Jump to content
Sign in to follow this  
Bappelsinmannen

Bilder från Muskö

Recommended Posts

Satt och surfade lite och hittade det här.

Trodde fortfarande att det var hemligt, men tydligen inte.

//Nisse

Har för mig jag sett de bilerna här på soldf tidigare också, ska kika runt lite och se vad jag hittar...

Edit:

Jodå, här fanns de... Muskös Jagartunnlar?, Hur stora är dom

Inlägg 7

Edited by alfie

Vad jag spontant börjar fundera på är hur man "bygger" en sådan bas utan att det märks. Det blir en ganska avsevärd mängd sten...

OJ så hemligt det blir om det något år senare byggs en utsiktsplats i närheten. :banghead:

//Nisse

Har för mig jag sett de bilerna här på soldf tidigare också, ska kika runt lite och se vad jag hittar...

Edit:

Inlägg 7

Och jag som tyckte att jag sökte ordentligt innan jag skrev inlägget..... :)

BlåGul stänger och låser antar jag.

//Nisse

//Nisse

Edit:

Inlägg 7

Och jag som tyckte att jag sökte ordentligt innan jag skrev inlägget..... :)

BlåGul stänger och låser antar jag.

//Nisse

Nja, syftade väl inte på att tråden skulle klappas ihop, utan mer att bilderna antagligen inte är sådär jätte hemliga med tanke på den sidan som länkas till i den andra tråden... lite rörigt men ändå glasklart :)

Edited by alfie

Vad jag spontant börjar fundera på är hur man "bygger" en sådan bas utan att det märks. Det blir en ganska avsevärd mängd sten...

OJ så hemligt det blir om det något år senare byggs en utsiktsplats i närheten. :)

Om jag inte minns fel så användes stenen till att fylla ut för kajer osv i hamnen. Så någon gigantiskt stenhög a la Myttingeforten blev det knappast. Sedan skedde ju byggstarten före spaningssatelliterna, så det fanns faktiskt en reell möjlighet att hålla basens exakta position hemlig för Sovjetunionen. Även om de vet ungefär var den ligger så hjälper det inte, särskilt med den tidens oprecisa vapen.

Vill man undvika att det byggs utsiktsplatser med fri sikt mot basen är det bara att utöka det avspärrade området runt omkring. I övrigt så låg basen inom skyddsområde på den tiden, så det fanns ju lagliga möjligheter att hålla utlänningar borta.

En imponerande tanke är (som jag fick berättat vid ett studiebesök på Muskö) att volymen skulle svälja Gamla stan i Stockholm. Sedan var det kul och se mellanrummet mellan "innertaket" och urberget innan man gick in i själva innandömet. /Gusten :)

En imponerande tanke är (som jag fick berättat vid ett studiebesök på Muskö) att volymen skulle svälja Gamla stan i Stockholm. Sedan var det kul och se mellanrummet mellan "innertaket" och urberget innan man gick in i själva innandömet. /Gusten 0:)

OT

vad som inte imponerar är att sitta i berget en vecka i stöten. 8-/

Fart och fest och färg

I vårt Fraggelberg :navy:

En gång fraggel alltid fraggel

Phraggel Goodbye

CM på 50-talet, Vam Stig H:son Ericsson skrev redan i sina memoarer från 1966 om var man planerade placera flottans nya bas. Personligen tror jag han inspirereades av ubåtsbunkrar i La Rochelle dit han var inbjuden på studiebesök av tyskarna under kriget.

Precis som vår lätta flottta dvs kryssareskadern kommer från hans tid som elev vid franska sjökrigshögskolan, dvs hemma hamnen för "la jeune ecole".

För den so är intresserad föreslår jag varmt hans tre memoarer, "knopar på logglinan", "Kuling längs kusten" och "Vita havet, segling ´på kungliga farvatten".

@dizzy_keys & andreas

det är CASen (circular array sonar) som används för att kunna lyssna åt alla 360grader, används till det mesta

@dizzy_keys & andreas

det är CASen (circular array sonar) som används för att kunna lyssna åt alla 360grader, används till det mesta

Vågade mig på en generalisering, måhända inte helt träffsäkert, det var ett tag sen man läste sonarkunskap. :D

YXA svar NEJ

skilj på passiv och aktiv sonar, en aktiv sonar säger PIIIING (vilket bara är en kvartssanning men vi nöjer oss med det)

det på bilden lyssnar bara

-Boken om "Muskö - en örlogsbas i berget", (historia,tillkomst,byggnation & nutid) finns på www.bunker.nu.Ca.pris 380:-

-En hel massa bilder innifrån berget och alla tunnlar..verkstäder,förråd mm.mm.Mkt.även om övr.anläggningar på södertörn såsom Älvsnabbentunneln,Mälsten,Långnabba,Berga mm.mm..

-Klar prisvärd,finns också att köpa på markan/Muskö och på Berga.

-Ang.frågan om det finns fler liknande anläggningar i Sverige,så är svaret "Johan-Adam"...gamla F18 i Tullinge består till största delen av hangarer,förråd o.dyl insprängt i urberget..även om man idag tydligen håller på att riva/fylla igen dessa tunnlar.

Finns det flera tunnlar av denna typen i Sverige?

Om du med "denna typen" menar fartygstunnlar så är svaret nej. Har för mig att ytterligare en liknande anläggning var planerad på västkusten men man ansåg att det blev för dyrt.

Finns det flera tunnlar av denna typen i Sverige?

Om du med "denna typen" menar fartygstunnlar så är svaret nej. Har för mig att ytterligare en liknande anläggning var planerad på västkusten men man ansåg att det blev för dyrt.

Japp, du uppfattade frågan rätt, att det finns div. underjordiska kryphål och anläggningar inom de andra vapenslagen är väl mer regel än undantag. Tack för svaret!

Gissar på att rykterna om ubåts tunlar på skredsviksbasen är falska då :(

//Nisse

Varvsdelen var inte hemlig ens för 10-15 år sedan utan det var bara en liten del av berget som var MYCKET hemlig :unsure:

Edited by T48

Totalt fotoförbud råde åttminstonde i berget i torsdags.

Här är lite bilder från hamnen dock

Bild164.jpg

Bild165.jpg

Bild168.jpg

Bild183.jpg

Bild186.jpg

Bild193.jpg

Bild197.jpg

Trossbåtarna med gul rand på styrhytten är de till salu?

Edited by Dr. T-68

Totalt fotoförbud råde åttminstonde i berget i torsdags.

varför just i torsdags???

Btw kul att få se en bild på HMS Händig och HMS Hurtig :rolleyes: