Guest Posted October 1, 2002 Report Share Posted October 1, 2002 Ta en titt på länken här: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=60456 " De här pjäserna är 30 år gamla, om tio år vore de 40 år och mycket föråldrade. Det finns helt enkelt inga mål att skjuta på med dessa kanoner. " Må vara att systemet i sig är från 70-talet, men hur pass slitna är eldrören, och hur svårt skulle det vara att byta dem? "Det är svårt att förstå varför man inte i stället bara tar de kanske fem miljoner per år som det skulle kosta att lägga systemet i malpåse, som norrmännen har gjort, säger överste Urban Sobéus" Det håller jag med om - varför denna totala iver i att skrota/såga upp allting? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted October 2, 2002 Report Share Posted October 2, 2002 Det är väl mest för att hotbilden har ändrats radikalt......lede fi har inte längre möjlighet att dundra över pölen med sitt enorma landstigningstonage. Men jag tycker precis som Gotcha att det är för bedrövligt att dom sågar sönder mina fina kanoner :( Friden liljor // Fk Klinken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted October 4, 2002 Report Share Posted October 4, 2002 Trist... men ändå 80% rätt på något vis... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mask Posted October 14, 2002 Report Share Posted October 14, 2002 Hur är det tänkt att amf ska ersätta kanonerna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted October 15, 2002 Report Share Posted October 15, 2002 Robot 17, Minor M9 och Pannben... Skämt åsido så kan man väl säga så att chansen (risken?) att de fasta kanonerna faktiskt skulle komma till användning i en krigssituation var så mikroskopiskt liten att det inte var motiverat att ha kvar det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted October 15, 2002 Report Share Posted October 15, 2002 Att fasta KA är borta är inte så konstigt och precis som EO4 säger ingen större förlust. Det är värre att man lagt ned tkrb och 12/80. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts