nog god kompetens i baltikum.

Det finns säkerligen flera trådar på detta forum som diskuterar baltstaternas militära kapacitet samt vad sveriges bidrag till dem. Läs mer där.

Kort om Sveriges bidrag till baltstaterna.

Vi har skänkt en hel IB77 till vardera länderna samt MYCKET sjukvårdsmateriel.

Källa: En Övlt som tidigare var ansvarig för sjvstödet.

Lite kort info: I alla baltstater finns det ungdomsverksamhet. Namnet på organistationen i estland är Noored Kotkad, och som jag förstod det så betyder det Young Eagels på engelska(Översätter inte till svenska pga att det låter så illa på svenska). Här börjar dom som 12-13 åringar och blir direkt stenhårda fysmonster i småbarns kroppar. Personlig utrustning för dessa får dom köpa in själva om jag förstog det hela rätt. Så den varierade beroende på vad dom har kunnat komma över blandat med civila kläder(Såg en kille med komplett m/59 uniform). Det bedrivs en tävling för dessa varje år som heter mini-ERNA dit Sverige skickar ett lag varje år(Vinnaren från svenska ungdomstävlingen på HvSS). Detta är en "lite" verision av den riktiga tävlingen där elitförband från hela världen skickas. Men pga att åldern på deltagarna (12<) så ingår det inget krigande i tävlingen, bara att springa och gå plus lite andra små grejer. Men som sagt, dom små 13 åriga killarna är ena rktiga jävlar på att springa...

• 4 weeks later...

Talade en för en stund sen med min gudfar som är pilot i Armée de l'Air.

Han sa att frankrike inte har någon ungdomsverksamhet. Men när jag tittar på RekryC:s sida så står det att dom deltager i ACE.

Så frågan lyder, Är jag så dålig på franska att jag missförstod honom?

existerar ungdomsvht inom franska försvaret?

ACE har ju inget med övrig U-verksamhet att göra. Det riktar sig i första hand mot "civila" ungdomar, dvs de som inte är involverade i frivilligförsvaret. Sen att det nästan bara är folk från frivilligförsvaret som söker dit är en annan femma jue :P

Kort om Sveriges bidrag till baltstaterna.

Vi har skänkt en hel IB77 till vardera länderna samt MYCKET sjukvårdsmateriel.

Källa: En Övlt som tidigare var ansvarig för sjvstödet.

Divstaben hade några uppblåsbara fd sjv tält för lite vintern 01, dom hade man nämligen skickat iväg :banghead:

Edit: Glömde nämna att endel andra länder har ju traditioner med kadettskolor för ungdomar.

Edited by Vinter