valiant Posted November 19, 2002 Report Share Posted November 19, 2002 Någon som kan tipsa om vem/var/vilka som är hejare på Strid i fartyg. Tacksam för alla tips !! -Valiant- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted November 19, 2002 Report Share Posted November 19, 2002 Strid i fartyg? Tänker du på bordning då eller? För jag tror inte det finns några i Sverige som utbildas på strid i fartyg som t.ex strid i bebyggelse. Dock så hade på senare tid Bassäk bordningstyrka för att sedan lämna över till KJS för att sedan nu få tillbaka den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted November 19, 2002 Report Share Posted November 19, 2002 Löjtnant Horatio Hornblower. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted November 19, 2002 Report Share Posted November 19, 2002 Vi övade bordning i samband med IkFN-övningar. Den striden är nästan omöjlig att vinna. Risken för ricochetter ibland allt stålet ombord gjorde att man var nästan lika farlig för sig själv. Bästa sättet var att röka ut fi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 19, 2002 Report Share Posted November 19, 2002 Steven Seagal..?!! Doyle: Såvitt jag vet har KJ alltid (mer eller mindre) övat bordning/genomsök/rensning av flytetyg, det är ju inget som är begränsat till KJ _eller_ Bassäk. Fast om speciell "Bordningsstyrka" vet jag inget. ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 19, 2002 Report Share Posted November 19, 2002 HV med marina uppgifter har bla detta på menyen. Vi har dock aldrig övat detta ( i alla fall inte de sista 10 åren då som jag varit med). Sedan skall vi ju hinna ikapp den vi skall borda också, lite svårt med vår tidigare civila båt som gjorde max 9knop. Idag har vi en 200båt (tror jag det är) denna gör i alla fall 17knop... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted November 19, 2002 Report Share Posted November 19, 2002 På KA1 provades en "speciell" bordningsstyrka under de sista åren på 90-talet. Tror inte att den finns kvar i den formen( med vpl) längre, då en skakerna man kom framtill under försöket var att den värnpliktigas tid inte räckte till för att kunna lösa uppgifterna som tänkt (vet ej vilken kategori vpl det var). Link to comment Share on other sites More sharing options...
valiant Posted November 19, 2002 Author Report Share Posted November 19, 2002 Så här är det, tillgång till färja "al la mega stor" finnes , vill vi - JA, får vi JA, vet vi hur? Jaaoenae, låt oss säga att vi behöver lite hjälp på traven. Hon kommer att ligga vid kaj, vi kommer att undvika besättnings & passagerar utrymmena och istället hålla oss till Ro/ro däcken, maskin etc. -ad utrumque paratus- (beredd till allt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted November 19, 2002 Report Share Posted November 19, 2002 Sedan skall vi ju hinna ikapp den vi skall borda också, lite svårt med vår tidigare civila båt som gjorde max 9knop. Idag har vi en 200båt (tror jag det är) denna gör i alla fall 17knop... Förhoppningsvis stannar fartyget när det anropas, annars kan det vara problem... Beroende på fartygets storlek kan det behövas hjälp av dess besättning för att kunna embarkera. Helikopter ökar möjligheterna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted November 19, 2002 Report Share Posted November 19, 2002 Ni får jobba som vid SIB.Tänk på att maskinrum för det mesta är höga som hus och att ingångarna dit brukar ligga högt upp. RO/RO utrymmena är också stora och möjligheten att söka skydd för egen del brukar vara minimal. Lite egna tips bara!Håll till godo! ;) Låter som en kul övning! Ps.försök att ta er in via sjösidan med hjälp av en gummibåt eller liknande.Brukar överraska fi rejält det där. :devil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted November 19, 2002 Report Share Posted November 19, 2002 Steven Seagal..?!! Doyle: Såvitt jag vet har KJ alltid (mer eller mindre) övat bordning/genomsök/rensning av flytetyg, det är ju inget som är begränsat till KJ _eller_ Bassäk. Fast om speciell "Bordningsstyrka" vet jag inget. ??? En Löjtis vi har var med i Bordningsstyrkan när han jobbade på Kj Komp på Ka2. Alltså en befälsstyrka. Det jag menar är alltså en styrka med enbart befäl. Som nu igen ligger i Bassäks regi. Men sen att Kj t.ex övar bordning/genomsök/rensning av flytetyg är väl för att dom behöver kunna det med ;) Befälsstyrkan skulle jag utan att veta gissa på att den ska användas vid nåt eventuellt skarpt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted November 19, 2002 Report Share Posted November 19, 2002 @valiant> Kanske en lite väl stor uppgift om ni ej har provat detta innan. Vi övade på lätt trossbåt och Minutläggare. De är ca 30m långa och har ett deplacement på 230 ton (mul) respektive 36,5 ton för ltrb. Mega stort ro/ro är kanske liiite overkill. GMY Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted November 19, 2002 Report Share Posted November 19, 2002 @Doyle Kan tänka mig att befälsstyrkan sätts in då ja, tror att de var med på en pfp övning för något år sedan. En fråga bara, vad är första bokstaven i Löjtnantens efternamn? kan vara en bekant? Link to comment Share on other sites More sharing options...
valiant Posted November 19, 2002 Author Report Share Posted November 19, 2002 Arn, see your point, dock vi är ganska duktigt med folk , med bra utb på SIB , dock vet jag att skillanderna är markant i fartyg. Vi kör en i vilket fall som helst. Bokstaven som efterfrågas är R Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted November 19, 2002 Report Share Posted November 19, 2002 ARN: Om jag inte minns fel uppstod vid den aktuella PFP-övningen en viss irritation mellan bordningsstyrkan och besättningen på det fartyg som bordades. Bordningsstyrkan försökte bereda sig tillträde till ett utrymme av modellen "så eldfängt att det endast får beträdas i yttersta nödfall - naken!". Vad jag minns gjorde språkförbistringen att bordningsstyrkan inte uppfattade att uttrycket "Safeguard" = "avbryt övningen" användes, och man tog initialt paniken och motståndet från besättningen som bra övningsagerande. Kunde gått illa... Övningen i stort gick dock vad jag har hört mycket bra trots denna incident. Kapacitet och utrustning att borda fartyg finns idag inom både polisen och försvaret. Vapenanvändning ombord på fartyg är en vansklig historia, eftersom vissa utrymmen kan vara så eldfängda att de kan explodera av den statiska elektricitet som uppstår av att tyget i kläderna rör sig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
valiant Posted November 19, 2002 Author Report Share Posted November 19, 2002 Arn, sry bokstaven R var ej avsedd för dig (vete f-n hur den kom med) Gracias ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 21, 2002 Report Share Posted November 21, 2002 Att "kriga till det" på en färja ger mig associationer till en flyghangar. Stort, relativt dårligt skydd, mkt bråte overallt, massor av gångar, ventilations schakt, stora kabeltrummor, gångar mm. Ett ordentligt genomsök av en färja kommer liksom en hangar att ta mkt tid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
valiant Posted November 21, 2002 Author Report Share Posted November 21, 2002 Tackar alla för era goda råd, har även via FM´s SIB nätverk fått en del matnyttigt. Speciellet tack riktas till Unicorn Full rapport avlägges i April 2003. Slut - Om man lade hans hjärna i en fingerborg, skulle den känna sig som en lus i en katedral - (P-G Woodhouse) -Valiant- Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted November 21, 2002 Report Share Posted November 21, 2002 valiant> Jag antar att meningen med bordningen är att söka efter något som antas finnas ombord tex vapen. Kontakta Kustbevakningen, deras grabbar har lite koll på eftersök på fartyg. GMY Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted November 21, 2002 Report Share Posted November 21, 2002 @Doyle Kan tänka mig att befälsstyrkan sätts in då ja, tror att de var med på en pfp övning för något år sedan. En fråga bara, vad är första bokstaven i Löjtnantens efternamn? kan vara en bekant? Första bokstaven är B Link to comment Share on other sites More sharing options...
oz Posted November 21, 2002 Report Share Posted November 21, 2002 Lalalala....hey...baby...give-it-up-give-it-up.... A'psis...På Amf1 utbildades det under 00/01 en skara beväringar som gick under namnet 'Bordningsstyrkan'. Vad dessa gjorde vad ju helt enkelt som namnet antydde. De bordade fartyg från helikoptrar och båtar. T.ex så samövade de med Polen (eller nåt land där borta) och bordade lite fartyg ute i Östersjön under sommaren 2001. (Även ruggigt nära att det blev en skarp insats där under våren samma år...fast det talar vi ju tyst om. heh) Huruvida de fortfarande utbildas kan jag inte svara på. Men det verkar ju lattjo att de INTE skulle göra det. Slut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vlad Posted November 27, 2002 Report Share Posted November 27, 2002 Vet inte om jag är lite sent ute med denna Länk. http://www.amf1.mil.se/article.php?id=6398 Hoppas att det kan vara till nytta Link to comment Share on other sites More sharing options...
surfer_box Posted November 24, 2003 Report Share Posted November 24, 2003 Det närmaste du kommer strid i fartyg, förutom SSG och NI, är marinens bordningsstyrka. För er som minns nittiotalets försök, kan jag nu säga att bordningsstyrkan har "återuppstått" och är nu ett förband på utvecklingsstadiet på Amf1. Än så länge genomförs metodförsök. Soldaterna i styrkan är värnpliktiga och utbildas i två av tre hotnivåer, samt på ett antal sekundära uppgifter (eskorttjänst och personskydd, fast spaning, skydd av handelsfartyg, skydd av eget förbandet m.m.). Läs mer om oss på www.amf1.mil.se eller www.bordningsstyrkan.tk Link to comment Share on other sites More sharing options...
surfer_box Posted November 24, 2003 Report Share Posted November 24, 2003 Ahh, missade en sak... ett klargörande. Det är alltså Bordningsstyrkan på Amf1 som sysslar med bordning idag, ingen annan. (ja! undantaget NI och SSG ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimitz Posted November 24, 2003 Report Share Posted November 24, 2003 läste andy mcnabs ATTACK... där skriver han om ngn sorts ammo dom använde i sitt "sibövningshus" som var dödande men gick sönder vid sammanstöt med metall/motsv.. nackdel: skyddsvästar Fördel:inga dödande rikorchetter (stavning ) verkar som en bra grej.. sikta på huvudet så borde d lösa sig.. okej för att stressen kanske gör d svårt men försöka o de lärt iaf ducka så man får ett nytt försök.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted November 24, 2003 Report Share Posted November 24, 2003 läste andy mcnabs ATTACK... där skriver han om ngn sorts ammo dom använde i sitt "sibövningshus" som var dödande men gick sönder vid sammanstöt med metall/motsv.. nackdel: skyddsvästar Fördel:inga dödande rikorchetter (stavning ) verkar som en bra grej.. sikta på huvudet så borde d lösa sig.. okej för att stressen kanske gör d svårt men försöka o de lärt iaf ducka så man får ett nytt försök.. Det kallas "frangiable ammunition" (res. för stavfel) och är inget nytt under himlen, det är tänkbart att det finns hör o var inom FM, dock inte officiellt antaget. Dte har även diskuterats tidigare i samband med detta. Och...att hinna sikta på huvudet/pannan eller "hinna ducka" är inte vidare realistiskt, man siktar så bra man kan under rådande omständigheter, samma sak med skydd, det är inte direkt som i "Matrix". Link to comment Share on other sites More sharing options...
oz Posted November 24, 2003 Report Share Posted November 24, 2003 Varför grävs det i gamla tråder helt plötsligt för? :( Link to comment Share on other sites More sharing options...
69:an Posted November 27, 2003 Report Share Posted November 27, 2003 Varför grävs det i gamla tråder helt plötsligt för? :( @ oz:Blev du orolig för att du yppat H-stämplad info eller ;) surfer box just nu är vpl. på bordningsstyrkan och att det nog ligger i hans intresse att göra "reklam" för den!? Han (surfer box) har väl använt sök funktionen?! //C Link to comment Share on other sites More sharing options...
LYNX Posted November 27, 2003 Report Share Posted November 27, 2003 Marinens säkrings styrka samt en FBJ Bilden är från Bassäkkompaniet på Berga Örlogskolor 1996. Styrkan består av 9 män och 1 kvinna, att det är/var minst en kvinna med beror på att de skall kunna(?) kroppsvisitera ev kvinnor som kan finnas på fartygen. Utrustning: Marinblå sjöstridsdräkt, svarthuva, svart hjälm ( ridhjälm ) slalomglasögon med spegelglas, svarta handskar, buntband, radio 333 MP 5 eller pistol samt klättersele. Bassäk studerade bl a SEALs och holländarnas taktik vid bordning. Så såg det alltså ut 1996, det har hänt en del sen dess. Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted November 27, 2003 Report Share Posted November 27, 2003 @LYNX Ser att flytvästen är den som helikopterförarna använder (ej automatisk, går att öppna framtill), minus ELT (nödsändare). Texten på den fyrkantiga vita lappen är "Ej automatisk". I övrigt grön med gråa band. Den uppblåsbara delen är självklart orange och den innehåller en CO2-patron. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.