Gulo-Gulo Posted May 4, 2006 Report Share Posted May 4, 2006 "An SAS soldier has refused to go into combat in Iraq alongside US forces after branding their tactics "illegal", it has been reported. Ben Griffin, 28, left the Army after three months in Baghdad citing the behaviour of US troops and the policies of coalition forces. He is believed to be the first SAS soldier to refuse to go into combat and quit the Army on moral grounds. Mr Griffin told the Sunday Telegraph that he witnessed dozens of illegal acts by US fighters who viewed Iraqis as "sub human". He said: "I saw a lot of things in Baghdad that were illegal or just wrong. I knew, so others must have known, that this was not the way to conduct operations if you wanted to win the hearts and minds of the local population. "And if you can't win the hearts and minds of the people, you can't win the war." On Saturday Foreign Office minister Kim Howells admitted that Iraq was "a mess" during a visit to the country to inspect the oil industry. But he played down the prospects of civil war and praised the enthusiasm of ordinary Iraqis for change. "People describe Iraq as a mess," he told BBC Radio 4's Today programme. "But it is a mess that can't launch an attack now on Iran; a mess that won't be able to march into Kuwait; it's a mess that can't develop nuclear weapons. "So yes, it's a mess but it's starting to look like the sort of mess that most of us live in." The SAS has served alongside its American equivalent, Delta Force, in all parts of Iraq, targeting al Qaida cells and insurgents. The Hereford-based unit, formed in 1941 to conduct raids behind enemy lines during World War Two, is the principal special forces organisation of the British Army. An MoD spokeswoman said the department does not comment on matters involving SAS personnel. " Ja fundera pa den du! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamdämpare Posted May 4, 2006 Report Share Posted May 4, 2006 Intressant kille den där avhopparen.. Använda Usa:s taktik som ursäkt för att lämna SAS? Har han inte mer motivation för att stanna kvar i ett förband som han troligen kämpat mer än de flesta gör under en livstid för? Undrar vad han gjorde när SAS hälsade på i Qala-i-Janghi? Låg och sov? Var full på en lokal bar? Då var SAS inga änglar.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted May 4, 2006 Report Share Posted May 4, 2006 Det gar ju alltid att hitta anledningar till vad man an vill gora... Alltid enklare att skylla pa andra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Car Dai shan Posted May 4, 2006 Report Share Posted May 4, 2006 "And if you can't win the hearts and minds of the people, you can't win the war." Det var väl SAS som började med denna typ av operation? Var det i Asien eller däromkring? Han har ju gjort sitt val och man kan ju förstå mannen, det är ju ett h..vete enligt vad jag förstår. Att folket inte är med kan ju bidraga, sedan bryr sig inte terroristerna ett dugg om vad folket tycker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bazooka Posted May 4, 2006 Report Share Posted May 4, 2006 "And if you can't win the hearts and minds of the people, you can't win the war." Det var väl SAS som började med denna typ av operation? Var det i Asien eller däromkring? Malaya 1950-58 enligt Ken Connors "Elitstyrka SAS". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted May 4, 2006 Report Share Posted May 4, 2006 (edited) Monday, March 13, 2006 SAS solider quits army over ‘illegal’ US tactics in Iraq * Accuses US army of routinely detaining non-insurgent targets * Says US military treated Iraqis as ‘sub-human’ LONDON: An elite British soldier revealed in an interview with the Sunday Telegraph that he quit the army after refusing to stay and fight in Iraq on moral grounds because of the “illegal” tactics used by US troops on the ground. The 28-year-old Special Air Service (SAS) soldier, Ben Griffin, terminated his army career after just three months in Baghdad and was discharged last June. He is believed to be the first SAS soldier to refuse to go into combat and to quit the army on moral grounds. “I saw a lot of things in Baghdad that were illegal or just wrong,” Griffin told the weekly newspaper in his first interview since leaving the SAS. Griffin, who worked in the SAS’s counter-terrorist team, recalled joint operations to tackle insurgents with his American counterparts. “We would radio back to our headquarters that we were not going to detain certain people because, as far as we were concerned, they were not a threat because they were old men or obviously farmers, but the Americans would say: ‘No, bring them back’,” Griffin said. “The Americans had this catch-all approach to lifting suspects. The tactics were draconian and completely ineffective.” He spoke of another operation which netted a group of innocent civilians who were clearly nothing to do with the insurgency. “I couldn’t understand why we had done this, so I said to my troop commander: ‘Would we have behaved in the same way in the Balkans or Northern Ireland?’ He shrugged his shoulders and said: ‘This is Iraq’, and I thought: ‘And that makes it all right?’” Griffin said he believed US soldiers had no respect for Iraqis, whom they regarded as “sub-human”. “The Americans would talk to the Iraqis as if they were stupid and these weren’t isolated cases, this was from the top down. “There might be one or two enlightened officers who understood the situation a bit better but on the whole that was their general attitude. Their attitude fuelled the insurgency. I think the Iraqis detested them.” Griffin left the army in March 2005. The Ministry of Defence, when contacted by The Sunday Telegraph, declined to comment. AFP Daily times Griffin anser att de metoder som används i Irak inte är de rätta och han följde sitt samvete och slutade efter 8 års tjänst. Hedervärt enligt min åsikt, folk är alldeles för flata och kompromissar för mycket. Edit: stavfel Edited May 4, 2006 by Adam Wilhelm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted May 4, 2006 Report Share Posted May 4, 2006 Använda Usa:s taktik som ursäkt för att lämna SAS? Har han inte mer motivation för att stanna kvar i ett förband som han troligen kämpat mer än de flesta gör under en livstid för? Undrar vad han gjorde när SAS hälsade på i Qala-i-Janghi? Låg och sov? Var full på en lokal bar? Då var SAS inga änglar.. Intressant åsikt, själv är jag av åsikten att om han efter 8 år i förbandet inte längre kan finna etiska och moraliska stadgar i verksamheten som stämmer överens med hans egna, har full rätt till att välja att sluta. Håller med AW, hedervärt att våga ta det beslutet. Ingen här inne borde kunna såga hans agerande utifrån en tidningsartikel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wizeguy Posted May 4, 2006 Report Share Posted May 4, 2006 Att slänga iväg så mycket hårt arbete och träning som det lär ta att komma dit han är pga moraliska övertygelser tycker jag är beundransvärt...lär ju inte direkt vara ett lätt beslut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 Att slänga iväg så mycket hårt arbete och träning som det lär ta att komma dit han är pga moraliska övertygelser tycker jag är beundransvärt...lär ju inte direkt vara ett lätt beslut. Vad är det han slänger iväg? Han har fortfarande gjort det han gjort och har kvar utbildningen han har genomgått. Med 8 år i SAS så har han ett CV som gör det tämligen lätt att få en ny anställning. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wizeguy Posted May 7, 2006 Report Share Posted May 7, 2006 Joo, självklart...slänga iväg kanske inte är rätt uttryckt, men min poäng var iallafall att det nog inte är så lätt beslut att lämna SAS, när han har jobbat så hårt för att komma dit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted May 7, 2006 Report Share Posted May 7, 2006 (edited) Det är väl snarare så att det är FÖR lätt att lämna SAS.... Brittiska SF har de senaste åren haft stora problem med personal som lämnat förbanden för att jobba inom den civila sektorn, där lönen är grymt mycket större än om man arbetar för MoD. Med detta sagt så tycker jag ändå att han gjorde rätt (och då utgår jag bara från den fakta jag fått ur artikeln). Det är inte alla som vågar stå för vad de tycker. Edited May 7, 2006 by Max Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Car Dai shan Posted May 8, 2006 Report Share Posted May 8, 2006 "And if you can't win the hearts and minds of the people, you can't win the war." Det var väl SAS som började med denna typ av operation? Var det i Asien eller däromkring? Malaya 1950-58 enligt Ken Connors "Elitstyrka SAS". @Bazooka: Den var det, tack. Komihåg en rolig del av det, typ "Vi tillkallade då hkp för livsmedelsfällning eller som byhövdingen sade, den stora fågeln som "någonting som jag glömt" och skiter ris”. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nahkampf Posted May 8, 2006 Report Share Posted May 8, 2006 Anmärkningsvärt att det fortfarande finns idealister inom SAS. Man kan tänka att de har blivit rätt cyniska och avtrubbade med åren, men tydligen finns det de som inte tänker acceptera vad som helst. Bra gjort! Nu väntar högbetalda säkerhetsjobb för den här killen. Han behöver knappast oroa sig för framtiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted May 19, 2006 Report Share Posted May 19, 2006 Nurnberg borde väl ha gjort det klart för alla att den enskilde soldaten måste ta ett ansvar för att han handlar enligt folkrätten All heder till denne man som följer sin morilska övertygelse och agerar. Respekt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamdämpare Posted May 19, 2006 Report Share Posted May 19, 2006 Nurnberg borde väl ha gjort det klart för alla att den enskilde soldaten måste ta ett ansvar för att han handlar enligt folkrätten All heder till denne man som följer sin morilska övertygelse och agerar. Respekt Nurnberg skrevs av segrarna, Till segrarnas fördel. Intressant att han använder USA metoder som ursäkt för att säga upp säg från brittiska armén, faktiskt. Särskilt med tanke på att Storbritannien hade 460.000 tyska krigsfångar som slavar. Och detta 15 månader efter andra världskrigets slut, enligt internationella röda korset. Stämmer dåligt med tredje genevekonvektionen som Storbrittanien skrivit på. Men visst, (dubbel)moral i all ära. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted May 19, 2006 Report Share Posted May 19, 2006 Nurnberg borde väl ha gjort det klart för alla att den enskilde soldaten måste ta ett ansvar för att han handlar enligt folkrätten All heder till denne man som följer sin morilska övertygelse och agerar. Respekt Nurnberg skrevs av segrarna, Till segrarnas fördel. Intressant att han använder USA metoder som ursäkt för att säga upp säg från brittiska armén, faktiskt. Särskilt med tanke på att Storbritannien hade 460.000 tyska krigsfångar som slavar. Och detta 15 månader efter andra världskrigets slut, enligt internationella röda korset. Stämmer dåligt med tredje genevekonvektionen som Storbrittanien skrivit på. Men visst, (dubbel)moral i all ära. Och Flamdämparen inbjuds härmed att inkomma med ett styck PM till undertecknad eller annan valfri forumsmedlem där han högt och tydligt ber om ursäkt för varje orätt som Sverige gjort genom tiderna och som Flamdämpare (med sin egen logik enligt ovan) bör ställas till svars för. GMY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
herman30 Posted May 19, 2006 Report Share Posted May 19, 2006 Ett exempel: baltutlämningen. http://sv.wikipedia.org/wiki/Baltutl%C3%A4mningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamdämpare Posted May 19, 2006 Report Share Posted May 19, 2006 Och Flamdämparen inbjuds härmed att inkomma med ett styck PM till undertecknad eller annan valfri forumsmedlem där han högt och tydligt ber om ursäkt för varje orätt som Sverige gjort genom tiderna och som Flamdämpare (med sin egen logik enligt ovan) bör ställas till svars för. GMY Tackar för din inbjudan, Tyvärr låter jag Ben Griffins påstådda moral och fakta presenterad ovan tala för sig själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weerdo Posted May 19, 2006 Report Share Posted May 19, 2006 Anmärkningsvärt att det fortfarande finns idealister inom SAS. Man kan tänka att de har blivit rätt cyniska och avtrubbade med åren, men tydligen finns det de som inte tänker acceptera vad som helst. Bra gjort! Nu väntar högbetalda säkerhetsjobb för den här killen. Han behöver knappast oroa sig för framtiden. Fortfarande finns idealister inom SAS? nu vet väl vi alla här ungefär lika mycket om SAS och så vidare men jag tror man måste vara idealist för att åka utomlands när det har gått några år. När man är nymuckad så är allting så häftigt osv men när man är trött på att skjuta ksp, då börjar man tänka till lite. Jag skulle då inte vilja vara i irak om jag inte trodde på det. Jämför med svenska utlandsstyrkan kanske, alla där är frivilliga och måste väl på något sätt vara idealister. Annars så lär man sig nog ganska snabbt när man kommer ner. Jag tycker det var hedersvärt gjort och det bevisar att han var en tänkande soldat, med då den informationen som vi har fått tillgänglig. Jämför med civilt företag, om det gör oetiska saker, såsom producerar avfallsgifter i indien när dem producerar plastkoppar så blir det lite svårt. Kan du stå för vad som händer där. Det som händer nu är ju inte påtagligt men det som händer om 10-20 år då befolkningen är förgiftade. Jag skulle då inte vilja stå där framför mina barn och säga "japp där jobbade jag!" Och som många säger, och om allt i artikeln ska tas bokstavligt så var det ett stort steg att gå ur SAS ja, det kan jag hålla med om. angående alla dem här högbetalda säkerhetsjobben ni pratar som nämns, det var en dokumentär på TV om sas (en av de otaliga) där en ex-soldat beskrev att han är ju gud när han ligger inne och har total kontroll på allt och känner sig utbildad för alla möjliga scenarion. Sen när han slutade och skulle söka jobb så var det "jaha, du kan spränga saker, och titta du kan använda radiomateriel. men vet du vad som händer där inne tekniskt? nehe, men du du vet vad som händer i en pistol tekniskt, jaha.. bra bra... då får du bli takläggare. han hade jobbat som takläggare, burgerflippare, på en pub och bara glidit emellan sådana jobb. Som han berättade det så ångrade han inte sin tid i SAS men det är ingen stor merit när man ska ha ett civilt jobb. Och sen så finns det ju dem som handlar i civila säkerhetsföretag motsvarande, jo kul för dem. Men för dem som är trött på jobbet som militär och vill söka äkta civil karriär? äsch fan nu svammlar jag, lite trött efter tentan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted May 20, 2006 Report Share Posted May 20, 2006 Ett exempel: baltutlämningen. http://sv.wikipedia.org/wiki/Baltutl%C3%A4mningen OT Har alldrig riktigt insett varför det var så fruktansvärt felaktigt att utlämna dom där balterna. Du vet givetvis vad baltiska SS höll på med på östfronten under kriget? Det fans inga som kom upp i den folkmordsnivån, inte ens tyska Einsatzgrupfen. Judarna i Lettland, tex, dödades av Lettiska SS, inte av tyskarna. Nåväl, nog om detta... OT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted May 21, 2006 Report Share Posted May 21, 2006 OT Har alldrig riktigt insett varför det var så fruktansvärt felaktigt att utlämna dom där balterna. Du vet givetvis vad baltiska SS höll på med på östfronten under kriget? Det fans inga som kom upp i den folkmordsnivån, inte ens tyska Einsatzgrupfen. Judarna i Lettland, tex, dödades av Lettiska SS, inte av tyskarna. Nåväl, nog om detta... OT OT Därför att det var balterna som defacto blev invaderade av Sovjet? Baltiska SS höll till största delen på med att försvara sina länders suveränitet, och sveriges samtidigt... Sverige dömde i stort sett dess balter till döden. Men jag är lite partisk, eftersom jag fått min verision från veteraner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted May 21, 2006 Report Share Posted May 21, 2006 OT Har alldrig riktigt insett varför det var så fruktansvärt felaktigt att utlämna dom där balterna. Du vet givetvis vad baltiska SS höll på med på östfronten under kriget? Det fans inga som kom upp i den folkmordsnivån, inte ens tyska Einsatzgrupfen. Judarna i Lettland, tex, dödades av Lettiska SS, inte av tyskarna. Nåväl, nog om detta... OT OT Baltiska SS höll till största delen på med att försvara sina länders suveränitet, och sveriges samtidigt... . Skojjar du nu eller??? Hur försvarade dom sin egen suveränitet genom att mörda kvinnor och barn i Sovjet och sina egna (och andras) judar??? Och hur f-n kommer Sverige in i allt detta? Visa gärna en konkret sovjetisk anfallsplan mot Sverige under Vk II, och på vilket sätt denna avstyrdes av de heroiska SS-männens bragder på östfronten! Men om du säger att det är så så kanske inte Villnius judar slaktades i onödan i alla fall. Det var ju ett nödvändigt ont för att försvara stackars Sverige... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted May 22, 2006 Report Share Posted May 22, 2006 Det är inte ballt att vara lett i sovjet.. eller var det tvärt om.. hursomhelst, varken levande eller döda balter har med SAS i Irak att göra.. /Erik G Glåbul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted May 22, 2006 Report Share Posted May 22, 2006 Skojjar du nu eller??? Nej inte alls. Men som sagt slut OT, diskuterar gärna i annan tråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Zeeuus Posted May 25, 2006 Report Share Posted May 25, 2006 Heder åt de som står upp för vad de tror på och inte blint lyder. Början till slutet av demokratin är när individer slutar tänka själva. Mina 50 öre till debatten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts