Jump to content

http://www.forsvarsmakten.se/

Recommended Posts

• Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jahopp

idag drog den tydligen igång med helsidesannonser och en ny webplats

Säga vad man vill om sidan, men känns inte flashsidor i detta stuk lite gammalt ?

:D

Lite små fräck, men den kunde gjorts "roligare". Håller med om att flash kanske inte riktigt håller måttet. En enkel sida med snygg layout och enkla menyer hade varit att föredra. Sen ville inte ljudet fungera när jag spelade upp filmer.

Lite små fräck, men den kunde gjorts "roligare". Håller med om att flash kanske inte riktigt håller måttet. En enkel sida med snygg layout och enkla menyer hade varit att föredra. Sen ville inte ljudet fungera när jag spelade upp filmer.

Hos mig fungerade ljudet utmärkt....

Jahopp

idag drog den tydligen igång med helsidesannonser och en ny webplats

Säga vad man vill om sidan, men känns inte flashsidor i detta stuk lite gammalt ?

:ak:

Kunde inte kolla på länken (skolans datorer håller inte måttet :D ).

Men jag såg helsideannonsen i Metro och den får man väl säga vara helt ok även om man kan ha olika åsikter om själva innehållet....

jag håller med om att inte är så bra som man kunde förväntat sig, och med tanka på hur lite information det fanns på den så hade jag föredragit en enklare sida i stil med mil.se där görs dessa kortare men informationsrika texterna bättre enligt mig, men det är bara min åsikt

I kommunikationen med det civila samhället tror jag det är mycket viktigt att man förmedlar en lättintaglig information, folk orkar inte läsa en helsida i Metro. Visst man väcker uppmärksamhet med två stridsutrustade soldater i coola uniformer och vapen men jag tycker man skulle ha fokuserat på något annat och försökt förmedla en mer seriös bild av FM. Det är lite som rekryteringsfilmen för mer kvinnor i försvaret, visst den var rolig och lite annorlunda och visade att tjejer inte behöver vara au-pair utan faktiskt kan köra stridsvagn. Men jag tror många uppfattade den reklamen som att det enda man gör i FM är att leka krig.

de har en rätt skoj diskussion om den "väpnade striden" som enligt reklamen skall hållas på stora scen. de undrar hur den ska gå till och är oroliga att de skall hamna i "minfältet" tillslut. :P

de har en rätt skoj diskussion om den "väpnade striden" som enligt reklamen skall hållas på stora scen. de undrar hur den ska gå till och är oroliga att de skall hamna i "minfältet" tillslut. :P

Hörde det på p3 också :bash:

var riktigt skojsigt faktiskt

Film på storbildskärm kanske?

• 2 weeks later...
FÖR ATT KUNNA BESÖKA FÖRSVARSMAKTEN.SE

BEHÖVER DU DEN SENASTE VERSIONEN AV

FLASH-PLAYER PÅ DIN DATOR.

Jävla nötter! Jag har senaste versionen av flash installerad. Däremot så har jag inte ActiveX vilket verkar vara det som de menar att man behöver. :Malaj:

• Forumsledning

Eskil jo hörde det där också. och jag vet orsaken ... och det är bara att beklaga att det råkade bli så. Jag kan hälsa från högre ort att de är medvetna om problemet.

Jag vet inte, men nog tycker jag väl att den här tråden hör hemma i media-delen av forumet... Hur många läsare har vi här egentligen och hur relaterat är ämnet till försvarsbeslutet....?

Men (som tur är) är det inte jag :dribble: som bestämmer på det här forumet, så:

Såg just en ny reklamfilm för Den Nya Försvarsmakten på Tv4 och jag blev riktigt impad. Ett klart och tydligt budskap och bra bilder. Någonstans i Afrika utsätts civilbefolkning för trakasserier från någon slags väpnat löske (läcker bild på en knarkig krigarsnubbe som har en djävla HYENA i koppel när han hunsar de stackars civilisterna). En lastbil med någon form av skyddsnät transporterar civila in på ett område som kontrolleras av svenska soldater i utlandsstyrkan för att de skall kunna rösta i ett fritt och demokratiskt val. Tungt budskap, läckert packeterat och bra produktion. Skönt att se att alla inte tänker som den där fubbiken som ville byta ut logotypen till hockeylandslagets logga... :P

Edited by Ragulin

@dxl

Jag kanske blev alldeles :dribble: bara för att den normala reklamfilmen från FM är en relativt töntig historia inspelad av ett ostigt produktionsbolag med ett uruselt manus som utgångspunkt... Den här saken var snygg och sexig.

Jag vet inte, men nog tycker jag väl att den här tråden hör hemma i media-delen av forumet... Hur många läsare har vi här egentligen och hur relaterat är ämnet till försvarsbeslutet....?

Men (som tur är) är det inte jag :wacko: som bestämmer på det här forumet, så:

Såg just en ny reklamfilm för Den Nya Försvarsmakten på Tv4 och jag blev riktigt impad. Ett klart och tydligt budskap och bra bilder. Någonstans i Afrika utsätts civilbefolkning för trakasserier från någon slags väpnat löske (läcker bild på en knarkig krigarsnubbe som har en djävla HYENA i koppel när han hunsar de stackars civilisterna). En lastbil med någon form av skyddsnät transporterar civila in på ett område som kontrolleras av svenska soldater i utlandsstyrkan för att de skall kunna rösta i ett fritt och demokratiskt val. Tungt budskap, läckert packeterat och bra produktion. Skönt att se att alla inte tänker som den där fubbiken som ville byta ut logotypen till hockeylandslagets logga... :P

jag tycker den andra reklamen är bättre. Den där en kvinna i ett svenskt hem vaknar av att det händer ngt utanför lagenheten. där ute är det fullt krig och de tar sig in i hennes trapphus och allt slutar med att någon försöker ta sig in i lägenheten. en riktig cliffhanger!

edit: ordblindhet botad

Edited by Ringo

För de som inte läst artikeln på mil.se än:

Kåkstadens slum blev inspelningsplats

Tydligen skulle den första filmen föreställa Balkan och den andra Afrika.

Jag får ta åt mig på den :wacko:

Läste bara artikeln snabbt och kollade mest på bilderna. De föreställde mest bilder från "afrika"-filmen så jag drog en snabb/felaktig slutsats att det bara var den som vart inspelad där.

edit:abcdefghijklmnopqrstuvwxyzåäö

Edited by Ringo

Jag blev inte speciellt imponerad av sidan, det första den gör är att ändra storleken på mitt webläsarfönster och gör mig måttligt irriterad, därefter kräver den Flash 8, vilket inte kommer komma till Linux alls, utan vi får snällt vänta till Flash 9 kommer ut.

Vad menar de egentligen med "Världen blir allt mindre. Därför behöver Sverige ett nytt försvar"? (med reservation för fel citering)

Jag tycker inte att filmen på något vis talar om _varför_ Sverige behöver ett nytt försvar. Min bild av filmen är att kriget kommer närmare oss här hemma...vilket knappast lär vara tanken? I så fall vore ju ett gammalt hederligt insatsförsvar att föredra...

Som sagt...kan någon förklara vad de egentligen vill ha sagt?

Vad menar de egentligen med "Världen blir allt mindre. Därför behöver Sverige ett nytt försvar"? (med reservation för fel citering)

Jag tycker inte att filmen på något vis talar om _varför_ Sverige behöver ett nytt försvar. Min bild av filmen är att kriget kommer närmare oss här hemma...vilket knappast lär vara tanken? I så fall vore ju ett gammalt hederligt insatsförsvar att föredra...

Som sagt...kan någon förklara vad de egentligen vill ha sagt?

Svar:

Du uppfattar det som att kriget är närmare Sverige för att globaliseringen gått så långt. Därför behövs det nya försvaret för att "släcka branden innan den når ditt hus".

Typ.

/Krook

Edit: glömde ett ord.

Edited by Krook

Svar:

Du uppfattar det som att kriget är närmare Sverige för att globaliseringen gått så långt. Därför behövs det nya försvaret för att "släcka branden innan den når ditt hus".

Typ.

/Krook

Jag tycker inte det framgår särskilt tydligt. Jag kan köpa argumentationen på ett sätt... men på vilket sätt tarvar situationen ett nytt försvar och vad innebär ett nytt försvar? Jag tycker reklamen är otydlig och lämnar fler frågot än svar (kanske är syftet?). Däremot är den snyggt gjord! och fyller väl sitt andra syfte....att skapa intresse.

Jag kan köpa argumentationen på ett sätt... men på vilket sätt tarvar situationen ett nytt försvar och vad innebär ett nytt försvar?

Det nya insatsförsvaret är tänkt att kunna verka "här och nu" var som helst på jorden. Det gamla invasionsförsvaret var tvunget att mobiliseras för att kunna verka, något som hade medfört tämligen stora påverkningar på det civila samhället.

Jag blev inte speciellt imponerad av sidan, det första den gör är att ändra storleken på mitt webläsarfönster och gör mig måttligt irriterad, därefter kräver den Flash 8, vilket inte kommer komma till Linux alls, utan vi får snällt vänta till Flash 9 kommer ut.

Mycket irriterande att få webbläsarfönstret kidnappat sådär!

Stängde ned sidan ganska snart. Öronen krullade sig av det där ooouumoouuumoouuumm - ljudet.

Råkade dessutom ha ganska bra volym på högtalarna.

Vill styra själv när jag vill ha ljud eller inte ljud!

Visst, den där sajten är kul och litet småfräck ......som ett komplement.

Häckar hellre vidare på mil.se.

• 3 years later...
  • Forumsledning

Som orientering med tanke på trådens ursprung och domännamn:

Mil.se blir forsvarsmakten.se

Snart byter Försvarsmaktens webbplats utseende och får bättre funktionalitet. Samtidigt byter webbplatsen domännamn från mil.se till forsvarsmakten.se. Under tiden fram till nylanseringen kommer uppdateringen av webbplatsen att vara begränsad

http://www.mil.se/sv/Nyheter/centralanyhet...rsvarsmaktense/

Jag blir så trött. Varför måste de göra om allting vart tredje år? Dessutom byta en inarbetad adress, att ha två som fungerar parallellt kan jag kanske förstå. Alla tidigare gånger har det inneburit att massor av information försvunnit och det har blivit svårare att hitta den information som fortfarande finns kvar. Generellt sett har det blivit sämre innehåll också, men det hänger väl kanske inte direkt ihop med att man gjort om sidan. Det har i alla fall tagit bra lång tid innan den "återhämtat sig" från ombyggnationen, vissa saker som försvann när man gjorde om allt 2007 har ju hittat tillbaka till mil.se först de senaste månaderna.