Jump to content

Pliktverket - Koll på läget?

Guest Sandström

Recommended Posts

Guest Sandström

Hallå alla kära läsare.

Jag har en liten fundering kring en sak som nyligen hände mig.

Idag pratade jag med pliktverket om en eventuell ändring från Bevakning till Bassäk eller Närskydd. Enligt pliktverket så har jag dock för dålig syn för att bli närskyddsoldat eller bas/strilsäkman, vilket jag oerhört gärna ville eftersom att jag ville jobba med hundar. (Och som ni säkert också vet så har ju de flesta av oss killar en liten gubbe i huvudet som ständigt säger till oss att vi vill göra något tuffare och hårdare än det vi redan blivit placerade som :ph34r: )

För att komma tillbaka till saken; Efter genomförd utbildning så krigsplaceras bevakningssoldater som närskyddsoldater i något krigsförband. Så alltså kommer jag efter bevakningsutbildningen bli närskyddssoldat, men jag får på grund av min dåliga syn inte utbildas till det direkt...

Så alltså får jag inte vara närskyddssoldat medan det bara är utbildning och övning för att jag kan tappa glojärnen, men när det verkligen blir krig så sätter dom mig i skogen och hoppas på det bästa...

Kan någon insatt person förklara denna logik för mig? Och kanske placera detta inlägg i rätt kategori :P

Ha det kalas alla stridisar!

Edited by Sandström

Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men vad jag vet så är bevakningssoldater på flottiljer mer en fredlig befattning, medan man i krig blir närskydssoldat.

Förresten, närskydd är ett ord anpassat till historien. Iom. säkbat 04 heter det numera bassäk.

Edited by Kato

För att komma tillbaka till saken; Efter genomförd utbildning så krigsplaceras bevakningssoldater som närskyddsoldater i något krigsförband.

Förmodligen kommer du placeras (om än alls) som bevakningssoldat.

/Krook

Men är verkligen bevakningssoldater något som ingår i kriorg? Det jag alltid hört och trott är precis som Sandström säger att de placeras som närskydd.

Jag gjorde lumpen som insats/förare och placerades som närskyddsman. Men jag hade gröntjänst varannan vecka och trodde att det gjorde så att kag blev närskyddare :baskerPa:

Ter sig för mig mer eller mindre orealistiskt om vissa soldater skulle agera väktare(motsv.) mitt under brinnande krig.

Det blir nog inte direkt till att sitta i vaktkuren när invasionen kommer.

Guest Sandström

För att komma tillbaka till saken; Efter genomförd utbildning så krigsplaceras bevakningssoldater som närskyddsoldater i något krigsförband.

Förmodligen kommer du placeras (om än alls) som bevakningssoldat.

/Krook

Det är ju klart att man blir krigsplacerad efter genomförd utbildning, tror knappast dom lägger en massa millar på att utbilda en massa folk som dom inte har användning för sen...

För övrig står det i befattningsbeskrivningen att man blir placerad som närskydd, så den saken är det nog inget tvivel om...

Det är ju klart att man blir krigsplacerad efter genomförd utbildning, tror knappast dom lägger en massa millar på att utbilda en massa folk som dom inte har användning för sen...

Jodu, det har hänt många gånger ;)

Ter sig för mig mer eller mindre orealistiskt om vissa soldater skulle agera väktare(motsv.) mitt under brinnande krig.

Behövs väl bevakningssoldater i krig också. Nån måste ju vakta regementena och liknande eller är det enbart tänkt att säkbat ska ha hand om sådant? Inte så insatt ifrågan men man kanske kan bli :D

Ungefär mellan år 1999/2000 och 2005 så blev större delen av de utbildade kullarna inte ordentligt krigsplacerade.

I höstas började dock försvaret ta sig i kragen, detta avhandlas här.

Jag vet ingen bevakningssoldat jag känner/har pratat med, varken på mitt förband eller annat, som är krigsplacerade som något annat än bevakningssoldater.

Mina två ören.

Så jag är speciell då 8-/:D

Guest Sandström

Jag vet ingen bevakningssoldat jag känner/har pratat med, varken på mitt förband eller annat, som är krigsplacerade som något annat än bevakningssoldater.

Mina två ören.

Så jag är speciell då :banana0:)

Men du är alltså placerad som närskydd?

EDIT: Såg precis att du redan skrivit det här ovan :P

Edited by Sandström

• 2 weeks later...
Guest Daishuo

Kan ju avslöja att plikverket gör ju fel hela tiden...... hur annars skulle dom kunna placera nån med Scleros rygg (typ krökt rygg) som inte får lyfta ett kilo, i lumpen övehuvud taget?

Dessutom är dom jevligt bra på att lova Vpl en massa saker... tex .. jo men den här tjänsten blir bra... och så får du C-kort åså vettu..

Och dom förväntningarna tvingas vi YOFF leva upp till sen...

LÄGG NER PLIKTVERKET, och låt mig åka land å rike runt och välja mina soldater själv!