Eckervad Posted May 1, 2006 Report Share Posted May 1, 2006 Vad händer i vår huvudstad? Någon som varit på plats? bilder ? m.m. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted May 1, 2006 Report Share Posted May 1, 2006 Vafalls? Har jag inte hört något om http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12533074.asp Jag såg rörliga bilder på TV4 nyss. Polisen använde inte silkesvantar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted May 1, 2006 Report Share Posted May 1, 2006 En massa fina ungdomar som ville ha en gatufest och blev oskyldigt attackerade och provocerade av polisen. Så de var tvingade att använda sina medhavda järnrör till att utnyttja nödvärnsrätten och spöa upp ett antal skyltfönster som polisen lyckats vända mot ungdomarna. Synd att fina svenska ungdomar inte ska få ha en gatufest så här på första maj med järnrör och balaclavor utan att svensk polis måste provocera våra fina ungdomar på detta hemska sätt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gref Posted May 1, 2006 Report Share Posted May 1, 2006 Aftonblaskan Står även en del här.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
krysspejlat_mål Posted May 1, 2006 Report Share Posted May 1, 2006 Jag läste i förväg att polisen valt en offensiv strategi och att det var en stor andel civila poliser. Är användandet av civila poliser att se som offensivt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted May 1, 2006 Report Share Posted May 1, 2006 En massa fina ungdomar som ville ha en gatufest och blev oskyldigt attackerade och provocerade av polisen. Så de var tvingade att använda sina medhavda järnrör till att utnyttja nödvärnsrätten och spöa upp ett antal skyltfönster som polisen lyckats vända mot ungdomarna. Synd att fina svenska ungdomar inte ska få ha en gatufest så här på första maj med järnrör och balaclavor utan att svensk polis måste provocera våra fina ungdomar på detta hemska sätt! Läste ditt inlägg högt för gumman och vi skrattade båda gott. Nu får vi se om det kommer några anmälningar för polisbrutalitet och vips så får reclaim-folket PR...... /Gusten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valpen Posted May 1, 2006 Report Share Posted May 1, 2006 Jag läste i förväg att polisen valt en offensiv strategi och att det var en stor andel civila poliser. Är användandet av civila poliser att se som offensivt? Kan tänka mig att de använt sig av en ny taktik som jag har för mig att danskarna kom på. Full patte in bland demostranterna för att gripa uppviglarna och ta dem från platsen. När de förlorat några av ledarna så skingras massan lättare...typ ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lockwed Posted May 1, 2006 Report Share Posted May 1, 2006 *suck* Jag undrar vad notan för den här "festen" landar på? Glädjande iaf att polisen verkar ha ringat in dom ganska fort så att inte hela staden blev skrotad igen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
krysspejlat_mål Posted May 1, 2006 Report Share Posted May 1, 2006 Hur som helst verkar det vara effektivt och bådar gott inför framtiden. Aftonblaskan skriver i kväll om de förkastliga kravallerna, för att vid midnatt sadla om och i morgon gå flumtomtarnas ärenden och skriva artiklar av tveksam kvalité... Skulle inte vara helt otänkbart att det är just de civila polisernas medverkan som fokus hamnar på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cjg Posted May 1, 2006 Report Share Posted May 1, 2006 Civilpoliser måste ju vara mycket effektivt, kunna hänga med i demonstationståget och gripa folk direkt när något händer. Borde ha en avskräckande effekt också. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caprice Posted May 1, 2006 Report Share Posted May 1, 2006 Vad kan straffet bli för våldsamt upplopp?? Inte särskilt hårt antar jag?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted May 2, 2006 Report Share Posted May 2, 2006 Jag läste i förväg att polisen valt en offensiv strategi och att det var en stor andel civila poliser. Är användandet av civila poliser att se som offensivt? Det var extremt effektivt, polisen kunde agera genom ett överaskningsmoment, vilket ledde till ett större antal gripanden, och kortare aktion. Synd bara att media inte skyddar civilpoliserna identitet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted May 2, 2006 Report Share Posted May 2, 2006 En massa fina ungdomar som ville ha en gatufest och blev oskyldigt attackerade och provocerade av polisen. Så de var tvingade att använda sina medhavda järnrör till att utnyttja nödvärnsrätten och spöa upp ett antal skyltfönster som polisen lyckats vända mot ungdomarna. Synd att fina svenska ungdomar inte ska få ha en gatufest så här på första maj med järnrör och balaclavor utan att svensk polis måste provocera våra fina ungdomar på detta hemska sätt! hahaha ja jag hörde att dom även blev attackerade av en 7 eleven butik, och kände sig tvingade att försvara sig med kniv mot sagda våldsman, samtidigt som de stal tillbaks varor som rättmätigt tillhör folket. 7 eleven är väl förövrigt en del i den amerikanska världskonspirationen där man medels mcdonalds, judar och 7 eleven skall ta över världen och förvandla dess medborgare till små 6 volts batterier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilk Posted May 2, 2006 Report Share Posted May 2, 2006 Från Aftonbladet: " - Vi gör det här för att ta tillbaka det utrymme som är vårt och för att visa att vi inte tolererar dagens samhälle, sa en demonstrant som sa sig tillhöra Peppbrigaden" "Ett syfte med aktionerna är att återta allmänhetens rätt till det offentliga rummet." Vänta nu, har jag missat något här? Senast jag gick på stan så upplevde jag i egenskap av att vara en del av allmänheten att jag hade full tillgång till det offentliga rummet? Jag kunde gå vart jag ville, stå där jag ville - så länge jag följde det regler som sammhället har satt upp. ... Ah, nu förstår jag, de stackars ungdommarna menar egentligen: "Vi skiter i vad majoriteten tycker, vi tycket att vi som minoritet skall ha rätt att bestämma över alla andra!" Ibland har man ju lust att skrika åt dessa idioter att visst, acceptera inte samhället du lever i men då kan du ju sluta gå till skolan, sluta och använda sjukvård, sluta plocka ut bidrag, sluta använd lokaltrafiken, sluta att överhuvutaget beträda allmän mark/väg/park/skog. Dra åt Häcklefjäll till och bygg upp ditt lilla diktatoriska mönstersamhälle där istället, så får vi se hur många du får med dig. Nejdå, inte alls trött på de här dumheterna, inte alls... :( PS. Sen förstår jag mycket väl att många av deltagarna kanske mest tar de här sammankomsterna som en ursäkt för att göra något ballt, krossa lite fönster, sparka på en polisbil och vara tuff och ungdomsupprorisk i största allmänhet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted May 2, 2006 Forumsledning Report Share Posted May 2, 2006 Kan aldrig de där sammankomsterna bara råka sammanfalla med någon försvarsmaktsövning i folkmassehantering och "festdeltagarena" misstas för figuranter... ;) Sisun kan ha lappar på pansaret: "SPARKA HÄR!" , "Försök att välta denna". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted May 2, 2006 Report Share Posted May 2, 2006 "vifta med vapen och skrik jag ska döda dig" vore en lämplig uppmaning till dessa "människor". Anarkister, anti facister eller vad dom nu kallar sig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted May 2, 2006 Report Share Posted May 2, 2006 Kan aldrig de där sammankomsterna bara råka sammanfalla med någon försvarsmaktsövning i folkmassehantering och "festdeltagarena" misstas för figuranter... ; Sisun kan ha lappar på pansaret: "SPARKA HÄR!" , "Försök vält denna". Vad sägs om "We brake for nobody"?... ;) Sen är väl sådana här tillfällen alldeles ypperliga att göra täthetsprov på skyddsmaskarna? Lobba in ett par hundra tårgasfacklor och se hur täta dom är. Har dom inte tagit med sig sina skyddsmaskar så är det ett problem. Det är deras problem... Link to comment Share on other sites More sharing options...
EMK Posted May 2, 2006 Report Share Posted May 2, 2006 Vad kan straffet bli för våldsamt upplopp?? Inte särskilt hårt antar jag?? Anstiftare eller anförare kan dömas till fängelse i upp till tio år medan övriga kan dömas till böter eller fängelse i upp till fyra år. Fast det blir det ju aldrig i realiteten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted May 2, 2006 Forumsledning Report Share Posted May 2, 2006 Någon som vet om den beryktade danska metoden att Polisen springer in obeväpnad i folkmassan och griper uppviglarna. Har svårt att förstå att en sådan taktik kan fungera under en lägre tid då demonstranterna "listat ut" att de är obeväpnade och få ensamma i ett hav av demonstranter. Skulle ogärna själv åka in med en liten minibuss mitt in i massan sen hoppa ur helt obeväpnad. "Hej Hej, ta det lugnt, vi ska bara haffa er ledare. Cirkulera, cirkulera här finns inget att se" Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted May 2, 2006 Report Share Posted May 2, 2006 Säger som seriefiguren Rocky angående reclaim the streets: "Men...varför kan ni inte använda trotoarerna?" Denna är rätt rolig också: Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted May 2, 2006 Report Share Posted May 2, 2006 Ang. civilpoliserna. På SvD:s webb finns en bildserie (se t.ex. bild 9/10)med ett antal civilklädda herrar med teleskopbatonger. Min fråga lyder: Hur ser övriga kravallpoliser skillnad på en civilklädd, demonstrantutklädd civilpolis med teleskopbatong och en anarkist med olagligt innehavd dito? Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted May 2, 2006 Report Share Posted May 2, 2006 Vad häne med lagen om maskeringsförbud vid demonstrationer, gick den igenom? Hur som helst måste ju dessa personer någonstans vara medvetna om att deras åsikter är förkastliga då de inte öpet vågar stå för dem. /martinator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted May 2, 2006 Report Share Posted May 2, 2006 Trist att se att en liten klick idioter får allt att urarta (som vanligt...). Förra och förrförra året verkade det ju ha varit relativt lugnt, i alla fall förra året så hände det (enligt uppgift från en som var där) ingenting i stort sett. Läste något i NA om att det lugnade ner sig sedan polisen gripit de värsta bråkmakarna, någon som vet hur det blev efter det egentligen? För övrigt upphör jag aldrig att förvånas över att de autonoma grupperna bakom Reclaim the Streets och andra dylika företeelser inte verkar klara av att se kopplingen mellan deras dåliga rykte och sådana här händelser, för att inte tala om hur de lyckas försvara det ideologiskt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bolle Posted May 2, 2006 Report Share Posted May 2, 2006 Ang. civilpoliserna. På SvD:s webb finns en bildserie (se t.ex. bild 9/10)med ett antal civilklädda herrar med teleskopbatonger. Min fråga lyder: Hur ser övriga kravallpoliser skillnad på en civilklädd, demonstrantutklädd civilpolis med teleskopbatong och en anarkist med olagligt innehavd dito? Kravallpoliserna använder sina örnögon och kollar först om det står "Tillhör Polisen" på de civilas teleskopbatonger! Nej, troligtvis syns det på vederbörandes aktivitet, tanken är ju faktiskt inte att man ska bonka ner alla och envar i upploppe... festen, utan bara de som är dumma. Fast om det fanns nån gemensam identifierare ("alla med röd snusnäsduk i höger bakficka är civilpoliser") så ville civilpoliserna nog inte att vi beskrev den här! :P /Bolle Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted May 2, 2006 Forumsledning Report Share Posted May 2, 2006 @Bolle Att ha röd näsduk i höger bakficka kan ge en del bestående skador på vitala organ om fel gäng ser det. Kolla vad det betyder i "Hanky Code". Kraftiga Polisskolan vibbar där... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted May 2, 2006 Report Share Posted May 2, 2006 Varför tillät man den här "demonstrationen", man hade ju inte ansökt om tillstånd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted May 2, 2006 Report Share Posted May 2, 2006 B)--><div class='quotetop'>(SERG. B @ May 2 2006, 18:20 ) </div><div class='quotemain'><!--quotec--> Varför tillät man den här "demonstrationen", man hade ju inte ansökt om tillstånd? Har mupparna väl samlats och satt igång med något som de kallar demonstration så är det antagligen taktiskt av polisen att inte ingripa eftersom de (puckona) anser att det är provocerande att någon säger nej till dom, och om de blir provocerade så anser de sig ha rätt att riva halva stan och kasta diverse saker på alt som kan tänkas komma ivägen. Altså låter polisen folket hållas tills de blir något som man kan likna vid apburen i Kolmården innan de ingriper. Under har ju skett förut, och det KUNDE ju ha blivit en fredlig demonstration, och då är det onödigt att reta upp de små liven genom att förbjuda dom något de anser sig ha all rätt i världen till. EDIT. Någe galet med citatfunktionen??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted May 2, 2006 Report Share Posted May 2, 2006 Gillar Henkes förslag om det där med SISU:n Annat att skriva på SISU:n kunde ju vara "Representant för Staten och Förtycket". Utan att de märker det, så bakcar man sakta men säkert bort från statskärnan. Lite som Råttfångaren från Hameln. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted May 2, 2006 Report Share Posted May 2, 2006 Henke: inga sisus men skicka dit varenda sprinter vi har så blir vi av med dem istället. Sen tycker jag att det vorde dags för en svensk variant på tjurrusning. Bara att hämta några på närmaste bondgård...... Tyvärr har vi varken gummikulor eller tårgas i 155mm men det skulle sitta fint Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted May 2, 2006 Report Share Posted May 2, 2006 Jag blir så jävla förbannad när akademiker ungarna försöker stjäla uppmärksamheten när vanligt folk vill gå ut och demonstrera. Jag tror säkert att det arbetande folket mår så mycket bättre när våra skattepengar går till så vettiga saker som att laga sönderslagna fönster och kravall poliser istället för tex barnomsorg. Jefla idioter, låt batongerna sväva... Jag läste i förväg att polisen valt en offensiv strategi och att det var en stor andel civila poliser. Är användandet av civila poliser att se som offensivt? det beror på hur man använder dem. Civila poliser har dem nästan alltid haft i desse arrangemang. Sen att varenda jävel har kunnat urskilja dem är en annan sak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.