danno Posted May 2, 2006 Report Share Posted May 2, 2006 Jag har länge länge pillat med hemsidor på olika sätt. Allt sedan mina första stapplande steg med HTML någon gång på mitten av 90-talet har jag pillat mig fram med väldigt enkla medel. Förhållandevis "ren" HTML med kanske ett inslag eller två av PHP men inget mer. Statiska, krångliga sidor helt enkelt. Eftersom Dreamweaver fanns kände jag inget behov av någonting annorlunda, tills nu. Nu har jag beslutat mig för att ändra på det genom att börja använda en CMS. Och insett att det minsann inte är det det lättaste. Jag hade tänkt välja ett CMS, lära mig det och leva lycklig i alla mina dagar men herregud så många det finns. Sidan CMSMatrix (http://www.cmsmatrix.org/) listar 572 (!) olika CMSer. Att välja där är inte lätt. Så jag behöver hjälp - din hjälp! Jag har begränsad erfarenhet av några få som jag "lekt" med mest för att få känna lite på hur det fungerar. Tex har jag undersökt Typo3, TextPattern och Drupal. Av dessa tre har alla olika saker som jag gillar och kan liksom inte bestämma mig. Kriterierna jag vill (inte nödvändigtvis måste) att min CMS ska uppfylla är: * Förhållandevis lätt att lära. Ska finnas "tutorials"/instruktionsböcker tillgängliga (gratis). * Gratis * Stabilt och säkert * Enkel teknologi som är plattformsoberoende (tex php/mysql) * God kontroll över utseendet, sidan/orna ska kunna få det utseende jag vill. * Flexibelt, ska fungera för hemsidan som bara har två undersidor men också för lite mer komplexa sidor. * Möjlighet att anpassa eller lägga till funktioner * Fler saker som jag inte kommer på just nu... Jag har i dagsläget (kanske kommer) ingen större användning av att skapa sidor med chattar, communitys, forum och liknande utan det handlar om att skapa dynamiska hemsidor som huvudsakligen ligger statiskt men där brukaren ges möjlighet att editera via en back-end (eller liknande). Man ska alltså inte behöva någon programvara. Tonvikten i det jag skapar är alltså enklare hemsidor som då och då behöver få sitt innehåll uppdaterat av en redaktör. Kanske med någon del av sidan mer uppdateringsbar, läs sidan för nyheter motsv. Nå, vad rekommenderar du och varför? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WinterMute Posted May 3, 2006 Report Share Posted May 3, 2006 Vill du testa olika CMS så kan jag rekommendera www.opensourcecms.com där du kan testa olika system utan att installera på din egen burk eller webbplats... De CMS som jag har efrarenhet av är JOOMLA!/Mambo, drupal, phpWebsite samt CMS Made Simple. För en liten webbplats så skulle jag nog rekommendera CMS MS... www.cmsmadesimple.org // WM Link to comment Share on other sites More sharing options...
Handvulp Posted May 3, 2006 Report Share Posted May 3, 2006 Sen om du vill kunna testa dig fram lokalt med olika CMS utan att behöva anstränga dig med att installera servrar och PHP och SQL, finnes det en "Färdig" utvecklingsmiljö för det: http://www.apachefriends.org/en/xampp.html Om du nu inte redan upptäckt den :P Den fungerar perfa med Joomla bland annat, men borde fungera på de flesta CMS som kräver Apache, mySQL och PHP. Woops, lite trött, menar att du med ovanstående inte behöver installera var för sig separat, utan denna klämmer in både Apache2/MySQL/PHP åt dig. Ganska enkelt också, du väljer i stort sett bara var du vill installera det, och sedan vilka komponenter du vill aktiver etc etc. Har själv precis börjat leka run med Joomla, fast hitills är det mest bara förvirrande, tar nogs ett tag att sätta sig in i, fast jag gillar det dock, tror jag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.