Forumsledning Kimster Posted May 2, 2006 Forumsledning Report Share Posted May 2, 2006 Dåså efter lite arbete kring design, syfte, målsättning, utförande och även efter viss frustration av många av er där ute så öppnar jag detta forum imorn. Nu kanske några av er har vissa förväntningar och några är jättehöga och nyfikenheten är total... men ärligt så är det inte mycket nytt alls idagsläget. Arbetet med forumet kommer fortsätta och det kommer ska förändringar (tro mig), men vi kände ändå att det var dags att få öppna det så det kan börja fungera även under själva utvecklingen. Det ni ser nu är inte den färdiga konstruktionen. Vi gissade ändå att det finna mycket tycken om tankar om det.. både bra och dåliga, så jag skapar den tråden så vi kan lufta oss lite. Kom med synpunkter förslag tankar idéer om hur vi kan maximera forumets nytta. FM lyssnar dessutom. Ni som tillhör FM och är inblandad i rekrytering till US hör av er om intresse att använda forumet för att skapa annonser. / Kimster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted May 3, 2006 Report Share Posted May 3, 2006 Efter en snabb titt på forumet ser det rejält och genomarbetat ut. Jag hoppas bara att Blågul (Kimster ensam?) samt personalen från FM som ska hålla detta i ordning, ska hinna med att uppdatera. Annars är jag lite rädd för att det ska bli spretigt och svåröverblickat. Viktigaste området där man snabbast bör få resultat bör vara vakansrekrytering. Det är där jag ser ett forum som detta där man kan få lite mera direktkontakt en på mil.se, kunna göra viss skillnad. Hoppas bara man kommer lägga ut tjänsterna på det sättet som man förrut gjorde på mil.se, även vakanta grgsk etc. Intressant vore väl om rekryterande Plutonchef och motsv skulle få möjlighet att lägga tjänster som platsannonser liknande, där man kan efterfråga lite mer specifika förmågor som ofta kan ligga utanför den ordinarie bef. beskrivningen. T ex om man gärna ser kvinnliga sökande, förbevis för signalisterna, sökande från särskild bakrund både militärt och civilt, etc. Närmare beskrivningar och kontakter med de sökande bör ge ett bättre resultat och större urvalsgrupp för de rekryterande. Det är där jag ser ett mera flexibelt forum som detta kunna ge bättre reslutat än mil.se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tikvah Posted May 3, 2006 Report Share Posted May 3, 2006 Det enda jag har som fundering är om man kanske inte fortlöpande (halvårs vis). skall uppdatera trådnamnen, så att man till de vanliga missionerna och således inte till de direkta vakanserna ser vilken mission man kan "söka" till. Såldes alltså inte bara platsen som nu. t.ex. Afghanistan - ISAF istället då Afghanistan - ISAF FS13 för att när den normala rekryteringen avslutas strax påbörja den nya tråden FS14 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
golffoxtrotfive Posted May 4, 2006 Report Share Posted May 4, 2006 himla bra utformat, bra initiativ blågul.....faxis bättre än orginalet, MEN borde det inte gå att lägga nån form av bevakning på en specifik tjänst??? tex OM jag vore intresserad av en vvs-tjänst borde det inte gå att ordna så att jag får en liten påminnelse eller nått om en sådan mot förmodan skulle dyka upp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 4, 2006 Author Forumsledning Report Share Posted May 4, 2006 Nej tyvärr är inte det möjligt med bevakning av en specefik tjänst idag. Förs ska vi försöka försöka få så man kan ha bevakning på ett visst missionsområde eller typ av tjänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 himla bra utformat, bra initiativ blågul.....faxis bättre än orginalet, MEN borde det inte gå att lägga nån form av bevakning på en specifik tjänst??? tex OM jag vore intresserad av en vvs-tjänst borde det inte gå att ordna så att jag får en liten påminnelse eller nått om en sådan mot förmodan skulle dyka upp? Ingen risk att du missar något då du kommer att vara där och titta var tredje timme....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
golffoxtrotfive Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 himla bra utformat, bra initiativ blågul.....faxis bättre än orginalet, MEN borde det inte gå att lägga nån form av bevakning på en specifik tjänst??? tex OM jag vore intresserad av en vvs-tjänst borde det inte gå att ordna så att jag får en liten påminnelse eller nått om en sådan mot förmodan skulle dyka upp? Ingen risk att du missar något då du kommer att vara där och titta var tredje timme....... DET HAR FAXIS GÅTT 22 timmar sen sist jag tittade och ff ingen riktig rörmockartjänst förutom den jag sökte för ett litet tag sen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted July 19, 2006 Report Share Posted July 19, 2006 Hmmmm hur har det fungerat med rekryteringsforumet då? Jag tycker det mest ser ut att stå still? I alla fall rent vakansmässigt? Men är ju svårt när man inte har någon på insidan inom varje enhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted July 19, 2006 Author Forumsledning Report Share Posted July 19, 2006 Mja asså tanken är inte att det ska ske värsta diskussionerna där utan bara ett forum för snabb kompleterande info när väl sånt dyker upp. Nu har vi lärt oss lite utav det och förstår vad det kan komma att innebära att hålla det igång. Beroende på stöd från FM osv så kommer det gå mer eller mindre smärtfritt. ... .+ det är sommar = semster + jag själv flyttar inför nya uppgifter + FM håller på med nya grejer i tekniken som eventuellt senare kan vara oss till hjälp.. ...så så är det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 27, 2006 Report Share Posted September 27, 2006 Jag lyfter den här tråden av nyfikenhet. Hur går det för forumsdelen Rekrytering? Är det många som är inne på dem; har det genererat några tillsättningar av tjänster; har forumsdelen inneburit något jämtemot FM? Vad har hänt egentligen? /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Serg Landgren Posted September 27, 2006 Report Share Posted September 27, 2006 Själv tyckte jag att det inte gav så mycket, då det egentligen bara var info direkt från FM:s hemsida, å då kan man lika gärna gå dit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted September 27, 2006 Author Forumsledning Report Share Posted September 27, 2006 Jag lyfter den här tråden av nyfikenhet.Hur går det för forumsdelen Rekrytering? Är det många som är inne på dem; har det genererat några tillsättningar av tjänster; har forumsdelen inneburit något jämtemot FM? Vad har hänt egentligen? /K hm.. ok så här är det.. Rekryteringsforumet var en idé om att på ett enkelt sätt kunna kompletera och hjälpa FM i sin rekrytering, då jag såg brister i FMs rekryteringspresentation, främst på deras hemsida. Vi beslutade att starta forumet och prova lite idéer om att kunna lägga upp tjänster som var klickbara och kunde ge info osv. på ett smidigare sätt. Tanken var att vi skulle prova få in alla listor via RSS från mil.se servern Vi ville även erbjuda information om alla tjänsterna som fanns då det var något som saknades av många. Efterhand har vi lärt oss lite om hur forumet fungerar ihop med RSS och hur RSSen från mil.se ser ut. Även testat att göra listorna helt manuellt med hjälpa av HTML. Sen träffade jag och Henke utvecklingsansvarige för mil.se och vi fick en bättre bild av hur det stod till med mil.se och den framtida utvecklingen. Där såg väl jag att vi skulle ha svårt att göra det som vi ville, mest pga tekniska besvär i forumet motor i hanterandet av RSS-flöden som vi skulle vara beroende av då det skulle vara omöjligt att sitta och uppdatera nyheter och förändringar i rekryteringspoolen och även i vakansdelen. Just vakansdelen fanns väl ändå ett hopp att kunna använda för det är oftast genom personliga kontakter vakansrekryteringen sker och jag har fått flertalet önskemål från rekryterare eller officerare på olika förband om att de ville snabbt få ut information om en ny vakans bl.a av den anlednignen att det tog för lång tid att gå genom mil.se. man skippade inte mil.se utan bara slängde iväg samma sak fast vi skulle få upp infon snabbare. Men så pratade jag med lite annat "folk" högt upp om just "kompisrekrytering, och det sågs inte med så stor entusiasm, då det var fel på lite svårt att förklara sätt.. men de ville att ... ja det SKALL gå till som så att man ska bara(helst) rekrytera från de pappersansökningarna för att alla ska ha "lika" stor chans att komma med.. typ. Jag vet inte om jag begrep hela förklaringen men något åt det hållet var det. Iaf.. så jag la väll rekryteringsforumet på is lite, och har gjort om allt till länkar direkt till sök-platserna till de olika enheterna, tillsvidare. Nu har jag för några dagar sen vart och titta lite på nya mil.se som håller på att utvecklas och kommer komma .. tja .. snart. Iaf och där fick jag se några nyheter eller den nya strukturen som jag tror lyfter mil.se en bit. De har redan idag fått till det med bättre översikt med de olika förbanden, som jag bl,a själv lämnat kritik på. Så det händer saker iaf. Så nu sitter vi väll mest och funderar på vad vi skulle kunna erbjuda som inte mil.se har, eller "kan" erbjuda, utan att göra något dumt då vi båda är medvetna om att vi har nytta av varandra. Har ni förslag osv så shoot. Jag lyssnar alltid. Mer om nya mil.se kommer under hösten kan jag tipsa om, och vill ni vara med att påverka ska ni ha ögonen öppna här under hösten. Mer om det senare. var det svar på din fråga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 27, 2006 Report Share Posted September 27, 2006 Ja, det var svar på min fråga, utförligt och bra. Tack och bock! /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts